Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Oversikt over budsjettkapitlene i rammeområde 8

90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet

Kap.

Post

Formål:

St.prp. nr. 1

Utgifter i hele kroner

Stortinget og underliggende institusjoner

42

Forsvarets ombudsmannsnemnd

3 400 000

1

Driftsutgifter

3 400 000

Justisdepartementet

451

Sivilt beredskap (jf. kap. 3451)

275 357 000

1

Driftsutgifter

253 338 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

21 702 000

70

Overføringer til private

317 000

Nærings- og handelsdepartementet

993

Skipsfartsberedskap

3 400 000

1

Driftsutgifter

500 000

70

Tilskudd til Skipsfartens beredskapssekretariat

2 900 000

Forsvarsdepartementet

1700

Forsvarsdepartementet

148 157 000

1

Driftsutgifter

140 657 000

73

Forskning og utvikling, kan overføres

7 500 000

1710

Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4710)

603 301 000

1

Driftsutgifter

439 738 000

51

Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

155 063 000

70

Renter låneordning, kan overføres

8 500 000

1719

Fellesutgifter under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4719)

182 310 000

1

Driftsutgifter

13 062 000

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

20 000 000

71

Overføringer til andre, kan overføres

50 248 000

78

Norges tilskudd til NATOs driftsbudsjett, kan overføres

99 000 000

1720

Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 4720)

1 175 528 000

1

Driftsutgifter

1 175 528 000

1725

Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 4725)

1 737 983 000

1

Driftsutgifter

1 636 066 000

50

Overføring til Statens Pensjonskasse, kan overføres

96 118 000

74

Avgangsstimulerende tiltak, kan overføres

5 799 000

1731

Hæren (jf. kap. 4731)

4 500 386 000

1

Driftsutgifter

4 500 386 000

1732

Sjøforsvaret (jf. kap. 4732)

2 791 532 000

1

Driftsutgifter

2 791 532 000

1733

Luftforsvaret (jf. kap. 4733)

3 707 579 000

1

Driftsutgifter

3 707 579 000

1734

Heimevernet (jf. kap. 4734)

737 252 000

1

Driftsutgifter

737 252 000

1735

Forsvarets etterretningstjeneste

547 390 000

21

Spesielle driftsutgifter

547 390 000

1760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760)

8 280 984 000

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760 postene 45 og 47

391 798 000

44

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 47

110 510 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

6 289 568 000

47

Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 1 og 44

1 039 108 000

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel, kan overføres

270 000 000

75

Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 44

180 000 000

1790

Kystvakten (jf. kap. 4790)

553 473 000

1

Driftsutgifter

553 473 000

1791

Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 4791)

189 122 000

1

Driftsutgifter

189 122 000

1792

Norske styrker i utlandet (jf. kap. 4792)

1 922 000 000

1

Driftsutgifter

1 922 000 000

1795

Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 4795)

146 951 000

1

Driftsutgifter

120 998 000

47

Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 47

25 000 000

60

Tilskudd til kommuner, kan overføres

173 000

72

Overføringer til andre

780 000

Statens forretningsdrift

2463

Forsvarets bygningstjeneste

0

24

Driftsresultat:

0

1 Driftsinntekter

-238 044 000

2 Driftsutgifter

238 044 000

Sum utgifter rammeområde 8

27 506 105 000

Inntekter i hele kroner

Inntekter under departementene

3451

Sivilt beredskap (jf. kap. 451)

9 270 000

3

Diverse inntekter

9 270 000

4710

Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 1710)

50 943 000

1

Driftsinntekter

35 700 000

11

Salgsinntekter

13 193 000

70

Renter låneordning

2 050 000

4720

Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 1720)

17 933 000

1

Driftsinntekter

8 259 000

11

Salgsinntekter

9 674 000

4725

Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 1725)

36 063 000

1

Driftsinntekter

1 313 000

11

Salgsinntekter

34 750 000

4731

Hæren (jf. kap. 1731)

72 308 000

1

Driftsinntekter

12 656 000

11

Salgsinntekter

59 652 000

4732

Sjøforsvaret (jf. kap. 1732)

46 485 000

1

Driftsinntekter

14 095 000

11

Salgsinntekter

32 390 000

4733

Luftforsvaret (jf. kap. 1733)

97 411 000

1

Driftsinntekter

39 613 000

11

Salgsinntekter

57 798 000

4734

Heimevernet (jf. kap. 1734)

2 391 000

1

Driftsinntekter

1 124 000

11

Salgsinntekter

1 267 000

4760

Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1760)

373 059 000

47

Salg av eiendom

80 544 000

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter

272 379 000

49

Salg av boliger

20 136 000

4790

Kystvakten (jf. kap. 1790)

317 000

1

Driftsinntekter

123 000

11

Salgsinntekter

194 000

4791

Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 1791)

20 000 000

11

Salgsinntekter

20 000 000

4795

Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 1795)

5 135 000

1

Driftsinntekter

4 531 000

11

Salgsinntekter

604 000

4799

Militære bøter

1 109 000

80

Militære bøter

1 109 000

Sum inntekter rammeområde 8

732 424 000

Netto rammeområde 8

26 773 681 000

Norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk står overfor en rekke utfordringer. I løpet av de senere år har det utvik­let seg en dobbel ubalanse. På den ene siden mellom Forsvarets oppgaver og ressurser, og på den andre siden en ubalanse mellom investeringer i ny struktur, drift og vedlikehold av strukturen. Samtidig som behovet for invasjonsforsvar er sterkt redusert etter den kalde krigen, har andre oppgaver - spesielt innenfor internasjonal krisehåndtering - fått langt større betydning. Den rådende sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa tilsier at landene i større grad orienterer sine forsvarsressurser utad. Erfaringer har vist at det internasjonale samfunnet må planlegge for å kunne møte utbrudd av mindre regionale væpnede konflikter i og utenfor Europa. FN og særlig FNs sikkerhetsråd har det overordnede ansvar for dette arbeidet.

Multinasjonalitet vil være et viktig stikkord for hvordan de nasjonale forsvarsorganisasjonene blir innrettet i framtida. NATO gjennomgår kontinuerlige endringer for å tilpasse seg nye sikkerhetspolitiske oppgaver. 2001 vil bli et viktig år for å iverksette ny kommandostruktur og nødvendige tiltak for å bedre NATOs forsvarsevne. Man vil også gjennomføre tiltak for å styrke samarbeidet i alliansen generelt. Konkret handler det om å gjøre alliansens styrker mer strategisk mobile, effektive og utholdende. I tillegg skal styrkenes egenbeskyttelse økes. Multinasjonalitet i militære operasjoner blir stadig viktigere, noe som også gjenspeiles i forbindelse med omstillingen av vårt eget forsvar fra å være hovedsakelig invasjonsbasert, til å bli enda bedre egnet også for engasjement i internasjonale operasjoner. Utviklingen av en militær krisehåndteringsevne innenfor EU-samarbeidet kan også få stor betydning for evnen til å møte sikkerhetsutfordringer i Europa. Norge har sagt seg villig til å bidra til dette.

Regjeringens syn er at forsvars- og sikkerhetspolitikken må gjenspeile de rammebetingelsene som gjelder for landet og dets nærområder. Innen NATO-alliansen har vi et selvstendig ansvar for dette. Norsk territorium og tilstøtende områder er fremdeles strategisk, politisk og økonomisk viktig. Dette innebærer at landet må ha en tilstrekkelig evne og kompetanse til å ivareta viktige interesser, oppgaver, rettigheter og forpliktelser.

Regjeringen foreslår en samlet bevilgning til Forsvaret på 27 225 mill. kroner, hvorav 1 850 mill. kroner utgjør tillegg til internasjonale operasjoner. Den ordinære forsvarsrammen, som er på 25 375 mill. kroner (dvs. uten tillegget for internasjonale operasjoner), øker reelt med 1,2 pst., hovedsakelig pga. et øremerket tilskudd til anskaffelsen av nye fregatter.

Prioriteringene for 2001 budsjettet følger i hovedsak de mål og retningslinjer som Stortinget har sluttet seg til ved behandlingen av St.meld. nr. 22 (1997–1998), som gjelder virksomheten i perioden 1999–2002. Flere forutsetninger for Forsvarets virksomhet har endret seg underveis. Sett i forhold til Forsvarets oppgaver og organisasjon i dag, har den reelle ressurstilgangen til Forsvaret gjort det nødvendig å vurdere mål og virkemidler svært nøye for å skape samsvar mellom budsjettnivå, virksomhet og investeringsprogrammer. Behovet for omstilling har blitt forsterket. Planlagt omstilling i 2001 er imidlertid innenfor rammene av hovedretningslinjene for Forsvarets virksomhet og utvikling som Stortinget sluttet seg ved behandlingen av St.meld. nr. 22 (1997-1998).

I påvente av kommende langtidsproposisjon, som først iverksettes i 2001, vil ressursene kanaliseres mest mulig mot områder og virksomhet som sannsynligvis vil bestå etter dette.

Kapittelstrukturen er den samme som for 2000 for Finansdepartementet. Bevilgningene til sivilt beredskap som tidligere var plassert under kap. 481 er nå overført til nytt kap. 451 (jf. nytt kap. 3451).

Det foreslås ikke større endringer i Forsvarets styrkestruktur for 2001 i påvente av de utredninger som er satt i gang om Forsvarets fremtidige oppgaver, virksomhet og organisasjon.

Forsvaret vil satse på utviklingen av et helhetlig styringssystem for særlig å effektivisere fredsorganisasjonen. Forsvaret vil bl.a. samle flere administrative IT-systemer i et "fellesintegrert forvaltningssystem" og samle ledelse, styring og organisering av logistikkvirksomheten.

Avdelinger som skal tjenestegjøre i internasjonale operasjoner, grensevaktavdelinger og HM Kongens garde vil ha høyest prioritet på utstyr og trening. Deretter vil kampfartøyer, kampfly og 6 Divisjon prioriteres. Kystvaktens virksomhet til havs skal prioriteres, men den gjeldende ressurssituasjonen betyr at øvrig sjømilitært nærvær i våre havområder vil måtte reduseres. Redningstjenestens virksomhet skal videreføres på samme nivå som for 2000.

De viktigste investeringene vil være fregatter og tilhørende prosjekter, IT-infrastruktur og prosjekter som anses nødvendig for deltakelse i internasjonale operasjoner.

Redusert ressurstilgang har gjort det nødvendig å prioritere hardt mellom ulike tiltak for å redusere kostnadene i 2001. Det viktigste tiltaket for å gi en langvarig og stor effekt, er å redusere personellmengden i fredsorganisasjonen. Andre tiltak vil være å redusere lagre for drivstoff og reservedeler. Nødvendig ammunisjon til utdanning og trening vil holdes på et absolutt minimum. Øvelsesaktiviteten er redusert slik at samvirkekompetansen blir opprettholdt på et minimumsnivå. Vernepliktskontingent 08/00 vil måtte førtidsdi­mitteres ytterligere 2 til 5 uker tidligere enn forutsatt. Forsvaret vil ikke sette av ressurser til å bygge opp avdelinger som sannsynligvis vil utgå i fremtidig struktur.

Reduksjon av drivstoff, reservedeler, ammunisjon og trening m.m., vil over tid få stor betydning for den operative evnen til avdelingene i Forsvaret. Dette innebærer at det er et presserende behov for å redusere omfanget på strukturen, slik at de gjenværende avdelingene har en tilfredsstillende evne til å løse pålagte oppdrag. En videre konsekvens vil være at omfanget av Forsvarets oppdrag vil måtte reduseres i forhold til dagens ambisjonsnivå. Dette vil Regjeringen komme tilbake til i kommende langtidsproposisjon.

I 2001 vil Forsvaret redusere sin innsats i internasjonale fredsoperasjoner noe. Bidraget i KFOR vil imidlertid opprettholdes på noenlunde samme nivå, men med en endring av styrkesammensetningen. Det vil omfatte sjef for KFOR, vesentlige deler av KFOR-hovedkvarteret, og en bataljon. Innsatsen i KFOR er høyt prioritert da det anses som et svært viktig bidrag i arbeidet for å nå våre sikkerhetspolitiske mål. Norges bidrag til SFOR vil bli trukket tilbake i løpet av 2000. Den høye innsatsen i KFOR medfører at Forsvaret vil ha svært begrensede muligheter for å påta seg nye FN-oppdrag, med mindre man reduserer innsatsen tilsvarende i allerede pågående operasjoner.

Ved Stortingets vedtak 28. november 2000 er netto utgiftsramme fastsatt til kr 26 667 881 000, jf. Budsjett-innst. S. I (2000-2001).

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen Tore Nordseth Anne Helen Rui og Åge Tovan, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Lars Rise og Anne Brit Stråtveit, fra Høyre, Gunn Marit Helgesen og fra Senterpartiet, Gudmund Restad, har merket seg at ordinær forsvarsramme i budsjettforslaget i proposisjonen er oppgitt til 25,375 mrd. kroner og innebærer en reell økning på 1,2 pst. I nevnte beløp er inkludert 1 057 mill. kroner (tilsvarende 1000 millioner 1998-kroner) til delvis finansiering av fregattprosjektet som etter Stortingets forutsetning skal komme i tillegg til den ordinære forsvarsrammen. I tillegg kommer en foreslått bevilgning til internasjonale operasjoner på 1 850 mill. kroner, slik at samlet bevilgningsforslag blir på 27 225 mill. kroner.

Komiteen viser for øvrig til merknader under de påfølgende hovedpunkter.

Komiteen har to avvikende forslag til fordeling av rammeområde 8.