Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

9. Rammeområde 20 tilfeldige utgifter og inntekter

Oversikt over budsjettkapitler og -poster i rammeområde 20 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammeområdene)

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 11

Utgifter i hele kroner

Ymse utgifter

2309

Tilfeldige utgifter

8 760 153 000

7 816 897 000

1

Driftsutgifter

8 760 153 000

7 816 897 000

Sum utgifter rammeområde 20

8 760 153 000

7 816 897 000

Inntekter i hele kroner

Inntekter under departementene

5309

Tilfeldige inntekter

800 633 000

800 633 000

29

Ymse

800 633 000

800 633 000

Sum inntekter rammeområde 20

800 633 000

800 633 000

Netto rammeområde 20

7 959 520 000

7 016 264 000

Under programområde Ymse utgifter foreslås det bevilget 8 760,153 mill. kroner. Bevilgningen er i sin helhet ført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger og overskridelser.

I forbindelse med Rusreform II er det foretatt et uttrekk fra fylkeskommunenes rammer på vel 1,1 mrd. kroner. Stortinget skal etter planen legge fram innstilling til Ot.prp. nr. 54 (2002-2003) i oktober. Det er på den bakgrunn ikke foreslått en konkret fordeling av midlene som er trukket ut av de fylkeskommunale rammene. Uttrekket på vel 1,1 mrd. kroner er foreløpig plassert på kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Regjeringen vil i løpet av høsten legge fram et tilleggsnummer til Statsbudsjettet 2004 med forslag til bevilgningsmessig fordeling av midlene, basert på Stortingets behandling av Rusreform II.

Regjeringen vil i løpet av høsten fremme forslag om å øke Fiskeridepartementets budsjett til leie av slepebåtkapasitet i Nord-Norge. Av hensyn til oljevernberedskapen i Nord-Norge har Regjeringen lagt ut på anbud forespørsel om leie av slepebåter. I påvente av at det kommer inn anbud er det foreløpig satt av midler til dette formålet på kap. 2309.

Samla sett gir forslaga i tilleggsproposisjonane ei auke i det oljekorrigerte underskotet på statsbudsjettet på i alt 945,1 mill. kroner, sett bort frå forslag om endra løyving under kap. 2309 Tilfeldige utgifter.

Regjeringa gjer framlegg om at løyvinga under kap. 2309 Tilfeldige utgifter blir redusert, slik at budsjettet blir gjort opp med det same oljekorrigerte budsjettunderskotet som framlegget i Gul bok 2004. Løyvinga foreslåas derfor redusert med 945,1 mill. kroner. Overføringa frå Statens petroleumsfond som skal dekke det oljekorrigerte budsjettunderskotet, på kap. 5800, blir då som foreslått i Gul bok 2004. Samla løyving under kap. 2309 Tilfeldige utgifter blir etter dette 7 815,1 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen med Arbeiderpartiet, omtalt i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) kapittel 3.1.2.2, om subsidiær støtte til disse medlemmers forslag til statsbudsjett for 2004. På bakgrunn av behovet for omprioriteringer på budsjettet foreslår disse medlemmer å bevilge 6 354 797 000 kroner på kap. 2309 post 1, som er 1 462 100 000 kroner lavere enn det beløpet som følger av Regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Innsparingsfullmakt Stortinget samtykker i at det spares inn til sammen 75 mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter (postene 1-49, unntatt post 24), samt på nettobudsjetterte virksomheter. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2004. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 75 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 75 mill. kroner til kap. 2309."

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet går mot Regjeringens forslag om å omdanne Statskonsult til aksjeselskap. Disse medlemmer mener at Statskonsult må bestå som et eget forvaltningsorgan. Omleggingen av Statskonsult vil innebære en prisøkning på flere av Statskonsults tjenester, som departementene må dekke over sitt driftsbudsjett. Når Statskonsult ikke omdannes, men tvert imot fortsatt får støtte til drift, vil statsforvaltningenes utgifter til kjøp av tjenester reduseres tilsvarende. Disse medlemmer vil derfor redusere statsforvaltningens utgifter til kjøp av tjenester med 69,9 mill. kroner, og ber Regjeringen fordele disse midlene.

Disse medlemmer går imot å avvikle el-avgiften for all produksjonsvirksomhet første halvår av 2004, og foreslår derfor at dagens system opprettholdes fram til det nye systemet iverksettes 1. juli. Regjeringen har redusert bevilgningen på driftsbudsjettene i staten fordi kostnadene knyttet til el-avgift reduseres. Disse medlemmer går imot denne reduksjonen, og ber Regjeringen fordele 45 mill. kroner i kompensasjon til statsforvaltningen.

Disse medlemmer foreslår å dekke en økning på partistøtten på 15,8 mill. kroner med en reduksjon i ymse på 5,7 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Fullmakt Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1 på 69,9 mill. på statsbudsjettets driftsposter knyttet til kjøp av tjenester fra Statskonsult. Stortinget gir Regjeringen videre fullmakt til å fordele en økning på 45 mill. kroner som kompensasjon til staten for at el-avgiften opprettholdes fram til 1. juli."

Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i henhold til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, jf. Budsjett-innst. S. I (2003-2004) punkt 3.1.2.2.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 7 816,897 mill. kroner under kap. 2309 post 1.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sin merknad under punkt 3.1.2.5 i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) når det gjelder budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener det bør finnes rom for effektivisering av statsadministrasjonen og underliggende etater, og foreslår derfor et kutt på 200 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1 på 200 mill. kroner på statsbudsjettets driftsposter."

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets merknader i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) punkt 3.2.20.2.5, og foreslår at bevilgningen under kap. 2309 post 1 reduseres med 500 mill. kroner til 6516,265 mill. kroner.

Dette medlem viser til at Regjeringen stiller svært store effektiviseringskrav overfor kommuner og fylkeskommuner. Dette medlem mener det ikke er så store effektiviseringsgevinster å hente i kommunesektoren som Regjeringen forventer, men finner grunn til å rette et effektiviseringskrav til statsadministrasjonen. Senterpartiet har i sitt alternative budsjett forutsatt en innsparing på 200 mill. kroner i departementene og underliggende etater, og fremmer følgende forslag:

"Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å fordele en reduksjon på kap. 2309 post 1 på 200 mill. kroner på statsbudsjettets driftsposter. Dette gjelder ikke driftspostene til helseforetakene."

På kap. 5309 Tilfeldige inntekter foreslås det bevilget 800,633 mill. kroner.

Regjeringen har lagt opp til at Vestbanetomta skulle selges i 2003, jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2002-2003) Gul bok. Det viser seg imidlertid nå at salget av Vestbanetomta ikke lar seg gjennomføre i år. Regjeringen legger derfor opp til at denne tomten selges i 2004. Det planlegges også solgt enkelte andre av Statsbyggs eiendommer i 2004. Salgsgevinsten, det vil si salgsinntekten utover bokført verdi, blir budsjettert på kap. 5309 Tilfeldige inntekter. Utover inntektene fra eiendomssalg foreslås det i likhet med tidligere år at det inntektsføres under kap. 5309 enkelte mindre, uforutsette inntekter som ikke inngår på andre inntektskapitler i statsbudsjettet. For 2004 anslås slike tilfeldige inntekter til å utgjøre 50 mill. kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 800,633 mill. kroner under kap. 5309 post 29.

Komiteens medlemmer fra Høyre Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at kap. 5309 post 29 blir oppjustert til 929 633 mill. kroner som følge av salgsinntekter av eiendom, avtalt ved budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderparitet slutter seg subsidiært til forslaget fra komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre i henhold til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet, jf. Budsjett-innst. S. Ik (2003-2004) punkt 3.1.2.2.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sin merknad under punkt 3.1.2.5 i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) når det gjelder budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til sin merknad under punkt 3.1.2.6 i Budsjett-innst. S. I (2003-2004) når det gjelder budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene.

Tallene viser bevilgningsforslagene til Regjeringen og de ulike fraksjonene under rammeområde 20. Avvikene er angitt i parentes i forhold til Regjeringens forslag.

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 11

H, KrF og V

A

FrP

SV

Sp

Kp

Utgifter rammeområde 20 (i hele tusen kroner)

2309

Tilfeldige utgifter

7 816 897

6 354 797

(-1 462 100)

7 786 297

(-30 600)

7 816 897

(0)

7 556 097

(-260 800)

7 287 507

(-529 390)

7 815 097

(-1 800)

1

Driftsutgifter

7 816 897

6 354 797

(-1 462 100)

7 786 297

(-30 600)

7 816 897

(0)

7 556 097

(-260 800)

7 287 507

(-529 390)

7 815 097

(-1 800)

Sum utgifter rammeområde 20

7 816 897

6 354 797

(-1 462 100)

7 786 297

(-30 600)

7 816 897

(0)

7 556 097

(-260 800)

7 287 507

(-529 390)

7 815 097

(-1 800)

Inntekter rammeområde 20 (i hele tusen kroner)

5309

Tilfeldige inntekter

800 633

929 633

(+129 000)

800 633

(0)

800 633

(0)

800 633

(0)

800 633

(0)

800 633

(0)

29

Ymse

800 633

929 633

(+129 000)

800 633

(0)

800 633

(0)

800 633

(0)

800 633

(0)

800 633

(0)

Sum inntekter rammeområde 20

800 633

929 633

(+129 000)

800 633

(0)

800 633

(0)

800 633

(0)

800 633

(0)

800 633

(0)

Sum netto rammeområde 20

7 016 264

5 425 164

(-1 591 100)

6 985 664

(-30 600)

7 016 264

(0)

6 755 464

(-260 800)

6 486 874

(-529 390)

7 014 464

(-1 800)

Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. nr. I (2002-2003), tas opp til votering ved behandling av nærværende budsjettinnstilling.

Komiteen viser til at medlemmene fra Arbeiderpartiet subsidiært slutter seg til forslaget fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette forslaget er derfor ført opp under kapittel 15 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapittel 11.