2. Rammeområde 22 finansadministrasjon
- 2.1 Utgifter
- 2.1.1 Kap. 1600 Finans- og tolldepartementet (jf. kap. 4600)
- 2.1.2 Kap. 1602 Kredittilsynet (jf. kap. 4602)
- 2.1.3 Kap. 1610 Toll- og avgiftsdirektoratet - Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)
- 2.1.4 Kap. 1618 Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 4618)
- 2.1.5 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)
- 2.1.6 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner
- 2.1.7 Kap. 1635 Oppgjør av skattefordelingstvist m.v.
- 2.1.8 Kap. 1637 EU-opplysning
- 2.1.9 Kap. 1650 Statsgjeld, renter m.m.
- 2.1.10 Kap. 1670 Avsetninger til Den nordiske investeringsbank
- 2.2 Inntekter
- 2.2.1 Kap. 4602 Kredittilsynet (jf. kap. 1602)
- 2.2.2 Kap. 4610 Toll- og avgiftsdirektoratet - Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)
- 2.2.3 Kap. 4618 Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 1616)
- 2.2.4 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå (kap. 1620)
- 2.2.5 Kap. 5350 Tilbakeføring av midler fra Statens Bankinvesteringsfond
- 2.2.6 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank
- 2.2.7 Kap. 5491 Avskriving på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)
- 2.2.8 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)
- 2.2.9 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
- 2.3 Forslag til rammevedtak
Tabell 2.1
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 22
(90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet)
Kap. |
Post |
Formål |
St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 10 |
Utgifter i hele kroner | |||
Finans- og tolldepartementet | |||
1600 |
Finans- og tolldepartementet (jf. kap. 4600) |
196 900 000 | |
1 |
Driftsutgifter |
180 300 000 | |
21 |
Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag |
16 600 000 | |
1602 |
Kredittilsynet (jf. kap. 4602) |
95 300 000 | |
1 |
Driftsutgifter |
94 600 000 | |
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
700 000 | |
1610 |
Toll- og avgiftsdirektoratet - toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610) |
823 000 000 | |
1 |
Driftsutgifter |
759 000 000 | |
21 |
Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning |
4 000 000 | |
22 |
Større IT-prosjekter, kan overføres |
45 300 000 | |
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
14 700 000 | |
1618 |
Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 4618) |
3 060 000 000 | |
1 |
Driftsutgifter |
2 617 100 000 | |
21 |
Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning |
57 000 000 | |
22 |
Større IT-prosjekter, kan overføres |
216 700 000 | |
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
169 200 000 | |
1620 |
Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620) |
446 900 000 | |
1 |
Driftsutgifter |
306 400 000 | |
21 |
Spesielle driftsutgifter |
80 000 000 | |
22 |
Folke- og boligtelling i år 2000, kan overføres |
53 000 000 | |
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
7 500 000 | |
1632 |
Kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner |
978 000 000 | |
60 |
Tilskudd |
978 000 000 | |
1635 |
Oppgjør av skattefordelingstvist m.v . |
124 000 000 | |
60 |
Betaling til kommuner med beløp til gode |
25 300 000 | |
70 |
Tilbakebetaling av skatt |
98 700 000 | |
1637 |
EU-opplysning |
2 000 000 | |
70 |
Tilskudd til frivillige organisasjoner |
2 000 000 | |
1650 |
Statsgjeld, renter m.m. (jf. kap. 5606) |
14 677 900 000 | |
1 |
Driftsutgifter |
16 000 000 | |
88 |
Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning |
409 000 000 | |
89 |
Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning |
14 252 900 000 | |
1670 |
Avsetninger til Den nordiske investeringsbank |
7 000 000 | |
50 |
Tapsfond for miljølåneordningen |
5 000 000 | |
51 |
Tapsfond for prosjektlåneordningen |
2 000 000 | |
Sum utgifter rammeområde 22 |
20 411 000 000 | ||
Inntekter i hele kroner | |||
Inntekter under departementene | |||
4602 |
Kredittilsynet (jf. kap. 1602) |
95 300 000 | |
1 |
Bidrag fra tilsynsenhetene |
94 700 000 | |
2 |
Andre inntekter |
600 000 | |
4610 |
Toll- og avgiftsdirektoratet - toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610) |
102 000 000 | |
1 |
Gebyr for overtid |
11 600 000 | |
2 |
Andre inntekter |
1 600 000 | |
3 |
Pante-og tinglysningsgebyrer |
1 000 000 | |
11 |
Gebyr på kredittdeklarasjoner |
83 700 000 | |
12 |
Ekspedisjonsgebyr |
3 800 000 | |
13 |
Gebyr ved avskilting av kjøretøy |
300 000 | |
4618 |
Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 1618) |
46 700 000 | |
1 |
Pante- og tinglysingsgebyr (Namsmannen) |
23 500 000 | |
3 |
Lignings-ABC |
400 000 | |
4 |
Spesialoppdrag |
1 000 000 | |
5 |
Utpantingsgebyrer (Skattefogdene) |
8 100 000 | |
6 |
Økonomitjenester |
13 700 000 | |
4620 |
Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620) |
89 600 000 | |
1 |
Salgsinntekter |
6 600 000 | |
2 |
Spesialoppdrag |
80 000 000 | |
4 |
Tvangsmulkt |
3 000 000 | |
5350 |
Tilbakeføring av midler fra Statens Banksikringsfond |
3 200 000 000 | |
50 |
Overføringer |
3 200 000 000 | |
5351 |
Overføring fra Norges Bank |
10 685 130 000 | |
70 |
Overføring |
10 685 130 000 | |
Avskrivninger, avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift i samband med nybygg, anlegg m.v. | |||
5491 |
Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481) |
614 486 000 | |
30 |
Avskrivninger |
614 486 000 | |
Renter og utbytte m.v. | |||
5603 |
Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481) |
141 470 000 | |
80 |
Renter av statens faste kapital |
141 470 000 | |
5605 |
Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer |
2 397 300 000 | |
81 |
Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta |
3 000 000 | |
82 |
Av innenlandske verdipapirer |
100 000 | |
83 |
Av alminnelige fordringer |
80 000 000 | |
85 |
Renter fra Norges kommunalbank av grunnkjøpslån |
200 000 | |
86 |
Av statskassens foliokonto i Norges Bank |
2 314 000 000 | |
Sum inntekter rammeområde 22 |
17 371 986 000 | ||
Netto rammeområde 22 |
3 039 014 000 |
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
01 | Driftsutgifter | 170 250 | 180 300 |
21 | Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag | 16 200 | 16 600 |
Sum kap. 1600 | 186 450 | 196 900 |
Komiteens merknader
Post 01
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag under post 01.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har i sitt budsjettopplegg ført opp kr 173 655 000 under post 01.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets forslag til rammesum for ramme 22, hvor dette kapitlets post 1 er redusert med kr 6 645 000.
Disse medlemmer mener det er rom for å hente ut effektiviseringssgevinster i Finans- og tolldepartementet. Det forslåtte kutt i driftsutgiftene på 3,9 pst. er et moderat forslag som det vil være uproblematisk å gjennomføre.
Komiteens medlemmer fra Høyre har i sitt budsjettopplegg ført opp kr 178 300 000 under post 01.
Disse medlemmer viser til at Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall. På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil innenfor den ramme som flertallet har vedtatt prioritere en av Finansdepartementets ytre etater, nemlig Skatteetaten. Dette medlem vil derfor gå imot den foreslåtte økningen i Finansdepartementets driftsbudsjett med 10 mill. kroner, og fører i sitt forslag for ramme 22 opp kr 180 300 000 under kap. 1600 post 01. Dette medlem går ut fra at dersom Finansdepartementet ikke makter å løse sine oppgaver tilfredsstillende uten denne budsjettøkningen så vil Regjeringen prioritere å styrke departementets driftsbudsjett i sitt forslag til Revidert budsjett 2000.
Post 21
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under post 21.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
01 | Driftsutgifter | 91 200 | 94 600 |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 700 | 700 |
Sum kap. 1602 | 91 900 | 95 300 |
Komiteens merknader
Post 01
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag under post 01.
Komiteens medlemmer fra Høyre har i sitt budsjettopplegg ført opp kr 93 600 000 under post 01.
Disse medlemmer viser til at Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall. På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.
Post 45
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under post 45.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
01 | Driftsutgifter | 790 700 | 759 000 |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 4 000 | 4 000 |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 0 | 45 300 |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 14 400 | 14 700 |
Sum kap. 1610 | 809 100 | 823 000 |
Komiteens merknader
Post 01
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag under post 01.
Komiteens medlemmer fra Høyre har i sitt budsjettopplegg som lå til grunn for Høyres forslag til rammevedtak for rammeområde 22 ført opp kr 749 000 000 under post 01.
Disse medlemmer viser til at Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall. På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.
Øvrige poster
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under postene 21, 22 og 45.
Komiteen viser når det gjelder tilsagnsordning vedrørende oppfølging av konkursbo til merknader under avsnitt 5.2 i denne innstilling.
Ny kontrollordning for avløsning av tidligere tolldokument (Carnet)
Komiteen viser til merknad under avsnitt 8.4 i denne innstillingen.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
01 | Driftsutgifter | 2 694 900 | 2 617 100 |
21 | Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning | 57 000 | 57 000 |
22 | Større IT-prosjekter, kan overføres | 0 | 216 700 |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 146 050 | 169 200 |
Sum kap. 1618 | 2 897 950 | 3 060 000 |
Komiteens merknader
Post 01
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til Regjeringens forslag under post 01.
Komiteens medlemmer fra Høyre har i sitt budsjettopplegg ført opp kr 2 587 100 000 under post 01.
Disse medlemmer viser til at Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall. På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil innenfor den ramme som flertallet har vedtatt prioritere å styrke Skatteetatens evne til å bekjempe svart økonomi. I en rapport fra Skattedirektoratet til Finansdepartementet i fjor ble anslaget for den svarte økonomien oppjustert ut i fra internasjonale studier. Mens den svarte økonomiens omfang for noen år siden ble anslått til 5-6 pst. av BNP, antas den nå å være det dobbelte. Det tilsvarer mellom 115 og 135 mrd. kroner.
Den svarte økonomien undergraver skattemoralen og statens finansieringsevne. Jo flere som unndrar seg skatt desto høyere skattesatser må staten innføres for å kunne opprettholde aktivitetsnivået. Svart økonomi i næringslivet er spesielt urettferdig overfor de mange næringsdrivende som sørger for å ha orden på sine skattemessige forpliktelser. Når noen næringsdrivende vrir seg unna får de et kostnadsmessig konkurransefortrinn framfor sine hederlige konkurrenter. Samfunnet kan ikke baseres på at de hederlige fortsetter å være hederlige dersom de som snylter på fellesskapet vinner fram. Da må kontrollene økes og det prosjektet skatteetaten allerede har igangsatt i samarbeid med LO og NHO styrkes. Regjeringens forslag til driftsbudsjett innebærer at det kan bli vanskelig å opprettholde nivået på kontrollene.
Dette medlem vil også gjøre oppmerksom på at en styrking av skatteetatens kontrollvirksomhet i statsbudsjettet vil være en utgiftsøkning som i neste omgang vil gi inntekter som langt overstiger utgiftsøkningen.
På denne bakgrunn foreslår dette medlem å styrke Skattedirektoratet/skatteetatens driftsbudsjett med 10 mill. kroner, og fører i sitt forslag for ramme 22 opp kr 2 627 100 000 under kap. 1618 post 01. Det forutsettes at beløpet i sin helhet går til å styrke arbeidet mot svart økonomi.
Øvrige poster
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under postene 21, 22 og 45.
Komiteen viser når det gjelder tilsagnsordning vedrørende oppfølging av konkursbo til merknader under avsnitt 5.2 i denne innstilling.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
01 | Driftsutgifter | 298 400 | 306 400 |
21 | Spesielle driftsutgifter | 70 100 | 80 000 |
22 | Folke- og boligtelling i år 2000, kan overføres | 12 100 | 53 000 |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 7 400 | 7 500 |
Sum kap. 1620 | 388 000 | 446 900 |
Komiteens merknader
Post 01
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag under post 01.
Komiteens medlemmer fra Høyre har i sitt budsjettopplegg ført opp kr 301 400 000 under post 01.
Disse medlemmer viser til at Høyres forslag til ramme ikke har fått flertall. På bakgrunn av den vedtatte ramme slutter disse medlemmer seg subsidiært til flertallets forslag.
Øvrige poster
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under postene 21, 22 og 45. Komiteen viser når det gjelder merinntekts/merutgiftsfullmakt under post 21 til merknader under avsnitt 2.2.4, jf. forslag til vedtak B IV under kap. 10 Komiteens tilråding.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
60 | Tilskudd | 960 000 | 978 000 |
Sum kap. 1632 | 960 000 | 978 000 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1632.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser for øvrig til at momskompensasjonsordningen ennå ikke er utvidet til å gjelde ethvert kommunalt kjøp fra private tilbydere. Disse medlemmer vil understreke at fraværet av momskompensasjonsordning i sektorer hvor kommunene driver egenproduksjon i konkurranse med private tilbydere er en svært uheldig konkurransevridende situasjon som bør opphøre snarest mulig. Det er ingen mening i å opprettholde regler som i stor grad garanterer innbyggerne uhensiktsmessig og ulønnsom kommunal virksomhet.
Sammendrag fra St.prp. nr. 1 (1999-2000) Finansdepartementet
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 1998 | Vedtatt budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
60 | Betaling til kommuner med beløp til gode | 0 | 0 | 25 300 |
70 | Tilbakebetaling av skatt | 0 | 0 | 98 700 |
Sum kap. 1635 | 0 | 0 | 124 000 |
I St.prp. nr. 69 Om kommuneøkonomien 2000 m.v. ble det gitt en omtale av en skattesak for Norsk Hydro ASA og Norsk Hydro Produksjon a.s for inntektsårene 1966-1992. Saken omhandler tvister mellom ca. 50 kommuner, tvister mellom staten og de to selskapene om fordeling av inntektsgrunnlagene for skatt mellom kommuner og sokkel, samt andre likningsmessige forhold i kommuner og på sokkel.
Skattesaker bør i utgangspunktet avregnes på ordinær måte. Denne saken omfatter ca. 600 likningsmessige endringer og går helt tilbake til 1966. Saken er av ekstraordinær karakter, og er så omfattende og kompleks at det foreslås et samlet og forenklet oppgjør overfor selskapene og de berørte kommunene og fylkeskommunene. På den bakgrunn foreslås det å bevilge et samlet beløp til selskapene tilsvarende beregnet netto skatt tilgode. Staten dekker dermed kommunenes og fylkeskommunenes ansvar, slik at tilbakebetalingskravene mot aktuelle kommuner og fylkeskommuner frafalles, jf. forslag til vedtak IX. Videre foreslås det en bevilgning slik at staten utbetaler til de kommuner og fylkeskommuner som har beløp til gode. Det er i proposisjonen redegjort nærmere for saken.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgninger under postene 60 og 70, samt til forslag B V under kap. 10 Komiteens tilråding.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
70 | Tilskudd til frivillige organisasjoner | 2 000 | 2 000 |
Sum kap. 1637 | 2 000 | 2 000 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1637.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
01 | Driftsutgifter | 18 000 | 16 000 |
88 | Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 398 700 | 409 000 |
89 | Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld, overslagsbevilgning | 17 708 400 | 14 252 900 |
Sum kap. 1650 | 18 125 100 | 14 677 900 |
Komiteens merknader
Komiteen og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1650.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
50 | Tapsfond for miljølåneordningen | 5 000 | 5 000 |
51 | Tapsfond for prosjektlåneordningen | 2 000 | 2 000 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1670.
Komiteen viser for øvrig til merknader til forslag til garantier og fullmakter i forhold til Den nordiske investeringsbank under avsnitt 5.1 i denne innstilling.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
01 | Bidrag fra tilsynsenhetene | 91 300 | 94 700 |
02 | Andre inntekter | 600 | 600 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 0 | 0 |
Sum kap. 4602 | 91 900 | 95 300 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 4602.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
01 | Gebyr for overtid | 11 300 | 11 600 |
02 | Andre inntekter | 1 500 | 1 600 |
03 | Pante- og tinglysningsgebyrer | 1 000 | 1 000 |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 75 700 | 83 700 |
12 | Ekspedisjonsgebyr | 3 700 | 3 800 |
13 | Gebyr ved avskilting av kjøretøy | 300 | 300 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 0 | 0 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 0 | 0 |
17 | Refusjon lærlinger | 0 | 0 |
Sum kap. 4610 | 93 500 | 102 000 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgninger under kap. 4610.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
01 | Pante- og tinglysingsgebyrer (Namsmannen) | 23 500 | 23 500 |
02 | Andre inntekter | 200 | 0 |
03 | Lignings-ABC | 400 | 400 |
04 | Spesialoppdrag | 1 000 | 1 000 |
05 | Utpantingsgebyrer (Skattefogdene) | 8 100 | 8 100 |
06 | Økonomitjenester | 0 | 13 700 |
15 | Refusjon arbeidsmarkedstiltak | 0 | 0 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 0 | 0 |
Sum kap. 4618 | 33 200 | 46 700 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 4618.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
01 | Salgsinntekter | 7 400 | 6 600 |
02 | Spesialoppdrag | 70 100 | 80 000 |
04 | Tvangsmulkt | 3 000 | 3 000 |
16 | Refusjon av fødselspenger/adopsjonspenger | 0 | 0 |
Sum kap. 4620 | 80 500 | 89 600 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgninger under kap. 4620.
Komiteen slutter seg også til Regjeringens forslag til merinntekts-/merutgiftsfullmakt til kap. 1620 post 21 og kap. 4620 post 02, jf. forslag til vedtak B IV under kap. 10 Komiteens tilråding.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
50 | Overføringer | 3 120 000 | 3 200 000 |
Sum kap. 5350 | 3 120 000 | 3 200 000 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5350.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser for øvrig til sine merknader i Innst. S. nr. 44 (1999-2000) avsnitt 2.3.2 vedrørende statens eierskap i forretningsbankene.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
70 | Overføring | 3 400 644 | 10 685 130 |
Sum kap. 5351 | 3 400 644 | 10 685 130 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5351.
Post 30 Avskrivninger
Sammendrag
Det samlede avskrivningsbeløpet for de statlige forvaltningsbedriftene føres under kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift. Avskrivningsgrunnlaget er bokført kapital pr. 31. desember året før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter (maskiner og utstyr, bygninger og anlegg, transportmidler m.v.) varierer med forventet levetid. Avskrivningene utgiftsføres under hver enkelt forvaltningsbedrift. Avskrivningen må dermed også inntektsføres i statsbudsjettet for å få samsvar med kontantprinsippet. Avskrivningene i 1999 beløper seg til 2 749 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under post 30.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har i sitt budsjettopplegg ført opp kr 579 986 000 under post 30.
Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstrepartis forslag om å utsette avgjørelsen om å skille ut deler av statsbygg til et eget AS ikke fikk flertall. På bakgrunn av den etterfølgende behandling i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen slutter dette medlem seg til flertallets forslag.
Post 80 renter av statens faste kapital
Sammendrag
Renter av statens kapital i forvaltningsbedriftene tas samlet til inntekt under kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegning er den delen av bedriftenes investeringer som ikke finansieres ved kontantoverskudd fra driften. Dette regnes som lån fra statskassen, selv om investeringene utgiftsføres brutto i henhold til kontantprinsippet. Rentesatsen for lån til forvaltningsbedriftene skal tilsvare gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner i en 12-måneders periode fram til 30. september året før budsjettåret. Lånet regnes å være gitt for en 5-års periode, og må deretter evt. fornyes.
Renter på statens kapital forventes å utgjøre 16 mill. kroner i 1999.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 164 081 000 kroner under post 80 for 1999.
Sammendrag
(i 1 000 kr) | |||
Post | Betegnelse | Saldert budsjett 1999 | Forslag år 2000 |
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta | 3 000 | 3 000 |
82 | Av innenlandske verdipapirer | 100 | 100 |
83 | Av alminnelige fordringer | 97 000 | 80 000 |
84 | Av driftskreditt til statsbedrifter | 0 | 0 |
85 | Renter fra Norges Kommunalbank av grunnkjøpslån | 400 | 200 |
86 | Av statskassens foliokonto i Norges Bank | 5 547 000 | 2 314 000 |
87 | Renter av fond for støtte ved skipskontrakter og fiskebåtkontrakter | 99 000 | 0 |
Sum kap. 5605 | 5 746 500 | 2 397 300 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5605.
Komiteen viser til brev fra Stortingets presidentskap 26. november 1999 hvor det framgår at det ved vedtak i Stortinget 26. november 1999 ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (1998-1999) er fastsatt at nettorammen under rammeområde 22 skal være kr 3 029 014 000.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til sine respektive budsjettopplegg foran, som er i samsvar med den vedtatte rammesum, jf. Stortingets forretningsorden § 19.
Komiteen viser etter dette til at forslaget nedenfor, jf. tabell 2.2, fra komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, er ført opp under Komiteens tilråding under kap. 10 i denne innstilling, og til at forslaget fra Sosialistisk Venstreparti er ført opp under kap. 9 Forslag fra mindretall.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets helhetlige budsjettforslag slik dette er presentert i Budsjett-innst. S. I (1999-2000) og Budsjett-innst. S. nr. 1(1999-2000), og til merknadene i denne innstilling, og fremmer ikke eget forslag til disponering av den vedtatte ramme 22.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyres forslag til ramme ikke fikk flertall under behandlingen av Budsjett-innst. S. I (1999-2000) den 26. november. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til flertallets forslag til fordeling innenfor rammeområde 22.
Tabell 2.2
Sammenligning av budsjettall, kapitler, poster og forslag til vedtak. Rammeområde 22
Tabellen viser forslag fra Regjeringen og forslag til disponering av den vedtatte rammen for rammeområde 22 (finansadministrasjon) fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre, representanten Steinar Bastesen og fra Sosialistisk Venstreparti.
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 10 | Ap, KrF, Sp, V og repr. Steinar Bastesen | SV |
Utgifter rammeområde 22 (i hele tusen kroner) | |||||
1600 | Finans- og tolldepartementet (jf. kap. 4600) | ||||
1 | Driftsutgifter | 180 300 | 180 300 | 170 300 | |
21 | Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag | 16 600 | 16 600 | 16 600 | |
1602 | Kredittilsynet (jf. kap. 4602) | ||||
1 | Driftsutgifter | 94 600 | 94 600 | 94 600 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 700 | 700 | 700 | |
1610 | Toll- og avgiftsdirektoratet - toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610) | ||||
1 | Driftsutgifter | 759 000 | 759 000 | 759 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 4 000 | 4 000 | 4 000 | |
22 | Større IT-prosjekter | 45 300 | 45 300 | 45 300 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 14 700 | 14 700 | 14 700 | |
1618 | Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 4618) | ||||
1 | Driftsutgifter | 2 617 100 | 2 617 100 | 2 627 100 | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 57 000 | 57 000 | 57 000 | |
22 | Større IT-prosjekter | 216 700 | 206 700 | 206 700 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 169 200 | 169 200 | 169 200 | |
1620 | Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620) | ||||
1 | Driftsutgifter | 306 400 | 306 400 | 306 400 | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 80 000 | 80 000 | 80 000 | |
22 | Folke- og boligtelling i år 2000 | 53 000 | 53 000 | 53 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 7 500 | 7 500 | 7 500 | |
1632 | Kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner | ||||
60 | Tilskudd | 978 000 | 978 000 | 978 000 | |
1635 | Oppgjør av skattefordelingstvist m.v. | ||||
60 | Betaling til kommuner med beløp til gode | 25 300 | 25 300 | 25 300 | |
70 | Tilbakebetaling av skatt | 98 700 | 98 700 | 98 700 | |
1637 | EU-opplysning | ||||
70 | Tilskudd til frivillige organisasjoner | 2 000 | 2 000 | 2 000 | |
1650 | Statsgjeld, renter m.m. (jf. kap. 5606) | ||||
1 | Driftsutgifter | 16 000 | 16 000 | 16 000 | |
88 | Renter og provisjon m.m. på utenlandsk statsgjeld | 409 000 | 409 000 | 409 000 | |
89 | Renter og provisjon m.m. på innenlandsk statsgjeld | 14 252 900 | 14 252 900 | 14 252 900 | |
1670 | Avsetninger til Den nordiske investeringsbank | ||||
50 | Tapsfond for miljølåneordningen | 5 000 | 5 000 | 5 000 | |
51 | Tapsfond for prosjektlåneordningen | 2 000 | 2 000 | 2 000 | |
Sum utgifter rammeområde 22 | 20 411 000 | 20 401 000 | 20 401 000 | ||
Inntekter rammeområde 22 (i hele tusen kroner) | |||||
4602 | Kredittilsynet (jf. kap. 1602) | ||||
1 | Bidrag fra tilsynsenhetene | 94 700 | 94 700 | 94 700 | |
2 | Andre inntekter | 600 | 600 | 600 | |
4610 | Toll- og avgiftsdirektoratet - toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610) | ||||
1 | Gebyr for overtid | 11 600 | 11 600 | 11 600 | |
2 | Andre inntekter | 1 600 | 1 600 | 1 600 | |
3 | Pante-og tinglysingsgebyrer | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 83 700 | 83 700 | 83 700 | |
12 | Ekspedisjonsgebyr | 3 800 | 3 800 | 3 800 | |
13 | Gebyr ved avskilting av kjøretøy | 300 | 300 | 300 | |
4618 | Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 1618) | ||||
1 | Pante- og tinglysingsgebyr (Namsmannen) | 23 500 | 23 500 | 23 500 | |
3 | Lignings-ABC | 400 | 400 | 400 | |
4 | Spesialoppdrag | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
5 | Utpantingsgebyrer (Skattefogdene) | 8 100 | 8 100 | 8 100 | |
6 | Økonomitjenester | 13 700 | 13 700 | 13 700 | |
4620 | Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620) | ||||
1 | Salgsinntekter | 6 600 | 6 600 | 6 600 | |
2 | Spesialoppdrag | 80 000 | 80 000 | 80 000 | |
4 | Tvangsmulkt | 3 000 | 3 000 | 3 000 | |
5350 | Tilbakeføring av midler fra Statens Banksikringsfond | ||||
50 | Overføringer | 3 200 000 | 3 200 000 | 3 200 000 | |
5351 | Overføring fra Norges Bank | ||||
70 | Overføring | 10 685 130 | 10 685 130 | 10 685 130 | |
5491 | Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481) | ||||
30 | Avskrivninger | 614 486 | 614 486 | 614 486 | |
5603 | Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481) | ||||
80 | Renter av statens faste kapital | 141 470 | 141 470 | 141 470 | |
5605 | Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer | ||||
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta | 3 000 | 3 000 | 3 000 | |
82 | Av innenlandske verdipapirer | 100 | 100 | 100 | |
83 | Av alminnelige fordringer | 80 000 | 80 000 | 80 000 | |
85 | Renter fra Norges kommunalbank av grunnkjøpslån | 200 | 200 | 200 | |
86 | Av statskassens foliokonto i Norges Bank | 2 314 000 | 2 314 000 | 2 314 000 | |
Sum inntekter rammeområde 22 | 17 371 986 | 17 371 986 | 17 371 986 | ||
Sum netto rammeområde 22 | 3 039 014 | 3 029 014 | 3 029 014 | ||
Avvik fra rammevedtak | 10 000 | 0 | 0 |