4. Rammeområde 22 - finansadministrasjon
- 4.1 Innledning
- 4.2 Utgifter
- 4.2.1 Kap. 1600 Finansdepartementet (jf. kap. 4600)
- 4.2.2 Kap. 1602 Kredittilsynet (jf. kap. 4602)
- 4.2.3 Kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)
- 4.2.4 Kap. 1618 Skatteetaten (jf. kap. 4618)
- 4.2.5 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)
- 4.2.6 Kap. 1630 Tiltak for å styrke den statlige økonomiforvaltning
- 4.2.7 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift
- 4.2.8 Kap. 1634 Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634)
- 4.2.9 Kap. 1637 EU-opplysning
- 4.2.10 Kap. 1650 Statsgjeld, renter m.m. (jf. kap. 5606)
- 4.2.11 Kap. 1670 Avsetninger til Den nordiske investeringsbank
- 4.3 Inntekter
- 4.3.1 Kap. 4600 Finansdepartementet (jf. kap. 1600)
- 4.3.2 Kap. 4602 Kredittilsynet (jf. kap. 1602)
- 4.3.3 Kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)
- 4.3.4 Kap. 4618 Skatteetaten (jf. kap. 1618)
- 4.3.5 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620)
- 4.3.6 Kap. 4634 Statens innkrevingssentral (jf. kap. 1634)
- 4.3.7 Kap. 5343 Statens varekrigsforsikring
- 4.3.8 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)
- 4.3.9 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490)
- 4.3.10 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
- 4.4 Forslag til vedtak
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 22
(90-poster behandles utenfor rammesystemet, jf. kapittel 5 i innstillingen)
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med tillegg 1-15 |
Utgifter i hele kroner | |||
Finansdepartementet | |||
1600 | Finansdepartementet (jf. kap. 4600) | 245 714 000 | |
1 | Driftsutgifter | 214 800 000 | |
21 | Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag, kan overføres | 25 350 000 | |
50 | Tilskudd til Finansmarkedsfondet | 5 564 000 | |
1602 | Kredittilsynet (jf. kap. 4602) | 130 650 000 | |
1 | Driftsutgifter | 129 950 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 700 000 | |
1610 | Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610) | 960 450 000 | |
1 | Driftsutgifter | 919 150 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 2 150 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 39 150 000 | |
1618 | Skatteetaten (jf. kap. 4618) | 3 767 435 000 | |
1 | Driftsutgifter | 3 252 135 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 61 000 000 | |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 328 200 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 126 100 000 | |
1620 | Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620) | 487 180 000 | |
1 | Driftsutgifter | 356 100 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 110 100 000 | |
22 | Folke- og boligtelling mv., kan overføres | 13 200 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 7 780 000 | |
1630 | Tiltak for å styrke statlig økonomi- og prosjektstyring | 12 700 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 12 700 000 | |
1632 | Kompensasjon for merverdiavgift | 1 720 891 000 | |
60 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner | 1 505 891 000 | |
70 | Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, kan overføres | 65 000 000 | |
71 | Merverdiavgiftskompensasjon til NRK | 150 000 000 | |
1634 | Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634) | 155 675 000 | |
1 | Driftsutgifter | 155 675 000 | |
1637 | EU-opplysning | 2 000 000 | |
70 | Tilskudd til frivillige organisasjoner | 2 000 000 | |
1650 | Statsgjeld, renter m.m. (jf. kap. 5606) | 17 682 000 000 | |
1 | Driftsutgifter | 12 000 000 | |
88 | Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 188 000 000 | |
89 | Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 17 482 000 000 | |
1670 | Avsetninger til Den nordiske investeringsbank | 10 000 000 | |
50 | Tapsfond for miljølåneordningen | 10 000 000 | |
Sum utgifter rammeområde 22 | 25 174 695 000 | ||
Inntekter i hele kroner | |||
Inntekter under departementene | |||
4600 | Finansdepartementet (jf. kap. 1600) | 5 564 000 | |
80 | Avkastning fra Finansmarkedsfondet | 5 564 000 | |
4602 | Kredittilsynet (jf. kap. 1602) | 130 650 000 | |
1 | Bidrag fra tilsynsenhetene | 130 650 000 | |
4610 | Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610) | 192 750 000 | |
1 | Ekspedisjonsgebyr | 8 900 000 | |
2 | Andre inntekter | 1 850 000 | |
3 | Pante- og tinglysingsgebyrer | 1 100 000 | |
4 | Gebyr for registrering av småbåter | 3 000 000 | |
5 | Gebyr ved kontroll av teknisk sprit | 400 000 | |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 177 200 000 | |
13 | Gebyr ved avskilting av kjøretøy | 300 000 | |
4618 | Skatteetaten (jf. kap. 1618) | 66 750 000 | |
1 | Pante- og tinglysingsgebyr (Namsmannen) | 25 900 000 | |
2 | Andre inntekter | 17 250 000 | |
3 | Lignings-ABC | 400 000 | |
4 | Gebyr for folkeregisteropplysninger | 1 100 000 | |
5 | Gebyr for utleggsforretninger | 8 600 000 | |
6 | Økonomitjenester | 11 400 000 | |
7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser | 2 100 000 | |
4620 | Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620) | 120 300 000 | |
1 | Salgsinntekter | 5 100 000 | |
2 | Spesialoppdrag | 110 100 000 | |
4 | Tvangsmulkt | 5 100 000 | |
4634 | Statens innkrevingssentral (jf. kap. 1634) | 963 500 000 | |
2 | Refusjoner | 16 500 000 | |
81 | Bøter, inndragninger | 703 000 000 | |
82 | Vegadministrasjonsgebyr | 49 000 000 | |
84 | Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m . | 90 000 000 | |
85 | Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning | 105 000 000 | |
5343 | Statens varekrigsforsikring | 1 150 000 000 | |
50 | Avvikling | 1 150 000 000 | |
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg mv. | |||
5491 | Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490) | 638 178 000 | |
30 | Avskrivninger | 638 178 000 | |
Renter og utbytte mv. | |||
5603 | Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490) | 23 413 000 | |
80 | Renter av statens faste kapital | 23 413 000 | |
5605 | Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | 3 883 100 000 | |
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta | 5 000 000 | |
82 | Av innenlandske verdipapirer | 100 000 | |
83 | Av alminnelige fordringer | 130 000 000 | |
86 | Av statskassens foliokonto i Norges Bank | 3 748 000 000 | |
Sum inntekter rammeområde 22 | 7 174 205 000 | ||
Netto rammeområde 22 | 18 000 490 000 |
Komiteen viser til merknader nedenfor, i Budsjett-innst. S. I (2002-2003) punkt 3.2.22 og Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt alternative budsjett hvor kap. 1600 post 1 er redusert med 10 740 000 kroner. Kap. 1610 post 1 er redusert med 45 957 000 kroner. Kap. 1620 post 1 er redusert med 17 805 000 kroner. Kap. 1634 post 1 er redusert med 7 784 000 kroner. Kap. 1650 post 1 er redusert med 600 000 kroner. Disse reduksjonene tilsvarer ca. 5 pst. Disse medlemmer viser til at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente ut her, og mener at de foreslåtte kutt må ansees å være svært moderat og dermed uproblematisk å gjennomføre.
Disse medlemmer viser også til sitt alternative budsjett – kap. 1618 post 1 er foreslått satt til 2 952 135 000 kroner. Dette er 300 000 000 kroner mindre enn Regjeringen sitt forslag, noe som tilsvarer ca. 9,2 pst. Disse medlemmer mener at det er betydelige effektiviseringsgevinster å hente ut her, og mener at det foreslåtte kutt må kunne gjennomføres uten store negative konsekvenser. Disse medlemmer viser også til sitt alternative budsjett der det er foreslått forenklinger og betydelige skattekutt, noe som igjen medfører at det blir mindre attraktivt å unndra seg beskatning. Dette betyr igjen at disse medlemmer sitt alternative budsjett krever mindre resurser til bekjempelse av f. eks. svart arbeid enn dersom man vedtar et budsjett med et betydelig høyere skattenivå. Disse medlemmer viser også til at det er foretatt store investeringer i IT utstyr for å få bedre effektiviteten innenfor skatteetaten. Disse medlemmer forventer nå at en del av denne effektiviteten kan taes ut i form av lavere driftsutgifter.
Når det gjelder subsidiær stemmegivning viser disse medlemmer til merknader under kapitlene 4.2 og 4.3.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett der det er foreslått å styrke Skatteetaten med 25 mill. kroner over kap. 1618 post 1 for å intensivere kampen mot svart økonomi. Dette medlem har i Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003) akseptert et kutt på 40 mill. kroner til IT-prosjektet i Skatteetaten.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
1 | Driftsutgifter | 214 800 |
21 | Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag, kan overføres | 25 350 |
50 | Tilskudd til Finansmarkedsfondet | 5 564 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg subsidiært til forslaget fra Regjeringen, og viser for øvrig til sitt primære budsjettforslag slik dette er presentert i denne innstillingens kap. 4.1.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti understreker at Finansdepartementet har fått ansvaret for å administrere det viktige arbeidet med å utvikle en Nasjonal Agenda 21. Det er viktig at dette blir en bred og inkluderende prosess, som bygger på arbeidet som er gjort i forhold til å utvikle Lokal Agenda 21 mange steder. Dette arbeidet ser ikke ut til å være spesielt høyt prioritert av Regjeringen. Derfor foreslår disse medlemmer å øke bevilgningene til dette arbeidet med 5 mill. kroner.
Disse medlemmer viser for øvrig til at Sosialistisk Venstreparti i sitt alternative budsjett også har satt av midler til dette arbeidet på Miljøverndepartementets budsjett.
Disse medlemmer foreslår et kutt i de øvrige driftsmidlene til Finansdepartementet med 20 mill. kroner.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
1 | Driftsutgifter | 129 950 |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 700 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
1 | Driftsutgifter | 919 150 |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning, | 2 150 |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 39 150 |
Komiteen viser til at driftsbudsjettet for Toll- og avgiftsetaten vart monaleg styrka i 2002, og at denne styrkinga er ført vidare i 2003.
Komiteen viser til punkt 2.1.3 i denne innstillinga, der dei ulike partia omtaler omorganiseringa av Toll- og avgiftsetaten. Komiteen viser til Innst. O. nr. 27 (2002-2003) kapittel 12 når det gjeld omtale av endringar i reglane om registrering av småbåtar.
Komiteen viser til at Toll- og avgiftsetaten, etter oppmoding frå EU hausten 2000, starta eit omfattande kontroll av om norske fiskeeksportørar kan dokumentere sine eigne prov for opphavet for kvitfisksendingar til EU. Komiteen meiner det er urovekkjande at ein har funne upålitelege prov på opphavet av fisken hos halvparten av dei kontrollerte verksemdene. Komiteen understrekar at det er likevel er eit mindretal som vel fusk som snaraste veg mot rask forteneste, då kontrollen viser at det var 4 verksemder som stod for 97 pst. av feila. Det er likevel heile næringa som må betale, gjennom tapt truverd. Komiteen vil òg understreke at slik ulovleg praksis er med på å undergrave forvaltningsregimet, og er nøgd med at Toll- og avgiftsetaten vektlegg samarbeid med Fiskeridirektoratet og eit enno tettare samarbeid med næringa sjølv, i det vidare arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, og foreslår at post 1 økes med 11 mill. kroner, til 930,15 mill. kroner, i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Regjeringens forslag til statsbudsjettet, og foreslår at kap. 1610 post 1 bevilges med 919 150 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at den økte bevilgningen, som følge av budsjettavtalen, er begrunnet i behov for økt grensekontroll mht. smugling.Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra regjeringspartiene, og viser for øvrig til sitt primære budsjettforslag slik dette er presentert i denne innstillingens kap. 4.1.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til sin innstilling til omorganiseringen av Toll- og avgiftsetaten, der Sosialistisk Venstreparti går inn for å opprettholde enkelte distriktsenheter, og legger derfor inn 3 mill. kroner til dette.
Komiteens medlem fra Senterpartiet foreslår, som regjeringspartiene, å øke post 1 med 11 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til at det på grunn av økt turisme, mobilitet, innvandring og Schengen-samarbeidet er et stort behov for et effektivt tollvesen. Dette medlem viser til den siste tidens metanol-skandaler. Dette medlem viser til at det derfor er et stort behov for flere stillinger innenfor tollvesenet. Dette medlem viser også til at hver tollkontrollør i gjennomsnitt bringer inn 14 ganger mer i inntekt til staten enn statens bruttokostnader ved stillingen. Dette medlem foreslo i Budsjett-innst. S. I (2002-2003) at det ble opprettet 200 nye stillinger innen tollvesenet. Dette ville kostet om lag 110 mill. kroner på årsbasis, og det forventes at disse stillingene vil økte tollinntektene med minst 550 mill. kroner.
Dette medlem viser til at den vedtatte totalramme for rammeområde nr. 22 er satt betydelig under det dette medlem foreslo i Budsjett-innst. S. I (2002-2003), og at det innenfor den vedtatte ramme ikke er rom for hele vår bevilgning til kap. 1610.
Dette medlem foreslår at kap. 1610 post 1 økes med kr 44 400 000 i forhold til Regjeringens forslag.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
1 | Driftsutgifter | 3 252 135 |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 61 000 |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 328 200 |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 126 100 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, og foreslår at post 22 reduseres med 40 mill. kroner, til 288,2 mill. kroner, i forhold til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre slutter seg til Regjeringens forslag til en bevilgning på 3,252 mrd. kroner under kap. 1618 post 1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at Skatteetaten har et samlet driftsbudsjett på over 3,2 mrd. kroner. Disse medlemmer mener at det bør være rom for en innsparinger i Skatteetaten på rundt en 1/2 pst., og foreslår derfor å redusere kap. 1618 post 1 med 21 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg subsidiært til forslaget fra regjeringspartiene, og viser for øvrig til sitt primære budsjettforslag slik dette er presentert i denne innstillingens kap. 4.1.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti peker på at det store omfanget av svart økonomi i samfunnet er en trussel mot finansieringen av velferdsstaten og undergraver oppslutningen om folks skatteforpliktelser. Bevilgningene til skatteetaten må derfor økes. Etaten trenger dessuten midler til å møte nye utfordringer knyttet til økonomisk internasjonalisering og internettbasert næringsvirksomhet. Vi kan regne med at skatteyterne vil bli mer mobile og at skatteplanleggerne får større kompetanse i årene som kommer.
Disse medlemmer vil derfor øke bevilgningene til drift i Skatteetaten med 12 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett der det er foreslått å styrke Skatteetaten med 25 mill. kroner over kap. 1618 post 1 for å intensivere kampen mot svart økonomi. Dette medlem har også akseptert et kutt på 40 mill. kroner på kap. 1618 post 22.
Dette medlem mener at tilnærmet alle argumenter taler for fortsatt kommunalt og lokalt ansvar for skatteinnkreving og arbeidsgiverkontroll. Erfaringene viser at den kommunale kontrollen har de minste restansene. Dette er dokumentert av ECON i rapport 69/99 Kvalitet på skatteinnfordring, der restansene var i størrelsesorden 1 pst. på ansvarsområder til den lokale kontroll og innkreving, og 3 pst. der fylkesskattekontorene har ansvaret. Dette medlem mener skatteinnkrevingen lokalt er effektiv pga. samordning mellom innkreving av skatt og innkreving av kommunale avgifter med tilhørende fakturering. En statliggjøring vil medføre helt unødvendige etablerings- og driftskostnader og konkurranse mellom kommune og stat om innkrever-kompetansen.
Komiteens medlem fra Kystpartiet mener at det er viktig å desentralisere statsadministrasjonen. Dette medlem har vært og er fremdeles imot den sentraliseringen som skjer innenfor skattevesenet. Dette medlem viser til at Kystpartiet går inn for at det må være et likningskontor i hver kommune. Dette medlem ønsker også at skatteetaten tilføres nødvendige midler til å gjennomføre en tilfredsstillende kontroll ut fra lokalkjennskap.
Dette medlem vil derfor foreslår bevilgningen til kap. 1618 Skatteetaten post 1 Driftsutgifter økes med kr 25 000 000 ut over Regjeringens forslag.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
1 | Driftsutgifter | 356 100 |
21 | Spesielle driftsutgifter | 110 100 |
22 | Folke- og boligtelling mv., kan overføres | 13 200 |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 7 780 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg subsidiært til forslaget fra Regjeringen, og viser for øvrig til sitt primære budsjettforslag slik dette er presentert i denne innstillingens kap. 4.1.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 12 700 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
60 | Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner | 1 505 891 |
70 | Merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner, kan overføres | 65 000 |
71 | Merverdiavgiftskompensasjon til NRK | 150 000 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgninger under kap. 1632.
Flertallet viser for øvrig til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (2002-2003) under punkt 4.10 når det gjelder post 70 og punkt 4.6 når det gjelder post 71.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til forslag om å innføre nullsats i mva-systemet for NRKs almennkringkasting, og at dette medfører at NRK oppnår forbedring i sin økonomi på 200 mill. kroner på årsbasis uten momskompensasjon fra staten. Dette medlem går derfor mot bevilgningen på 150 mill. kroner på kap. 1632 post 71.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til at den vedtatte totalramme for rammeområde 22 er satt betydelig under det dette medlem foreslo i Budsjett-innst. S. I (2002-2003). Dette medlem mener man innenfor den vedtatte ramme ikke har rom for kompensasjonsordningen vedrørende NRK. Dette medlem viser også til at man med en innføring av nullsats i mva-systemet vil komme like godt, om ikke bedre ut for NRK. Dette medlem viser til sitt opphavlige forslag til bevilgningen til kap. 1623 i sitt alternative statsbudsjett for 2003 var satt til 150 mill. kroner, jf. Budsjett-innst. S. I (2002-2003).
Dette medlem foreslår at kap. 1623 post 71 sløyfes og settes til kr 0, som er kr 150 000 000 lavere enn Regjeringens forslag.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
1 | Driftsutgifter | 155 675 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg subsidiært til forslaget fra Regjeringen, og viser for øvrig til sitt primære budsjettforslag slik dette er presentert i denne innstillingens kap. 4.1.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
70 | Tilskudd til frivillige organisasjoner | 2 000 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Kystpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kystpartiet viser til at den vedtatte totalramme for rammeområde 22 er satt betydelig under det dette medlem foreslo i Budsjett-innst. S. I (2002-2003). Dette medlem mener at tilskuddet til EU-opplysning er for lavt til i det hele tatt å være med på å dekke utrednings- og informasjonsbehovet som en fortsatt og forsterket EU-tilpassing medfører. Derfor bør bevilgningen dobles i forhold til Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2003. Dette medlem mener man selv innenfor den vedtatte ramme må prioritere arbeidet og bevilgningene til EU-opplysning.
Dette medlem foreslår at kap. 1637 post 70 bevilges kr 4 000 000, som er kr 2 000 000 høyere enn Regjeringens forslag.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
1 | Driftsutgifter | 12 000 |
88 | Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 188 000 |
89 | Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 17 482 000 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg subsidiært til forslaget fra Regjeringen, og viser for øvrig til sitt primære budsjettforslag slik dette er presentert i denne innstillingens kap. 4.1.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
50 | Tapsfond for miljølåneordningen | 10 000 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til punkt 6.1 nedenfor når det gjelder forslag om garantifullmakter.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
80 | Avkastning fra Finansmarkedsfondet | 5 564 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
1 | Bidrag fra tilsynsenhetene | 130 650 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
1 | Ekspedisjonsgebyr | 8 900 |
2 | Andre inntekter | 1 850 |
3 | Pante- og tinglysningsgebyrer | 1 100 |
4 | Gebyr for registrering av småbåter | 3 000 |
5 | Gebyr ved kontroll av teknisk sprit | 400 |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 177 200 |
13 | Gebyr ved avskilting av kjøretøy | 300 |
Komiteen viser til Innst. O. nr. 27 (2002-2003) kapittel 12 når det gjeld omtale av endringar i reglane om registrering av småbåtar.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
1 | Pante- og tingslysningsgebyr (Namsmannen) | 25 900 |
2 | Andre inntekter | 17 250 |
3 | Lignings-ABC | 400 |
4 | Gebyr for folkeregisteropplysninger | 1 100 |
5 | Gebyr for utleggsforretninger | 8 600 |
6 | Økonomitjenester | 11 400 |
7 | Gebyr for bindende forhåndsuttalelser | 2 100 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til punkt 6.3.2 når det gjelder forslaget om merinntektsfullmakt.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
1 | Salgsinntekter | 5 100 |
2 | Spesialoppdrag | 110 100 |
4 | Tvangsmulkt | 5 100 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til punkt 6.3.2 når det gjelder forslaget om merinntektsfullmakt.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
2 | Refusjoner | 16 500 |
81 | Bøter, inndragninger | 703 000 |
82 | Vegadministrasjon | 49 000 |
84 | Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m. | 90 000 |
85 | Misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning | 105 000 |
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag og viser til punkt 6.3.2 når det gjelder forslaget om merinntektsfullmakt.
Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (2002-2003) Nærings- og handelsdepartementet
Regjeringen foreslår å avvikle tilbudet i Statens varekrigsforsikring med virkning fra 1. januar 2003. Det foreslås tilbakeført 1 150 mill. kroner til staten fra Statens Varekrigsforsikring til inntekt under kap. 5343 post 50.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Avskrivningene beregnes på grunnlag av bokført kapital pr. 31. desember året før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter varierer med forventet levetid. Avskrivningene utgiftsføres under hver enkelt virksomhets driftsbudsjett. Sum avskrivninger i 2003 beløper seg til om lag 638 mill. kroner. Inkludert i summen er nedskrivning av bokført verdi av eiendommer som foreslås solgt av Statsbygg i 2003.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet, viser til salget av eiendommer i Statsbygg på 120 mill. kroner som er inntektsført dels på kap. 5309 post 1 og dels på kap. 5491, og vil derfor foreslå å øke kap. 5491 post 30 med 49,6 mill. kroner. Flertallet fremmer følgende forslag:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
5491 | Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490) | ||
30 | Avskrivninger | 687 778 000 |
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kystpartiet slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 638,178 mill. kroner under kap. 5491 post 30.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg subsidiært til forslaget fra regjeringspartiene, og viser for øvrig til sitt primære budsjettforslag slik dette er presentert i denne innstillingens kap. 4.1.
Renter av statens kapital i forretningsdriften tas samlet til inntekt under kapittel 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegning er bedriftenes brutto investeringer fratrukket avskrivninger og bedriftenes egne avsetninger til investeringsformål. Dette regnes som lån fra statskassen. Rentesatsen for det enkelte års låneopptak er lik gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner i 12-månedersperioden fram til 30. september året før budsjettåret. Lånet forutsettes å ha en løpetid på 5 år, og må deretter eventuelt fornyes. Renter av statens kapital forventes å utgjøre om lag 23 mill. kroner i 2003.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om en bevilgning på 23,413 mill. kroner.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Forslag |
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta | 5 000 |
82 | Av innenlandske verdipapirer | 100 |
83 | Av alminnelige fordringer | 130 000 |
86 | Av statskassens foliokonto i Norges Bank | 3 748 000 |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader under 5.1.19 og vil foreslå å bevilge 3 716 mill. kroner på kap. 5605 post 86, en reduksjon på 32 mill. kroner i forhold til forslaget fra Regjeringen.
Komiteen viser til brev fra Stortingets presidentskap 2. desember 2002 der det fremgår at Stortinget ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2002-2003) og Budsjett-innst. S. I Tillegg nr. 1 (2002-2003) samme dag har fastsatt nettorammen under rammeområde 22 til 17 921 890 000 kroner.
Tabellen nedenfor viser de kapitler/poster der fraksjonene har ulike forslag. Tall i parentes er avvik i forhold til Regjeringens forslag.
Sammenligning av budsjettall, kapitler og poster. Rammeområde 22.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-15 | H, KrF og V | Ap | FrP | SV | Sp | Kp |
Utgifter (i hele tusen kroner) | |||||||||
1600 | Finansdepartementet (jf. kap. 4600) | 245 714 | 245 714 (0) | 245 714 (0) | 234 974 (-10 740) | 230 714 (-15 000) | 245 714 (0) | 245 714 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 214 800 | 214 800 (0) | 214 800 (0) | 204 060 (-10 740) | 199 800 (-15 000) | 214 800 (0) | 214 800 (0) | |
1610 | Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610) | 960 450 | 971 450 (+11 000) | 960 450 (0) | 914 493 (-45 957) | 963 450 (+3 000) | 971 450 (+11 000) | 1 004 850 (+44 400) | |
1 | Driftsutgifter | 919 150 | 930 150 (+11 000) | 919 150 (0) | 873 193 (-45 957) | 922 150 (+3 000) | 930 150 (+11 000) | 963 550 (+44 400) | |
1618 | Skatteetaten (jf. kap. 4618) | 3 767 435 | 3 727 435 (-40 000) | 3 706 435 (-61 000) | 3 467 435 (-300 000) | 3 779 435 (+12 000) | 3 752 435 (-15 000) | 3 792 435 (+25 000) | |
1 | Driftsutgifter | 3 252 135 | 3 252 135 (0) | 3 231 135 (-21 000) | 2 952 135 (-300 000) | 3 264 135 (+12 000) | 3 277 135 (+25 000) | 3 277 135 (+25 000) | |
22 | Større IT-prosjekter | 328 200 | 288 200 (-40 000) | 288 200 (-40 000) | 328 200 (0) | 328 200 (0) | 288 200 (-40 000) | 328 200 (0) | |
1620 | Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620) | 487 180 | 487 180 (0) | 487 180 (0) | 469 375 (-17 805) | 487 180 (0) | 487 180 (0) | 487 180 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 356 100 | 356 100 (0) | 356 100 (0) | 338 295 (-17 805) | 356 100 (0) | 356 100 (0) | 356 100 (0) | |
1632 | Kompensasjon for merverdiavgift | 1 720 891 | 1 720 891 (0) | 1 720 891 (0) | 1 720 891 (0) | 1 720 891 (0) | 1 570 891 (-150 000) | 1 570 891 (-150 000) | |
71 | Merverdiavgiftskompensasjon til NRK | 150 000 | 150 000 (0) | 150 000 (0) | 150 000 (0) | 150 000 (0) | 0 (-150 000) | 0 (-150 000) | |
1634 | Statens innkrevingssentral (jf. kap. 4634) | 155 675 | 155 675 (0) | 155 675 (0) | 147 891 (-7 784) | 155 675 (0) | 155 675 (0) | 155 675 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 155 675 | 155 675 (0) | 155 675 (0) | 147 891 (-7 784) | 155 675 (0) | 155 675 (0) | 155 675 (0) | |
1637 | EU-opplysning | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 4 000 (+2 000) | |
70 | Tilskudd til frivillige organisasjoner | 2 000 | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 2 000 (0) | 4 000 (+2 000) | |
1650 | Statsgjeld, renter m.m. (jf. kap. 5606) | 17 682 000 | 17 682 000 (0) | 17 682 000 (0) | 17 681 400 (-600) | 17 682 000 (0) | 17 682 000 (0) | 17 682 000 (0) | |
1 | Driftsutgifter | 12 000 | 12 000 (0) | 12 000 (0) | 11 400 (-600) | 12 000 (0) | 12 000 (0) | 12 000 (0) | |
Sum utgifter | 25 174 695 | 25 145 695 (-29 000) | 25 113 695 (-61 000) | 24 791 809 (-382 886) | 25 174 695 (0) | 25 020 695 (-154 000) | 25 096 095 (-78 600) | ||
Inntekter (i hele tusen kroner) | |||||||||
5491 | Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2490) | 638 178 | 687 778 (+49 600) | 687 778 (+49 600) | 638 178 (0) | 638 178 (0) | 638 178 (0) | 638 178 (0) | |
30 | Avskrivninger | 638 178 | 687 778 (+49 600) | 687 778 (+49 600) | 638 178 (0) | 638 178 (0) | 638 178 (0) | 638 178 (0) | |
5605 | Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | 3 883 100 | 3 883 100 (0) | 3 851 100 (-32 000) | 3 883 100 (0) | 3 883 100 (0) | 3 883 100 (0) | 3 883 100 (0) | |
86 | Av statskassens foliokonto i Norges Bank | 3 748 000 | 3 748 000 (0) | 3 716 000 (-32 000) | 3 748 000 (0) | 3 748 000 (0) | 3 748 000 (0) | 3 748 000 (0) | |
Sum inntekter | 7 174 205 | 7 223 805 (+49 600) | 7 191 805 (+17 600) | 7 174 205 (0) | 7 174 205 (0) | 7 174 205 (0) | 7 174 205 (0) | ||
Sum netto | 18 000 490 | 17 921 890 (-78 600) | 17 921 890 (-78 600) | 17 617 604 (-382 886) | 18 000 490 (0) | 17 846 490 (-154 000) | 17 921 890 (-78 600) | ||
Avvik fra vedtatt nettoramme | 0 | 0 | -304 286 | +78 600 | -81 400 | 0 |
Komiteen viser til at forslagene fra medlemmene fra hhv. Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet fraviker fra den ramme Stortinget vedtok 2. desember 2002. Disse forslagene føres derfor ikke opp som mindretallsforslag, jf. Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd.
Komiteen viser til at forslagene fra medlemmene fra hhv. Arbeiderpartiet og Kystpartiet er ført opp under kapittel 10 Forslag fra mindretall.
Komiteen viser til at forslaget fra medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har tilslutning fra flest medlemmer i komiteen og dette forslaget er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet slutter seg subsidiært til forslaget fra regjeringspartiene.