8. Andre merknader sett fram under behandlinga i komiteen
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at Regjeringen mener aktiviteten i anleggsbransjen er stor, med liten ledighet. Flertallet viser videre til at det under høringer har kommet fram at bransjen selv er bekymret for aktivitetsnivået i anleggssektoren, og at antall ledige stiger. Flertallet er bekymret for utviklingen innen anleggssektoren og at kompetansen kan gå tapt ved permittering og oppsigelser. Flertallet mener at en av Regjeringens fremste oppgaver er å sørge for at arbeidsløsheten reduseres. Flertallet ber Regjeringen i forbindelse med revidert budsjett komme tilbake til Stortinget med tiltak for å få redusert antall ledige i anleggsbransjen.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at aktiviteten i anleggsmarkedet har vært stigende i 2002 og den ledige kapasiteten er begrenset. Gjennom de strukturtiltakene som Regjeringen har iverksatt, vil kapasitet i anleggssektoren bli frigjort. Omdannelsen av produksjonsavdelingen i Statens vegvesen til aksjeselskap er en viktig reform i så henseende. Gjennomføring av denne reformen kan muliggjøre økt aktivtet innen anleggssektoren, men aktiviteten innen anleggssektoren må hele tiden tilpasses et aktivitetsnivå som ikke bidrar til å øke presset i norsk økonomi med de negative konsekvenser det har for prisvekst, rentenivå, kronekurs og sysselsetting.
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at personbiler produsert for det amerikanske markedet, er vanskelig å få godkjent i Norge. I dag er det forskriftsfestet at dokumentasjon for tekniske krav til bil skal være fra bilfabrikanten eller kompetent uavhengig laboratorium. Dokumentasjon fra hovedimportørene godtas normalt fordi disse anses å uttale seg på fabrikantenes vegne.
Dette har ført til at det er svært vanskelig å innføre biler produsert for det amerikanske markedet gjennom privat import. Bakgrunnen for dette er forskjellige tekniske krav i USA og Europa. Selv om det er forskjell på godkjenningsreglene for slike tekniske krav, er de ofte forholdsvis små. I flere europeiske land, blant annet Tyskland og Nederland er det nasjonale forskrifter eller dispensasjoner som likestiller amerikanske og europeiske regler.
Flertallet understreker at ved førstegangsgodkjenning av kjøretøy i Norge skal det legges til grunn at biler produsert i USA godkjennes på bakgrunn av de krav som stilles for å registrere bilen i USA, og det ikke skal avkreves annen dokumentasjon enn kjøretøyets registreringsdokumenter som fremlegges for kontroll og avskrift, der dette ikke bryter med Norges internasjonale forpliktelser.
Flertallet legger til grunn at slik harmonisering av regler ikke bryter med EØS avtalen.
Flertallet ber Samferdselsdepartementet sørge for gjennomføring av slike regelendringer raskest mulig.
Komiteens medlemer fra Fremskrittspartiet viser til at reglene for å kjøre varemoped er forslått forandret. I dag er det flere ungdommer som bruker slike varemopeder til å frakte varer for bedrifter. Med de nye reglene vil dette ikke være mulig. I dag er reglene slik at en 16 åring kan kjøre varemoped uten vektgrense. Fra 1. januar 2003 er det foreslått at vektgrensen settes til 150 kg vekt, dette fører til at alle lukkede varemopeder forsvinner fra markedet. Disse medlemmer mener at vektgrensen er for lav, og at den bør settes til 300 kg. På denne måten kan ungdom over 16 år med mopedkjørerbevis kunne kjøre denne type mopeder også i fremtiden.
På denne bakgrunn ber disse medlemmer Regjeringen legge til rette for at ungdom med mopedbevis fremdeles kan kjøre slike varemopeder med vekt opp til 300 kg.