5. Kap. 51 Riksrevisjonen (jf. kap. 3051)
Riksrevisjonen ledes av et kollegium som består av fem riksrevisorer valgt av Stortinget for en periode på fire år. Riksrevisjonens oppgaver følger av Grunnloven § 75 k, lov om statens revisionsvæsen av 8. februar 1918 og Stortingets instrukser og vedtak. Den overordnede oppgaven er å føre kontroll med at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt og at statens midler og verdier blir brukt og forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte, og i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Riksrevisjonen er organisert med fire regnskapsrevisjonsavdelinger, to forvaltningsrevisjonsavdelinger og en administrasjonsavdeling.
Riksrevisjonen har i 2002 oversendt Stortinget følgende dokumenter: Dokument nr. 1 (2002-2003), antegnelser til statsregnskapet og enkelte andre saker, Dokument nr. 2 (2002-2003), melding om Riksrevisjonens virksomhet i 2002 samt 9 dokumenter i Dokument nr. 3-serien.
Riksrevisjonens hovedmål vil være å gjennomføre en målrettet og forsvarlig revisjon og være et effektivt kontrollorgan for Stortinget. Det viktigste fundamentet er godt kvalifiserte medarbeidere. Budsjettet tar utgangspunkt i full bemanning. På enkelte områder vil det være nødvendig å engasjere ekstern spisskompetanse.
Post 1 omfatter lønnsutgifter og utgifter til Riksrevisjonens kjøp av varer og tjenester. Nye oppgaver og satsing på kompetanse medfører at lønnsutgiftene øker. Riksrevisjonen vil fortsatt satse på videreutvikling av IT-basert revisjonsstøtteverktøy og informasjonssikkerhet. Økt bruk av nettjenester, reiser i forbindelse med revisjonsaktiviteter og Riksrevisjonens internasjonale engasjement, bidrar vesentlig til økning av vare- og tjenestebudsjettet.
Riksrevisjonen vil motta refusjoner i forbindelse med inngått leieavtale med IDI-sekretariatet, og for oppdrag i utlandet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at det i budsjettforlik mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene er enighet om å redusere den foreslåtte bevilgningen til Riksrevisjonen på kap. 51 med 10 mill. kroner.
Det foreslås bevilget totalt kr 304 508 000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet vil medføre uheldige konsekvenser på rammeområde 14. Et større kutt i Riksrevisjonens budsjett vil medføre at Riksrevisjonen ikke kan gjennomføre den kontroll med statsforvaltningen som er nødvendig. Disse medlemmer vil bemerke at Riksrevisjonen kun en gang tidligere har fått redusert sitt budsjett, men da kun med et mindre beløp. Disse medlemmer finner det betenkelig at nåværende, tidligere og kanskje kommende regjeringspartier kutter i sitt eget kontrollverk, noe som sender feil signaler i forhold til disses innstilling til sitt eget kontrollapparat. Disse medlemmer mener at Riksrevisjonen har en viktig rolle i det norske samfunnet og kan ikke akseptere et kutt i Riksrevisjonens budsjett. Riksrevisjonens budsjett må derfor opprettholdes.
Disse medlemmer fremmer derfor forslag at det under kap. 51 post 1 bevilges kr 314 508 000.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det i flertallets forslag til bevilgning til Riksrevisjonen kuttes i forhold til Presidentskapets opprinnelige forslag. Disse medlemmer kan ikke slutte seg til et kutt i bevilgningen til Riksrevisjonen som medfører en reduksjon i aktivitetsnivået, og vil derfor foreslå at bevilgningen til Riksrevisjonen økes med 5 mill. kroner. Disse medlemmer foreslår at dette skjer mot en reduksjon av kap. 41 Stortinget post 1 Driftsutgifter.