Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Kap. 41/3041 Stortinget

Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål, slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom konstitusjonell praksis, og ellers på best mulig måte å legge forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse av sine oppgaver.

Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten, herunder Stortingets deltakelse i internasjonale parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes godtgjørelser. Budsjettet omfatter også den administrative drift av Stortinget.

Stortingets direktør er Stortingets øverste administrative leder og direkte underlagt Stortingets presidentskap. Administrasjonen er organisert i et konstitusjonelt kontor og fire avdelinger: Drifts- og serviceavdelingen, Forvaltningsavdelingen, Informasjons- og dokumentasjonsavdelingen og Internasjonal avdeling.

Stortinget har i 2002 hatt 108 møter, Odelstinget 42 og Lagtinget 12 møter. Det er behandlet 433 budsjettinnstillinger, odelstingsinnstillinger og stortingsinnstillinger. I tillegg er 1 439 spørsmål besvart. 91 åpne høringer er gjennomført med 1 667 deltakere. Den internasjonale virksomhet er opprettholdt på samme nivå som i 2001. Norge hadde formannskapet i Nordisk ministerråd og ledervervet i den såkalte tolv-pluss-gruppen (gruppen av vestlige land i Den Interparlamentariske Union).

Arbeidet med VIS-prosjektet (Videreutvikling av Informasjonssystemene i Stortinget) som ble igangsatt 2001 har blant annet resultert i et nytt dokumentlager, portalsystem, publiserings- og agentverktøy samt første versjonen av en ny elektronisk portal "Løveporten". Diverse tiltak har redusert papirforbruket med 30 tonn i forhold til 2001. Et pilotforsøk med skanning av arkivverdige dokumenter for elektroniske dokumentarkiv ble igangsatt.

Den viktigste årsaken til den kraftige økningen i budsjettforslaget for 2004 i forhold til 2003 er Stortingets presidentskaps beslutning om etablering av "Komitéhuset" i Akersgaten 18, samt omfattende istandsetting av nye lokaler og integrering av disse i Stortingets øvrige bygningsmasse.

Kap. 41 blir ikke tilført midler fra den sentrale lønnsreserven i staten, og det må følgelig legges inn en viss lønnsreserve i budsjettet.

Post 1 Driftsutgifter omfatter lønn og godtgjørelser for stortingsrepresentanter og ansatte, og utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester, i tillegg til utgifter til reiser, og deltakelse i faste internasjonale parlamentarikerforsamlinger. Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets bibliotek og arkiv, samt vedlikehold og drift av bygninger og Stortingets leiligheter inngår også i denne posten.

Videre skyldes økningen blant annet behov for økt bemanning i forbindelse med nye arealer og sikkerhetstiltak, samt kostnader til leie og drift av nye lokaler. I tillegg har pensjoner og godtgjørelser til representantene økt.

Post 21 Spesielle driftsutgifter omfatter blant annet granskningskommisjonen for Mehamn-ulykken som ble opprettet 30. januar 2003. De vil etter planen avgi sin rapport 1. juni 2004.

Post 32 omfatter utgifter til kjøp av leiligheter til stortingsrepresentantene.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold omfatter kjøp av teknisk utstyr, fornyelse og videreutbygging av Stortingets edb-anlegg, kjøp av kunst, ombyggingsarbeider og større vedlikeholdsarbeider mv. i stortingsbygningene. Den markante økningen er en følge av tidligere vedtak om renovering av Stortingskvartalet og oppbygging av et opplevelsessenter.

Post 70 omfatter Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater. Det gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe som blir representert på Stortinget, i tillegg til et tilskudd per stortingsrepresentant. Den stegvise opptrappingen av gruppetilskuddene, vedtatt av Stortinget 11. juni 2001, blir sluttført høsten 2003, og 2004 er det første året med full overføring etter den nye fordelingen.

Under kap. 3041 budsjetteres blant annet salgsinntekter og leieinntekter. I 2003/2004 vil Stortinget sette i stand og selv ta i bruk tidligere utleide lokaler.

I Budsjett-innst. S. I (2003-2004) ble i tillegg følgende innarbeidet under rammeområde 14: kap. 41 post 45 Større nyanskaffelser og vedlikehold utstyrsanskaffelser økes med 13 mill. kroner. Økningen på 13,0 mill. kroner skyldes at det først høsten 2003 er inngått endelig avtale i forbindelse med ombygging av Stortingskvartalet og ferdigstillelse av "Komitéhuset".

Komiteenhar merket seg at det foreligger en økning i driftsutgifter, og at økningen blant annet skyldes behov for økt bemanning i forbindelse med nye arealer og sikkerhetstiltak, samt kostnader til leie og drift av nye lokaler. Komiteen ser at det er en økning i posten for større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, og har merket seg at dette er en følge av tidligere vedtak om renovering av Stortingskvartalet og oppbygging av et opplevelsessenter. Komiteen er av den oppfatning at utbygging av et slikt opplevelsessenter er en viktig faktor i arbeidet med å legge til rette for økt demokratisk engasjement blant ungdom med sikte på bredere deltakelse i politiske fora. Komiteen er for øvrig tilfreds med at arbeidet for å sikre stortingsrepresentantene bedre arbeidsvilkår er kommet så vidt langt som et ledd i å styrke Stortingets rolle som landets ledende statsmakt.

På bakgrunn av Stortingets stadig økte utadrettede virksomhet i form av utgitte publikasjoner, representasjon i ulike delegasjoner, foredrag av representanter mv. ber komiteen Presidentskapet vurdere hvorvidt det, gjennom omdisponering innenfor budsjettrammene, bør legges til rette for at Stortinget ansetter egen språkkonsulent til kvalitetssikring av dette arbeidet.

Komiteen vil på generelt grunnlag si at den stiller seg positiv til at det administrative apparatet knyttet til representanter og partigrupper har blitt styrket de senere årene. Komiteen vil imidlertid understreke betydningen av at disse administrative ressursene koordineres og nyttes på en mest mulig effektiv måte. Komiteen vil herunder påpeke viktigheten av at en til enhver tid søker å finne markedets beste og prismessig gunstigste tilbud når Stortinget inngår avtaler om kjøp av varer og tjenester, som for eksempel kjøp av reiser for ansatte og representanter.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at det i budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene er enighet om å redusere den foreslåtte bevilgningen på kap. 41 Stortinget med 20 mill. kroner. Reduksjonen er foreslått fordelt med 13 mill. kroner på Post 1 Driftsutgifter og 7 mill. kroner på Post 32 Kjøp av leiligheter.

Flertallet viser til vedlagte brev fra Presidentskapet om hvordan reduksjonen kan tenkes gjennomført.

Det foreslås bevilget totalt kr 934 509 000.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at det er betydelig mulighet for innsparing i Stortingets reisevirksomhet. Både når det gjelder Stortingets generelle reisevirksomhet og deltakelse i internasjonale organisasjoner er det mulighet for innsparinger som ikke vil berøre Stortingets ordinære drift. Disse medlemmervil derfor foreslå at det i den avsatte sum til Stortingets reisevirksomhet under kap. 41 post 1 foretas en reduksjon med kr 10 000 000 i tillegg til det foreslåtte budsjettforliket. Det må på bakgrunn av dette gjennomføres en reduksjon i Stortingets reisevirksomhet på kr 10 590 000. Disse medlemmer er videre av den oppfatning at det ikke bør foretas kutt i postene lønn og pensjoner og konsulenttjenester ved drifts- og serviceavdelingen, da dette kan hindre Stortinget i en effektiv og hensiktsmessig drift. Denne reduksjon må derfor hentes inn ved et kutt i Stortingets reisevirksomhet.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn forslag om at kap. 41 post 1 reduseres med kr 19 890 000.

Disse medlemmer viser til det foreslåtte kutt på kr 7 000 000 i innkjøp av stortingsleiligheter og mener at dette kutt må reduseres noe da det er behov for at noen tidligere regjeringsmedlemmer som nå er medlemmer av Stortinget og som fortsatt disponerer regjer­ingsleiligheter, flytter tilbake til stortingsleilighet. Disse medlemmer vil derfor halvere det foreslåtte kutt i innkjøp av stortingsleiligheter.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn forslag om at kap. 41 post 32 reduseres med kr 3 500 000.

Disse medlemmerer videre av den oppfatning at det kan gjøres utsettelser i kap. 41 post 45 større utstyrsanskaffelser og vedlikehold til 2005 og den foreslåtte påplussing må derfor reduseres for 2004 med kr 9 200 000 i forhold til det fremlagte forslaget.

Disse medlemmer fremmer forslag om at kap. 41 post 45 økes med kr 3 800 000.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti støtter den styrkning av Stortinget som har vært foretatt over de siste år og som budsjettforslaget viderefører. Innenfor den rammesum Stortinget 26. november 2003 vedtok for rammeområde 14, finner disse medlemmer imidlertid å måtte redusere bevilgningen til Stortinget. Disse medlemmer vil derfor fremme forslag om at kap. 41 post 1 Driftsutgifter reduseres med kr 5 590 000. Disse medlemmer forslår at dette skjer mot en økning på kap 51 Riksrevisjonen post 1 Driftsutgifter på 5 mill. kroner og kap. 44 EOS-utvalget post 1 Driftsutgifter på kr 590 000.