Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

5. Rammeområde 22 finansadministrasjon

Tabell 5.1 Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 22

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-11

Utgifter i hele kroner

Finansdepartementet

1600

Finansdepartementet (jf. kap. 4600)

261 564 000

1

Driftsutgifter

226 434 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

25 270 000

50

Overføring fra Finansmarkedsfondet

9 860 000

1602

Kredittilsynet (jf. kap. 4602)

142 650 000

1

Driftsutgifter

141 936 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

714 000

1610

Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)

968 497 000

1

Driftsutgifter

918 200 000

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

2 197 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

48 100 000

1618

Skatteetaten (jf. kap. 4618)

3 425 131 000

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1631 post 1

3 120 231 000

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

63 000 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

133 300 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

108 600 000

1620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)

470 085 000

1

Driftsutgifter

352 149 000

21

Spesielle driftsutgifter

110 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

7 936 000

1630

Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring

13 157 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

13 157 000

1631

Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 4631)

181 892 000

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1618 post 1

163 892 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

18 000 000

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

9 603 801 000

60

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner

1 669 121 000

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning

7 500 000 000

70

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, kan overføres

134 680 000

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter

300 000 000

1634

Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634)

161 764 000

1

Driftsutgifter

161 764 000

1637

EU-opplysning

2 000 000

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000 000

1650

Statsgjeld, renter m.m.

19 277 000 000

1

Driftsutgifter

14 000 000

88

Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

3 000 000

89

Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

19 260 000 000

1670

Avsetninger til Den nordiske investeringsbank

10 000 000

50

Tapsfond for miljølåneordningen

10 000 000

Sum utgifter rammeområde 22

34 517 541 000

Inntekter i hele kroner

Inntekter under departementene

4600

Finansdepartementet (jf. kap. 1600)

9 860 000

80

Avkastning fra Finansmarkedsfondet

9 860 000

4602

Kredittilsynet (jf. kap. 1602)

142 650 000

1

Bidrag fra tilsynsenhetene

142 650 000

4610

Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)

230 202 000

1

Ekspedisjonsgebyr

9 220 000

2

Andre inntekter

1 917 000

3

Pante- og tinglysingsgebyrer

1 140 000

5

Gebyr ved kontroll av teknisk sprit

414 000

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

217 200 000

13

Gebyr ved avskilting av kjøretøy

311 000

4618

Skatteetaten (jf. kap. 1618)

44 864 000

1

Utleggs- og tinglysingsgebyr (Namsmannen)

16 576 000

2

Andre inntekter

20 000 000

4

Gebyr for folkeregisteropplysninger

725 000

5

Gebyr for utleggsforretninger

6 423 000

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

1 140 000

4620

Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620)

120 340 000

1

Salgsinntekter

3 000 000

2

Spesialoppdrag

110 000 000

4

Tvangsmulkt

7 340 000

4631

Senter for statlig økonomistyring (jf. kap. 1631)

13 400 000

1

Økonomitjenester

13 400 000

4634

Statens innkrevingssentral (jf. kap. 1634)

1 201 094 000

2

Refusjoner

17 094 000

81

Bøter, inndragninger

904 000 000

82

Vegadministrasjonsgebyr

55 000 000

84

Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m.

110 000 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

115 000 000

5343

Statens varekrigsforsikring

110 000 000

50

Avvikling

110 000 000

Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv.

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)

423 352 000

30

Avskrivninger

423 352 000

Renter og utbytte mv.

5603

Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)

8 511 000

80

Renter av statens faste kapital

8 511 000

5605

Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

2 820 100 000

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

5 000 000

82

Av innenlandske verdipapirer

100 000

83

Av alminnelige fordringer

130 000 000

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

2 540 000 000

88

Av utlån under opptrekk

145 000 000

Sum inntekter rammeområde 22

5 124 373 000

Netto rammeområde 22

29 393 168 000

Komiteen viser til merknader nedenfor og Budsjett-innst. S. I (2003-2004) punkt 3.2.22.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

1

Driftsutgifter

211 275

214 800

226 434

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

20 005

25 350

25 270

50

Overføring fra Finansmarkedsfondet

0

5 564

9 860

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1600 post 1 er redusert med 22 643 400 kroner. Denne reduksjonen tilsvarer ca. 10 pst. Disse medlemmer viser til at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente ut her, og mener at de foreslåtte kutt må ansees å være moderat og dermed kunne gjennomføres uten store negative konsekvenser.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil prioritere innsatsen i Finansdepartementets ytre etater mot svart økonomi. Disse medlemmer vil derfor redusere Finansdepartementets driftsbudsjett med 15 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Senterpartiet foreslår å redusere bevilgningen til drift av departementet med 3 mill. kroner for å øke bevilgningen til Toll- og avgiftsetaten tilsvarende.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

1

Driftsutgifter

121 868

129 950

141 936

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

1 709

700

714

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1602 post 1 er redusert med 14 193 600 kroner. Denne reduksjonen tilsvarer ca. 10 pst. Disse medlemmer viser til at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente ut her, og mener at de foreslåtte kutt må ansees å være moderate og dermed kunne gjennomføres uten store negative konsekvenser.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

1

Driftsutgifter

874 671

930 150

918 200

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

1 388

2 150

2 197

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

43 065

39 150

48 100

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1610 post 1 er redusert med 91 820 000 kroner. Denne reduksjonen tilsvarer ca. 10 pst. Disse medlemmer viser til at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente ut her, og mener at de foreslåtte kutt må ansees å være moderate og dermed kunne gjennomføres uten store negative konsekvenser.

Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti vil peike på det viktige arbeidet Toll- og avgiftsetaten gjer mot illegal omsetnad av brennevin. Desse medlemene vil understreke at dette arbeidet er svært viktig for å oppretthalde støtta i folket når det gjeld den norske alkoholpolitikken. Ein føresetnad for dette er at dei politiske virkemidla har effekt. Ein kombinasjon av lågare brennevinsavgifter og sterkare kontrollinnsats vil vere dei mest effektive tiltaka i denne samanhengen.

Desse medlemene vil difor auke løyvingane til Toll- og avgiftsdirektoratet med 3 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett har satt av 3 mill. kroner for å kunne opprettholde enkelte distriktsenheter i Toll- og avgiftsetaten. Økningen finansieres ved tilsvarende reduksjon i driftsposter på departementet.

Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til at det på grunn av økt turisme, mobilitet, innvandring og Schengen-samarbeidet er et stort behov for et effektivt tollvesen.

Dette medlem viser også til den siste tidens metanol-skandaler. Dette medlem viser til at det derfor er et stort behov for flere stillinger innenfor tollvesenet for å hindre spritsmugling mv. Dette medlem viser også til at hver tollkontrollør i gjennomsnitt bringer inn 14 ganger mer i inntekt til staten enn statens bruttokostnader ved stillingen. Dette medlem foreslår at det opprettes 200 nye stillinger innen tollvesenet. Dette koster om lag 110 mill. kroner på årsbasis, og det forventes at disse stillingene vil øke tollinntektene med minst 550 mill. kroner.

Denne økte løyvingen som dette medlem har foreslått vil også medføre at tolletaten kan opprettholde flere tollenheter.

Dette medlem foreslår at kap. 1610 post 1 bevilges 1 028 200 000 kroner.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1631 post 1

3 348 696

3 252 135

3 120 231

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

68 330

61 000

63 000

22

Større IT-prosjekter, kan overføres

345 893

288 200

133 300

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

66 665

126 100

108 600

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet hvor post 22 Større IT-prosjekter ble redusert med 90 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag. Flertallet foreslår på denne bakgrunn at det bevilges 43,3 mill. kroner på kap. 1618 post 22.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartietviser til at Finansdepartementet anslår at omfanget av den svarte økonomien i Norge utgjør et sted mellom 80 og 100 mrd. kroner (5-6 pst. av BNP). Dette omfatter både økonomisk virksomhet som burde være registrert hos skattemyndighetene, men også økonomisk kriminalitet.

Disse medlemmer mener det er mye å hente på å øke de ressursene skatteetaten og kemnerkontorene bruker på kontroll. Disse medlemmer foreslo i sitt primære budsjettforslag å styrke kontrollvirksomheten hos kemneren med rundt 100 årsverk, og hos skatteetaten med rundt 190 årsverk. For en nærmere beskrivelse av forslaget viser disse medlemmer til Budsjett-innst. S. I (2003-2004).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1618 post 1 er redusert med 312 023 100 kroner. Denne reduksjonen tilsvarer ca. 10 pst. Disse medlemmer viser til at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente ut her, og mener at de foreslåtte kutt må ansees å være moderate og dermed kunne gjennomføres uten store negative konsekvenser. Disse medlemmer viser også til sitt alternative budsjett der det er foreslått forenklinger og betydelige skattekutt, noe som igjen medfører at det blir mindre attraktivt å unndra seg beskatning. Dette betyr igjen at disse medlemmer sitt alternative budsjett krever mindre ressurser til bekjempelse av f.eks. svart arbeid enn dersom man vedtar et budsjett med et betydelig høyere skattenivå.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet ogKystpartiet peker på at det store omfanget av svart økonomi i samfunnet er en trussel mot finansieringen av velferdsstaten og undergraver oppslutningen om folks skatteforpliktelser. Bevilgningene til skatteetaten må derfor økes. Etaten trenger dessuten midler til å møte nye utfordringer knyttet til økonomisk internasjonalisering og internettbasert næringsvirksomhet. Vi kan regne med at skattyterne vil bli mer mobile og at skatteplanleggerne får større kompetanse i årene som kommer.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil derfor øke bevilgningene til drift i skatteetaten med 12 mill. kroner.

Disse medlemmer viser til at regjeringspartiene og Arbeiderpartiet i budsjettavtalen har redusert kap. 1618 post 22 Større IT-anskaffelser med 90 mill. kroner, og antar derfor at dette er forsvarlig. Disse medlemmer foreslår derfor å kutte posten med 90 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Senterpartiet ønsker å avgrense omfanget av svart økonomi, og vil derfor øke bevilgningen til drift i skatteetaten med 25 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til behovet for økt innsats for å forebygge den tiltagende økningen i skatteunndragelser. Dette medlem viser til Kystpartiets alternative statsbudsjett for 2004 og foreslår at løyvingen over kap. 1618 post 1 økes med 8 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Dette medlem foreslår at kap. 1618 post 1 bevilges med kr 3 128 231 000.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

1

Driftsutgifter

327 293

356 100

352 149

21

Spesielle driftsutgifter

115 063

110 100

110 000

22

Folke- og boligtelling mv., kan overføres

54 336

13 200

0

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

12 521

7 780

7 936

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

1 566

12 700

13 157

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1618 post 1

0

0

163 892

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

0

0

18 000

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartietviser til at omorganiseringen av den statlige økonomiforvaltningen vil berøre mange ansatte. Disse medlemmer viser til svar på spørsmål 209 fra Arbeiderpartiets fraksjon i finanskomiteen der det framgår at Finansdepartementet ville starte drøftinger med tjenestemannsorganisasjonen om blant annet økonomiske virkemidler i november i år. Disse medlemmer forutsetter at de ansattes rettigheter i forbindelse med omorganiseringen blir ivaretatt på en god måte i samsvar med lov- og avtaleverket.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

60

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner

1 227 341

1 505 891

1 669 121

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning

0

0

7 500 000

70

Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, kan overføres

84 542

65 000

134 680

72

Tilskudd til private og ideelle virksomheter

0

0

300 000

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet,slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgninger under kap. 1632 post 60.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti gikk i sine respektive forslag til statsbudsjett imot å innføre en generell kompensasjonsording for merverdiavgift for kommunesektoren, og gikk inn for å videreføre og videreutvikle dagens regelverk. Disse medlemmer viser til Budsjett-innst. S. I (2003-2004) og Innst. O. nr. 20 (2003-2004) Innstilling fra finanskomiteen om skatte- og avgiftsopplegget 2004 - lovendringer.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet i sitt alternative budsjett har gått mot å innføre moms-kompensasjon for all kommunal virksomhet. Dette medlem går derfor mot den foreslåtte bevilgning på post 61 på 7,5 mrd. kroner. Post 60 reduseres med 300 mill. kroner av samme årsak.

Komiteens medlem fra Kystpartiet foreslår at løyvingen over kap. 1632 post 60 settes til 1 479 121 000 kroner, som er 190 000 000 kroner lavere enn Regjeringens forslag.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag under post 61.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til merknad under post 60.

Komiteens medlem fra Kystpartiet går imot Regjeringens forslag om bevilgning under post 61.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under post 70.

Komiteen viser til at arbeidet med en varig kompensasjonsordning for frivillige organisasjoner har tatt lengre tid enn forutsatt. Komiteen forutsetter at de frivillige organisasjonene representert ved FRISAM (Frivillighetens samarbeidsorgan), aktivt tar del i arbeidet med dette.

Komiteen viser til utbetalingen av restbeløpet for kompensasjon av tjenestemoms for perioden 1. juli 2001-31. desember 2002 vil utbetales etter en sjablonordning for å lette den administrative byrden for organisasjoner med mange og små lokallag.

Komiteen vil understreke at momskompensasjonsordningen er begrunnet i kompensasjon for utgifter til tjenestemoms i forhold til frivillige organisasjoner.

Komiteen viser til at Stortinget har åpnet for at kompensasjonen kan utbetales etter en sjablonordning, bl.a. for å lette den administrative byrden for organisasjoner med mange og små lokallag, og forutsetter at Regjeringen legger dette til grunn ved fordelingen av kompensasjonen for 2003 og i arbeidet med en varig ordning.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til at Senterpartiet primært ønsker å innføre 0-sats i momssystemet for de frivillige organisasjonene i stedet for å operere med en momskompensasjonsordning som også etter innføring av en sjablonordning for fordelingen vil vise seg å være administrativt krevende, og også kan vise seg å være en lite forutsigbar inntekt. Dette medlem vil i tillegg bedre de frivillige organisasjoners økonomiske situasjon ved å øke grensen for skattefrie gaver samt innføre skattefrihet for inntekter inntil 30 000 kroner når oppdragsgiver er en frivillig og ikke-kommersiell organisasjon.

Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til Kystpartiets alternative statsbudsjett for 2004. Dette medlem viser også til at Kystpartiet var imot innføring av merverdiavgift på tjenester. Dette medlem viser til de store administrative belastningene som merverdiavgift-kompenasjonen medfører.

Dette medlem viser også til den urettferdige diskrimineringen som merverdiavgift-opplegget medfører. Dette medlem har tidligere tatt opp bl.a. konkurransevridningen mellom transport på kjøl og veg. Vegsektoren har 0-sats på drift og investeringer, mens hamnesektoren belastes med full merverdiavgift-sats. Det foreligger riktignok refusjonsordning med denne som i hovedsak medfører at herradskassene, og ikke hamnekassen, får refusjonsbeløpet. Dette medlem viser også til Dokument nr. 8:49 (2001-2002). Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om at den offentlige hamnesektor og vegsektor likestilles i forhold til drift og investeringer, og at merverdiavgift-satsen settes til 0 for begge, med virkning fra 1. januar 2005."

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under post 72.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

1

Driftsutgifter

183 472

155 675

161 764

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1634 post 1 er redusert med 16 176 400 kroner. Denne reduksjonen tilsvarer ca. 10 pst. Disse medlemmer viser til at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente ut her, og mener at de foreslåtte kutt må ansees å være moderate og dermed kunne gjennomføres uten store negative konsekvenser.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000

2 000

2 000

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til den økende debatten om EU-medlemskap, og mener at løyvingen til opplysningsarbeidet bør avspeile dette. Dette medlem mener at tilskuddet til EU-opplysning er for lavt til i det hele tatt å være med på å dekke utrednings- og informasjonsbehovet som en fortsatt og forsterket EU-tilpassing medfører. Derfor bør bevilgningen dobles i forhold til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2004.

Dette medlem har i sitt alternativ derfor foreslått at løyvingen over kap. 1637 post 70 settes til kr 4 000 000, som er kr 2 000 000 mer enn Regjeringens forslag.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

1

Driftsutgifter

10 336

12 000

14 000

88

Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

322 611

188 000

3 000

89

Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning

16 907 881

17 482 000

19 260 000

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1650 post 1 er redusert med 1 400 000 kroner. Denne reduksjonen tilsvarer ca. 10 pst. Disse medlemmer viser til at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente ut her, og mener at de foreslåtte kutt må ansees å være moderate og dermed kunne gjennomføres uten store negative konsekvenser.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

50

Tapsfond for miljølåneordningen

10 000

10 000

10 000

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteen viser til punkt 6.1 nedenfor når det gjelder forslag om garantifullmakter.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

80

Avkastning fra Finansmarkedsfondet

0

5 564

9 860

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

1

Bidrag fra tilsynsenhetene

108 131

130 650

142 650

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fraFremskrittspartiet viser til sine merknader under kapittel. 5.2.2 der driftsutgifter for Kredittilsynet er redusert med 14 193 600 kroner. Disse medlemmer vil at denne effektiviseringen skal tilfalle tilsynsenhetene og reduserer derfor posten Bidrag fra tilsynsenhetene, kap. 4602 post 1 med 14 193 600 kroner.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

1

Ekspedisjonsgebyr

15 073

8 900

9 220

2

Andre inntekter

2 134

1 850

1 917

3

Pante- og tinglysingsgebyrer

836

1 100

1 140

4

Gebyr for registrering av småbåter

9 031

3 000

0

5

Gebyr ved kontroll av teknisk sprit

375

400

414

11

Gebyr på kredittdeklarasjoner

110 122

177 200

217 200

13

Gebyr ved avskilting av kjøretøy

126

300

311

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at Finansdepartementet arbeider med en omorganisering av Småbåtregisteret, som i dag drives av Toll- og avgiftsdirektoratet. Disse medlemmer viser til henvendelsen fra Kongelige Norsk Båtforbund hvor det bes om at Småbåtregisteret fortsatt blir drevet av Toll- og avgiftsdirektoratet. I brevet vises det til at registeret drives svært kostnadseffektivt og med svært gode resultater i forhold til gjenfinning av stjålne båter. Det fryktes at en omorganisering til andre driftere vil medføre økte kostnader for båteierne.

Disse medlemmer viser til at Småbåtregisteret har beholdt sin oppslutning etter at registreringen ble gjort frivillig fordi forsikringsselskapene krever at båtene registreres i Småbåtregisteret. Når store brukergrupper frykter at en omorganisering kan medføre økte kostnader, og dessuten er fornøyd med dagens drift av registeret, bør de politiske myndigheter legge avgjørende vekt på dette.

Disse medlemmer mener også at det er en fordel at registeret drives av et myndighetsorgan som kan aksjonere mot båter som kan være stjålet og viser dessuten til at Toll- og avgiftsetaten har investert om lag 90 mill. kroner i utvikling og oppbyggingen av registeret.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

"Stortinget ber Finansdepartementet stanse arbeidet med å omorganisere driften av Småbåtregisteret."

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

1

Utleggs- og tinglysingsgebyr (Namsmannen)

15 555

25 900

16 576

2

Andre inntekter

47 421

17 250

20 000

4

Gebyr for folkeregisteropplysninger

624

1 100

725

5

Gebyr for utleggsforretninger

5 899

8 600

6 423

7

Gebyr for bindende forhåndsuttalelser

919

2 100

1 140

18

Refusjon av sykepenger

72 095

0

0

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til punkt 7.3.2 når det gjelder forslaget om merinntektsfullmakt.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

1

Salgsinntekter

3 081

5 100

3 000

2

Spesialoppdrag

108 482

110 100

110 000

4

Tvangsmulkt

6 762

5 100

7 340

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til punkt 7.3.2 når det gjelder forslaget om merinntektsfullmakt.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

1

Økonomitjenester

0

0

13 400

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til punkt 7.3.2 når det gjelder forslaget om merinntektsfullmakt.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

81

Bøter, inndragninger

576 444

703 000

904 000

82

Vegadministrasjonsgebyr

54 960

49 000

55 000

84

Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m.

79 817

90 000

110 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning

106 982

105 000

115 000

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til punkt 7.3.2 når det gjelder forslaget om merinntektsfullmakt.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett 2003

Forslag 2004

50

Avvikling

1 150 000

110 000

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5343 post 50.

Komiteen viser når det gjelder behandlingen av Ot.prp. nr. 102 (2003-2004) til Innst. O. nr. 1 (2003-2004).

Avskrivningene beregnes på grunnlag av bokført kapital per 31. desember året før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter varierer med forventet levetid. Avskrivningene utgiftsføres under hver enkelt virksomhets driftsbudsjett. Sum avskrivninger i 2004 beløper seg til om lag 423 mill. kroner. Inkludert i summen er nedskrivning av bokført verdi av eiendommer som foreslås solgt av Statsbygg i 2004, jf. omtale i avsnitt 3.19 i proposisjonen, hvor det fremgår at salget av Vestbanetomta ikke lar seg gjennomføre i 2003, og at Regjeringen legger opp til at den skal selges i 2004.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet hvor kap. 5491 post 30 ble økt med 71 mill. kroner. Flertallet foreslår på denne bakgrunn at det bevilges 494,352 mill. kroner på kap. 5491 post 30.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Kystpartiet viser til at disse medlemmer i sine respektive budsjettopplegg har sluttet seg til Regjeringens forslag under kap. 5491 post 30.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringspartiene og Arbeiderpartiet i budsjettavtalen har økt kap. 5491 post 30 med 71 mill. kroner, og antar derfor at dette er forsvarlig. Disse medlemmer har derfor i sitt alternativ ført opp en økning på 71 mill. kroner.

Renter av statens kapital i forretningsdriften tas samlet til inntekt under kapittel 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegning er bedriftenes brutto investeringer fratrukket avskrivninger og bedriftenes egne avsetninger til investeringsformål. Dette regnes som lån fra statskassen. Rentesatsen for det enkelte års låneopptak er lik gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner i 12-månedersperioden fram til 30. september året før budsjettåret. Lånet forutsettes å ha en løpetid på 5 år, og må deretter eventuelt fornyes. Renter av statens kapital forventes å utgjøre om lag 9 mill. kroner i 2004.

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 8,511 mill. kroner.

(i 1 000 kr)

Post

Betegnelse

Regnskap

2002

Saldert

budsjett

2003

Forslag

2004

81

Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta

1 014

5 000

5 000

82

Av innenlandske verdipapirer

75

100

100

83

Av alminnelige fordringer

225 795

130 000

130 000

85

Renter på grunnkjøpslån i Kommunalbanken AS

18

0

0

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

2 546 283

3 748 000

2 540 000

88

Av utlån under opptrekk

0

0

145 000

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet hvor Husbankens låneramme økes med 1 mrd. kroner i forhold til St.prp. nr. 1 (2003-2004), jf. merknad under punkt 6.1.15. Flertallet foreslår på denne bakgrunn at det bevilges 2,530 mill. kroner på kap. 5605 post 86, en reduksjon på 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt alternative statsbudsjett der det er foreslått å øke utlånsrammene til Husbanken med 2,5 mrd. kroner. Det forutsetter 25 mill. kroner i reduksjon på denne posten. Av hensyn til å holde budsjettreglementet foreslår disse medlemmer å redusere bevilgningen på kap. 5605 post 86 med 10 mill. kroner.

Komiteen viser til brev fra Stortingets presidentskap 26. november 2003 der det fremgår at Stortinget ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2003-2004) samme dag har fastsatt nettorammen under rammeområde 22 til 29 393 168 000 kroner.

Tabellen nedenfor viser de kapitler og poster der fraksjonene har ulike forslag. Tall i parentes er avvik i forhold til Regjeringens forslag.

Tabell 5.2 Sammenligning av budsjettall, kapitler og poster. Rammeområde 22

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-11

A, H, KrF og V

FrP

SV

Sp

Kp

Utgifter rammeområde 22 (i hele tusen kroner)

1600

Finansdepartementet (jf. kap. 4600)

1

Driftsutgifter

226 434

226 434

(0)

203 791

(-22 643)

211 434

(-15 000)

223 434

(-3 000)

226 434

(0)

1602

Kredittilsynet (jf. kap. 4602)

1

Driftsutgifter

141 936

141 936

(0)

127 742

(-14 194)

141 936

(0)

141 936

(0)

141 936

(0)

1610

Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)

1

Driftsutgifter

918 200

918 200

(0)

826 380

(-91 820)

921 200

(+3 000)

921 200

(+3 000)

1 028 200

(+110 000)

1618

Skatteetaten (jf. kap. 4618)

1

Driftsutgifter

3 120 231

3 120 231

(0)

2 808 208

(-312 023)

3 132 231

(+12 000)

3 145 231

(+25 000)

3 128 231

(+8 000)

22

Større IT-prosjekter

133 300

43 300

(-90 000)

133 300

(0)

43 300

(-90 000)

133 300

(0)

133 300

(0)

1632

Kompensasjon for merverdiavgift

60

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner

1 669 121

1 669 121

(0)

1 669 121

(0)

1 669 121

(0)

1 369 121

(-300 000)

1 479 121

(-190 000)

61

Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, ny ordning

7 500 000

7 500 000

(0)

7 500 000

(0)

7 500 000

(0)

0

(-7 500 000)

0

(-7 500 000)

1634

Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634)

1

Driftsutgifter

161 764

161 764

(0)

145 588

(-16 176)

161 764

(0)

161 764

(0)

161 764

(0)

1637

EU-opplysning

70

Tilskudd til frivillige organisasjoner

2 000

2 000

(0)

2 000

(0)

2 000

(0)

2 000

(0)

4 000

(+2 000)

1650

Statsgjeld, renter m.m.

1

Driftsutgifter

14 000

14 000

(0)

12 600

(-1 400)

14 000

(0)

14 000

(0)

14 000

(0)

Sum utgifter rammeområde 22

34 517 541

34 427 541

(-90 000)

34 059 285

(-458 256)

34 427 541

(-90 000)

26 742 541

(-7 775 000)

26 947 541

(-7 570 000)

Inntekter rammeområde 22 (i hele tusen kroner)

5491

Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)

30

Avskrivninger

423 352

494 352

(+71 000)

423 352

(0)

494 352

(+71 000)

423 352

(0)

423 352

(0)

5605

Renter av statskassens kontant­beholdning og andre fordringer

86

Av statskassens foliokonto i Norges Bank

2 540 000

2 530 000

(-10 000)

2 540 000

(0)

2 530 000

(-10 000)

2 540 000

(0)

2 540 000

(0)

Sum inntekter rammeområde 22

5 124 373

5 185 373

(+61 000)

5 124 373

(0)

5 195 373

(+71 000)

5 124 373

(0)

5 124 373

(0)

Sum netto rammeområde 22

29 393 168

29 242 168

(-151 000)

28 934 912

(-458 256)

29 232 168

(-161 000)

21 618 168

(-7 775 000)

21 823 168

(-7 570 000)

Sum rammeområde 22 - rammevedtak

151 000

0

-307 256

0

-7 624 000

-7 419 000

Komiteen viser til at forslaget fra komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, er ført opp under Forslag til vedtak B I under kapittel 12 Komiteens tilråding.

Forslaget fra komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti er ført til kapittel 11 Forslag fra mindretall.

De øvrige forslagene fraviker de rammer Stortinget vedtok 26. november 2003. Disse forslagene føres derfor ikke opp som mindretallsforslag, jf. Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd.