Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg

Kap. 1320 Statens vegvesen post 72 Tilskudd til riksvegferjedrift

På side 71, 2. spalte i St.prp. nr. 1 (2002-2003) fra Samferdselsdepartementet redegjøres det for riksvegferjesambandet Hjellestad-Klokkarvik. Det opplyses at uavhengig av status for ferjesambandet må problemet med risikonivået løses, og at Vegdirektoratet derfor arbeider ut fra at det må skaffes en ny ferje. Årsaken til at en til nå har arbeidet for kontrahering av et nybygg framfor oppgradering av eksisterende ferje, har vært det anslått høye risikonivået.

Nye opplysninger fra HSD Sjø AS viser at det korrekte risikonivået er mye lavere enn opprinnelig antatt. Vegdirektoratet har derfor på nytt vurdert hvilke tiltak som er nødvendige for å redusere risikonivået slik at myndighetskrav tilfredsstilles. Direktoratet har kommet til at krav til risikonivå kan tilfredsstilles ved mindre investeringer i eksisterende ferje, og går nå derfor inn for en slik løsning.

Konsekvensene av dette er at 26-28 mill. kroner kan frigjøres og omdisponeres til oppgradering av eksisterende ferjer, noe det er et svært stort behov for innenfor ferjeflåten. Et uttrykk for det store behovet, er at ferjeselskapene for 2002 har søkt om investeringsmidler for om lag 1 400 mill. kroner, mens den årlige investeringsrammen til nybygg og oppgraderinger av eksisterende fartøy er ca. 300 mill. kroner. Det er for tiden et særlig stort behov knyttet til sikkerhetstiltak som følge av pålegg fra Sjøfartsdirektoratet. For krav med forfall i 2001 er det fortsatt et etterslep på om lag 130 mill. kroner. Det er også andre krav, for eksempel til risikonivå, som vil kreve investeringer i ferjene. Dersom påleggene ikke imøtekommes, vil konsekvensene kunne bli at Sjøfartsdirektoratet nekter seilingstillatelse.

I tillegg til slike rene sikkerhetstiltak vil innsparte midler vurderes brukt til blant annet investering i oppgradering i motoranlegget på MF Ølen (HSD). Denne ferjen vil da kunne egne seg som hovedferje i flere samband, og dermed redusere bruk av ferje nr. 2 i disse sambandene. Oppgradering av motoranlegget vil også kunne gi miljømessige gevinster. Det finnes en rekke tilsvarende eksempler på effektiviseringsmuligheter.

Når det gjelder eksisterende ferje på sambandet Hjellestad - Klokkarvik, M/F Fjordgar, vil det med Vegdirektoratets nye forslag bli lagt opp til å installere utstyr som er kostnadsberegnet til ca. 1 million kroner for å redusere risikonivået slik at myndighetskravet til sikkerhetsnivå innfris. Det vil også bli gjort mindre investeringer ut over de rent sikkerhetsmessige for at M/S Fjordgar skal kunne betjene sambandet på en tilfredsstillende måte i årene framover. Slike investeringer bør gjøres i nært samarbeid og dialog med lokale myndigheter.

Videre vil Sund kommune med en slik løsning spare 6-7 mill. kroner som følge av at behov for ombygging av de mellomliggende kommunale ferjekaiene faller bort.

På bakgrunn av ovennevnte er departementet innstilt på å gi Vegdirektoratet tilbakemelding om at foreløpig byggetilsagn om ny kombinasjonsbåt til Hjellestad-Klokkarvik kan trekkes tilbake, og at krav til sikkerhetsnivå bør tilfredsstilles ved mindre investeringer i eksisterende ferje.