8. Andre forslag og merknader
- 8.1 Statens rolle som eier - nasjonalt eierskap
- 8.2 Utredning om aksjerabattene
- 8.3 Tiltak overfor petroleumsnæringen for raskt å få fram flere utbyggingsklare byggeprosjekter
- 8.4 Ny kontrollordning for avløsning av tidligere tolldokument (Carnet)
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen, viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere tiltak for å sikre hovedkontorfunksjoner og industriell kompetanse i Norge. Statens rolle som eier, og som sikkerhet for nasjonalt eierskap, eventuelt gjennom investeringsselskap der staten går sammen med private, skal i denne sammenheng utredes.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen vurdere verdsetting av aksjer i ikke børsnoterte utenlandske selskaper i forhold til EØS-reglene, og verdsetting av ikke børsnoterte aksjer i selskaper som er opprettet for å drive investeringsvirksomhet i børsnoterte aksjer eller i fast eiendom.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen umiddelbart vurdere en raskere nedtrapping av produksjonsavgiften, også for felt i andre grupper, dersom dette reelt vil framskynde investeringer i utbyggingsklare prosjekter. Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å innrette nedtrappingen av produksjonsavgiften på en slik måte at en treffer de felt som har utbyggingsklare prosjekter.»
Flertallet viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Arbeiderpartiet og merknader i Budsjett-innst. S. I (1999-2000) avsnitt 3.2.12.2.1
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sine merknader og forslag ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 1999 og slutter seg på denne bakgrunn til forslaget om å gi Regjeringen fullmakt til en raskere nedtrapping av produksjonsavgiften.
Komiteen viser til at kjøretøyer brukt i internasjonal motorsport har behov for identifikasjonspapirer knyttet til grensepasseringer. Tidligere ble dette løst ved bruk av et tolldokument (carnet), dette er i dag ugyldig.
Komiteen registrerer at bilsporten har etablert seg med sitt system. Dette er ifølge Norges Motorsykkelforbund ikke en ordning som kan overføres til konkurransemotorsykler.
Komiteen forutsetter at det bør kunne etableres et kjøretøyidentifikasjonssystem også for konkurransemotorsykler slik at disse enkelt kan tolldeklareres ved inn- og utreise.
Komiteen ber derfor om en vurdering av et særskilt vognkort for slike konkurransemotorsykler. Komiteen antar at et slikt vognkort kan registreres under en egen kode i et kjøretøyregister. Komiteen forutsetter at en slik ordning kan administreres av den organisasjon som ivaretar interessene til motorsykkelsporten, dvs. Norges Motorsykkelforbund og at kostnader knyttet til ordningen dekkes av disse.