Vedlegg 3: Brev fra Kultur- og kirkedepartementet v/statsrådentil familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, datert 4. desember 2003
Jeg viser til brev av 3. desember d.å. fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen med følgende spørsmål i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 (2003-2004):
"Komiteen er kjent med at Kulturministeren har hatt møte med Den Norske Kulturbåten og klargjort Regjeringens ansvarsposisjon i forhold til å påta seg og utrede nytt båtprosjekt.- Hva kom ut av dette møtet og hva er departementets holdning?"
Den Norske Kulturbåten AS har bedt Kultur- og kirkedepartementet om å nedsette en arbeidsgruppe for å utrede prosjektet om en ny kulturbåt til formidlingsvirksomhet langs hele kysten, slik kulturbåten Innvik tidligere gjord på Vestlandskysten. Det er avholdt møter i saken, senest den 14. november d.å. med selskapets styreleder Nils Sandal og daglig leder Steinar Næss vedrørende selskapets planer.
Et statlig tilskudd til realisering av planene om en ny kulturbåt vil måtte skje innenfor Kultur- og kirkedepartementets budsjett under kap. 320 Allmenne kulturformål, post 73 Nasjonale kulturbygg. I St.prp. nr. 1 (2003-2004) er det gitt følgende retningslinjer for tilskudd under denne post:
"Tilskuddene skal bidra til bygninger og lokaler for institusjoner og tiltak som har en nasjonal oppgave, en landsomfattende funksjon eller en viktig landsdelsfunksjon. Byggeprosjektene skal dekke behovet for forsvarlig areal, økt funksjonalitet, og/eller økt sikkerhet gjennom planlegging, ombygging og/eller nybygg. Bygningene skal ha høy arkitektonisk kvalitet.
I behandlingen av søknader om tilskudd blir det krevd redegjørelse for hvordan tiltaket ivaretar formålene, det kulturfaglige grunnlaget for byggeprosjektet, samarbeidet med andre institusjoner som ivaretar formålet, og eventuelle aktiviteter ut over hovedformålet. Hovedregelen er at den statlige finansieringsandelen ikke skal overstige 60 pst. av det offentlige tilskuddet. Søknader om tilskudd skal redegjøre for eieransvar og driftsfinansiering. Nye institusjoner skal i tillegg redegjøre for styring og organisering. Gjennomførings- og fullfinansieringsansvaret skal være dokumentert. Organiseringen av byggherrefunksjonen vurderes i hvert enkelt tilfelle."
I møtet den 14. november fastholdt jeg det prinsipielt vanskelige ved å initiere en utredning i regi av departementet som i praksis vil danne grunnlaget for den kritiske vurdering på selvstendig grunnlag som departementet må gjøre i saker om nasjonale kulturbygg. Som konklusjon på møtet ble Den Norske Kulturbåten AS med henvisning til dette, bedt om å konkretisere planene for prosjektet og utarbeide en finansieringsplan som angir hvorledes 40 pst. av det offentlige tilskuddet vil kunne dekkes regionalt/lokalt slik ordningen med nasjonale kulturbygg forutsetter. Departementet vil vurdere prosjektet når en slik saksfremstilling foreligger, slik en ellers gjør i tilsvarende saker.