Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Oversikt over budsjettkapitlene i rammeområde8

(90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet)

Kap.PostFormål:St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 6

Utgifter i hele kroner

Stortinget og underliggende institusjoner

42

Forsvarets ombudsmannsnemnd

3 800 000

1

Driftsutgifter

3 800 000

Justis- og politidepartementet

451

Samfunnssikkerhet og beredskap (jf. kap. 3451)

333 770 000

1

Driftsutgifter

333 430 000

70

Overføringer til private

340 000

Forsvarsdepartementet

1700

Forsvarsdepartementet

177 902 000

1

Driftsutgifter

170 330 000

73

Forskning og utvikling, kan overføres

7 572 000

1710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760)

1 549 214 000

24

Driftsresultat

-955 436 000

47

Nybygg og nyanlegg, kan overføres

2 504 650 000

1719

Fellesutgifter og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4719)

361 742 000

1

Driftsutgifter

46 650 000

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

20 000 000

51

Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

152 458 000

71

Overføringer til andre, kan overføres

52 634 000

78

Norges tilskudd til NATOs driftsbudsjett, kan overføres

90 000 000

1720

Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 4720)

1 335 214 000

1

Driftsutgifter

1 335 214 000

1723

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (jf. kap. 4723)

77 829 000

1

Driftsutgifter

77 829 000

1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 4725)

2 654 532 000

1

Driftsutgifter

2 584 976 000

50

Overføring til Statens Pensjonskasse, kan overføres

60 821 000

70

Renter låneordningen, kan overføres

8 735 000

1731

Hæren (jf. kap. 4731)

4 920 836 000

1

Driftsutgifter

4 920 836 000

1732

Sjøforsvaret (jf. kap. 4732)

2 990 278 000

1

Driftsutgifter

2 990 278 000

1733

Luftforsvaret (jf. kap. 4733)

3 803 828 000

1

Driftsutgifter

3 803 828 000

1734

Heimevernet (jf. kap. 4734)

1 172 499 000

1

Driftsutgifter

1 172 499 000

1735

Forsvarets etterretningstjeneste

665 477 000

21

Spesielle driftsutgifter

665 477 000

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760)

7 819 577 000

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap.1760 post 45

574 082 000

44

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel, kan overføres

108 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

6 763 495 000

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel, kan overføres

194 000 000

75

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under post 44

180 000 000

1790

Kystvakten (jf. kap. 4790)

649 080 000

1

Driftsutgifter

649 080 000

1791

Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 4791)

231 842 000

1

Driftsutgifter

231 842 000

1792

Norske styrker i utlandet (jf. kap. 4792)

1 019 074 000

1

Driftsutgifter

1 019 074 000

1795

Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 4795)

183 624 000

1

Driftsutgifter

142 081 000

60

Tilskudd til kommuner, kan overføres

40 500 000

72

Overføringer til andre

1 043 000

Sum utgifter rammeområde 8

29 950 118 000

Inntekter i hele kroner

3451

Samfunnssikkerhet og beredskap (jf. kap. 451)

20 104 000

3

Diverse inntekter

20 104 000

4720

Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 1720)

17 197 000

1

Driftsinntekter

17 197 000

4723

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (jf. kap. 1723)

297 000

1

Driftsinntekter

297 000

4725

Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 1725)

112 211 000

1

Driftsinntekter

110 011 000

70

Renter låneordningen

2 200 000

4731

Hæren (jf. kap. 1731)

77 633 000

1

Driftsinntekter

77 633 000

4732

Sjøforsvaret (jf. kap. 1732)

44 539 000

1

Driftsinntekter

44 539 000

4733

Luftforsvaret (jf. kap. 1733)

104 899 000

1

Driftsinntekter

104 899 000

4734

Heimevernet (jf. kap. 1734)

2 567 000

1

Driftsinntekter

2 567 000

4760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1710 og 1760)

314 000 000

47

Salg av eiendom

100 000 000

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter

194 000 000

49

Salg av boliger

20 000 000

4790

Kystvakten (jf. kap. 1790)

340 000

1

Driftsinntekter

340 000

4791

Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 1791)

17 715 000

1

Driftsinntekter

17 715 000

4795

Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 1795)

779 000

1

Driftsinntekter

779 000

4799

Militære bøter

1 109 000

80

Militære bøter

1 109 000

Sum inntekter rammeområde 8

713 390 000

Netto rammeområde 8

29 236 728 000

NATO og de enkelte medlemsland står overfor betydelige utfordringer med tanke på å innrette organisasjon og styrkestruktur for å møte dagens og morgendagens trusselbilde. Alliansen må være i stand til å stille med egnede militære styrker for å håndtere alle typer oppgaver, inkludert kampen mot internasjonal terrorisme. Terrorangrepene den 11. september 2001 er blitt et sentralt referansepunkt for moderniseringen og omformingen av forsvarsstrukturene i alliansen. Nye trusler og risikoer gjør det helt nødvendig å styrke fleksibiliteten, tilgjengeligheten og evnen til samvirke mellom allierte enheter.

Gjennom bl.a. omstillingen av Forsvaret bidrar Norge i prosessen med å tilpasse NATO til endrede rammebetingelser. Deltakelse i NATO-ledede operasjoner eller i koalisjoner sammen med andre allierte, gir viktig positiv effekt også på evnen til nasjonalt forsvar i en allianseramme.

Sikkerhet og stabilitet i Europa er fortsatt sterkt avhengig av NATO og de transatlantiske forbindelsene. Det er også viktig at Norge tar del i prosessen med å utvikle europeisk sikkerhetspolitisk samarbeid. Utviklingen av forholdet mellom NATO og Russland og det bilaterale forholdet mellom Norge og Russland, vil også være en viktig rammefaktor i Norges forsvars- og sikkerhetspolitikk. Samarbeidet med Russland, både bi- og multilateralt, har utviklet seg meget godt over de senere år. Denne trenden er blitt forsterket gjennom felles innsats i kampen mot internasjonal terrorisme, og opprettelsen av NATO-Russland-rådet. Likevel vil Norges naboskap til Russland forbli et forhold mellom en småstat og en stormakt, noe som vil påvirke norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk også i fremtiden.

Omstillingen av Forsvaret vil stå i fremste rekke i Regjeringens forsvars- og sikkerhetspolitiske prioriteringer i 2003. Gjennom deltakelse i prosessen med å omforme NATO og deltakelse i operasjoner sammen med andre allierte, bidrar dessuten Norge til at alliansens rolle for sikkerhet og stabilitet i Europa opprettholdes og videreutvikles. Dette arbeidet har alltid hatt høyeste prioritet i norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk. De styrkene som Norge tilbyr i alliansen må være fleksible og hurtig kunne utplasseres til et operasjonsområde. Det blir også viktigere å kunne stille med mindre styrker med spesialkompetanse som NATO-fellesskapet etterspør.

Det vil videre bli lagt stor vekt på å opprettholde evnen til å håndtere militære oppgaver i Norge og i Norges nærområder. Omstillingen av Forsvaret vil styrke denne evnen. I ressursrike havområder som er underlagt norsk jurisdiksjon, er det vesentlig med tilstedeværelse av egnede enheter som kan bidra til fast og konsekvent håndhevelse av norske suverene rettigheter, dersom disse skulle bli utfordret.

Forsvaret følger opp den omfattende og nødvendige omleggingen som den viktigste oppgaven i 2003. Omleggingen skal være gjennomført innen utgangen av 2005.

Målet med omleggingen er å etablere et moderne forsvar med betydelig forbedret operativ evne. Forsvaret skal løse et bredere spekter av oppgaver - oftest sammen med allierte styrker - raskere og mer effektivt enn i dag. Det vektlegges at det er blitt større sammenfall mellom nasjonale og internasjonale sikkerhetsutfordringer, også med hensyn til hva slags styrker som kreves. Omleggingen vil generelt bidra til å styrke Forsvarets evne til å bekjempe terror.

Stortingets vedtak om en økonomisk ramme på 118 039 mill. kroner (2002-kroneverdi) for perioden 2002-2005 gir en historisk høy ramme for Forsvaret. Samtidig er en slik høy ramme helt nødvendig for å kunne virkeliggjøre omleggingen av Forsvaret, for å skape nødvendig realisme i forsvarsplanleggingen samt at det nå kan bli balanse mellom mål og virkemidler i forsvarspolitikken.

Regjeringens forslag om et forsvarsbudsjett på 29,6 mrd. kroner i 2003 følger opp Stortingets forutsetninger om gjennomføring og finansiering av omleggingen.

En av forutsetningene for en forsvarsramme på 118 039 mill. kroner i planperioden, var at kap. 1792 Norske styrker i utlandet skulle ha en øvre årlig ramme på 900 mill. kroner i 2003-2005. Det er avgjørende at eventuelle endringer i forutsetningene knyttet til forsvarsrammen ikke går på bekostning av omleggingen. Eventuelle økninger ut over 900 mill. kroner til flernasjonale operasjoner i 2003 som vil kunne få konsekvenser for omleggingen, vil bli foreslått dekket ved tilsvarende reduserte rammer på budsjettet for flernasjonale operasjoner i 2004, og eventuelt også i 2005. Det hefter fortsatt usikkerhet ved hva de faktiske utgiftene i 2003 vil bli.

En avgjørende og kritisk utfordring er at det blir holdt nødvendig fremdrift i planlegging og gjennomføring av de større og komplekse materiell- og byggeprosjektene som skal iverksettes i 2004 og 2005. Budsjettforslaget for 2003 bygger i tråd med forutsetningene i St.prp. nr. 55 (2001-2002), på en forutsetning om at budsjettrammen blir trappet opp til 29,7 mrd. kroner (2002-kroneverdi) i 2004 og til 30,9 mrd. kroner (2002-kroneverdi) i 2005. Denne opptrappingsplanen ligger dermed til grunn for prioriteringene av drifts- og investeringsmidler i 2003.

Innsparingsmålene for omleggingen som ble presentert i forsvarsbudsjettet for 2002, ligger fast. Det vil si at driftsutgiftene for Forsvaret innen 2005 skal reduseres med minimum to mrd. kroner pr. år sammenlignet med et alternativ uten omlegging. Omleggingsarbeidet er i rute med hensyn til gjennomføringen av strukturtiltak og tiltak for å ta ut driftsinnsparinger.

Forsvaret skal i 2003 opprettholde aktiviteter innenfor kjernevirksomhetene på et tilstrekkelig høyt nivå. Forsvaret skal i 2003 ha nødvendige kapasiteter innenfor de operative virksomhetene, og videreføre det flernasjonale engasjementet iht. politiske beslutninger. Norge skal videreføre engasjementet med en bataljon i KFOR. Det vil imidlertid være nødvendig å redusere det nåværende bidraget i tråd med den pågående tilpasningen av NATOs militære engasjement på Balkan samt for å tilpasse aktivitetsnivået til de økonomiske rammene.

Det planlegges med en rekvisisjonsstyrke på 14 500 soldater i 2003. Beredskapsavdelinger og utdanning til flernasjonale operasjoner har høyeste prioritet ved fordeling av personellet.

For å nå omleggingsmålene i perioden er det helt avgjørende å gjennomføre en rekke EBA-tiltak som vil binde store ressurser. Budsjettet til omleggingsrelaterte byggeinvesteringer er derfor prioritert. Arbeidet blir videreført med en rekke prosjekter som utgjør viktige deler av bygg- og anleggssatsingen i 2003.

Det vises til omtale av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 6 (2002-2003) under pkt. 3.13.

Regjeringen legger opp til et forsvarsbudsjett på 29 613,8 mill. kroner og en inntektsramme på 698,3 mill. kroner. Budsjettet er fordelt med 6 763,5 mill. kroner til materiellinvesteringer, 2 504,7 mill. kroner til nasjonale EBA-investeringer og 19 863,7 mill. kroner til drift av Forsvaret. Til flernasjonale operasjoner brukes 1 019,1 mill. kroner.

Forsvarsrammen for 2003 er iht. forutsetningene i Innst. S. nr. 232 (2001-2002), jf. St.prp. nr. 55 (2001-2002), og viser i realiteten en videreføring av rammen for 2002 når tilleggsbevilgninger gitt i nevnte proposisjon tas med i beregningen. Forsvarsbudsjettet er rettet inn mot omleggingen av Forsvaret, i tråd med Stortingets forutsetninger.

Ved Stortingets vedtak 2. desember 2002 er netto utgiftsramme fastsatt til kr 29 136 728 000, jf. Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003).

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Leif Lund, og lederen Marit Nybakk, fra Høyre, Anna Amdal Fyhn og Bjørn Hernæs, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Åse Wisløff Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kjetil Bjørklund og fra Senterpartiet, Odd Roger Enoksen, viser til merknader under de påfølgende hovedpunkter.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til St.prp. nr. 1 (2002-2003) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 6 (2002-2003).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker en forsvarspolitikk og et forsvar som bygger på de utfordringer vi står overfor i dagens og morgendagens samfunn.

Disse medlemmer ser Norges sikkerhetspolitiske situasjon ut fra ulike kriterier. Det grunnleggende forholdet i denne sammenheng er vår plassering i den strategiske geografi. Historisk har det vært av interesse for stridende parter å kunne benytte baser på norsk jord i forbindelse med kampen om sjørutene i Nord-Atlanteren eller for å hindre fienden i å gjøre det samme. I første verdenskrig avskrekket et sterkt norsk forsvar noen fra å ta seg til rette. I den andre ble det et kappløp om å fylle det tomrommet som den norske nedrustningen på 1930-tallet hadde skapt. Dette forholdet er fortsatt aktuelt. I tillegg har den russiske oppbyggingen på Kola etter 2. verdenskrig ført til at vi like utenfor vår stuedør i nord har fått den eneste konsentrasjon av militær slagkraft som kan ødelegge store deler av USA og Europa på meget kort tid. Etter Sovjetunionens oppløsning, utviklingen innen Russlands væpnede styrker, og på grunn av den teknologiske utviklingen, er den relative betydningen for Russland av nordområdene økende.

En konflikt, uansett hvor i verden den oppstår (f.eks. Kina/Taiwan), som utvikler et øst/vest-perspektiv, vil på denne bakgrunn umiddelbart medføre økt spenning og sensitivitet i nord. Dette vil kunne skje meget raskt.

I tillegg er det i de senere årene oppdaget store og meget verdifulle forekomster av olje og gass i de store havområdene vi har ansvar for, i tillegg til de rike fiskeforekomstene. At grense- og ansvarsforholdene er uavklart i disse områdene, øker risikoen for konflikt og kriser. Kriser som det vil kunne være sterkt ønskelig at vi kan håndtere selv med egne ressurser, fordi det vil kunne virke eskalerende dersom vi trekker inn allierte. Den stadig mer pågående holdningen fra russisk side i disse områdene, som nå også uttrykkes i offisielle dokumenter, forsterker denne problematikken.

Helt siden Norge tiltrådte FN-traktaten har vi vært forpliktet til å delta i internasjonale fredsoperasjoner. Da NATO gikk inn for å utvide sitt engasjement til også å gjelde dette, økte også våre forpliktelser på dette området tilsvarende. Det er dessuten særlig i små lands interesse at det utvikles en internasjonal rettsorden bakket opp av et hensiktsmessig "politiapparat". For Norge er det spesielt viktig at branner slukkes mens de er små, før de eskalerer og eventuelt får et øst/vest-perspektiv, som av ovennevnte grunner umiddelbart vil medføre konsekvenser for oss. Det er også slik at dersom vi vil ha hjelp, må vi være villig til å bidra ute. Internasjonale operasjoner gir dessuten verdifull erfaring for norsk militært personell.

Disse medlemmer viser til utviklingen i NATO og det at det er kommet advarsler fra amerikansk side om manglende europeisk evne til å ta ansvar som kan få konsekvenser for USAs engasjement i Europa og for NATOs fremtid. Den nye amerikanske administrasjonen gjennomgår nå det amerikanske forsvaret med sikte på omfattende endringer. Utviklingen av en ny styrkestruktur og nye strategiske målsettinger for de amerikanske militære styrker kan innebære at USA reduserer sitt engasjement i Europa, noe som vil endre vår sikkerhetspolitiske stilling.

Disse medlemmer vil derfor peke på det uheldige dersom Norge øker sin allianseavhengighet i tilfelle kriser i vårt eget nærområde, uten å kjenne hvilke prioriteringer USA vil gjøre i tiden som kommer.

Disse medlemmer viser til den misnøye med Norges forsvarsanstrengelser som tidligere har kommet frem i NATO, og at dette både går på ressurstilgangen og på at den nå vedtatte strukturen blir for liten i forhold til Norges behov og NATOs forventninger.

Forsvarsbudsjettets andel av BNP er en viktig målestokk på forsvarsinnsatsen i de enkelte medlemsland i alliansen, at den for Norges del lå på ca. 3 pst. i 1990, mens den i 2000 kom ned på 1,9 pst., og at den etter prognosene vil bli liggende der i kommende år dersom de signaler som er gitt blir fulgt opp i forhold til budsjettene for perioden frem til 2005 følges. Gjennomsnittet for NATOs medlemsland oppgis til 2,2 pst. Disse medlemmer vil minne om at minimumskravet til NATOs søkerland er at de må komme opp på 2 pst., og at de nå gjør store anstrengelser for å tilfredsstille dette kravet. Det burde etter disse medlemmers mening være en selvfølge at Norge ikke ligger under denne grensen. Det norske forsvarsbudsjettet må derfor snarest heves til minimum 2 pst. av BNP, dvs. 31,2 mrd. (2002-)kroner. Fremskrittspartiet vil peke på at spesielle forhold i norsk økonomi relatert til olje- og gassaktiviteten bidrar til et relativt høyt BNP slik at en vekting mot BNP-mål ikke vil få samme virkning som andre land vi sammenlikner oss med. Disse medlemmer mener at vi allikevel, som nasjon, vil bli vektet av andre land på dette sammenlikningsgrunnlaget.

Disse medlemmer mener at bilaterale forsterkningsavtaler også i fremtiden vil utgjøre en viktig sikkerhets- og forsvarspolitisk hjørnesten. I denne sammenhengen er det spesielt viktig å videreføre og utvikle det strategiske partnerskapet med USA. Dette forutsetter at de generelle bilaterale relasjonene til USA håndteres slik at båndene styrkes. Et av de viktigste elementene i et slikt partnerskap er forhåndslagring av amerikansk militært utstyr og tilhørende avtaler. Dette, sammen med bilaterale forsterkningsavtaler, må derfor videreføres og videreutvikles. Like viktig er det etter Fremskrittspartiets mening å videreføre amerikansk trenings- og øvingsvirksomhet i Norge, samt effektivt etterretningssamarbeid. En videreføring og utvikling av andre bilaterale avtaler, anser Fremskrittspartiet for fortsatt å være viktig.

Fremskrittspartiet ser NATO som hjørnestenen i vår sikkerhets- og forsvarspolitiske forankring. Fremskrittspartiet vil allikevel peke på betydningen av at Norge finner et troverdig feste i det forsvarspolitiske samarbeidet som utvikles i EU. Norge bør med det for øye blant annet aktivt stimulere til utvikling av samtrening og øving for styrker fra europeiske land.

Forsvaret bør etter Fremskrittspartiets syn ha følgende oppgaver:

  • – militær tilstedeværelse i prioriterte områder

  • – etterretning og overvåkning av norske interesseområder

  • – suverenitetshevdelse og myndighetsutøvelse

  • – krisehåndtering i norske områder

  • – forsvar av norske områder og tilrettelegging for å møte utfordringer mot norsk sikkerhet sammen med allierte

  • – sikring av vitale samfunnsfunksjoner

  • – internasjonalt engasjement

  • – annen samfunnsnyttig bruk av Forsvaret

Norge har sluttet seg til NATOs reviderte strategiske konsept som følgelig også gjelder utformingen av det norske forsvaret. Det strategiske konsept understreker at alliansens styrker må omstilles for å kunne løse et bredt spekter av oppgaver, inkludert kollektivt forsvar. Dette har direkte konsekvenser for de allierte landenes styrkestrukturer og styrkenivåer. I arbeidet med å modernisere og tilpasse alliansens styrkestruktur siktes det mot en optimal balanse mellom styrker på ulike beredskapsnivå samtidig som man beholder evnen til mer langsiktig gjenoppbygging dersom det skulle bli påkrevet.

Evne til effektivt engasjement, deployering og mobilitet, overlevelse for styrker og infrastruktur, samt utholdenhet som omfatter så vel logistikk som utskifting av styrker, blir i alliansen framhevet som avgjørende. Videre vil tilstrekkelig kapasitet innenfor områder som kommando og kontroll, kommunikasjon, etterretning og overvåkning forsterke styrkenes anvendelighet. Disse kravene har konsekvenser for styrkenes utrustning, beredskap, tilgjengelighet, utholdenhet, øvelser og trening, utplassering og evne til oppbygging og mobilisering.

Disse medlemmer foreslår å tilføre den spisse enden av Forsvaret ytterligere 800 mill. kroner i form av midler til drift. Dette for å sikre en nødvendig styrkeproduksjon og hensiktsmessig øving i de ulike våpengrener. Disse medlemmer viser for øvrig til Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003), der Fremskrittspartiet foreslår å etablere et fond til materiellinvestering på 5 mrd. kroner. Dette gir Forsvaret handlefrihet til å gjennomføre nødvendige materiellinvesteringer for å etablere vedtatt struktur uten at dette går ut over innenlandsbudsjettet. Det er naturlig at store materiell­anskaffelser finansieres utenfor rammen, gjennom et slikt fond. Disse medlemmer viser også til Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003), der Fremskrittspartiet foreslår å finansiere de norske styrkene i utlandet utenfor rammen i et eget utenlandsbudsjett. Dette vil bidra til at det nasjonale forsvaret ikke blir belastet for den aktivitet Norge bidrar med utenfor Norges grenser.

Forsvarsbudsjett 2003

Kap.

Post

Formål:

Kroner

1731

Hæren (jf. Kap. 4731):

1

Driftsutgifter

4 940 369 000

1732

Sjøforsvaret (jf. Kap. 4732):

1

Driftsutgifter

2 981 424 000

1733

Luftforsvaret (jf. Kap. 4733):

1

Driftsutgifter

3 918 024 000

1734

Heimevernet (jf. Kap. 4734):

1

Driftsutgifter

1 069 039 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

6 963 495 000

1792

Norske styrker i utlandet (jf. Kap. 4792):

1

Driftsutgifter

0

Sum Forsvarsdepartementet

29 236 728 000

Belastes over utenlandsbudsjettet

90

Fond for materiellanskaffelser fra utlandet

5 000 000 000

1792

Norske styrker i utlandet (jf. Kap. 4792):

1

Driftsutgifter

1 670 000 000

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser det som naturlig å øke overføringene til den spisse delen av Forsvaret ut fra dagens sikkerhetspolitiske situasjon. Forsvaret har store utfordringer i forbindelse med de sikkerhetspolitiske situasjonene vi har i dag og i fremtiden. Det er derfor behov for økt trening og innkjøp av materiell i øvings- og utdanningssammenheng. Dette er oppgaver som er viktige for å opprettholde et troverdig forsvar.

Disse medlemmer viser også til budsjettalternativ kap. 1734.

Disse medlemmer viser også til merknader angående kystvakten og momsreformen i kap. 1790.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett, samt merknader under de enkelte kapitler der dette medlems prioriteringer fremkommer.

Dette medlem viser til at det foreslåtte forsvarsbudsjettet for 2003 er rekordstort, og mener det er oppsiktsvekkende at Norge nå er det landet i NATO som etter USA bruker mest på forsvar pr. innbygger. Dette medlem mener at det er rom for betydelige innsparinger i Forsvaret, og viser til at Sosialistisk Venstreparti i sammenheng med St.prp. nr. 55 (2001-2002) foreslo en ramme på 100 mrd. kroner i perioden fram til 2005. Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti i Innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003) fremmet forslag til kutt i Forsvarets rammer for til sammen 4,5 mrd. kroner. En vesentlig del av disse kuttene er kutt i investeringer, utstyr til invasjonsforsvar og offensive kapasiteter. Dette medlem mener at dette er investeringer som vil bety lite for vår trygghet i dagens sikkerhetspolitiske situasjon, og når det gjelder situasjonen i overskuelig framtid. Dette medlem understreker at selv om Norge er et rikt land, har vi ikke råd til å holde oss med et forsvar som ikke forvalter ressursene på en effektiv måte, og som utstyres med overflødige investeringer i milliardklassen.

Dette medlem mener at det er rom for betydelig rasjonalisering av det norske forsvaret, men konstaterer at det ikke er flertall for Sosialistisk Venstrepartis forslag til ramme på dette kapitlet. Dette medlem vil derfor ikke fremme forslag til rammefordeling, og vil stemme imot den foreliggende innstilling under votering.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative budsjett og til hovedmerknader under pkt. 6.4, samt merknader under de enkelte kapitler der dette medlems prioriteringer framgår. Dette medlem har en annen ramme for rammeområde 8 enn flertallet, og vil av den grunn ikke fremme eget forslag om fordeling innenfor vedtatt ramme.

Komiteen har 2 avvikende forslag til fordeling av rammeområde 8.