8. Rammeområde 20
- 8.1 Regjeringens forslag til bevilgninger
- 8.2 Tilfeldige utgifter, driftsutgifter, kap. 2309 post 1
- 8.3 Tilfeldige inntekter, ymse, kap. 5309 post 29
- 8.4 Oversikt over fraksjonenes forslag til bevilgninger
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 20 (90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet).
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 1-2 | St.prp. nr.1 med Tillegg nr. 1-4 | |
Utgifter i hele kroner | |||||
Ymse utgifter | |||||
2309 | Tilfeldige utgifter | 7 450 629 000 | 7 165 977 000 | ||
1 | Driftsutgifter | 7 450 629 000 | 7 165 977 000 | ||
Sum utgifter rammeområde 20 | 7 450 629 000 | 7 165 977 000 | |||
Inntekter i hele kroner | |||||
Inntekter under departementene | |||||
5309 | Tilfeldige inntekter | 450 253 000 | 450 253 000 | ||
29 | Ymse | 450 253 000 | 450 253 000 | ||
Sum inntekter rammeområde 20 | 450 253 000 | 450 253 000 | |||
Netto rammeområde 20 | 7 000 376 000 | 6 715 724 000 |
Under programområde 26 Ymse utgifter i Gul bok foreslås bevilget 7,5 mrd. kroner. Bevilgningen er i sin helhet ført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen står som motpost til tilleggsbevilgninger og overskridelser, blant annet til lønnsoppgjør for statsansatte, regulering av pensjoner i folketrygden, jordbruksavtalen og uforutsette utgifter.
I forbindelse med Stortingets behandling av St.meld. nr. 2 (2000-2001) Revidert nasjonalbudsjett 2001, ba et flertall i finanskomiteen om at regjeringen kommer tilbake i statsbudsjettet for 2002 med tiltak som gjør at de frivillige organisasjonene kompenseres fullt ut for merkostnader som følge av merverdiavgiftsreformens ikrafttredelse.
Kompensasjonsbeløpet er på usikkert grunnlag anslått til drøyt 130 mill. kroner på årsbasis. Det er da tatt utgangspunktet i beregningene av merkostnader av moms på tjenester som ble presentert i Revidert nasjonalbudsjett 2001. Beregningen er foretatt på bakgrunn av Statistisk sentralbyrås nasjonalregnskap for 1997, oppjustert til 2002-nivå. Det er antatt en prisøkning på de ulike tjenestene på 20 pst. i gjennomsnitt som følge av merverdiavgiftsreformen.
Det foreligger ingen oversikt over omfanget av frivillige organisasjoner som kan gi grunnlag for å anslå i hvor stor grad de enkelte organisasjonene blir berørt av merverdiavgiftsreformen. Det er derfor foreløpig avsatt 100 mill. kroner under kap. 2309 post 1 til kompensasjon for frivillige organisasjoner. Regjeringen foreslår at Finansdepartementet gis fullmakt til å fordele dette beløpet til andre kapitler og poster for å gi frivillige organisasjoner kompensasjon for virkningene av merverdiavgiftsreformen, jf. forslag til romertallsvedtak nr. VIII under Finansdepartementet. Tilskudd til organisasjoner for barn og unge, kulturformål og humanitære formål prioriteres.
I St.prp. nr. 1 (2001-2002) er det foreslått å avsette 100 mill. kroner på kap. 2309 Tilfeldige utgifter, post 1 Driftsutgifter til kompensasjon for frivillige organisasjoner. I tillegg ble det foreslått å heve fradraget for fagforeningskontingent og fradrag for gaver til frivillige organisasjoner fra 900 kroner til 1 800 kroner for inntektsåret 2002. Dette er ikke tilstrekkelig for å kompensere de frivillige organisasjonene fullt ut for virkningene av merverdiavgiftsreformen. Regjeringen foreslår derfor å reversere forslaget om å øke ovennevnte fradrag, og i stedet avsette ytterligere 100 mill. kroner, til sammen 200 mill. kroner, på kap. 2309 post 1 til kompensasjon av frivillige organisasjoner. Midlene skal dekke momskompensasjon for organisasjonene i 2001 og 2002. Den delen av beløpet som eventuelt ikke benyttes til momskompensasjon vil bli foreslått fordelt til frivillige organisasjoner i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002.
Midlene er foreløpig avsatt på kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Forslaget innebærer at Finansdepartementet gis fullmakt til å fordele den delen av beløpet som benyttes til momskompensasjon, jf. forslag til romertallsvedtak.
Samlet sett foreslås bevilgningen på kap. 2309 Tilfeldige utgifter redusert med 285 mill. kroner i denne proposisjonen. Dette beløpet inkluderer dekking av forslag til tiltak for å bedre arbeidsvilkårene for lærerne med 88 mill. kroner og fiskeriavtalen med 90 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag som endret i tilleggsproposisjonen, jf. også forslag til vedtak II under rammeområde 20.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til økte utgifter på rammeområde 1, på kap. 1530 post 70 med i alt 6,25 mill. kroner, og ønsker å redusere kap. 2309 post 1 med 6,25 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at utgiftene til pasientbehandling i utlandet kan bli opptil 400 mill. kroner høyere i 2002 enn det som lå til grunn for St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 4 (2001-2002), jf. omtale i St.prp. nr. 23 (2001-2002) fra Sosial- og helsedepartementet. Disse medlemmer forutsetter at Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet om inndekning i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002.
Disse medlemmer viser til at disse partiene i sitt justerte budsjettforslag foreslår å redusere egenandelstaket fra kr 1 500 til kr 1 350. Som deler av finansieringen av dette, foreslår disse medlemmer et kutt på departementenes drifts- og investeringsutgifter på 65 mill. kroner. Dette gjennomføres i form av innsparingsfullmakt.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Innsparingsfullmakt
Stortinget samtykker i at det spares inn 65 mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2002. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 65 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 65 mill. kroner til kap. 2309."
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader under rammeområde 20 i Budsjett-innst. S. I (2001-2002).
Komiteens medlem fra Senterpartiet ønsker utover regjeringen Bondevik IIs forslag om 100 mill. kroner i økt momskompensasjon til frivillige organisasjoner, en ytterligere økning på 200 mill. kroner. Dette medlem viser til at Senterpartiet reduserer driftspostene i departementene og underliggende etater med 200 mill. kroner. Det overlates til Regjeringen å foreta fordelingen av disse kuttene.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"Innsparingsfullmakt
Stortinget samtykker i at det spares inn 200 mill. kroner på departementenes drifts- og investeringsutgifter. Regjeringen gis fullmakt til å foreta den endelige fordelingen av beløpet. Innsparingen spesifiseres på kapitler og poster, og Stortinget orienteres om fordelingen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002. Innsparingen tas foreløpig ved å redusere kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 200 mill. kroner. Når beløpet er fordelt på kapitler og poster, tilbakeføres 200 mill. kroner til kap. 2309."
Stortinget gjorde følgende budsjettvedtak om inntekter ved tildeling av konsesjoner for 2001, jf. Budsjett-innst. S. nr. 1 (2000-2001):
"For 2001 kan departementet innhente inntekter ved tildeling av konsesjoner for:
a) Oppdrett av laks og ørret.
b) Frekvenser knyttet til etablering og drift av andre generasjons mobilkommunikasjonssystem.
c) Riksdekkende reklamefjernsyn.
Inntektene innhentes ved tildeling av konsesjoner. Beløpet skal innbetales til statskassen. Departementet gir forskrifter om innbetaling og oppkreving av beløpet."
Oppfølgingen av vedtaket er omtalt i punkt 3.21 i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Anslaget for samlet inntekt fra salg av Oslo Børs og konsesjoner i 2001 er redusert fra 2,0 mrd. kroner til om lag 1,0 mrd. kroner. Regjeringen vil komme tilbake med omtale av og nytt bevilgningsforslag for dette kapitlet i ny salderingsproposisjonen for 2001.
Regjeringen har også i forbindelse med arbeidet med statsbudsjettet for 2002 vurdert mulighetene for inntekter til statskassen ved tildeling av enkelte konsesjoner. For 2002 foreslår Regjeringen å innhente inntekter fra tildeling av ny konsesjon for riksdekkende, reklamefinansiert radio. I tillegg kommer inntekter fra vederlag for nye oppdrettskonsesjoner for matfisk av laks og ørret som ble vedtatt i statsbudsjettet for 2001. Samlet proveny anslås til 400 mill. kroner.
Dagens konsesjon for riksdekkende, reklamefinansiert radio benyttes av P4 og gjelder til 31. desember 2003. Kulturdepartementet tar sikte på å utlyse en ny konsesjon for riksdekkende, reklamefinansiert radio våren 2002. Konsesjonen vil gjelde fra 1. januar 2004. Nærmere vilkår for konsesjonen, endelig tidspunkt for tildelingen og prosedyre vil fastsettes i forbindelse med utlysningen. Verdien for konsesjonæren vil avhenge av hvilke vilkår som knyttes til tillatelsen, konsesjonsperiodens lengde, den teknologiske utviklingen for formidling av radiosignaler, utviklingen i reklamemarkedet mv. Det vil derfor være stor usikkerhet knyttet til verdien av en ny konsesjonsperiode for riksdekkende, reklamefinansiert radio. Regjeringen foreslår at betalingen for konsesjonen finner sted som et engangsbeløp samtidig med at konsesjonen tildeles, og tar sikte på å gjennomføre utlysningen og tildelingen av konsesjonen i løpet av 2002.
For en vurdering av prinsipielle sider ved denne typen inntekter, vises det til drøftingen i kapittel 5, St.prp. nr. 1 (2000-2001) Skatte-, avgifts- og tollvedtak.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag, jf. også forslag til vedtak III under rammeområde 20.
På kap. 5309 inntektsføres også mindre, uforutsette inntekter som ikke inngår på andre inntektsposter i statsbudsjettet. For 2002 anslås slike tilfeldige inntekter til å utgjøre 50 mill. kroner.
Det er for 2002 lagt til grunn at inntekter ved tildeling av konsesjoner vil være 400 mill. kroner. Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5309 er etter dette på i alt 450 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.
Tabellen viser bevilgningsforslagene til de ulike fraksjonene under rammeområde 20. Avvikene er angitt i parentes i forhold til forslaget fra regjeringen Bondevik II.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.1 med Tillegg nr. 1 - 4 | H, KrF og V | AP | FrP | SV | Sp | KP |
Utgifter (i hele tusen kroner) | |||||||||
2309 | Tilfeldige utgifter | 7 165 977 | 7 094 727 (-71 250) | 7 059 727 (-106 250) | 7 165 977 (0) | 7 159 727 (-6 250) | 6 959 727 (-206 250) | 7 159 727 (-6 250) | |
1 | Driftsutgifter | 7 165 977 | 7 094 727 (-71 250) | 7 059 727 (-106 250) | 7 165 977 (0) | 7 159 727 (-6 250) | 6 959 727 (-206 250) | 7 159 727 (-6 250) | |
Sum utgifter | 7 165 977 | 7 094 727 (-71 250) | 7 059 727 (-106 250) | 7 165 977 (0) | 7 159 727 (-6 250) | 6 959 727 (-206 250) | 7 159 727 (-6 250) | ||
Inntekter (i hele tusen kroner) | |||||||||
5309 | Tilfeldige inntekter | 450 253 | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | |
29 | Ymse | 450 253 | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | |
Sum inntekter | 450 253 | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | 450 253 (0) | ||
Sum netto | 6 715 724 | 6 644 474 (-71 250) | 6 609 474 (-106 250) | 6 715 724 (0) | 6 709 474 (-6 250) | 6 509 474 (-206 250) | 6 709 474 (-6 250) |
Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen for rammeområdet som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2001-2002) tas opp til votering ved behandling av nærværende innstilling.
Komiteen viser til at ingen av forslagene har tilslutning fra et flertall i komiteen. Komiteen viser videre til at det er forslaget fra komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre som har tilslutning fra flest medlemmer i komiteen. Dette forslaget er ført opp under kapittel 14 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapitlene 9 til 13.