Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

5. Merknader til budsjettkapitler på kirkens område

Programkategori 07.90 Den norske kirke omfatter de regionale og sentralkirkelige møter og råd, preste- og katekettjenesten, Det praktisk-teologiske seminar, overføringer fra Opplysningsvesenets fond, samt tilskudd til kirkelige formål og antikvarisk vedlikehold av Nidaros domkirke og forvaltning av Erkebispegården.

Budsjettforslaget gir rom for 35 nye prestestillinger. Departementet vil stimulere valgdeltakelsen i kirken gjennom forsøk med soknerådsvalg samtidig med stortingsvalg. Forsøkene forutsettes finansiert ved Opplysningsvesenets fond.

Departementet legger videre til grunn at fondet skal ha det finansielle ansvaret for de kommunale preste­boligene fra 2001. Det samme gjelder driften av kirkelig medlemsregister og forprosjektet til restaurering av Nidaros domkirke. Bidraget til økumeniske organisasjoner forutsettes dekket av fondstilskuddet til felleskirkelige tiltak. Overgangsperioden med nytt kirkelig lovverk har snart vart i 4 år og ansees avsluttet.

Departementet vil ta opp prinsipper og retningslinjer for forvaltningen av fondet og bruken av avkastningen mer utførlig i en egen stortingsmelding om økonomien i kirken.

Komiteen viser til Kirkemøtet (1994) som beskriver det overordnede mål for Den norske kirke slik: "Den norske kirke skal være en bekjennende, misjonerende, tjenende og åpen folkekirke."

Komiteen vil peke på at dåpsopplæring i Den norske kirke er en viktig oppgave fremover. Dette for å styrke kirkens trosopplæring blant barn og unge siden skolens kristendomsundervisning ikke er en del av dåpsopplæringen. Dåpsopplæringen er også viktig for rekrutteringen til folkekirken.

Komiteen er kjent med bemanningsbehovet i Den norske kirke, og viser til at departementet vil komme tilbake til spørsmålet om bemanning og nye prestestillinger på bakgrunn av den kirkelige bemanningsplanen som Kirkerådet arbeider med. Komiteen mener de 35 prestestillingene som det foreslås å bevilge midler til, er en god start på denne opptrappingen.

Komiteen legger vekt på at kirken i årene framover bør styrke deltakelsen fra kvinner på alle plan i kirken. Komiteen ser dette som svært ønskelig og nødvendig.

Komiteen mener det er viktig at den lokale menighet har ressurser til å oppnå målene i kirkeloven, og viser i den forbindelse til behandlingen av den fremlagte stortingsmeldingen om Kirkens økonomi.

Komiteen har merket seg at Kirkemøtet går inn for et forsøk med menighetsrådsvalg samtidig med avholdelsen av stortingsvalg. Komiteen ser positivt på dette forsøket, og ber Regjeringen bidra til gjennomføringen og komme tilbake med en vurdering av forsøket. Komiteen viser i denne forbindelse til tiltaksplanen for Menighetsrådsvalget utarbeidet av Kirkerådet/Kirkens Arbeidsgiverorganisasjon.

Komiteen viser til NOU 2000:26 om Dåpsopplæring i Den norske kirke. Komiteen vil understreke at dåpsopplæringen er viktig for kirkens trosopplæring blant barn og unge, og for rekrutteringen til folkekirken.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, mener det er viktig at NOU-rapporten følges opp, og har merket seg at Kirkemøtet ønsker lovfestet rett til dåpsopplæring.

Et flertall, komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre, vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2001 å legge fram sak for Stortinget der en vurderer lovfestet rett til dåpsopplæring."

Departementet foreslår en bevilgning på kr 255 249 000 under dette kapitlet.

Komiteen mener at også nordmenn bosatt i utlandet bør få et tilbud om kirkelig betjening. Komiteen forutsetter derfor at det offentlige tilskottet til Sjømannsmisjonen sikrer et kirkelig tilbud for disse grupper nordmenn. Sjømannsmisjonens egenfinansiering er ifølge departementet på over 60 pst. Komiteen viser til at det kan være nødvendig å øke det offentlige tilskottet for å sikre dette tilbudet i fremtiden.

Komiteen viser til at stortingsvedtaket som er grunnlag for tilskottet til Sjømannsmisjonen - Innst. S. nr. 295 (1996-1997) i tillegg til dekning av lønns- og personalkostnader for gitte stillinger også skal gi tilskott til administrasjon av disse stillingene. I budsjettet for 2000 var dette tilskottet fastsatt til 500 000 kroner. Komiteen er av den oppfatning at dette er et lite tilskott for administrasjon av over 100 stillinger i utlandet, og ba i budsjettinnstillingen for 2000 (Budsjett-innst. S. nr. 12 (1999-2000) om at departement kom tilbake med en vurdering av dette tilskottet. Komiteen kan ikke se at denne vurderingen er gjort, eller at tilskottet er endret. Komiteen vil derfor be departementet vurdere dette på nytt. I samme innstilling understreket komiteen at Sjømannsmisjonen på lik linje med Den norske Kirke må ha muligheter for utvidet støtte og nye stillinger/ny virksomhet. Komiteen vil understreke dette og ber departementet i budsjettet for 2002 å drøfte hvorledes dette best kan sikres.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til budsjettavtalen i Budsjett-innst. S. I (2000-2001) der det er enighet om å øke tilskuddet til kirkelig virksomhet i kommunene med 25 mill. kroner. Post 72 økes på denne bakgrunn med 25 mill. kroner til 110 mill. kroner.

Flertallet viser videre til budsjettavtalen hvor det er enighet om å øke tilskuddet til økumenisk arbeid med 3 mill. kroner. Post 71.18 Tilskudd til økumeniske organisasjoner økes på denne bakgrunn med 3 mill. kroner.

Flertallet viser også til budsjettavtalen hvor det er enighet om å bevilge 0,8 mill. kroner til Norges Kristne Råd. Da dette ikke er et rent kirkelig anliggende, foreslår flertallet å overføre bevilgningen til kap. 210 ny post 77.

Videre viser flertallet til budsjettavtalen om tilbakeføring av oppgaver som Regjeringen foreslo å legge til Opplysningsvesenets fond, jf. merknad til kap. 299. Flertallet er enig i at det bevilges 3 mill. kroner til drift av kirkens medlemsregister over post 1 slik Regjeringen foreslår. Flertallet reduserer kap. 3294 post 4 med 3 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser behovet for å kompensere for kravet om ytterligere prestestillinger. Samtidig ser en også et behov for å sikre en fungerende vikartjeneste for Den norske kirke. Videre er det fortsatt et ønske fra disse medlemmer å gjennomføre en styrking av utenrikstjenesten ved Sjømannsmisjonen.

Døvekirken gir et svært viktig tilbud for de som ikke kan gjøre seg nytte av den ordinære tjenesten i Den norske kirke. Det er viktig å merke seg at Døvekirken også har fullt ansvar for sine bygg når det gjelder anskaffelse og vedlikehold.

Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn en økning av post 1 på 21 mill. kroner og post 71 med 29 mill. kroner. Fordeling av midlene forutsettes gjort slik at disse medlemmers merknader i tidligere års budsjettinnstillinger blir ivaretatt. Inntektene fra kap. 3294 post 4 Refusjoner reduseres med 3 mill. kroner, jf. også kap. 3297.

Komiteens medlemmer fra Høyre minner om at Stortinget under behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett 2000 avviste Regjeringens forslag om å redusere bevilgningen til kirkelig virksomhet i kommunene. Flertallet i finanskomiteen konstaterte samtidig at "Den økonomiske situasjonen er svært vanskelig for fellesrådene, og de klarer ikke å utføre de lovpålagte oppgavene-"(kfr. Innst. S. nr. 220 for 1999-2000). Disse medlemmer er derfor forbauset over at Regjeringen fremmer forslaget om kutt på denne posten på ny, og er tilfreds med at forslaget også denne gang blir avvist. Disse medlemmer øker post 72 med 25 mill. kroner. Disse medlemmer henviser til at døvekirkene sliter med dårlig økonomi, og foreslår at post 71.12 økes med 2 mill. kroner. Tilskuddet til økumeniske organisasjoner ( post 71.18) foreslås øket med 1 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis forslag om en sterk økning i de generelle rammeoverføringene til kommunene. Dette medlem mener at det spesielle øremerkede tilskuddet under post 72 bør inngå i rammeoverføringen. Dette medlem reduserer bevilgningen under post 72 med 85 mill. kroner.

Departementet foreslår en bevilgning på kr 557 462 000 under dette kapitlet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til budsjettavtalen mellom disse partier og Arbeiderpartiet i Budsjett-innst. S. I (2000-2001) om tilbakeføring av oppgaver foreslått lagt til Opplysningsvesenets fond, jf. merknad under kap. 299. På denne bakgrunn tilbakeføres det økonomiske ansvaret for de kommunale presteboligene til staten og det bevilges 30 mill. kroner på post 1 i økte driftsutgifter for dette, jf. også merknad nedenfor om økte husleieinntekter på 16 mill. kroner.

Flertallet har merket seg at Regjeringen har foreslått å opprette 35 nye prestestillinger for å bedre bemanningen i Den norske kirke. Flertallet er enig i dette. Flertallet finner grunn til å peke på at Den norske Kirke må sette fokus på rekrutteringstiltak til prestestillingene og til presteutdanningen.

Flertallet viser til budsjettavtalen mellom disse partier og Arbeiderpartiet i Budsjett-innst. S. I (2000-2001) om tilbakeføring av oppgaver foreslått lagt til Opplysningsvesenets fond, jf. merknad under kap. 299. På denne bakgrunn vil flertallet øke kap. 3295 post 4 Husleieinnbetalinger med 16 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sin merknad under kap. 294.

Komiteens medlemmer fra Høyre er forbauset over Regjeringens forslag om å dekke utgiftene til flere kirkelige formål over Opplysningsvesenets fond. Det naturlige hadde vært om Stortinget først hadde fått anledning til å drøfte dette prinsipielle spørsmål i forbindelse med behandlingen av meldingen om kirkens økonomi. Disse medlemmer er tilfreds med at budsjettavtalen mellom Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre har reversert Regjeringens forslag på dette område. Disse medlemmer slutter seg til flertallets forslag når det gjelder den praktiske løsning av tilbakeføringen av oppgaver til det ordinære kirkebudsjett.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer departementets bevilgningsforslag.

Departementet foreslår en bevilgning på kr 26 988 000 under dette kapitlet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til budsjettavtalen og merknadene under kap. 299, hvor midler tatt fra Opplysningsvesenets fond blir tilbakeført. Flertallet er enig i at det avsettes 3 mill. kroner til forprosjektet knyttet til restaureringsplanene.

Flertallet vil redusere inntektskapitlet 3297, post 4 med 3 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet reduserer inntektene fra kap. 3297 post 4 Refusjoner med 3 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre henviser til merknader under kap. 295, og slutter seg til flertallets forslag.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti fremmer forslag i samsvar med proposisjonen.

Departementet foreslår å overføre kr 41 500 000 fra Opplysningsvesenets fond for å dekke utgiftene til fondsforvaltning og tilskudd til felleskirkelige tiltak, jf. også omtale under innledningen til pkt. 5.1. Et forvaltningsorgan for Opplysningsvesenets fond vil bli opprettet 1. januar 2001, jf. Innst. S. nr. 220 (1999-2000).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til proposisjonen der Regjeringen foreslår å bruke midler fra Opplysningsvesenets fond til områder som nå regnes som statlige ansvarsområder. Det gjelder Nidaros domkirke, kommunale presteboliger og kirkelig medlemsregister.

Flertallet viser til budsjettavtalen, der disse midlene fra Opplysningsvesenets fond blir tilbakeført og utgiftene dekkes over statsbudsjettet på ordinær måte.

Bevilgningen til fondet blir ikke endret av denne transaksjonen.

Flertallet mener det er viktig å få en fullstendig gjennomgang av kirkens økonomi, jf. St.meld. nr. 14 (2000-2001) før en innfører nye prinsipper for bruken av Opplysningsvesenets fond.

Flertallet slutter seg for øvrig til proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til flertallsmerknad i Budsjett-innst. S. nr. 12 (1999-2000), der det går frem at en kan benytte midler fra Opplysningsvesenets fond. Disse medlemmer vil presisere at det fra Fremskrittspartiets side kun dreier seg om den avkastning fondet har.

Komiteens medlemmer fra Høyre henviser til merknader under kap. 295.