6. Garanti-/tilsagnsordninger og andrefullmakter under finansdepartementet
- 6.1 Garantiordninger
- 6.2 Tilsagnsordninger
- 6.3 Andre fullmakter
Finansdepartementet tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2003 for Norges andel av NIBs grunnkapital fratrukket innbetalt kapital innen en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 715 959 651 euro.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak II nr. 1 under rammeområde 22.
Finansdepartementet tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2003 for lån fra NIB i forbindelse med PIL innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 340 991 000 euro.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak II nr. 2 under rammeområde 22.
Finansdepartementet tilrår at Stortinget gir Finansdepartementet fullmakt til å stille garantier i 2003 for lån fra NIB under MIL innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 63 500 000 euro.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til forslag til vedtak II nr. 3 under rammeområde 22.
Ordningen som gjør konkursbo i stand til å forfølge rimelige omstøtelige forhold mv. foreslås videreført i 2003 ved at Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet gis fullmakt til å stille nye, betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for inntil 8 mill. kroner innenfor en samlet fullmakt for nye og gamle tilsagn på 23,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til forslaget om fullmakt til fortsatt bobehandling, jf. forslag til vedtak III under rammeområde 22.
Det foreslås å gi Finansdepartementet fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilposteringer i statsregnskapet.
Komiteen slutter seg til forslaget om fullmakt til å korrigere uoppklarte differanser og feilposteringer i tidligere års statsregnskap, jf. forslag til vedtak V under C. Vedtak utenfor rammeområdene.
Skatteetaten har inntekter i forbindelse med salg av tjenester til andre statsinstitusjoner og kommuner, og tilfeldige inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1618 post 1 Driftsutgifter med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4618 post 2 Andre inntekter.
Komiteen slutter seg til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak IV under rammeområde 22.
Statistisk sentralbyrå har en ekstern finansiert oppdragsvirksomhet (markedsoppdraget) i tillegg til statsoppdraget. Markedsoppdragsvirksomheten motsvares av tilsvarende inntekter og er spesifisert under utgiftskapittel 1620 Statistisk sentralbyrå post 21 Spesielle driftsutgifter og under inntektskapittel 4620 Statistisk sentralbyrå post 2 Spesialoppdrag.
Det er knyttet usikkerhet til markedsoppdragets størrelse på det tidspunkt budsjetteringen foretas. På denne bakgrunn foreslås en merinntektsfullmakt.
Komiteen slutter seg til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak V under rammeområde 22.
Statens innkrevingssentral har utgifter i forbindelse med tjenester som utføres for eksterne oppdragsgivere. I all hovedsak gjelder dette innkreving av misligholdt kringkastingsavgift. Finansdepartementet ber om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1634 Statens innkrevingssentral post 1 mot tilsvarende merinntekter under kap. 4634 Statens innkrevingssentral post 2.
Komiteen slutter seg til forslaget om merinntektsfullmakt, jf. forslag til vedtak VI under rammeområde 22.