6. Garanti- og tilsagnsordninger og andre fullmakter under Finansdepartementet
- 6.1 Fullmakter til å overskride gitte bevilgninger
- 6.2 Fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover gitte bevilgninger
- 6.3 Andre fullmakter
Finansdepartementet mottar refusjoner fra andre offentlige virksomheter som departementet samarbeider med. På grunn av usikkerhet om størrelsen på refusjonene ber Regjeringen om at Finansdepartementet får fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1600 post 1 Driftsutgifter mot tilsvarende merinntekter under kap. 4600 post 2 Diverse refusjoner.
Komiteen slutter seg til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak II under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 11 Komiteens tilråding.
Skatteetaten har inntekter i forbindelse med salg av tjenester til andre statsinstitusjoner og kommuner, samt tilfeldige inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen på inntektene ber Regjeringen om at Finansdepartementet får fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1618 post 1 Driftsutgifter mot tilsvarende merinntekter under kap. 4618 post 2 Andre inntekter.
Komiteen slutter seg til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak II under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 11 Komiteens tilråding.
Statistisk sentralbyrå har en ekstern finansiert oppdragsvirksomhet i tillegg til statsoppdraget. Markedsoppdragsvirksomheten motsvares av tilsvarende inntekter og er spesifisert under utgiftskapittel 1620 Statistisk sentralbyrå post 21 Spesielle driftsutgifter og under inntektskapittel 4620 Statistisk sentralbyrå post 2 Spesialoppdrag.
Det er knyttet usikkerhet til markedsoppdragets størrelse på det tidspunkt budsjetteringen foretas. På denne bakgrunn foreslås en merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak II under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 11 Komiteens tilråding.
Senter for statlig økonomistyring har inntekter i forbindelse med tjenester som utføres for andre statlige virksomheter, samt tilfeldige inntekter. Det foreslås fullmakt til å overskride bevilgningene under kap. 1631 postene 1 Driftsutgifter og 21 Spesielle driftsutgifter mot tilsvarende merinntekter under kap. 4631 postene 1 Økonomitjenester og 2 Andre inntekter.
Komiteen slutter seg til forslagene, til merinntektsfullmakter, jf. forslag til vedtak II under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 11 Komiteens tilråding.
Statens innkrevingssentral har utgifter i forbindelse med tjenester som utføres for eksterne oppdragsgivere. I hovedsak gjelder dette innkreving av misligholdt kringkastingsavgift. Regjeringen ber om at Finansdepartementet får fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1634 post 1 Driftsutgifter mot tilsvarende merinntekter under kap. 4634 post 2 Refusjoner.
Komiteen slutter seg til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak II under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 11 Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2005 for Norges andel av Den nordiske investeringsbanks grunnkapital fratrukket innbetalt kapital innen en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 715 959 651 euro, jf. forslag IV punkt 1 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak III punkt 1 under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 11 Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2005 for lån fra Den nordiske investeringsbank i forbindelse med PIL innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 340 991 000 euro.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak III punkt 2 under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 11 Komiteens tilråding.
Regjeringen tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2005 for lån fra Den nordiske investeringsbank under MIL innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 63 500 000 euro.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak III punkt 3 under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 11 Komiteens tilråding.
Ordningen som gjør konkursbo i stand til å forfølge mulige omstøtelige forhold mv. foreslås videreført i 2005 ved at Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet gis fullmakt til å stille nye, betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for inntil 8 mill. kroner innenfor en samlet fullmakt for nye og gamle tilsagn på 20,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til forslaget om fullmakt til fortsatt bobehandling, jf. forslag til vedtak IV under B. Forslag under rammeområde 22 under kapittel 11 Komiteens tilråding.
Det foreslås å gi Finansdepartementet fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilposteringer i statsregnskapet.
Komiteen slutter seg til forslaget om fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilposteringer i tidligere års statsregnskap, jf. forslag til vedtak V under C. Vedtak utenfor rammeområdene under kapittel 11 Komiteens tilråding.
Det vises til kap. 3.5 i St.meld. nr. 1 (2004-2005) Nasjonalbudsjettet 2005, der det er redegjort for forslag til endringer i reglementet for Folketrygdfondet. Endringsforslagene gjelder fondets adgang til plasseringer i unoterte aksjer. Det foreslås endring i reglementets § 5 annet ledd.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag, jf. forslag VI under C. Vedtak utenfor rammeområdene under kapittel 11 Komiteens tilråding.