6. Rammeområde 19
- 6.1 Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner og kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner
- 6.2 Kap. 573 Kompensasjon til fylkeskommuner ved statens overtakelse av ansvaret for spesialisthelsetjenesten
- 6.3 Oversikt over forslag til bevilgninger
Tabell 6.1 Samlet vekst i kommunesektorens rammeoverføringer
Tilskudd gjennom inntektssystemet 2001 og 2002
Anslag på regnskap 2001 | Korrigert 2001 | Forslag 2002 | Faktisk vekst 01/02 | Korrigert vekst 01/02 | |
Innbyggertilskudd | 29 795 916 | 32 687 136 | 32 286 372 | 8,4 | -1,2 |
Nord-Norgetilskudd | 1 041 332 | 1 041 332 | 1 080 987 | 3,8 | 3,8 |
Regionaltilskudd | 527 303 | 527 303 | 575 118 | 9,1 | 9,1 |
Skjønnstilskudd | 3 231 000 | 3 405 742 | 3 214 800 | -0,5 | -5,6 |
Hovedstadstilskudd | 182 248 | 147 306 | 152 609 | -16,3 | 3,6 |
Forsøk rammefinansiering | 909 858 | 735 052 | 770 114 | -15,4 | 4,8 |
Sum kommuner | 35 687 657 | 38 543 871 | 38 080 000 | 6,7 | -1,2 |
Innbyggertilskudd | 16 355 191 | 12 739 306 | 12 456 810 | -23,8 | -2,2 |
Nord-Norgetilskudd | 740 600 | 372 029 | 407 656 | -42,1 | 9,6 |
Skjønnstilskudd | 1 268 000 | 966 981 | 1 169 900 | -7,7 | 21,0 |
Hovedstadstilskudd | 127 300 | 67 214 | 69 634 | -45,3 | 3,6 |
Sum fylkeskommuner | 18 455 091 | 14 145 530 | 14 104 000 | -23,6 | -0,3 |
Sum kommunesektor | 54 142 748 | 52 689 401 | 52 184 000 | -3,6 | -1,0 |
Tabellen viser tilskudd gjennom inntektssystemet i 2001 før og etter korreksjoner for oppgaveendringer, regelendringer og innlemminger av øremerkede tilskudd. Tabellen er i nominelle kroner. Tabellen viser også Regjeringens forslag til bevilgning for 2002 fordelt på de ulike postene i rammetilskuddet. Kolonne 1 viser anslag på tildeling for 2001 til kommuner og fylkeskommuner, Kolonne 2 viser den samme tildelingen korrigert for oppgaveendringer mv. Hensikten med å korrigere for oppgaveendringer er å gjøre tallstørrelsene for de to årene sammenliknbare. Oppgaveendringene det er korrigert for, er nærmere omtalt nedenfor. Kolonne 3 viser Regjeringens forslag til bevilgning for 2002.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 62 (1999-2000) Om kommuneøkonomien 2001 mv. sluttet et flertall i kommunalkomiteen seg til Regjeringens forslag om gradvis å trappe opp skattenes andel av kommunesektorens inntekter fra om lag 44 til 50 pst. Skattenes andel av kommunesektorens inntekter i 2001 er i Nasjonalbudsjettet anslått til 46,9 pst. Regjeringen foreslår at skatteandelen trappes opp til 48 pst. i 2002. Som følge av målsetningen om økt skatteandel, er rammetilskuddet til kommunesektoren redusert i 2002.
Når det gjelder de enkelte poster under kap. 571 og 572 vises det til omtale under programkategori 13.70 i St.prp. nr. 1 (2001-2002) Kommunal- og regionaldepartementet.
Rammetilskuddet til kommunene foreslås økt med netto 27,7 mill. kroner i forhold til regjeringen Stoltenbergs budsjett. Dette er knyttet til følgende saker:
– Innlemming av det øremerkede tilskuddet til de kirkelige fellesrådene reverseres. Rammetilskuddet reduseres derfor med 112,3 mill. kroner, mot en tilsvarende økning av kap. 294 (nytt kap. 340) post 72.
– Rammetilskuddet reduseres med 30 mill. kroner som følge av manglende korreksjon av rammetilskuddet knyttet til opprettelsen av nytt turnustilskudd til fastleger. I St.prp. nr. 65 (2000-2001) (Fastlegeproposisjonen) ble turnustilskuddet foreslått delfinansiert gjennom en omfordeling fra kommunerammen på grunnlag av kommunenes utgifter til turnustjenesten. Delfinansiering foreslås nå ved at 30 mill. kroner trekkes ut av rammetilskuddet.
– Regjeringen vil at kontantstøtten skal holdes utenfor beregningsgrunnlaget ved utmåling av økonomisk sosialhjelp. For å kompensere merutgiftene kommunene får i forbindelse med dette, foreslås rammetilskuddet økt med 70 mill. kroner.
– Rammetilskuddet økes med 100 mill. kroner knyttet til en økning av timetallet i norskfaget for 2.-4. klasse med 1 time pr. uke fra høsten 2002.
Komiteen viser til Budsjett-innst. nr. 6 (2001-2002) for behandlingen av kap. 3571 post 90 og den omdisponeringsfullmakt som er foreslått i forslag IV i Gul bok under Kommunal- og regionaldepartementet knyttet til forsøk med rammefinansiering av øremerkede tilskudd.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil vise til at kommunene står for en vesentlig del av den offentlige velferdsproduksjonen. Kommunene må derfor sikres inntekter slik at de er i stand til å løse sine viktige velferdsoppgaver. Det må være samsvar mellom nye oppgaver og de midlene som blir avsatt til å følge dem. Disse medlemmer viser til at Regjeringen foreslår en reell økning i de samlede inntektene til kommunene på om lag 3I mrd. kroner i forhold til inntektsnivået i 2001. Det er 1/4 mrd. kroner mer enn lagt til grunn i nasjonalregnskapet.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen foreslår en reell økning i de samlede inntektene til kommunene, hvor bl.a. rammetilskuddet til kommunene økes med netto 27,7 mill. kroner i forhold til regjeringen Stoltenbergs budsjett.
Disse medlemmer vil vise til forslaget om å styrke rammetilskuddet til kommunene med 100 mill. kroner for å kompensere for økt timetall i grunnskolen. Videre vil disse medlemmer vise til forslaget om å holde kontantstøtten utenfor inntektsberegningen for sosialklientene og overfører 70 mill. kroner til kommunene for å ivareta deres økte kostnader. Disse medlemmer viser også til at det øremerkede tilskuddet til de kirkelige fellesrådene reverseres og at korreksjon av rammetilskuddet knyttet til opprettelsen av nytt turnustilskudd til fastlegene medfører at rammetilskuddet til sammen reduseres med 142,3 mill. kroner.
Disse medlemmer viser videre til at Regjeringen, i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2002, vil komme tilbake til problemstillingen om økte pensjonsutgifter for kommunesektoren.
Disse medlemmer viser for øvrig til kap. 3.2.19.2.1 i Budsjett-innst. S. I (2001-2002) for en nærmere omtale av disse medlemmers forslag under ramme 19.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til regjeringen Stoltenbergs opplegg for kommuneøkonomien. Disse medlemmer viser videre til merknader i finansinnstillingen og i punkt 2.3 i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknader i Budsjett-innst. S. I (2001-2002).
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til merknader i Budsjett-innst. S. I (2001-2002) punkt 22.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til kap. 3.2.19.2.5 i Budsjett-innst. S. I (2001-2002).
Dette medlem viser til at Senterpartiet, utover å øke rammetilskuddet til kommuner og fylkeskommuner med i underkant av 2,6 mill. kroner, foretar en gjeldssanering i forhold til kommunene på 12 mrd. Dette medlem viser til at dette bidrar til at kommuner og fylkeskommuner kan slippe å kutte i tjenestetilbudet. Et slikt grep kan sammenlignes med sletting av gjeld til Gardermobanen på nesten 7 mrd. kroner i RNB våren 2000 eller kompensasjonen som ble gitt til kommunene for økte pensjonsutgifter på 1 250 mill. kroner i RNB våren 2001.
(i 1 000 kr)
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 2001 | Forslag 2002 |
60 | Tilskudd til sletting av gjeld mv. | 15 645 600 | |
61 | Tilskudd til feriepenger/likviditetsstyring | 2 295 000 | |
62 | Tilskudd til utstyr | 764 000 |
Ved behandlingen av Kommuneproposisjonen 2002 sluttet Stortinget seg til følgende når det gjelder det økonomiske oppgjøret ved statens overtakelse av spesialisthelsetjenesten fra fylkeskommunene:
– Staten overtar fylkeskommunal gjeld på om lag 15,7 mrd. kroner (post 60)
– Staten dekker fylkeskommunenes feriepenger knyttet til spesialisthelsetjenestene på om lag 2,3 mrd. kroner (post 61)
Planen for utstyrsinvesteringer i norske sykehus er utformet som en statlig refusjonsordning, der staten dekker 60 pst. av dokumenterte anskaffelser i fylkeskommunene. Fylkeskommunene forskutterer de statlige tilskuddene til utstyrsplanen. Dette innebærer at fylkeskommunene i 2002 har krav på å få dekket utgifter knyttet til utstyrsplanen i 2001. Det budsjetteres med 764 mill. kroner i 2002. En vil komme tilbake til det endelige bevilgningsnivået på posten i Revidert nasjonalbudsjett 2002.
Rammetilskuddet til fylkeskommunene foreslås økt med 130 mill. kroner i forhold til regjeringen Stoltenbergs budsjett. Dette er knyttet til følgende:
– Regjeringens forslag til skatteopplegg for 2002 innebærer isolert sett endringer i kommunenes skatteinntekter, bl.a. som følge av endringer i boligbeskatning og økte minstefradrag. For at de samlede rammene for kommunesektoren ikke skal påvirkes av dette, foreslås det at den kommunale skattøren for 2002 økes med 0,2 prosentpoeng i forhold til forslaget i Nasjonalbudsjettet, dvs. til 12,4 pst. Den foreslåtte fylkeskommunale skattøren på 1,9 pst. beholdes, og korreksjonene i inntektsrammen for fylkeskommunene foretas ved en økning i rammetilskuddet, tilsvarende 120 mill. kroner.
– Rammetilskuddet til fylkeskommunene foreslås økt med 10 mill. kroner i forhold til regjeringen Stoltenbergs budsjett. Dette er knyttet til økning i rabattsatsen i den foreslåtte ordningen med skole- og studentrabatt på månedskort og lignende som skal tre i kraft fra 1. august 2002.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, slutter seg til Regjeringens forslag som endret i tilleggsproposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter seg til regjeringen Stoltenbergs opplegg for kompensasjon til fylkeskommuner ved statens overtakelse av ansvaret for spesialisthelsetjenesten.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti sluttar seg til Regjeringa sitt forslag som endra i tilleggsproposisjonen. Desse medlemene vil komme attende med kompensasjon for drift av sjukehusa for 2001.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener det er svært viktig at fylkeskommunene har tilstrekkelig økonomisk evne til å løse sine gjenværende oppgaver etter at det økonomiske oppgjøret mellom staten og fylkeskommunene er gjennomført som følge av at staten overtar sykehusene fra 1. januar 2002. Dette medlem viser til sine merknader under Kap. 2.2.2 og forslag under kap. 8.
Komiteen viser til at det nedenfor er gitt en oversikt over de ulike fraksjonenes forslag til bevilgninger under kap. 571, 572 og 573.
Tabellen viser bevilgningsforslagene til de ulike fraksjonene under rammeområde 19. Avvikene er angitt i parentes i forhold til forslaget fra regjeringen Bondevik II.
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr.1 med Tillegg nr. 1 - 4 | H, KrF og V | AP | FrP | SV | Sp | KP |
Utgifter (i hele tusen kroner) | |||||||||
571 | Rammetilskudd til kommuner (jf. kap.3571) | 38 112 700 | 38 128 700 (+16 000) | 38 550 000 (+437 300) | 35 860 091 (-2 252 609) | 41 760 000 (+3 647 300) | 40 304 000 (+2 191 300) | 39 448 700 (+1 336 000) | |
21 | Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet | 5 000 | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | 5 000 (0) | |
60 | Innbyggertilskudd | 32 314 072 | 32 330 072 (+16 000) | 32 751 372 (+437 300) | 31 214 072 (-1 100 000) | 35 486 372 (+3 172 300) | 34 505 372 (+2 191 300) | 33 530 072 (+1 216 000) | |
62 | Nord-Norge-tilskudd | 1 080 987 | 1 080 987 (0) | 1 080 987 (0) | 780 987 (-300 000) | 1 080 987 (0) | 1 080 987 (0) | 1 130 987 (+50 000) | |
63 | Regionaltilskudd | 575 118 | 575 118 (0) | 575 118 (0) | 375 118 (-200 000) | 575 118 (0) | 575 118 (0) | 595 118 (+20 000) | |
64 | Skjønnstilskudd | 3 214 800 | 3 214 800 (0) | 3 214 800 (0) | 2 214 800 (-1 000 000) | 3 169 800 (-45 000) | 3 214 800 (0) | 3 264 800 (+50 000) | |
65 | Hovedstadstilskudd | 152 609 | 152 609 (0) | 152 609 (0) | 500 000 (+347 391) | 152 609 (0) | 152 609 (0) | 152 609 (0) | |
67 | Tilskudd til særlig ressurskrevende brukere | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 500 000 (+500 000) | 0 (0) | 0 (0) | |
68 | Forsøk med rammefinansiering av øremerkede tilskudd | 770 114 | 770 114 (0) | 770 114 (0) | 770 114 (0) | 770 114 (0) | 770 114 (0) | 770 114 (0) | |
69 | LA21 i kommunene | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 20 000 (+20 000) | 0 (0) | 0 (0) | |
572 | Rammetilskudd til fylkeskommuner (jf. kap. 3572) | 14 234 000 | 14 096 800 (-137 200) | 14 121 000 (-113 000) | 13 084 000 (-1 150 000) | 14 904 000 (+670 000) | 14 612 000 (+378 000) | 14 386 000 (+152 000) | |
60 | Innbyggertilskudd | 12 586 810 | 12 494 610 (-92 200) | 12 473 810 (-113 000) | 11 786 810 (-800 000) | 13 256 810 (+670 000) | 13 004 810 (+418 000) | 12 718 810 (+132 000) | |
62 | Nord-Norge-tilskudd | 407 656 | 407 656 (0) | 407 656 (0) | 257 656 (-150 000) | 407 656 (0) | 407 656 (0) | 427 656 (+20 000) | |
64 | Skjønnstilskudd | 1 169 900 | 1 124 900 (-45 000) | 1 169 900 (0) | 969 900 (-200 000) | 1 169 900 (0) | 1 129 900 (-40 000) | 1 169 900 (0) | |
65 | Hovedstadstilskudd | 69 634 | 69 634 (0) | 69 634 (0) | 69 634 (0) | 69 634 (0) | 69 634 (0) | 69 634 (0) | |
573 | Kompensasjon til fylkeskommuner ved statens overtakelse av ansvaret for spesialisthelsetjenesten | 18 704 600 | 18 704 600 (0) | 18 704 600 (0) | 18 704 600 (0) | 18 704 600 (0) | 18 704 600 (0) | 18 704 600 (0) | |
60 | Tilskudd til sletting av gjeld mv. | 15 645 600 | 15 645 600 (0) | 15 645 600 (0) | 15 645 600 (0) | 15 645 600 (0) | 15 645 600 (0) | 15 645 600 (0) | |
61 | Tilskudd til feriepenger/likviditetsstyrking | 2 295 000 | 2 295 000 (0) | 2 295 000 (0) | 2 295 000 (0) | 2 295 000 (0) | 2 295 000 (0) | 2 295 000 (0) | |
62 | Tilskudd til utstyr | 764 000 | 764 000 (0) | 764 000 (0) | 764 000 (0) | 764 000 (0) | 764 000 (0) | 764 000 (0) | |
Sum utgifter | 71 051 300 | 70 930 100 (-121 200) | 71 375 600 (+324 300) | 67 648 691 (-3 402 609) | 75 368 600 (+4 317 300) | 73 620 600 (+2 569 300) | 72 539 300 (+1 488 000) | ||
Sum inntekter | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | 0 (0) | ||
Sum netto | 71 051 300 | 70 930 100 (-121 200) | 71 375 600 (+324 300) | 67 648 691 (-3 402 609) | 75 368 600 (+4 317 300) | 73 620 600 (+2 569 300) | 72 539 300 (+1 488 000) |
Komiteen viser til at i samsvar med Stortingets forretningsorden § 19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen for rammeområdet som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (2001-2002) tas opp til votering ved behandling av nærværende innstilling.
Komiteen viser til at ingen av forslagene har tilslutning fra et flertall i komiteen. Komiteen viser videre til at det er forslaget fra komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre som har tilslutning fra flest medlemmer i komiteen. Dette forslaget er ført opp under kapittel 14 Komiteens tilråding. De øvrige forslagene er ført opp under kapitlene 9 til 13.