Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til at St.meld. nr. 1 (2001-2002) Nasjonalbudsjettet for 2002, St.prp. nr. 1 (2001-2002) Statsbudsjettet medregnet folketrygden og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 1-2 (2001-2002) ble lagt frem av regjeringen Stoltenberg. Komiteen viser videre til at regjeringen Bondevik II den 9. november 2001 la frem to tilleggsproposisjoner, St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 3 (2001-2002) og St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2000-2001). Kapitler og romertallsvedtak ble fordelt til næringskomiteen i henhold til Innst. S. nr. 2 (2001-2002) og referat fra stortingsmøte 14. november 2001.

Komiteen viser videre til at Stortinget den 19. juni 1997, ved behandlingen av Innst. S. nr. 243 (1996-1997), vedtok at bevilgningsreglementet og forretningsordenen for Stortinget skulle endres i forbindelse med den nye budsjettformen.

Komiteen fremmer i denne innstillingen forslag om bevilgninger på statsbudsjettet for 2002 under de rammer og kapitler som er fordelt til komiteen.

Følgende rammeområder er behandlet av næringskomiteen:

  • – Rammeområde 9: Kapitlene som er tildelt næringskomiteen under Nærings- og handelsdepartementet og kap. 2425 SND under Kommunal- og regionaldepartementet.

  • – Rammeområde 10: Kapitlene som er tildelt næringskomiteen under Fiskeridepartementet.

  • – Rammeområde 11: Kapitlene som er tildelt næringskomiteen under Landbruksdepartementet.

Komiteen viser til at rammeforslagene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ble vedtatt i Stortinget 28. november 2001 etter subsidiær støtte fra Fremskrittspartiet. Det vises for øvrig til de ulike avsnitt i innstillingen som omhandler de rammeområder næringskomiteen har ansvar for.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, vil peke på at skipsfarten er en av våre mest konkurranseutsatte næringer. Norge har gjennom generasjoner bygget opp kompetanse som gjør at vi har et av verdens ledende maritime miljøer. Flertallet vil bidra til at skipsfarten får konkurransedyktige rammebetingelser og at det blir attraktivt å seile under norsk flagg gjennom å foreslå at det bevilges 120 mill. kroner til en nettolønnsordning for fergerederiene i utenriksfart i NOR fra 1. juli 2002. Flertalletviser til at departementet har estimert kostnadene ved nettolønnsordningen for fergerederier i Nor-flåten (i utenriksfart) for høyt, dvs. at det ligger en besparelse på anslagsvis 20-25 mill. kroner. Flertallet ber departementet sørge for at eventuelt innspart beløp i sin helhet går til å styrke refusjonssatsen for fartøyer innen petroleumssektoren.

Flertallet vil videre be Regjeringen sammen med partene i næringen foreta en gjennomgang av virkemidler for rederinæringen for å se hva som kan gjøres for å avgrense og målrette tiltakene for å beholde kompetansen i det maritime miljø i Norge.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, påpeker at regjeringen Stoltenberg tok petroleumsvirksomhet og brønnbåter ut av refusjonsordningen. Dette flertallet støtter Regjeringens forslag om å ta fartøy i petroleumsvirksomhet og brønnbåter inn i ordningen. Dette flertallet oppfordrer Regjeringen til å sørge for stabile rammevilkår for næringen, slik at næringen kan slippe stadige skift i rammebetingelser.

Dette flertallet viser til at Fremskrittspartiet vil stemme for regjeringspartienes budsjettforslag. På bakgrunn av denne avtalen fremmes det forslag om at for høyt estimerte kostnader ved innføring av nettolønnsordningen for fergerederiene i NOR-flåten (i utenriksfart), anslagsvis 20-25 mill. kroner, i sin helhet skal gå til å styrke refusjonssatsen for fartøyer knyttet til petroleumssektoren og brønnbåter.

Dette flertallet foreslår i tillegg å øke bevilgningen til kap. 937 (Reiselivstiltak) med 3 mill. kroner. Bevilgningen tas henholdsvis med 1 mill. kroner fra kap. 900 (NHD) og 2 mill. kroner fra kap. 902 (Justervesenet).