1. Oversikt over budsjettkapitlene i rammeområde 8
- 1.1 Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 8
- 1.2 Sikkerhetspolitiske hovedtrekk
- 1.3 Budsjettets hovedprofil og struktur
- 1.4 Resultat og virksomhetsområder
- 1.5 Stortingets vedtak om netto rammesum
- 1.6 Komiteens merknader
90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet
Kap. | Post | Formål: | St.prp. nr. 1 |
Utgifter i hele kroner | |||
Stortinget og underliggende institusjoner | |||
42 | Forsvarets ombudsmannsnemnd | 3 400 000 | |
1 | Driftsutgifter | 3 400 000 | |
Justisdepartementet | |||
451 | Sivilt beredskap (jf. kap. 3451) | 275 357 000 | |
1 | Driftsutgifter | 253 338 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 21 702 000 | |
70 | Overføringer til private | 317 000 | |
Nærings- og handelsdepartementet | |||
993 | Skipsfartsberedskap | 3 400 000 | |
1 | Driftsutgifter | 500 000 | |
70 | Tilskudd til Skipsfartens beredskapssekretariat | 2 900 000 | |
Forsvarsdepartementet | |||
1700 | Forsvarsdepartementet | 148 157 000 | |
1 | Driftsutgifter | 140 657 000 | |
73 | Forskning og utvikling, kan overføres | 7 500 000 | |
1710 | Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4710) | 603 301 000 | |
1 | Driftsutgifter | 439 738 000 | |
51 | Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt | 155 063 000 | |
70 | Renter låneordning, kan overføres | 8 500 000 | |
1719 | Fellesutgifter under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4719) | 182 310 000 | |
1 | Driftsutgifter | 13 062 000 | |
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet | 20 000 000 | |
71 | Overføringer til andre, kan overføres | 50 248 000 | |
78 | Norges tilskudd til NATOs driftsbudsjett, kan overføres | 99 000 000 | |
1720 | Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 4720) | 1 175 528 000 | |
1 | Driftsutgifter | 1 175 528 000 | |
1725 | Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 4725) | 1 737 983 000 | |
1 | Driftsutgifter | 1 636 066 000 | |
50 | Overføring til Statens Pensjonskasse, kan overføres | 96 118 000 | |
74 | Avgangsstimulerende tiltak, kan overføres | 5 799 000 | |
1731 | Hæren (jf. kap. 4731) | 4 500 386 000 | |
1 | Driftsutgifter | 4 500 386 000 | |
1732 | Sjøforsvaret (jf. kap. 4732) | 2 791 532 000 | |
1 | Driftsutgifter | 2 791 532 000 | |
1733 | Luftforsvaret (jf. kap. 4733) | 3 707 579 000 | |
1 | Driftsutgifter | 3 707 579 000 | |
1734 | Heimevernet (jf. kap. 4734) | 737 252 000 | |
1 | Driftsutgifter | 737 252 000 | |
1735 | Forsvarets etterretningstjeneste | 547 390 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 547 390 000 | |
1760 | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760) | 8 280 984 000 | |
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760 postene 45 og 47 | 391 798 000 | |
44 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 47 | 110 510 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 6 289 568 000 | |
47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 1 og 44 | 1 039 108 000 | |
48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel, kan overføres | 270 000 000 | |
75 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 44 | 180 000 000 | |
1790 | Kystvakten (jf. kap. 4790) | 553 473 000 | |
1 | Driftsutgifter | 553 473 000 | |
1791 | Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 4791) | 189 122 000 | |
1 | Driftsutgifter | 189 122 000 | |
1792 | Norske styrker i utlandet (jf. kap. 4792) | 1 922 000 000 | |
1 | Driftsutgifter | 1 922 000 000 | |
1795 | Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 4795) | 146 951 000 | |
1 | Driftsutgifter | 120 998 000 | |
47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 47 | 25 000 000 | |
60 | Tilskudd til kommuner, kan overføres | 173 000 | |
72 | Overføringer til andre | 780 000 | |
Statens forretningsdrift | |||
2463 | Forsvarets bygningstjeneste | 0 | |
24 | Driftsresultat: | 0 | |
1 Driftsinntekter | -238 044 000 | ||
2 Driftsutgifter | 238 044 000 | ||
Sum utgifter rammeområde 8 | 27 506 105 000 | ||
Inntekter i hele kroner | |||
Inntekter under departementene | |||
3451 | Sivilt beredskap (jf. kap. 451) | 9 270 000 | |
3 | Diverse inntekter | 9 270 000 | |
4710 | Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 1710) | 50 943 000 | |
1 | Driftsinntekter | 35 700 000 | |
11 | Salgsinntekter | 13 193 000 | |
70 | Renter låneordning | 2 050 000 | |
4720 | Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 1720) | 17 933 000 | |
1 | Driftsinntekter | 8 259 000 | |
11 | Salgsinntekter | 9 674 000 | |
4725 | Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 1725) | 36 063 000 | |
1 | Driftsinntekter | 1 313 000 | |
11 | Salgsinntekter | 34 750 000 | |
4731 | Hæren (jf. kap. 1731) | 72 308 000 | |
1 | Driftsinntekter | 12 656 000 | |
11 | Salgsinntekter | 59 652 000 | |
4732 | Sjøforsvaret (jf. kap. 1732) | 46 485 000 | |
1 | Driftsinntekter | 14 095 000 | |
11 | Salgsinntekter | 32 390 000 | |
4733 | Luftforsvaret (jf. kap. 1733) | 97 411 000 | |
1 | Driftsinntekter | 39 613 000 | |
11 | Salgsinntekter | 57 798 000 | |
4734 | Heimevernet (jf. kap. 1734) | 2 391 000 | |
1 | Driftsinntekter | 1 124 000 | |
11 | Salgsinntekter | 1 267 000 | |
4760 | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1760) | 373 059 000 | |
47 | Salg av eiendom | 80 544 000 | |
48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter | 272 379 000 | |
49 | Salg av boliger | 20 136 000 | |
4790 | Kystvakten (jf. kap. 1790) | 317 000 | |
1 | Driftsinntekter | 123 000 | |
11 | Salgsinntekter | 194 000 | |
4791 | Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 1791) | 20 000 000 | |
11 | Salgsinntekter | 20 000 000 | |
4795 | Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 1795) | 5 135 000 | |
1 | Driftsinntekter | 4 531 000 | |
11 | Salgsinntekter | 604 000 | |
4799 | Militære bøter | 1 109 000 | |
80 | Militære bøter | 1 109 000 | |
Sum inntekter rammeområde 8 | 732 424 000 | ||
Netto rammeområde 8 | 26 773 681 000 |
Norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk står overfor en rekke utfordringer. I løpet av de senere år har det utviklet seg en dobbel ubalanse. På den ene siden mellom Forsvarets oppgaver og ressurser, og på den andre siden en ubalanse mellom investeringer i ny struktur, drift og vedlikehold av strukturen. Samtidig som behovet for invasjonsforsvar er sterkt redusert etter den kalde krigen, har andre oppgaver - spesielt innenfor internasjonal krisehåndtering - fått langt større betydning. Den rådende sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa tilsier at landene i større grad orienterer sine forsvarsressurser utad. Erfaringer har vist at det internasjonale samfunnet må planlegge for å kunne møte utbrudd av mindre regionale væpnede konflikter i og utenfor Europa. FN og særlig FNs sikkerhetsråd har det overordnede ansvar for dette arbeidet.
Multinasjonalitet vil være et viktig stikkord for hvordan de nasjonale forsvarsorganisasjonene blir innrettet i framtida. NATO gjennomgår kontinuerlige endringer for å tilpasse seg nye sikkerhetspolitiske oppgaver. 2001 vil bli et viktig år for å iverksette ny kommandostruktur og nødvendige tiltak for å bedre NATOs forsvarsevne. Man vil også gjennomføre tiltak for å styrke samarbeidet i alliansen generelt. Konkret handler det om å gjøre alliansens styrker mer strategisk mobile, effektive og utholdende. I tillegg skal styrkenes egenbeskyttelse økes. Multinasjonalitet i militære operasjoner blir stadig viktigere, noe som også gjenspeiles i forbindelse med omstillingen av vårt eget forsvar fra å være hovedsakelig invasjonsbasert, til å bli enda bedre egnet også for engasjement i internasjonale operasjoner. Utviklingen av en militær krisehåndteringsevne innenfor EU-samarbeidet kan også få stor betydning for evnen til å møte sikkerhetsutfordringer i Europa. Norge har sagt seg villig til å bidra til dette.
Regjeringens syn er at forsvars- og sikkerhetspolitikken må gjenspeile de rammebetingelsene som gjelder for landet og dets nærområder. Innen NATO-alliansen har vi et selvstendig ansvar for dette. Norsk territorium og tilstøtende områder er fremdeles strategisk, politisk og økonomisk viktig. Dette innebærer at landet må ha en tilstrekkelig evne og kompetanse til å ivareta viktige interesser, oppgaver, rettigheter og forpliktelser.
Regjeringen foreslår en samlet bevilgning til Forsvaret på 27 225 mill. kroner, hvorav 1 850 mill. kroner utgjør tillegg til internasjonale operasjoner. Den ordinære forsvarsrammen, som er på 25 375 mill. kroner (dvs. uten tillegget for internasjonale operasjoner), øker reelt med 1,2 pst., hovedsakelig pga. et øremerket tilskudd til anskaffelsen av nye fregatter.
Prioriteringene for 2001 budsjettet følger i hovedsak de mål og retningslinjer som Stortinget har sluttet seg til ved behandlingen av St.meld. nr. 22 (1997–1998), som gjelder virksomheten i perioden 1999–2002. Flere forutsetninger for Forsvarets virksomhet har endret seg underveis. Sett i forhold til Forsvarets oppgaver og organisasjon i dag, har den reelle ressurstilgangen til Forsvaret gjort det nødvendig å vurdere mål og virkemidler svært nøye for å skape samsvar mellom budsjettnivå, virksomhet og investeringsprogrammer. Behovet for omstilling har blitt forsterket. Planlagt omstilling i 2001 er imidlertid innenfor rammene av hovedretningslinjene for Forsvarets virksomhet og utvikling som Stortinget sluttet seg ved behandlingen av St.meld. nr. 22 (1997-1998).
I påvente av kommende langtidsproposisjon, som først iverksettes i 2001, vil ressursene kanaliseres mest mulig mot områder og virksomhet som sannsynligvis vil bestå etter dette.
Kapittelstrukturen er den samme som for 2000 for Finansdepartementet. Bevilgningene til sivilt beredskap som tidligere var plassert under kap. 481 er nå overført til nytt kap. 451 (jf. nytt kap. 3451).
Det foreslås ikke større endringer i Forsvarets styrkestruktur for 2001 i påvente av de utredninger som er satt i gang om Forsvarets fremtidige oppgaver, virksomhet og organisasjon.
Forsvaret vil satse på utviklingen av et helhetlig styringssystem for særlig å effektivisere fredsorganisasjonen. Forsvaret vil bl.a. samle flere administrative IT-systemer i et "fellesintegrert forvaltningssystem" og samle ledelse, styring og organisering av logistikkvirksomheten.
Avdelinger som skal tjenestegjøre i internasjonale operasjoner, grensevaktavdelinger og HM Kongens garde vil ha høyest prioritet på utstyr og trening. Deretter vil kampfartøyer, kampfly og 6 Divisjon prioriteres. Kystvaktens virksomhet til havs skal prioriteres, men den gjeldende ressurssituasjonen betyr at øvrig sjømilitært nærvær i våre havområder vil måtte reduseres. Redningstjenestens virksomhet skal videreføres på samme nivå som for 2000.
De viktigste investeringene vil være fregatter og tilhørende prosjekter, IT-infrastruktur og prosjekter som anses nødvendig for deltakelse i internasjonale operasjoner.
Redusert ressurstilgang har gjort det nødvendig å prioritere hardt mellom ulike tiltak for å redusere kostnadene i 2001. Det viktigste tiltaket for å gi en langvarig og stor effekt, er å redusere personellmengden i fredsorganisasjonen. Andre tiltak vil være å redusere lagre for drivstoff og reservedeler. Nødvendig ammunisjon til utdanning og trening vil holdes på et absolutt minimum. Øvelsesaktiviteten er redusert slik at samvirkekompetansen blir opprettholdt på et minimumsnivå. Vernepliktskontingent 08/00 vil måtte førtidsdimitteres ytterligere 2 til 5 uker tidligere enn forutsatt. Forsvaret vil ikke sette av ressurser til å bygge opp avdelinger som sannsynligvis vil utgå i fremtidig struktur.
Reduksjon av drivstoff, reservedeler, ammunisjon og trening m.m., vil over tid få stor betydning for den operative evnen til avdelingene i Forsvaret. Dette innebærer at det er et presserende behov for å redusere omfanget på strukturen, slik at de gjenværende avdelingene har en tilfredsstillende evne til å løse pålagte oppdrag. En videre konsekvens vil være at omfanget av Forsvarets oppdrag vil måtte reduseres i forhold til dagens ambisjonsnivå. Dette vil Regjeringen komme tilbake til i kommende langtidsproposisjon.
I 2001 vil Forsvaret redusere sin innsats i internasjonale fredsoperasjoner noe. Bidraget i KFOR vil imidlertid opprettholdes på noenlunde samme nivå, men med en endring av styrkesammensetningen. Det vil omfatte sjef for KFOR, vesentlige deler av KFOR-hovedkvarteret, og en bataljon. Innsatsen i KFOR er høyt prioritert da det anses som et svært viktig bidrag i arbeidet for å nå våre sikkerhetspolitiske mål. Norges bidrag til SFOR vil bli trukket tilbake i løpet av 2000. Den høye innsatsen i KFOR medfører at Forsvaret vil ha svært begrensede muligheter for å påta seg nye FN-oppdrag, med mindre man reduserer innsatsen tilsvarende i allerede pågående operasjoner.
Ved Stortingets vedtak 28. november 2000 er netto utgiftsramme fastsatt til kr 26 667 881 000, jf. Budsjett-innst. S. I (2000-2001).
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen Tore Nordseth Anne Helen Rui og Åge Tovan, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Lars Rise og Anne Brit Stråtveit, fra Høyre, Gunn Marit Helgesen og fra Senterpartiet, Gudmund Restad, har merket seg at ordinær forsvarsramme i budsjettforslaget i proposisjonen er oppgitt til 25,375 mrd. kroner og innebærer en reell økning på 1,2 pst. I nevnte beløp er inkludert 1 057 mill. kroner (tilsvarende 1000 millioner 1998-kroner) til delvis finansiering av fregattprosjektet som etter Stortingets forutsetning skal komme i tillegg til den ordinære forsvarsrammen. I tillegg kommer en foreslått bevilgning til internasjonale operasjoner på 1 850 mill. kroner, slik at samlet bevilgningsforslag blir på 27 225 mill. kroner.
Komiteen viser for øvrig til merknader under de påfølgende hovedpunkter.
Komiteen har to avvikende forslag til fordeling av rammeområde 8.