3. Kap. 43/3043 Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt i lov av 22. juni 1962 med senere endringer og i Stortingets instruks for Ombudsmannen av 19. februar 1980. Hovedoppgaven er å undersøke og uttale seg om klager på forvaltningen fra enkeltpersoner. Ombudsmannen kan også ta opp saker av eget tiltak og gjennomføre systematiske undersøkelser. Videre gjennomfører ombudsmannen besøk i lukkede institusjoner for å få et bedre grunnlag for behandlingen av klagesakene.
Dokument nr. 4 (2002-2003) - Ombudsmannens årsmelding for 2002 ble overlevert Stortinget mars 2003.
Viktig mål i forbindelse med budsjettet for 2004 er å få ytterligere redusert saksbeholdningen og den tiden det tar å behandle klagesakene samt å foreta flere undersøkelser av mer systematisk karakter.
Komiteen ser at årets budsjettramme for Sivilombudsmannen ikke økes i nevneverdig grad ut over saldert budsjett, men ligger i underkant av 6 mill. kroner over regnskapet for 2002. Komiteen forutsetter at den foreslåtte budsjettrammen gjør at Sivilombudsmannens virksomhet i 2004 minst videreføres på inneværende års nivå. Komiteen vil fremheve at det er ønskelig at saksbehandlingstiden ved kontoret reduseres dersom dette er praktisk mulig, og at det foretas systematiske undersøkelser der Sivilombudsmannen finner dette nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti er av den oppfatning at det hadde vært ønskelig at Sivilombudsmannen mer av eget initiativ fremmer egne saker for Stortinget, som for eksempel etter mønster av Riksrevisjonens Dokument nr. 3-saker. Dette vil etter disse medlemmers oppfatning gi Stortinget en bedre løpende oppdatering av ombudsmannens virksomhet, og vil kunne gi Stortinget mulighet til å gi ombudsmannen tilbakemelding i saker som Stortinget kan være interessert i å ha oppfatninger om.
Komiteen viser for øvrig til komiteens merknader til Sivilombudsmannens melding for året 2002 i Dokument nr. 4 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er behov for å styrke innbyggernes rettssikkerhet ved at saksbehandlingstiden hos Sivilombudsmannen reduseres ved at antall saksbehandlere økes med 4 til 5 stillinger. Det er etter disse medlemmers syn viktig at enkeltmenneskets stilling styrkes opp mot forvaltningen.
Disse medlemmer foreslår derfor en økning av Sivilombudsmannens budsjett med kr 2 000 000.