Vedlegg 2: Brev fra Statsministeren til Carl I. Hagen, Fremskrittspartietsstortingsgruppe, datert 5. november 2002
Jeg viser til brev datert 11. oktober i år.
Vedlagt følger en kopi av brev fra Lovavdelingen i Justis- og politidepartementet til Industridepartementet datert 11. juli 1980.
Vedlagt følger også kopi av de retningslinjene for håndtering av innsynsbegjæringer fra Riksrevisjonen som det er vist til i pkt. 7.3 i St.prp. nr. 1 (2002-2003) Gul bok. Dette gjelder følgende dokumenter:
– Retningslinjer for Finansdepartementet om Riksrevisjonens kontrollmyndighet og departementenes opplysningsplikt av 10. august 1988.
– Retningslinjer for Kultur- og kirkedepartementet om Riksrevisjonens kontrollmyndighet og departementenes opplysningsplikt datert 24. mars 1994.
– Retningslinjer for Justis- og politidepartementet om behandling av saker som er tatt opp av Riksrevisjonen mv. datert 18. mai 1998.
– Retningslinjer for behandling av riksrevisjonssaker i Barne- og familiedepartementet fastsatt 16. april 1999.
– Retningslinjer for behandling av riksrevisjonssaker i Arbeids- og administrasjonsdepartementet fastsatt juni 1999.
– Retningslinjer for behandling av riksrevisjonssaker i Landbruksdepartementet fastsatt 23. desember 1999.
– Retningslinjer for Sosial- og helsedepartementet om forespørsler fra Riksrevisjonen om arkivinnsyn datert 4. mai 2001. Disse retningslinjene er videreført i henholdsvis Helsedepartementet og Sosialdepartementet.
– Retningslinjer for behandling av riksrevisjonssaker i Nærings- og handelsdepartementet fastsatt i oktober 2001.
Etter det jeg har fått opplyst skal Riksrevisjonen ha vært gjort kjent med innholdet i disse retningslinjene.
Når det gjelder anmodningen om en redegjørelse for i hvilke saker Riksrevisjonen har blitt nektet innsyn i dokumenter i departementene, vil jeg vise til det som er sagt i pkt. 7.3 i St.prp. nr. 1 (2002-2003). Det fremgår her at med unntak av korrespondansen angående det interne notat fra Regionalpolitisk avdeling om "SIVA - Framtidig organisering og geografidimensjon" til politisk ledelse i Kommunal- og regionaldepartementet, som foranlediget Riksrevisjonens merknad i Dok. 3:2 (2000-2001), er Statsministerens kontor ikke kjent med at Riksrevisjonen skriftlig har tatt opp avslag på innsyn i dokumenter som inneholder departementenes interne politiske overveielser.
Det fremgår videre av redegjørelsen i St.prp. nr. 1 (2002-2003) at i enkelte departementer har innsynsbegjæringer fra Riksrevisjonen blitt behandlet på samme måte som innsynsbegjæringer fra pressen, det vil si ved at Riksrevisjonen går igjennom departementenes postjournaler og påfører listene en påtegning om hvilke dokumenter de ønsker innsyn i. I motsetning til innsynsbegjæringer fra pressen som vurderes etter offentlighetsloven, skal forespørsler fra Riksrevisjonen om innsyn i departementenes dokumenter vurderes etter lov om statens revisionsvæsen § 2, som gir langt videre rett til innsyn enn offentlighetsloven. I forståelse med Riksrevisjonen oversender enkelte departementer regelmessig sin løpende journal til revisjonen, slik at Riksrevisjonen lett skal kunne identifisere dokumenter som de ønsker kopi av.
Frem gjennom årene er det ikke laget en samlet oversikt over slike forespørsler om innsyn gjort med utgangspunkt i departementenes postlister og departementenes avslag på disse. Men dokumenter hvor departementene ikke har etterkommet Riksrevisjonens begjæringer om innsyn har blant annet vært saker som utkast til regjeringsnotater, korrespondanse mellom fagdepartement og Finansdepartementet om utarbeidelsen av neste års budsjett og innspill til statsråders taler. Selv om departementene har gitt avslag på innsyn i enkeltdokumenter, har det blitt gitt muntlige og/eller skriftlige redegjørelser om de forhold Riksrevisjonen har tatt opp. Jeg er ikke kjent med at Riksrevisjonen har påklaget avslag på forespørsler om innsyn gjort med utgangspunkt i postlister.
I omtalen i pkt. 7.3 i St.prp. nr. 1 (2002-2003) fremgår det også at det er grunn til å anta at det har forekommet at Riksrevisjonen muntlig har bedt om og muntlig fått avslag på innsyn i departementenes interne dokumenter som inneholder politiske overveielser. Så lenge slike anmodninger om innsyn ikke er fulgt opp skriftlig fra Riksrevisjonens side, er det imidlertid ikke mulig å gi en oversikt over slike saker.