6. Merknader til de enkelte kapitler
- 6.1 Hovedprioriteringer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiets fraksjoner
- 6.2 De enkelte kapitler
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til finansinnstillingen og sitt samlede, omforente budsjettopplegg.
Flertallet viser til gjeldende langtidsprogram (St.meld. nr. 22 (1997-1998)) og komiteens merknader til dette (Innst. S. nr. 245 (1997-1998)). Forsvarets virksomhet og utvikling er avhengig av mest mulig forutsigbare og stabile rammebetingelser. Dagens nivå på driftsutgiftene må stabiliseres og deretter reduseres for å få plass til de årlige investeringene. Allerede i forbindelse med gjeldende langtidsprogram ble det gjort klart at Forvaret står overfor sterkt tiltakende utfordringer i de nærmeste år når det gjelder å finne den riktige balanse mellom oppgaver, struktur og ressurser. Flertallet viser til arbeidet med Forsvarsstudie 2000 og Regjeringens forberedelser til nytt langtidsprogram for årene 2003-2006.
Flertallet viser videre til at det omforente budsjettforlik mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet reduserer Forsvarets budsjettramme med 181 mill. kroner i forhold til budsjettproposisjonen. Reduksjonen fordeles slik:
Kap. 1760 post 45 Større nyanskaffelser | 116 mill. kroner |
Kap. 1760 post 42 Nybygg, nyanlegg | 65 mill. kroner |
Flertallet legger til grunn at det arbeides for at de økonomiske rammer for programperioden innfris gjennom justerte bevilgninger for budsjettårene 2001 og 2002.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i Innst. S. nr. 245 (1997-1998), jf. St.meld. nr. 22 (1997-1998). Disse medlemmer slår fast at Regjeringen gjennom de fremlagte årlige budsjetter ikke har fulgt sine egne prioriteringer. Det vises videre til at det gjennom budsjettsamarbeidet med Høyre og Fremskrittspartiet gjennom subsidiær stemmegivning ble mulig å rette opp noen av de skjevheter som Regjeringens budsjettfremlegg hadde forårsaket.
Disse medlemmer slår fast at det fremlagte budsjett for 2000 på ny river grunnlaget vekk for å gjennomføre en forsvarlig førstegangstjeneste, noe som vil gjøre store deler av kullet uskikket til å gå inn i mobiliseringsoppsetningene og samtidig vil en få utdannet soldater som ikke har et godt nok grunnlag til rekruttering for å gå inn som frivillige i styrker til internasjonale operasjoner. Med det foreslåtte opplegg betyr det at verneplikten for de fleste vil bli på 9 måneder og en økende andel med 6 måneder.
Samtidig svarer departementet på spørsmål fra komiteen at det vil mangle ca. 84 mill. kroner for at Heimevernet skal øve full årlig tjeneste.
Når det gjelder materiell slår disse medlemmer fast at det er betydelige mangler ved lagerbeholdninger bl.a. som en følge av at materiell som er tatt ut til internasjonale operasjoner eller er forbrukt hjemme, ikke har blitt erstattet. Dette har en økende negativ effekt for vår stridsevne og svekker samtidig vår beredskap. Det synes godtgjort at dagens budsjetter ikke rekker til å bygge opp lagerbeholdningene når det gjelder materiell og reservedeler. Disse medlemmer finner en slik utvikling uansvarlig.
Disse medlemmer vil nok en gang peke på nødvendigheten av samsvar mellom mål og midler.
Videre peker disse medlemmer på det forhold at de fleste materiellanskaffelser til Forsvaret skjer over lang tid og dette gjør det nødvendig med forutsigbarhet når det gjelder de økonomiske rammebetingelser.
Fremskrittspartiet legger til grunn for sitt forslag en netto påplussing på forsvarsbudsjettet med 605 mill. kroner. Samtidig foreslås det kutt på ca. 50 mill. kroner som omfordeles innenfor budsjettrammen.
Disse medlemmer peker videre på at når nye oppgaver tilføres Forsvaret bør rammen heves tilsvarende. I det fremlagte budsjett fra Regjeringen fremgår det at nye oppgaver i forbindelse med Schengen-avtalen vil få en utgiftsside for 2000 med 50 mill. kroner. Disse midler inngår i Fremskrittspartiets påplussing til rammen.
Fordeling av Fremskrittspartiets primære budsjettforslag blir derfor som følger:
Midler til å dekke avvik fra Langtidsmelding | 185 mill. kroner |
Schengen - nye oppgaver | 50 mill. kroner |
Budsjettvekst i hht. forutsetninger | 370 mill. kroner |
I alt | 605 mill. kroner |
Midlene fordeles som følger på kapitler og poster:
Kap. 1731 Hæren post 01 økes med | 150,875 mill. kroner |
Kap. 1732 Sjøforsvaret post 01 økes med | 70 mill. kroner |
Kap.1733 Luftforsvaret post 01økes med | 65 mill. kroner |
Kap. 1734 HV post 01 økes med | 84 mill. kroner |
Kap. 1760 Materiell post 45 og 47 økes med | 285 mill. kroner |
I alt | 654,875 mill. kroner |
Følgende reduksjoner foreslås:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1700 | Forsvarsdepartementet | ||
01 | reduseres med | 6 000 000 | |
73 | reduseres med | 3 000 000 | |
1710 | Fellesinstitusjoner Forsvarsdepartementet | ||
01 | reduseres med | 26 000 000 | |
51 | reduseres med | 4 000 000 | |
1719 | Disposisjonspost | ||
43 | reduseres med | 10 000 000 | |
1795 | Tilskudd til Troms fylkeskommune reduseres med | 875 000 |
Komiteens medlem fra Høyre viser til Innst. S. nr. 245 (1997-1998), jf. St.meld. nr. 22 (1997-1998). Der gikk Høyre inn for de foreslåtte mål, men pekte på at det vil kreve en årlig realvekst i budsjettene på 1H pst. for å nå dem, samtidig som utenlandsoperasjoner blir finansiert som tillegg.
Dette medlem peker på at utviklingen så langt viser at en slik vekst er helt nødvendig dersom det skal være noen som helst mulighet til å nå de vedtatte mål.
Som alltid går Høyre i sitt budsjettforslag inn for en konsekvent gjennomføring av Langtidsmeldingens mål. Dette medlem peker på nødvendigheten av samsvar mellom mål og midler dersom Forsvaret skal være i stand til å nå vedtatte mål og utføre pålagte oppgaver på en kostnadseffektiv måte. Høyre la derfor disse forutsetninger til grunn i Budsjett-innst. S. I (1999-2000). Dette innebar en brutto påplussing på forslaget til forsvarsbudsjettet med 600 mill. kroner som fremkommer således:
Tillegg for å nå Langtidsmeldingens forutsetninger | 180 mill. kroner |
Nye oppgaver som følge av Schengen | 50 mill. kroner |
1H pst. vekst | 370 mill. kroner |
I alt | 600 mill. kroner |
Dette fordeles slik på de respektive kapitler:
Kap. 1731 Hæren post 01 | 116 mill. kroner |
Kap. 1732 Sjø post 01 | 50 mill. kroner |
Kap. 1733 Luft post 01 | 50 mill. kroner |
Kap.1734 NU post 01 | 84 mill. kroner |
Kap. 1760 Materiell post 45 | 300 mill. kroner |
I alt | 600 mill. kroner |
Samtidig ble det foreslått følgende kutt:
Kap. 1710 Fellesinstitusjoner Forsvarsdepartementet post 01 | 10 mill. kroner |
Kap. 1719 Fellesutgifter Forsvarsdepartementet post 01 | 10 mill. kroner |
Kap. 1720 Felles ledelse og kommandoapparat post 01 | 10 mill. kroner |
Kap. 1725 Fellesinstitusjoner Forsvarskommando post 01 | 30 mill. kroner |
I alt | 60 mill. kroner |
Høyres netto påplussing blir derved | 600 mill. kroner |
- 60 mill. kroner | |
Netto påplussing | 540 mill. kroner |
Ved Stortingets vedtak 26. november 1999 er netto utgiftsramme fastsatt til 24,825 039 mrd. kroner.
Komiteen har 2 avvikende forslag til fordeling av rammeområde 8. Dette fremgår av tabell 1 under hovedprioriteringer.
Tabell 1 angir komiteens standpunkter under kapitler som inngår i rammeområde 8.
Tabell 1: Forslag til fordeling av rammeområde 8 fra Regjeringen og fra komiteen. Alle tall i tusen kroner. 90-postene inngår ikke i kapitlene.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | Ap, KrF og Sp | FrP og H |
Utgifter rammeområde 8 (i hele tusen kroner) | |||||
42 | Forsvarets ombudsmannsnemnd | 3 040 | 3 040 | 3 040 | |
1 | Driftsutgifter | 3 040 | 3 040 | 3 040 | |
481 | Direktoratet for sivilt beredskap (jf. kap. 3481) | 282 252 | 282 252 | 282 252 | |
1 | Driftsutgifter | 248 598 | 248 598 | 248 598 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 33 346 | 33 346 | 33 346 | |
70 | Overføring til private | 308 | 308 | 308 | |
993 | Skipsfartsberedskap | 3 400 | 3 400 | 3 400 | |
1 | Driftsutgifter | 600 | 600 | 600 | |
70 | Tilskudd til Skipsfartens beredskapssekretariat | 2 800 | 2 800 | 2 800 | |
1700 | Forsvarsdepartementet | 137 529 | 137 529 | 137 529 | |
1 | Driftsutgifter | 130 529 | 130 529 | 130 529 | |
73 | Forskning og utvikling | 7 000 | 7 000 | 7 000 | |
1710 | Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4710) | 593 682 | 593 682 | 583 682 | |
1 | Driftsutgifter | 421 806 | 421 806 | 411 806 | |
51 | Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt | 164 376 | 164 376 | 164 376 | |
70 | Renter låneordning | 7 500 | 7 500 | 7 500 | |
1719 | Fellesutgifter under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 4719) | 182 135 | 182 135 | 172 135 | |
1 | Driftsutgifter | 16 657 | 16 657 | 16 657 | |
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet | 20 000 | 20 000 | 10 000 | |
71 | Overføringer til andre | 48 478 | 48 478 | 48 478 | |
75 | Norges tilskudd til NATOs driftsbudsjett | 97 000 | 97 000 | 97 000 | |
1720 | Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 4720) | 1 049 142 | 1 049 142 | 939 142 | |
1 | Driftsutgifter | 1 049 142 | 1 049 142 | 939 142 | |
1725 | Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 4725) | 1 310 199 | 1 310 199 | 1 190 199 | |
1 | Driftsutgifter | 1 193 177 | 1 193 177 | 1 073 177 | |
50 | Overføring til Statens Pensjonskasse | 106 846 | 106 846 | 106 846 | |
72 | Avgangsstimulerende tiltak | 10 176 | 10 176 | 10 176 | |
1731 | Hæren (jf. kap. 4731) | 4 719 977 | 4 719 977 | 4 813 277 | |
1 | Driftsutgifter | 4 719 977 | 4 719 977 | 4 813 277 | |
1732 | Sjøforsvaret (jf. kap. 4732) | 2 869 963 | 2 869 963 | 2 885 963 | |
1 | Driftsutgifter | 2 869 963 | 2 869 963 | 2 885 963 | |
1733 | Luftforsvaret (jf. kap. 4733) | 3 737 113 | 3 737 113 | 3 755 113 | |
1 | Driftsutgifter | 3 737 113 | 3 737 113 | 3 755 113 | |
1734 | Heimevernet (jf. kap. 4734) | 715 273 | 715 273 | 737 973 | |
1 | Driftsutgifter | 715 273 | 715 273 | 737 973 | |
1735 | Forsvarets etterretningstjeneste | 535 335 | 535 335 | 535 335 | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 535 335 | 535 335 | 535 335 | |
1760 | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 4760) | 7 925 719 | 7 744 719 | 7 844 719 | |
1 | Driftsutgifter | 343 023 | 343 023 | 343 023 | |
44 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, nasjonalfinansiert andel | 110 612 | 110 612 | 110 612 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 5 746 745 | 5 630 745 | 5 689 745 | |
47 | Nybygg og nyanlegg | 1 186 020 | 1 121 020 | 1 162 020 | |
48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, fellesfinansiert andel | 356 154 | 356 154 | 356 154 | |
75 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsarbeider, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet | 183 165 | 183 165 | 183 165 | |
1790 | Kystvakten (jf. kap. 4790) | 534 497 | 534 497 | 534 497 | |
1 | Driftsutgifter | 534 497 | 534 497 | 534 497 | |
1791 | Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 4791) | 188 301 | 188 301 | 188 301 | |
1 | Driftsutgifter | 188 301 | 188 301 | 188 301 | |
1792 | Norske styrker i utlandet (jf. kap. 4792) | 860 000 | 860 000 | 860 000 | |
1 | Driftsutgifter | 860 000 | 860 000 | 860 000 | |
1795 | Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 4795) | 170 434 | 170 434 | 170 434 | |
1 | Driftsutgifter | 127 683 | 127 683 | 127 683 | |
47 | Nybygg og nyanlegg | 35 956 | 35 956 | 35 956 | |
60 | Tilskudd til kommuner | 5 875 | 5 875 | 5 875 | |
72 | Overføringer til andre | 920 | 920 | 920 | |
2463 | Forsvarets bygningstjeneste | 0 | 0 | ||
24 | Driftsresultat: | 0 | 0 | 0 | |
1 Driftsinntekter | -210 687 | -210 687 | -210 687 | ||
2 Driftsutgifter | 210 687 | 210 687 | 210 687 | ||
Sum utgifter rammeområde 8 | 25 817 991 | 25 636 991 | 25 636 991 | ||
Inntekter rammeområde 8 (i hele tusen kroner) | |||||
3481 | Direktoratet for sivilt beredskap (jf. kap. 481) | 9 000 | 9 000 | 9 000 | |
3 | Diverse inntekter | 9 000 | 9 000 | 9 000 | |
4710 | Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 1710) | 47 610 | 47 610 | 47 610 | |
1 | Driftsinntekter | 31 962 | 31 962 | 31 962 | |
11 | Salgsinntekter | 13 104 | 13 104 | 13 104 | |
70 | Renter låneordning | 2 544 | 2 544 | 2 544 | |
4720 | Felles ledelse og kommandoapparat (jf. kap. 1720) | 16 811 | 16 811 | 16 811 | |
1 | Driftsinntekter | 7 203 | 7 203 | 7 203 | |
11 | Salgsinntekter | 9 608 | 9 608 | 9 608 | |
4725 | Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarets overkommando (jf. kap. 1725) | 58 248 | 58 248 | 58 248 | |
1 | Driftsinntekter | 2 841 | 2 841 | 2 841 | |
11 | Salgsinntekter | 34 573 | 34 573 | 34 573 | |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 20 834 | 20 834 | 20 834 | |
4731 | Hæren (jf. kap. 1731) | 68 818 | 68 818 | 68 818 | |
1 | Driftsinntekter | 9 584 | 9 584 | 9 584 | |
11 | Salgsinntekter | 42 510 | 42 510 | 42 510 | |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 13 566 | 13 566 | 13 566 | |
17 | Refusjon lærlinger | 2 340 | 2 340 | 2 340 | |
60 | Refusjon fra fylkene | 818 | 818 | 818 | |
4732 | Sjøforsvaret (jf. kap. 1732) | 39 171 | 39 171 | 39 171 | |
1 | Driftsinntekter | 9 233 | 9 233 | 9 233 | |
11 | Salgsinntekter | 29 938 | 29 938 | 29 938 | |
4733 | Luftforsvaret (jf. kap. 1733) | 95 430 | 95 430 | 95 430 | |
1 | Driftsinntekter | 28 649 | 28 649 | 28 649 | |
11 | Salgsinntekter | 66 781 | 66 781 | 66 781 | |
4734 | Heimevernet (jf. kap. 1734) | 2 374 | 2 374 | 2 374 | |
1 | Driftsinntekter | 1 116 | 1 116 | 1 116 | |
11 | Salgsinntekter | 1 258 | 1 258 | 1 258 | |
4760 | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg (jf. kap. 1760) | 444 021 | 444 021 | 444 021 | |
47 | Salg av eiendom | 20 801 | 20 801 | 20 801 | |
48 | Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter | 355 135 | 355 135 | 355 135 | |
49 | Salg av boliger | 68 085 | 68 085 | 68 085 | |
4790 | Kystvakten (jf. kap. 1790) | 315 | 315 | 315 | |
1 | Driftsinntekter | 122 | 122 | 122 | |
11 | Salgsinntekter | 193 | 193 | 193 | |
4791 | Redningshelikoptertjenesten (jf. kap. 1791) | 23 972 | 23 972 | 23 972 | |
11 | Salgsinntekter | 23 972 | 23 972 | 23 972 | |
4795 | Kulturelle og allmennyttige formål (jf. kap. 1795) | 5 073 | 5 073 | 5 073 | |
1 | Driftsinntekter | 4 566 | 4 566 | 4 566 | |
11 | Salgsinntekter | 507 | 507 | 507 | |
4799 | Militære bøter | 1 109 | 1 109 | 1 109 | |
80 | Bøter | 1 109 | 1 109 | 1 109 | |
Sum inntekter rammeområde 8 | 811 952 | 811 952 | 811 952 | ||
Sum netto rammeområde 8 | 25 006 039 | 24 825 039 | 24 825 039 | ||
Sum rammeområde 8 - rammevedtak | 181 000 | 0 | 0 |
Kap. 42 Forsvarets ombudsmannsnemnd
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 2 680 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 3 040 000 |
Komiteen viser til Innst. S. nr. 162 (1998-1999) , jf. Dokument nr. 5 (1998-1999) Ombudsmannsnemnda for Forsvarets innberetning om virksomheten i tiden 1. januar- 31. desember 1998, der komiteen uttalte behov for en best mulig oversikt og styring av midlene til velferdsformål. Det vises forøvrig til merknader under kap. 1725.
Kap. 481-3481 Direktoratet for sivilt beredskap
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 272 034 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 282 252 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999 | 5 043 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 9 000 000 |
Komiteen viser til proposisjonen og har ingen merknader.
Kap. 993 Handels- og skipsfartsberedskap m.m.
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 3 400 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 3 400 000 |
Komiteen viser til proposisjonen og har ingen merknader.
Kap. 1700-4700 Forsvarsdepartementet
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 130 688 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 137 529 000 |
Komiteen har merket seg en økning i forhold til vedtatt budsjett for 1999 (Blå bok). Økningen skyldes i hovedsak oppnevningen av et utvalg som skal gi generelle og prinsipielle råd forut for utarbeidelse av kommende langtidsmelding for Forsvaret.
Komiteen har videre merket seg opprettelse av en ny stilling ved Norges faste NATO-delegasjon i Brüssel (NORDEL).
Komiteen har for øvrig merket seg departementets anstrengelser for å beholde og rekruttere spesielt godt kvalifisert arbeidskraft.
Komiteen har også merket seg departementets deltagelse i Regjeringens prosjekt Et enklere Norge.
Kap. 1710-4710 Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 596 664 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 593 682 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999 | 48 500 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 47 610 000 |
Komiteen har merket seg at den store økningen i post 01 skyldes at midlene til drift av Forsvarets Bygningstjeneste er flyttet fra post 52 til post 01.
Forsvarets tele- og datatjeneste (FTD)
Komiteen har merket seg at FTDs nye organisasjonsstruktur skal være fastsatt og gjennomført ved inngangen til 2000, samt at en i løpet av året vil flytte FTDs sentralstab og datamaskinsentral til Kolsås. Komiteen imøteser en tilbakerapportering i egnet form om de totale kostnader knyttet til overtagelsen av Kolsås leir.
Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Komiteen har merket seg at FFI øker sine sivile oppdrag og at sivile oppdrag nå ligger på ca. 13 pst. av den samlede virksomhet. Videre har komiteen merket seg behovene for ekstraordinære investeringstilskudd i forbindelse med etablering av et laboratorium for evaluering og testing av optiske og infrarøde missilsøkere og en mindre arbeidsbåt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til nødvendigheten av en streng prioritering av Forsvarets "spisse ende" og foreslår en reduksjon på 10 mill. kroner på dette kapitlet.
Kap. 1719-4719 Fellesinstitusjoner og utgifter/inntekter under Forsvarsdepartementet
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 164 843 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 182 135 000 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til proposisjonens omtale av samarbeidstiltakene for omskolering av russiske offiserer og av støtte til personellpolitiske tiltak i de baltiske land og er tilfreds med dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til Budsjett-innst. S. nr. 7 (1998-1999). Her fremmet disse medlemmer et forslag om ikke å bifalle at russiske offiserer blir omskolert for midler fra det norske forsvarsbudsjett. Dette forslag ble nedstemt. Disse medlemmer står fortsatt for samme syn, men velger ved denne anledning ikke å ta opp forslaget på nytt.
Komiteener fornøyd med at prøveprosjektet på Krigsinvalidehjemmet Bæreia for personell etter endt FN- og NATO-tjeneste nå synes sikret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til nødvendigheten av en streng prioritering av Forsvarets "spisse ende" og foreslår en reduksjon på 10 mill. kroner på dette kapitlet.
Kap. 1720-4720 Felles ledelse og kommandoapparat
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 . | 1 145 291 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 1 049 142 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999 | 21 777 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 16 811 000 |
Komiteen har merket seg at posten reelt er redusert med ca. 113 mill. kroner ved at midler er overført til kap. 1725.
Komiteen viser til følgende merknader i Budsjett-innst. S. nr. 7 (1998-1999), jf. St.prp. nr. 1 (1998-1999):
«Komiteen viser til at Regjeringen gjennom Langtidsmeldingen varslet at innsparingspotensialet i den nye organiseringen av Forsvarets øverste ledelse skulle realiseres i planperioden, og at ledelsesapparatet skal dimensjoneres for å muliggjøre reduksjon i driftsutgiftene. Komiteen viser videre til at Regjeringen gjennom Langtidsmeldingen signaliserte at organiseringen av Forsvarets øverste militære ledelse skulle utvikles videre.
Komiteen er kjent med at et innledende arbeid er i gang for å se på en omorganisering av Forsvarets ledelse. Komiteen imøteser en rask avklaring av disse forholdene slik at Langtidsmeldingens intensjon kan oppnås.»
Komiteen har merket seg at i sammenheng med det pågående arbeidet med å innføre ny kommandoorganisasjon i NATO vil organiseringen av Forsvarets øverste ledelse bli utviklet videre. Komiteen viser imidlertid til at det av proposisjonen ikke fremgår klart at dette er arbeid som vil bli prioritert i 2000. Komiteen imøteser fortsatt en rask avklaring av disse forholdene for å oppnå Langtidsmeldingens intensjon. Komiteen viser også til at dette arbeidet i sin forlengelse forventes berørt i Forsvarsstudie 2000 og i det neste langtidsprogram for Forsvaret.
Komiteen har merket seg at det planlegges endringer i attachéordningen, og er enig i de prioriteringer og endringer som gjennomføres ved Norges militære misjoner i utlandet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til nødvendigheten av en streng prioritering av Forsvarets "spisse ende" og foreslår en reduksjon på 110 mill. kroner på dette kapitlet.
Kap. 1725-4725 Fellesinstitusjoner og utgifter/inntekter under Forsvarets overkommando
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 1 132 645 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 1 310 199 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999 | 63 551 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 58 248 000 |
Komiteen har merket seg at kapitlet reelt er økt med ca. 167 mill. kroner som er tilførte midler fra kap. 1720.
Komiteen viser til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 7 (1998-1999) om behovet for en sterkere synliggjøring av utviklingen i driftsutgiftene i kapitlet, med særlig vekt på Voksenopplæringen, Velferdstjenesten og Forsvarets ressursorganisasjon. Komiteen har merket seg at dette ikke er fulgt opp i proposisjonen for 2000.
Komiteen har merket seg at departementets mål er 1 000 lærlinger i 2000.
Komiteen har merket seg at Voksenopplæringen i 2000 blir tilført nye oppgaver i forbindelse med etter- og videreutdanning i sivile fag for ansatte i Forsvaret.
Komiteen har merket seg at ordningen med egenerklæringssystemet i forbindelse med søknad om sivil verneplikt kan innebære en merbelastning for Forsvaret og Vernepliktsverket. Komiteen viser til at dekning av slike merkostnader ikke er budsjettert for i proposisjonen fra Forsvarsdepartementet. Komiteen forutsetter at Justisdepartementet dekker slike merutgifter så snart man har mer erfaring med praktisering av den nye ordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at med den vedtatte rammen og foreslåtte opplegg gis det ikke rom for en fullverdig førstegangstjeneste for våre vernepliktige. Disse medlemmer mener at Forsvarets primæroppgaver må prioriteres foran tiltak som er innrettet mot det sivile liv etter endt førstegangstjeneste, særlig i en situasjon der det ikke finnes arbeidsledighet. Disse medlemmer går derfor inn for å avvikle Voksenopplæringen over en periode på 3 måneder. Dette er oppgitt å ville gi en innsparing av størrelsesorden 90 mill. kroner. På bakgrunn av nødvendigheten av en streng prioritering av Forsvarets "spisse ende" foreslås ytterligere reduksjon av dette kapitlet med 30 mill. kroner slik at det samlede kuttet blir på 120 mill. kroner.
Kap. 1731-4731 Hæren
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 4 736 467 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 4 719 977 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999 | 67 823 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 68 818 000 |
Komiteen har merket seg at post 01 i proposisjonen er redusert med 93,3 mill. kroner som i hovedsak skyldes reduksjon av repetisjonsøvelse innen DKØ, tidligere dimisjon av kontingent 08/99 og senere innkalling av kontingent 08/2000.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser i denne sammenheng til at et flertall i komiteen, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, under budsjettbehandlingen i fjor høst tok avstand fra å bruke førstegangstjenestens lengde som salderingspost i de årlige budsjettene idet dette flertallet uttalte:
«Flertallet finner det uforsvarlig å gjennomføre de foreslåtte reduksjoner i førstegangstjenesten, som vil bidra til å svekke førstegangstjenestens kompetansebyggende virkning og som i tillegg vil svekke våpengrenenes operative evne og den alminnelige beredskap.»
Disse medlemmer vil videre understreke at den foreslåtte reduksjon av førstegangstjenestens lengde vil svekke rekrutteringsgrunnlaget for internasjonale operasjoner.
Disse medlemmer peker på at tilfeldig tukling med førstegangstjenestens lengde i de årlige budsjettene umuliggjør både en rasjonell planlegging og gjennomføringen av førstegangstjenesten.
Disse medlemmer viser videre til at en samlet komité i budsjettinnstillingen i fjor uttalte:
«Komiteen legger til grunn at alle vernepliktige som tilfredsstiller kravene kalles inn også i 1999 og at førstegangstjenesten, inkludert tjenestetidens lengde, gjennomføres i samsvar med gjeldende opplegg og regler som Stortinget tidligere har vedtatt. Komiteen viser til at på denne bakgrunn er det nødvendig å foreslå kapitlets post 01 styrket med 181 mill. kroner.»
Disse medlemmer peker på at de samme prinsipielle vurderingene gjør seg gjeldende i år og foreslår kapitlets post 01 styrket med 93,3 mill. kroner.
Komiteen har merket seg at 6. divisjon prioriteres når det gjelder gjennomføringen av hærens krigsstruktur og er enig i dette.
Komiteen viser i denne sammenheng til at departementet vil gjennomgå krigsstrukturens operative status med komiteen på nyåret.
Komiteen har for øvrig merket seg at landforsvarets regionale og territorielle organisasjon vil bli vurdert i løpet av 2000.
Kap. 1732-4732 Sjøforsvaret
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 2 786 390 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 2 869 963 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999 | 46 606 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 39 171 000 |
Komiteen understreker at Sjøforsvarets oppgaver nasjonalt og internasjonalt må ivaretas best mulig. Sjøforsvaret står ovenfor krevende oppgaver når det gjelder nyanskaffelser og materiellprosjekter som skal gjennomføres eller startes opp i 2000.
Sjøforsvaret skal også arbeide videre med endringer i sin organisasjonsstruktur med overgangen fra 7 til 3 sjøforsvarsdistrikter.
Komiteen viser til at Schengen-avtalen som ble ratifisert i mai 1999, gir Sjøforsvaret utvidede oppgaver i forbindelse med sjøgrenseoppsynet.
Komiteen har merket seg at det nå er håp for en bedret rekruttering når den nyetablerte maritime tekniske fagskole uteksaminerer elever, selv om det vil ta lang tid å erstatte den avgangen av befal fra lavere og midlere gradsjikt som har foregått.
Komiteen er tilfreds med at øvelser som Joint Winter har høy prioritet, men at man også vil kunne delta i PfP øvelser og andre øvelser gjenom år 2000.
Komiteen viser til budsjettproposisjonen når det gjelder nye missiltorpedobåter og til Stortingets tidligere behandling av dette gjennom Innst. S. nr. 207 (1998-1999), jf. St.prp. nr. 65 (1998-1999). Komiteen vil komme tilbake til dette gjennom behandlingen av den nye investeringsprofilen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til hva som er sagt under kap. 1731 om førstegangstjeneste og foreslår en påplussing på 16 mill. kroner på dette kapitlet.
Kap. 1733-4733 Luftforsvaret
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 3 611 195 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 3 737 113 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999 | 92 946 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 95 430 000 |
Komiteen er fornøyd med satsningen på et attraktivt utdannings- og etterutdanningstilbud, men er bekymret for den store tilfeldige avgangen blant yrkesbefal som skaper ubalanse i befalskorpset.
Komiteen er fornøyd med at alle kategorier vernepliktige til Luftforsvaret innkalles til 12 måneders førstegangsstjeneste i 2000.
Komiteen er tilfreds med at oppdateringsprogrammet Mid-Life Update (MLU) på F-16 videreføres.
Komiteen har merket seg at driftsbudsjettet for Luftforsvaret har en rammeøkning i forhold til 1999 på ca. 18 mill. kroner. Komiteen er fornøyd med at Luftforsvaret har som mål at stasjonene/avdelingene skal øve sammen med andre forsvarsgrener og allierte styrker i inn- og utland.
Komiteen er bekymret for at den økonomiske situa-sjonen kan fremtvinge for strenge prioriteringer innen drift og vedlikehold av materiell, som blant annet får konsekvenser for den operative evnen.
Komiteen har merket seg at øvelse JOINT WINTER er Forsvarssjefens høyeste prioriterte øvelse i 2000, og at PfP-øvelsen Cooperative Banners 2000 er prioritert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til hva som er sagt under kap. 1731 om førstegangstjenesten og foreslår en påplussing på 18 mill. kroner under dette kapitlet.
Kap. 1734-4734 Heimevernet
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 709 742 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 715 273 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999 | 2 340 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 2 374 000 |
Komiteen har merket seg at kapitlet reelt er redusert med 5,3 mill. kroner, og at dette skyldes generelt nedtrekk grunnet driftsreduksjoner.
Komiteen viser til at med den foreslåtte bevilgning er det heller ikke for 2000 mulig å gjennomføre full tjeneste i HV (5+3 dager). Komiteen forutsetter imidlertid at øvelse og trening for mannskaper og befal gjennomføres på en tilfredsstillende måte innenfor rammen av foreslått bevilgning.
Komiteen viser til merknader i Budsjett-innst. S. nr. 7 (1998-1999) vedrørende tempoet i lokalisering for Hærens regimenter og HV-distrikter. Komiteen er tilfreds med at det nå foreligger en plan for å få dette i henhold til Innst. S. nr. 152 (1995-1996), jf. St.prp. nr. 70 (1994-1995).
For at flest mulig av Heimevernets mannskaper skal kunne få foreskrevet øvelsestid foreslår komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre at dette kapitlet økes med 22,7 mill. kroner.
Kap. 1735 Forsvarets etterretningstjeneste
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 549 749 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 535 335 000 |
Komiteen viser til proposisjonen og har ingen merknader.
Kap. 1760-4760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 7 626 798 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 7 925 719 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999 | 446 447 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 444 021 000 |
Komiteen har merket seg at med den foreslåtte investeringsrammen og fortsatt press på driften, er det vanskelig å nå investeringsrammen som St.meld. nr. 23 (1998-1999) om Investeringsprofilen, legger opp til.
Komiteen har videre merket seg at investeringsrammen i det foreslåtte budsjettet nå er så lav at det er liten handlefrihet til å nytte investeringsmidler til annet enn allerede inngåtte kontrakter. Komiteen har merket seg at Regjeringen vil foreta en ny gjennomgang av investeringsprofilen, og vil komme tilbake til dette når saken blir fremmet i Stortinget.
Komiteen viser til at Regjeringen gjennom St.meld. nr. 22 (1997-1998); Langtidsmeldingen, anga at for å videreutvikle et nasjonalt balansert forsvar, kreves samlede investeringer på om lag 24 mrd. kroner i perioden 1999-2002. Komiteen viser i denne sammenheng til at Regjeringen i Langtidsmeldingen - og som Stortinget sluttet seg til gjennom behandlingen av Innst. S. nr. 245 (1997-1998) - fastslo at for å opprettholde et troverdig invasjonsforsvar og Forsvarets evne til å løse et bredt spekter av andre nødvendige oppgaver, gir ikke dagens sikkerhetspolitiske situasjon rom for fortsatt svekkede budsjetter.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til det inngåtte budsjettforlik om en reduksjon på 65 mill. kroner under kap. 1760 post 47. Flertallet viser til Stortingets vedtak og forutsetninger og til budsjettproposisjonen når det gjelder framdriften av Regionfelt Østlandet. Flertallet legger til grunn at budsjetterte driftsmidler (14 mill. kroner) opprettholdes og at prosjektet i tillegg tilgodeses med 25 mill. kroner over post 47.
Komiteens medlemmerfra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at Regjeringen i sitt budsjettforslag hadde ført opp 80 mill. kroner for å utvikle regionskytefelt Østlandet i tråd med Stortingets vedtak. Disse medlemmer viser til at budsjettforliket mellom Regjeringen og Arbeiderpartiet medførte at bevilgningen til nevnte formål ble redusert med 41 mill. kroner.
Disse medlemmer legger til grunn at en slik reduksjon vil måtte bety en helt annen fremdrift på Regionfeltet enn det som opprinnelig var forutsatt, noe som vil forsinke grunnløsning og planlegging. Disse medlemmer finner dette svært uheldig og vil forslå en omdisponering av midler innenfor vedtatt ramme 8 som tilfører post 47 41 mill. kroner i tråd med Regjeringens opprinnelige budsjettforslag slik at Regionfelt Østlandet utvikles etter Stortingets forutsetninger og Forsvarsdepartementets anslag for fremdrift. Videre ønsker disse medlemmer å styrke kap. 1760 post 45 med 59 mill. kroner.
Komiteen imøteser en avklaring når det gjelder valg av nytt hovedhåndvåpen til erstatning for AG-3, slik at innføring av nye håndvåpen kan skje til prioriterte avdelinger gjennom en gradvis avvikling av beholdningen av AG-3 når de økonomiske forutsetninger er til stede.
Kap. 1790-4790 Kystvakten
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 570 137 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 534 415 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999 | 420 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 315 000 |
Komiteen har merket seg at Kystvaktens fleksible struktur gjør at man kan sette inn ulike ressurser for å utføre ulike oppgaver, slik at ressursene strekker til lengst mulig. Iverksettingen av Schengen-avtalen fra høsten 2000 vil bety at Kystvakten får utvidede oppgaver i forbindelse med grenseoppsynet mellom de faste grenseovergangstedene langs kysten.
Komiteen konstaterer at iverksettelsen av det nye kontroll- og håndhevingsregime for internasjonalt farvann i det nordøstlige Atlanterhavet, vil gi Kystvakten nye oppgaver til havs. Ressurs- og miljøforvaltning er viktige kontroll- og oppsynsoppgaver.
Komiteen forutsetter at redningsinnsats er første prioritet når det oppstår situasjoner der menneskers liv og helse er truet. Jevnlige øvelser må til for å opprettholde tilfredsstillende kompetanse i slike situasjoner.
Komiteen er tilfreds med at kystvaktskipet Svalbard nå endelig blir bygget.
Kap. 1791-4791 Redningshelikoptertjenesten
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 189 303 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 188 301 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999 | 23 626 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 23 972 000 |
Komiteen vil peke på at redningshelikoptertjenesten i lengre tid har vært til vurdering, og at Justisdepartementet lenge har varslet en stortingsmelding om den fremtidige redningshelikoptertjenesten. Komiteen har registrert at det nå er en utålmodighet i visse kretser, og komiteen håper derfor at stortingsmeldingen blir lagt frem primo 2000 som antydet i budsjettproposisjonen fra Justisdepartementet.
Kap. 1792-4792 Norske styrker i utlandet
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 281 000 000 |
Forslag St.prp. nr. 1. Tillegg nr. 1 (1999-2000) | 860 000 000 |
Komiteen viser til at Forsvarets opplegg og struktur for internasjonal deltakelse er under vurdering og at en stortingsmelding om emnet, St.meld. nr. 38 (1998-1999), er til behandling i komiteen.
Komiteen er enig i at Norges engasjement i internasjonale fredsoperasjoner er en integrert del av norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk. Samtidig understreker komiteen nødvendigheten av at kostnaden ved slike engasjement konsekvent finansieres som tillegg til den ordinære forsvarsrammen, og minner om at Stortinget la dette til grunn under behandlingen av gjeldende langtidsmelding (St.meld. nr. 22 (1997-1998)) i juni i fjor.
Komiteen er derfor tilfreds med at dette prinsippet blir fulgt i budsjettforslaget for neste år.
Komiteen vil likevel peke på at dette budsjettforslaget bare dekker opp utgiftene til internasjonale operasjoner i anslagsvis første halvår. Budsjettet skal så langt som mulig dekke forventede utgifter. Komiteen har merket seg at Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2000 og forutsetter at dette da skjer i samsvar med ovennevnte prinsipp i Langtidsmeldingen.
Komiteen har ellers merket seg at det norske bidraget til den NATO-ledede styrken i Kosovo, KFOR, forventes å bli det viktigste for Norge kommende år, og at det vil bestå av en mekanisert infanteribataljon på i overkant av 1 200 personell. Komiteen har videre merket seg at Norge vil bidra i den NATO-ledede fredsstyrken i Bosnia-Hercegovina, SFOR, med ca. 40 støttepersonell, og med et mindre antall militære observatører i Midtøsten (UNTSO), Sierra Leone (UNOMSIL), Kroatia (UNMOP) og i Multinational Force and Observers på Sinai.
Kap. 1795-4795 Kulturelle og allmennyttige formål
Utgifter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 208 332 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 170 434 000 |
Inntekter: | |
Vedtatt budsjett 1999 | 5 484 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 5 073 000 |
Komiteen viser til Innst. S. nr. 303 (1996-1997), jf. St.prp. nr. 57 (1996-1997) og registrerer etter møte med Forsvarsdepartementet at Stortingets forutsetninger ikke synes å være til stede når det gjelder organiseringen av flysamling Gardermoen.
Komiteen ber derfor Forsvarsdepartementet så raskt som mulig å fremme forslag om organisering av driften ved Forsvarets Flysamling Gardermoen der fagmyndighet Forsvarsmuseet får ansvaret også for tilgjengelighet og drift av anlegget.
Kap. 4799 Militære bøter
Inntekter: | Kroner |
Vedtatt budsjett 1999 | 1 109 000 |
Forslag St.prp. nr. 1 (1999-2000) | 1 109 000 |
Komiteen viser til proposisjonen og har ingen merknader.
Kap. 2463 Forsvarets bygningstjeneste
Komiteen viser til proposisjonen og har ingen merknader.