9. Rammeområde 20 - tilfeldige utgifter og inntekter
- 9.1 Regjeringens forslag til bevilgninger
- 9.2 Tilfeldige utgifter, kap. 2309 post 1
- 9.3 Tilfeldige inntekter, kap. 5309 post 29
- 9.4 Inntekter ved tildeling av konsesjoner (kap. 5309)
- 9.5 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger
Oversikt over budsjettkapitler og -poster i rammeområde 20 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdene)
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 (2004-2005) | St.prp. nr. 1 (2004-2005) med Tillegg nr. 1-7 | |
Utgifter i hele kroner: | |||||
Ymse utgifter | |||||
2309 | Tilfeldige utgifter | 9 431 641 000 | 9 396 191 000 | ||
1 | Driftsutgifter | 9 431 641 000 | 9 396 191 000 | ||
Sum utgifter rammeområde 20 | 9 431 641 000 | 9 396 191 000 | |||
Inntekter i hele kroner: | |||||
Inntekter under departementene | |||||
5309 | Tilfeldige inntekter | 650 127 000 | 650 127 000 | ||
29 | Ymse | 650 127 000 | 650 127 000 | ||
Sum inntekter rammeområde 20 | 650 127 000 | 650 127 000 | |||
Netto rammeområde 20 | 8 781 514 000 | 8 746 064 000 |
Under programområde Ymse utgifter foreslås det bevilget 9431,6 mill. kroner, som i sin helhet er ført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger og overskridelser, blant annet til lønnsoppgjør for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstforhandlinger for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer samt uforutsette utgifter.
Samla sett gir forslaga i tilleggsproposisjonane ei auke i det oljekorrigerte underskotet på statsbudsjettet på i alt 35,5 mill. kroner, sett bort frå forslag om endra løyving under kapittel 2309 Tilfeldige utgifter.
I Gul bok 2005 var kap. 2309 Tilfeldige utgifter foreslått løyva med 9431,6 mill. kroner. Regjeringa gjer framlegg om at løyvinga under kap. 2309 Tilfeldige utgifter blir redusert slik at budsjettet gjerast opp med det same oljekorrigerte budsjettunderskotet som framlegget i Gul bok 2005. Løyvinga blir derfor foreslått redusert med 35,5 mill. kroner. Samla løyving under kap. 2309 Tilfeldige utgifter blir etter dette 9396,2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen med Fremskrittspartiet, jf. Budsjett-innst. S. I (2004-2005) kapittel 3.1.2.2, om subsidiær støtte til disse medlemmers forslag til statsbudsjett for 2005. Disse medlemmer viser til at Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005 bes utrede og legge frem en rammestyrt støtteordning for ulønnet forskningsinnsats i næringsforetak, og at de 70 mill. kroner som settes av til dette formålet midlertidig posteres på kap. 2309 post 1 Ymse. På bakgrunn av behovet for omprioriteringer på budsjettet foreslår disse medlemmer å bevilge kr8338391000 på kap. 2309 post 1, som er kr1057800000 lavere enn det beløpet som følger av Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Innsparingsfullmakt
Stortinget samtykker i at det spares inn 112,8 mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter (postene 1-49, unntatt post 24), samt på nettobudsjetterte virksomheter. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparinger spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i samleproposisjonen som legges fram i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2005. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter post 1 Driftsutgifter med 112,8 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 112,8 mill. kroner til kap. 2309."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Kystpartietgår imot å endre sykelønnsordningen, slik Regjeringen foreslår. Det betyr reduserte utgifter til sykelønn i offentlig sektor på til sammen 340 mill. kroner, herunder 190 mill. kroner kommunal sektor. Disse medlemmer foreslår å redusere sykelønnsutgiftene i statlig sektor med til sammen 150 mill. kroner, og ber Regjeringen å fordele denne reduksjonen.
Disse medlemmer viser til at en økning i merverdiavgiften på 1 pst., vil øke prisene med vel en 0,6 pst. Det vil føre til økte utgifter til kjøp av varer og tjenester i offentlig sektor. Offentlig sektor kjøper varer og tjenester for i overkant av 200 mrd. kroner i året, og en prisøkning på 0,6 pst. utgjør derfor en utgiftsøkning på om lag 1,2 mrd. kroner. Disse medlemmer går imot å øke merverdiavgiften og da slipper offentlig sektor denne utgiftsøkningen. Disse medlemmer vil derfor redusere offentlig sektors innkjøpsbudsjett med 1209 mill. kroner, og ber Regjeringen fordele denne reduksjonen.
Disse medlemmer viser til Innst. S. nr. 250 (2003-2004) der Regjeringen ble bedt om å vurdere regelendringer som medfører at også ulønnet arbeid skal kunne tas med i fradragsgrunnlaget for SkatteFUNN. Disse medlemmer vil bevilge 70 mill. kroner til å støtte ulønnet forskningsinnsats i foretak, enten som en utvidelse av fradragsgrunnlaget i SkatteFUNN eller som en tilskuddsordning. Disse medlemmer forutsetter at Regjeringen kommer tilbake med et forslag til ordning.
Disse medlemmer viser til at regjeringspartiene i budsjettavtalen med Fremskrittspartiet har funnet rom for å redusere ymse utgifter med til sammen 1 mrd. kroner, og vil gjøre det samme.
Til sammen vildisse medlemmer redusere kap. 2309 post 1 med til sammen 2289 mill. kroner. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Fullmakt
Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1 på 150 mill. kroner i reduserte sykelønnsutgifter i statlig sektor og en reduksjon på 1209 mill. kroner på innkjøpsbudsjettene i offentlig sektor."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, og slutter seg på bakgrunn av dette subsidiært til forslag som følger av avtalen. Disse medlemmer viser for øvrig til sitt primære budsjettforslag, som gir støtte til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at offentlig sektors kjøp av varer og tjenester blir anslått til å bli 0,6 pst. dyrere som følge av økt merverdiavgift. Disse medlemmer går imot den foreslåtte økningen i merverdiavgift, noe som gir en tilsvarende innsparing.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1 på 735 mill. kroner på statlig sektor og en reduksjon på 475 mill. kroner på kommunal sektor, etter de ulike enheters innsparing som følge av redusert merverdiavgift i forhold til Regjeringens forslag."
Disse medlemmer mener Norges bruk av eksportsubsidier bør opphøre. Hoveddelen av norske eksportsubsidier reguleres gjennom omsetningsavgiften i landbruksavtalen. Omfanget anslås til 335 mill. kroner, og disse medlemmer reduserer kap. 2309 post 1 tilsvarende.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forhandlinger om landbruksavtalen sørge for at bruk av eksportsubsidier opphører."
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at regjeringspartiene i budsjettavtalen med Fremskrittspartiet har funnet rom for å redusere ymse utgifter med til sammen 1 mrd. kroner. Senterpartiet vil ikke redusere ymseposten like mye, men benytter noe av dette økte handlingsrommet, bl.a. til økte bevilgninger til politiet, opprettholdelse av fradrag for kost hos sjøfolk og folk på sokkelen, utvide såkornordningen og opprettholde dagens grense for særfradrag på sykdom. Dette innebærer at dette medlem reduserer ymseposten med ca. 370 mill. kroner mindre enn regjeringspartiene og Fremskrittspartiet.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1 på 631 mill. kroner på statlig sektor."
På kap. 5309 Tilfeldige inntekter foreslås det bevilget 650,127 mill. kroner.
Regjeringen la opp til at Vestbanetomten skulle selges i 2004, jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2003-2004). Det viser seg imidlertid nå at salget av Vestbanetomten ikke lar seg gjennomføre i år. Regjeringen legger derfor opp til at denne tomten selges i 2005.
Utover inntektene fra eiendomssalg, som anslås til 600 mill. kroner, foreslås det i likhet med tidligere år at det inntektsføres under kap. 5309 enkelte mindre, uforutsette inntekter som ikke inngår på andre inntektskapitler i statsbudsjettet. For 2005 anslås slike tilfeldige inntekter å utgjøre 50 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, og foreslår å bevilge kr850127000 på kap. 5309 post 29, som er kr200000000 høyere enn det beløpet som følger av Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 650,127 mill. kroner under kap. 5309 post 29.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, og slutter seg på bakgrunn av dette subsidiært til forslag som følger av avtalen.
For 2004 er det tildelt en tillatelse for mobiltelefoni for frekvensene i 450 MHz-båndet. Regjeringen vil komme tilbake med omtale og nytt bevilgningsforslag for dette kapittelet i nysalderingsproposisjonen for 2004.
For 2005 har en i dag ikke planer om tildeling av konsesjoner mot betaling og det er derfor ikke budsjettert med inntekter på dette kapittelet. For frekvenstillatelser brukt til radioaksess kan det likevel oppstå situasjoner der det er hensiktsmessig å tildele konsesjoner mot betaling. Det foreslår derfor at vedtaket om inntekter ved tildeling av konsesjoner for frekvenstillatelser videreføres for 2005.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at kap. 5309 post 29 blir oppjustert til kr850127000 som følge av salgsinntekter av frekvensavgifter, avtalt ved budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, jf. Budsjett-innst. S.I (2004-2005) kapittel 3.1.2.2.
Flertallet fremmer følgende forslag:
"Stortinget slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak om inntekter ved tildeling av konsesjoner, med følgende endinger:
§1 skal lyde:
For 2005 kan departementet innhente inntekter ved tildeling av konsesjoner for frekvenser."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet slutter seg til Regjeringens forslag til vedtaket om inntekter ved tildeling av konsesjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, og slutter seg på bakgrunn av dette subsidiært til forslag som følger av avtalen.
Tallene viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og de ulike fraksjonene under rammeområde 20. Avvikene er angitt i parentes i forhold til Regjeringens forslag.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tl. nr. 1-7 | H, KrF, V | A | FrP | SV | Sp | Kp |
Utgifter (i hele tusen kroner) | |||||||||
2309 | Tilfeldige utgifter | 9 396 191 | 8 338 391 (-1 057 800) | 7 107 191 (-2 289 000) | 9 381 191 (-15 000) | 7 851 191 (-1 545 000) | 8 765 191 (-631 000) | 7 107 191 (-2 289 000) | |
1 | Driftsutgifter | 9 396 191 | 8 338 391 (-1 057 800) | 7 107 191 (-2 289 000) | 9 381 191 (-15 000) | 7 851 191 (-1 545 000) | 8 765 191 (-631 000) | 7 107 191 (-2 289 000) | |
Sum utgifter | 9 396 191 | 8 338 391 (-1 057 800) | 7 107 191 (-2 289 000) | 9 381 191 (-15 000) | 7 851 191 (-1 545 000) | 8 765 191 (-631 000) | 7 107 191 (-2 289 000) | ||
Inntekter (i hele tusen kroner) | |||||||||
5309 | Tilfeldige inntekter | 650 127 | 850 127 (+200 000) | 850 127 (+200 000) | 650 127 (0) | 650 127 (0) | 650 127 (0) | 850 127 (+200 000) | |
29 | Ymse | 650 127 | 850 127 (+200 000) | 850 127 (+200 000) | 650 127 (0) | 650 127 (0) | 650 127 (0) | 850 127 (+200 000) | |
Sum inntekter | 650 127 | 850 127 (+200 000) | 850 127 (+200 000) | 650 127 (0) | 650 127 (0) | 650 127 (0) | 850 127 (+200 000) | ||
Sum netto | 8 746 064 | 7 488 264 (-1 257 800) | 6 257 064 (-2 489 000) | 8 731 064 (-15 000) | 7 201 064 (-1 545 000) | 8 115 064 (-631 000) | 6 257 064 (-2 489 000) |
Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden §19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2004-2005), tas opp til votering ved behandling av nærværende budsjettinnstilling.
Komiteen viser til at medlemmene fra Fremskrittspartiet subsidiært slutter seg til forslaget fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette forslaget er ført opp under kapittel 15 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 11.