Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 3: Brev til Stortinget med vedlegg fra Finansdepartementet v/finansministeren, datert 15. oktober 1998

Det vises til St meld nr 1 (1998-99) Nasjonalbudsjettet 1999, som ble framlagt for Stortinget 5. oktober. Det er oppdaget enkelte mindre feil som en ønsker å gjøre Stortinget oppmerksom på.

Kap. 1, side 8:

I omtalen av oljeprisen står det: «Gjennomsnittlig oljepris i 1997 var 135 kroner pr. fat.» Det korrekte skal være 136 kroner pr. fat.

Kap. 2, side 15, figur 2.1:

I figur 2.1 D er skalaen på venstre side feil. Det kan gi et misvisende inntrykk av utviklingen i driftsbalansen og nettofordringene. I den vedlagte figuren er denne feilen rettet opp.

Kap. 2, side 27, boks 2.2:

I tabellen i boks 2.2 er det enkelte trykkfeil i tabellen. Vedlagt følger en opprettet versjon av boksen.

Kap. 2, side 71, tabell 2.19:

For Staten skal den gjennomsnittlige årlige endringen i lønningene fra 1980 til 1997 være 5,9 pst. og ikke 6,9 pst. som det står i tabell 2.19. Riktig tabell er vedlagt.

Kap. 3, side 81, tabell 3.4:

I tabell 3.4 har nest siste linje falt ut. Denne feilen er rettet opp i den vedlagte tabellen.

Kap. 4, side 117, tabell 4.2:

Provenyvirkningene av å endre grensene for skattefri nettoinntekt for pensjonister i tabell 4.2 er ikke korrekt. De korrekte tallene er:

  • – «Underregulering av grensen for skattefri nettoinntekt for enslige pensjonister»: Påløpt 160 mill. og bokført 128 mill. kroner.

  • – «Overregulering av grensen for skattefri nettoinntekt for pensjonistektepar»: Påløpt -160 mill. kroner og bokført -128 mill. kroner.

Den korrekte tabellen er vedlagt.

Kap. 4, side 119, tabell 4.3:

Endring i forskjell på marginal skatt på arbeid og kapital målt i prosentenheter i inntektsintervallene 269 401 - 267 000 kroner og 267 001 - 285 600 kroner i tabell 4.3, side 119, er feil. De korrekte tallene er:

  • – Toppskattegrunnlag 260 401 - 267 000 kroner: -9,5 prosentenheter

  • – Toppskattegrunnlag 267 001 - 285 600 kroner: 3,7 prosentenheter

Opprettet tabell er vedlagt.

Kap. 4, side 141:

I andre avsnitt i spalte to skal setning to som lyder «Grunnlaget for skatteutgiften er beregnet som summen av de to fradragspostene på selvangivelsen, basert på selvangivelsesstatistikken for 1996.» erstattes av «Skatteutgiftene er beregnet i skattemodellen Lotte samt provenyvirkningen av å fjerne de to fradragspostene»:

Kap. 4, side 143, tabell 4.11:

Beregningene av skatteutgifter knyttet til fradrag for premie til egen pensjonsforsikring og tjenestepensjoner og fradrag for innbetalt fagforeningskontingent i tabell 4.11 er ikke korrekte. Det riktige er:

  • – «Fradrag for premie for egen pensjonsforsikring og tjenestepensjoner»: 1 340 mill. kroner.

  • – «Fradrag for innbetalt fagforeningskontingent inkl. forsikringspremie»: 550 mill. kroner.

Den korrekte tabellen er vedlagt.

Vedlegg 1, side 183, tabell 1.4:

Post F i tabell 1.4 skal summere seg til 20 150 mill. kroner og ikke 20 050 mill. kroner slik det er oppgitt i tabell 1.4. Vedlagt følger en opprettet versjon av tabellen.

Boks 2.1 viser hvordan tilgang på ny informasjon har ført til revisjoner av de økonomiske anslagene for 1998 og 1999. Veksten i BNP for Fastlands-Norge anslås i denne meldingen til 3,0 pst. i år, som er det samme som i Nasjonalbudsjettet for 1998. Sammenliknet med anslagene i Nasjonalbudsjettet i fjor er imidlertid veksten i det private forbruket oppjustert fra 3,2 til 3,9 pst. og sysselsettingsveksten fra 1,4 til 2,2 pst. I tabellen nedenfor gis en oversikt over hvordan disse anslagsendringene kan knyttes til ulike faktorer i norsk og internasjonal økonomi. Tabellen gir også oversikt over i hvilken grad endret atferd i husholdninger og bedrifter kan ha bidratt til at anslagene er endret.

Faktorer bak endringer i anslagene for veksten i makroøkonomiske hovedstørrelser i 1998. Bidrag til prosentvis vekst

BNP, Fastlands-Norge

Privat forbruk

Sysselsetting

Utenriksøkonomi

-0,7

-0,6

-0,4

Markedsvekst

0,1

0,1

0,1

Eksportmarkedsandeler

-0,2

-0,2

-0,1

Importandeler

-0,6

-0,3

-0,4

Importpriser

-0,1

-0,2

0,0

Netto tjenesteeksport

0,1

0,1

0,0

Offentlig sektor

0,3

0,5

0,3

Offentlig konsum og investeringer

0,2

0,2

0,3

Avgifter

-0,1

-0,2

0,0

Netto overføringer til husholdningene

0,2

0,5

0,0

Husholdningene

-0,7

-1,3

-0,2

Sparerate

-0,4

-1,2

-0,1

Boliginvesteringer

-0,3

-0,1

-0,1

Bedriftene

0,8

0,8

1,4

Oljeinvesteringer

0,1

0,1

0,1

Ressursbasert produksjon1)

0,2

0,0

0,0

Investeringer, fastlandsforetak

0,3

0,1

0,1

Timeverksproduktivitet

0,2

0,6

1,2

Lønnsdannelse

0,2

0,5

0,0

Renter på innskudd og utlån

0,1

0,2

0,0

Prisdannelse

0,2

0,6

0,0

Uforklart avvik

-0,2

0,1

-0,3

Sum endring fra NB98 til NB99

0,0

0,7

0,9

1) Produksjon og vareinnsats i primærnæringer, elektrisitetsforsyning og raffineringssektoren.

Kilde: Finansdepartementet.

Som det framgår av tabellen, trekker sterkere vekst i offentlig konsum og i overføringene til husholdningene, økte impulser fra ressursbasert produksjon og investeringer i fastlandsforetakene og endret bidrag fra pris- og lønnsdannelsen isolert sett i retning av sterkere vekst i BNP Fastlands-Norge. Disse vekstimpulsene er imidlertid fullt ut blitt motvirket av økte importandeler, reduserte eksportmarkedsandeler og en sterkere økning i husholdningenes sparerate enn tidligere lagt til grunn.

For 1998 anslås sysselsettingsveksten betydelig høyere enn for ett år siden. I hovedsak skyldes dette at det nå legges til grunn en svakere vekst i timeverksproduktiviteten enn i Nasjonalbudsjettet for 1998.

Anslaget for veksten i det private forbruket er i denne meldingen oppjustert med 0,7 prosentpoeng for inneværende år. Denne oppjusteringen henger først og fremst sammen med en sterkere vekst i stønadene til husholdningene, sterkere reallønnsvekst og en sterkere vekst i sysselsettingen enn tidligere regnet med. Økt sparing og svakere utvikling i utenriksøkonomien bidrar på den annen side til å dempe veksten i det private forbruket.

Tabell 2.19 Beregnet årslønnsvekst og overheng fra 1996. Prosentvis endring fra foregående år

År

Alle grupper1)

Industri-arbeidere

Funksjonærer i NHO- bedrifter

Vare- handel

Bank

Forsikr.

Stat

Kom-

muner2)

1981

11,6

10,1

12,8

10,7

13,2

13,0

11,5

12,4

1982

11,6

10,5

11,8

11,5

13,2

12,8

12,3

12,1

1983

8,5

8,3

9,1

8,5

8,6

9,6

7,6

9,0

1984

7,5

7,9

8,0

8,2

6,5

5,6

6,5

7,5

1985

7,6

7,4

8,5

7,9

8,1

6,7

7,0

7,3

1986

9,8

10,0

9,8

10,9

9,3

8,8

9,2

10,0

1987

8,0

8,1

8,0

8,5

5,8

5,4

7,3

7,5

1988

5,9

5,8

5,6

8,4

9,9

11,6

3,3

3,6

1989

4,3

5,0

3,6

4,5

4,0

3,1

4,8

4,7

1990

5,3

5,6

5,7

6,7

6,1

7,3

5,4

4,3

1991

5,3

4,8

5,8

5,6

5,9

4,4

4,9

5,5

1992

3,6

3,0

4,3

3,7

3,0

3,3

4,3

2,9

1993

2,9

2,4

3,7

3,2

3,6

3,4

2,6

2,5

1994

2,7

2,9

3,5

2,8

3,8

5,0

2,2

2,4

1995

3,0

3,4

3,7

3,3

3,7

2,3

3,1

2,8

1996

4,4

4,2

4,3

5,3

4,7

4,1

4,4

4,4

1997

4,3

3,7

4,8

4,7

4,9

5,5

4,2

3,9

1980-97

178,7

177,2

196,8

200,1

200,1

193,2

164,1

169,3

Gj.snittlig årlig

endring 1980-97

6,2

6,2

6,6

6,7

6,7

6,5

5,9

6,0

Overheng fra 1997

1,6

1,3

2,0

1,5

1,5

0,9

1,7

1,3

1) Veid gjennomsnitt med andel av totalt utbetalt lønn som vekter. Gjennomsnittet omfatter også grupper som ikke er med i tabellen.

2) Heltidsansatte inkl. helse- og sosialvesen, men ekskl. skoleverket.

Kilde: Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene.

Tabell 3.4 Statsbudsjettets underliggende utgiftsvekst fra 1998 til 1999. Mill. kroner

1998

1999

Anslag på regnskap

Anslag på regnskap

Verdi-

vekst pst.

Volum-

vekst1) pst.

Statsbudsjettets utgifter

438 189

456 937

-

Statlig petroleumsvirksomhet

26 323

24 717

-

Dagpenger til arbeidsledige

5 469

5 271

-

Renteutgifter

17 202

18 107

=

Utgifter utenom petroleumsvirksomhet, dagpenger til arbeidsledige og renteutgifter

389 195

408 842

-

Flyktninger i Norge

230

375

-

Oppbygging av næringsfond

33

14

+

Omlegging av innlånssystemet i Statens lånekasse for utdanning

599

-

Overtakelse av Fornebu fra Luftfartsverket

2 301

-

Kjøp av jernbanestrekningen Gardermoen-Eidsvoll

1 680

+

Nettobudsjettering statssykehus

1 304

=

Underliggende utgifter

387 253

408 055

5,4

1,0

1) Anslått prisstigning i statsbudsjettets utgifter: 4,3 pst.

Kilde: Finansdepartementet.

Tabell 4.2 Provenyvirkninger av forslaget til skatte- og avgiftsopplegg for 19991). Negative tall betyr lettelser. Mill. kroner

Påløpt

Bokført

Endringer i personbeskatningen

Økt skatt på alminnelig inntekt for personlige skattytere

Redusert toppskatt

Økt klassefradrag

Økt minstefradrag utover økningen som følge av grønn skatt

Økt skattefri grense for trygdeavgift («frikortgrensen»)

Underregulering av grensen for skattefri nettoinntekt for enslige pensjonister

Overregulering av grensen for skattefri nettoinntekt for pensjonistektepar

Nominelt uendrede beløpsgrenser mv. (forsørgerfradrag, særfradrag for alder og uførhet mv., formuesskatten, reisefradrag, BSU, AMS, mv.) og samspillseffekter2)

Oppjustering av ligningsverdien for fast eiendom (ekskl. skog)

Endringer i fradraget for reiser mellom hjem og arbeid

Fjerning av sjømannsfradraget for ansatte på flytende petroleumsinstallasjoner

1 670

4 575

-445

-1 495

-1 965

-55

160

-160

260

505

250

40

1 336

3 660

-356

- 1 196

-1 572

-44

128

-128

208

404

200

32

Endringer i avgifter

Økt el-avgift og fjerning av fritaket for elektrokjeler

Grunnavgift på fyringsolje

Økt avgift på alle tobakkvarer unntatt sigaretter

Økt årsavgift og økt engangsavgift på biler

Tollfrihet for en del varer hvor det nå er gitt administrative tollnedsettelser mv.

Økt fribeløp i arveavgiften3)

2 820

1 725

490

580

195

-44

-125

2 366

1 295

450

530

181

-40

-50

Endringer i skatteregler for bedrifter

Økt skatt på alminnelig inntekt for bedrifter i Fastlands-Norge

Økt skatt på alminnelig inntekt for sokkelvirksomheten

Økt grunnrenteskatt på kraftproduksjon

Innstramminger i rederibeskatningen

1 485

850

340

175

120

240

0

170

0

70

Endringer omtalt i RNB98, jordbruksoppgjøret og ifm. kontantstøttevedtaket

CO2-avgift på sokkelen (netto)

Økt arbeidsgiveravgift på lønnsinntekter over 16 G

Fritak for investeringsavgift i landbruk

Økt foreldrefradrag ifm. kontantstøttevedtaket

-320

75

100

-400

-95

294

370

0

0

-76

Tollreduksjoner iht. WTO-forpliktelsen

-270

-250

Konjunkturavgift

1 400

0

Sum økte skatter og avgifter, ekskl. barnetrygd og grønn skatt

6 785

3 986

Barnetrygd

Nominell videreføring barnetrygd

Redusert søskengradering barnetrygd

Fjerning av småbarnstillegget for barn det mottas kontantstøtte for

1 525

660

205

660

1 525

660

205

660

Grønn skatt4)

Nye og utvidede miljøavgifter

Kompensasjon og tiltak for fornybare energikilder

Økt minstefradrag

0

1 395

-605

-790

64

1 280

-584

-632

1) Provenyvirkningene for skattene er målt i forhold til et referansesystem for 1999 der de fleste grensene i skattereglene for 1998 (inkl. vedtak ifm. RNB98) er oppjustert med anslått lønnsvekst fra 1998 til 1999. Provenyvirkningene for avgifter er målt i forhold til en regulering av kvantumsavgiftene med anslått prisvekst fra 1998 til 1999 og uendrede verdiavgifter.

2) Nominelt uendrede grenser gir en skjerpelse på 380 mill. kroner, mens samspillseffekter gir en lettelse på 120 mill. kroner. Posten samspillseffekter fanger opp effekten av avrundinger og samspill mellom ulike skatteendringer som det ikke tas hensyn til i beregningen av enkeltvirkninger.

3) I tillegg tar Regjeringen sikte på å foreslå i RNB99 en refusjonsordning for dokumentavgift i arveavgiften ved generasjonsskifte i familieeide bedrifter. Dette anslås å innebære en lettelse på om lag 30 mill. kroner på årsbasis, og om lag 15 mill. kroner i 1999 dersom den innføres fra 1.7.99.

4) De økte inntektene fra grønne skatter gis ut igjen i form av enkelte skattelettelser, samt som kompensasjon over statsbudsjettet, slik at den påløpte nettoeffekten er null.

Kilde: Finansdepartementet.

Tabell 4.3 Tilnærming av marginalskatt på lønnsinntekt og kapitalinntekt i forslaget for 1999. Andel lønnstakere over 17 år i klasse 1 etter toppskattegrunnlag

Toppskattegrunnlag i 1999. Kroner

Endring i forskjell på marginalskatt på arbeid og kapital1)

Prosentenheter

Andel av

lønnstakerne.

Pst.

0 - 171 1502)

-0,5

37,1

171 151 – 186 190

-6,1

4,0

186 191 – 260 400

0,0

26,3

260 401 – 267 000

-9,5

2,3

267 001 – 285 600

3,7

5,7

285 601 - -0,524,6
Antall 2 142 324

1) Kolonnen viser endringen fra 1998 til forslaget for 1999 i den formelle forskjellen i marginalskatten på lønnsinntekt mv. og kapitalinntekt regnet i prosentenheter.

2) I denne gruppen er det enkelte skattytere som får en større reduksjon enn 0,5 prosentenheter som følge av oppreguleringen av nedre grense for trygdeavgiften. På den annen side er det noen skattytere som ikke får noen endring ift. gjeldende regler som følge av at de er under opptrappingssatsen for trygdeavgiften på 25 pst.

Kilde: Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet.

Tabell 4.11 Anslag for enkelte skatteutgifter1). 1998

Mill. kroner

Rettet mot distriktene

Gunstige skatteregler for skattytere bosatt i Nord-Norge:

– Lavere skatt på alminnelig inntekt for personer bosatt i Finnmark og Nord-Troms (24,5 pst.)

240

– Personlige skattytere i Finnmark og Nord-Troms er fritatt for øverste trinn i toppskatten

40

– Særskilt fradrag i alminnelig inntekt for personer bosatt i Finnmark og Nord-Troms

240

Fritak for merverdiavgift på el-kraft i Nord-Norge

500

Fritak for forbruksavgift på elektrisitet i Nord-Troms og Finnmark

100

Rettet mot næringsvirksomhet

Særfradrag for sjømenn og fiskere på 30 pst. av inntekten, maksimalt 70 000 kroner

600

Særskilt skatteregime for rederier

500

Avgiftsreduksjon /fritak for mineraloljeavgift

1 600

Andre skatteutgifter

Aksjesparing med skattefradrag (AMS)

450

Boligsparing for ungdom (BSU)

280

Fradrag for premie for egen pensjonsforsikring og tjenestepensjoner

1 340

Fradrag for innbetalt fagforeningskontingent inkl. forsikringspremie

550

Forsørgerfradrag i skatt

2 000

35 pst 35 pst. rabatt ved formuesverdsettelsen av ikke-børsnoterte aksjer og aksjer notert på SMB-listen

820

80 pst. regelen i formuesskatten

100

Fritak for merverdiavgift for:

– Aviser

1 000

– Tidsskrifter

100

– Bøker

1 200

– Ferging av kjøretøyer

130

Fritak for forbruksavgift på elektrisitet for elektrokjeler

200

Avgiftsfritt innenlandssalg av alkohol og tobakk til ambassader mv. inkl. emballasje- og merverdiavgift

5

Fritak for autodieselavgift for busser

400

Fritak for avgift på engangsemballasje for melkekartonger mv.

500

1) Tabellen viser de isolerte virkningene av de enkelte skatteutgiftene.

Kilde: Finansdepartementet

Tabell 1.4 Påløpte inntekter og utgifter i offentlig forvaltning etter nasjonalregnskapets definisjoner.

Mill. kroner og prosentvis endring fra året før

Regnskap

Anslag på regnskap

Prosentvis endring fra året før

1995

1996

1997

1998

1999

1996

1997

1998

1999

A Totale inntekter (B+C)

475 239

528 729

562 337

560 413

609 190

11,3

6,4

-0,3

8,7

B Løpende inntekter

474 264

527 700

561 302

559 313

608 040

11,3

6,4

-0,4

8,7

1. Formuesinntekter

48 320

48 711

46 274

49 046

53 027

0,8

-5,0

6,0

8,1

2. Skatt- og pensjonspremier

394 891

436 645

465 576

478 728

515 158

10,6

6,6

2,8

7,6

2.1 Oljeskatter

29 051

42 455

39 681

21 000

29 500

46,1

-6,5

-47,1

40,5

2.2 Produksjonsskatter

Fastlands-Norge

143 017

154 754

164 186

172 931

182 629

8,2

6,1

5,3

5,6

2.3 Skatt og trygdeavgifter

Fastlands-Norge

222 823

239 436

261 709

284 796

303 029

7,5

9,3

8,8

6,4

3. Overføringer innen offentlig

forvaltning

0

0

0

0

0

-

-

-

-

4. Overføringer fra offentlig

forretningsdrift

10 970

26 872

38 070

20 989

29 989

145,0

41,7

-44,9

42,9

5. Overføringer fra Norges Bank

14 340

7 239

4 237

3 811

3 401

-49,5

-41,5

-10,1

-10,8

6. Andre overføringer, bøter,

driftsresultat mv.

5 743

8 233

7 145

6 740

6 465

43,4

-13,2

-5,7

-4,1

C Kapitalinntekter

975

1 029

1 035

1 100

1 150

5,5

0,6

6,3

4,5

1. Avgift på arv og gaver

975

1 029

1 035

1 100

1 150

5,5

0,6

6,3

4,5

D Totale utgifter (E+F)

442 991

462 580

481 427

511 239

538 932

4,4

4,1

6,2

5,4

E Løpende utgifter

423 599

444 238

459 812

489 115

517 882

4,9

3,5

6,4

5,9

1. Renteutgifter og utbytte

26 857

26 723

24 220

23 569

24 920

-0,5

-9,4

-2,7

5,7

2. Overføringer til utlandet

7 931

7 200

8 614

8 574

8 363

-9,2

19,6

-0,5

-2,5

3. Subsidier

33 996

35 116

33 955

32 080

35 329

3,3

-3,3

-5,5

10,1

4. Stønader til husholdninger

146 615

154 791

160 960

174 741

186 041

5,6

4,0

8,6

6,5

5. Overføringer til ideelle

organisasjoner

11 653

13 666

13 289

14 813

15 304

17,3

-2,8

11,5

3,3

6. Overføringer innen offentlig

forvaltning

0

0

0

0

0

-

-

-

-

7. Overføringer til offentlig

forretningsdrift

1 941

-138

-66

-108

-108

-107,1

-52,2

63,6

0,0

8. Konsum i offentlig forvaltning

194 606

206 880

218 840

235 447

248 033

6,3

5,8

7,6

5,3

F Kapitalutgifter

19 392

18 342

21 615

22 123

21 050

-5,4

17,8

2,4

-4,9

1. Nettoinvesteringer i fast

realkapital

15 120

15 969

19 385

18 819

17 146

5,6

21,4

-2,9

-8,9

2. Netto kjøp av tomter og grunn

34

-429

-373

-777

-777

-

-13,1

108,3

0,0

3. Kapitaloverføringer til

næringsvirksomhet

3 419

1 958

1 595

2 894

3 494

-42,7

-18,5

81,4

20,7

4. Kapitaloverføringer til utlandet

819

844

1 008

1 188

1 188

3,1

19,4

17,9

0,0

G Nettofinansinvestering (A-D)

32 247

66 149

80 910

49 175

70 258

105,1

22,3

-39,2

42,9

1 Kapitalinnskudd i statlig

forretningsdrift (netto)

10 918

1 440

6 187

12 164

6 906

-86,8

329,7

96,6

-43,2

2 Overskudd før lånetransak-

sjoner

21 329

64 710

74 723

37 011

63 352

203,4

15,5

-50,5

71,2

Kilde: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrå