11. Rammeområde 20 (tilfeldige utgifter og inntekter) under finanskomiteen
Under programområde 26 Ymse utgifter foreslås bevilget 6,2 mrd. kroner. Bevilgningen er i sin helhet ført under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. Bevilgningen står som motpost for tilleggsbevilgninger og overskridelser, bl.a. til lønnsoppgjør for statsansatte, regulering av pensjoner i folketrygden, jordbruksavtalen og uforutsette utgifter.
Bevilgningen til ekstraordinære sysselsettingstiltak som tidligere inngikk i område 26, er fra og med 1999- budsjettet inkludert i den ordinære bevilgningen til arbeidsmarkedstiltak som er foreslått og omtalt under Arbeids- og administrasjonsdepartementets budsjett.
Regjeringa har tidlegare i haust og samtidig med denne proposisjonen fremma i alt 12 tilleggsproposisjonar til St.prp. nr. 1 (1998-99). Samla sett gir desse proposisjonane ein auke i utgiftene på på statsbudsjettet på 384,0 mill. kroner. Inntektene er foreslått auka med 103,2 mill. kroner. Samla sett gir dermed desse forslaga ein auke i underskotet på statsbudsjettet med i alt 280,8 mill. kroner. Auka utlån og løyvingar i samband med petroleumsverksemda er då ikkje medrekna.
I tillegg blir det i denne proposisjonen lagt fram forslag om auka løyvingar på i alt 105 mill. kroner. Samla sett er dermed det oljekorrigerte underskotet på statsbudsjettet auka med 385,8 mill. kroner sidan St.prp. nr. 1 (1998-99) vart lagt fram. Regjeringa gjer framlegg om at det auka oljekorrigerte underskotet blir dekka ved at reserven for tilleggsløyvinger under kap. 2309 Tilfeldige utgifter blir sett ned tilsvarande.
Løyvingar til utlån er foreslått auka med 1040 mill. kroner etter framlegget av St.prp. nr. 1 (1998-99). Forslaga gjeld lån til Oslo Lufthavn AS og NSB Gardermobanen AS.
Det blir samtidig med denne proposisjonen lagt fram ein proposisjon der løyvingane til investeringar i statleg petroleumsverksemd er foreslått auka med 800 mill. kroner og aksjeutbyttet frå Statoil er foreslått sett ned med 500 mill. kroner.
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2309 | Tilfeldige utgifter | ||
01 | Driftsutgifter | 5 781 274 000 | |
mot tidlegare foreslått 6 167 066 000 kroner |
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har i sine respektive forslag til rammevedtak lagt til grunn at kap. 1530 Tilskudd til de politiske partier økes med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, mot en tilsvarende reduksjon i rammeområde 20 tilfeldige utgifter og inntekter.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte, vil påpeke at Regjeringen i St.prp. nr. 1 (1998-99) Tillegg nr. 13 har foreslått å redusere ymseposten med 385,5 mill. kroner. Når sentrumspartiene i sitt justerte budsjettforslag reduserer posten med ytterligere 500mill. kroner, innebærer dermed sentrumspartienes justerte forslag at ymseposten reduseres med nær 900 mill. kroner i forhold til forslaget fra Regjeringen i St.prp. nr. 1 (1998-99). Flertallet vil påpeke at det verken fra Regjeringen eller fra sentrumspartiene er konkretisert hvilke tiltak denne reduksjonen på nær 900 mill. kroner vil gå ut over.
Flertallet mener forslaget om kutt på nær 900 mill. kroner enten må skyldes at ymseposten fra Regjeringens side var klart overbudsjettert i utgangspunktet, eller en manglende seriøsitet i det justerte budsjettopplegget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 2309 post 01.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til det justerte sentrumsbudsjettet hvor det foreslås å redusere bevilgningen under kap. 2309 Tilfeldige utgifter med 500 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at kap. 3209 skal dekke statens utgifter til inntektsoppgjør og uforutsette utgifter som oppstår i løpet av budsjettåret. Nedsettelsen av denne posten med 500 mill. kroner innebærer at det fortsatt er midler til å dekke inntektsoppgjørene i tråd med forutsetningene i budsjettdokumentene, men at det er lavere reserver til uforutsette utgifter i budsjettåret. Disse medlemmer viser til at nedsettelsen således innebærer at Regjeringen må føre en mer restriktiv linje når det gjelder å fremme forslag om tilleggsbevilgninger.
Under kap. 5309 post 29 foreslås det bevilget 50 mill. kroner som det samme som i vedtatt budsjett 1998.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5309 post 29.
Nedenfor er det gitt oversikt over de ulike fraksjoners forslag til beløp under rammeområde 20. Komiteen viser til at forslaget fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte har tilslutning fra et flertall i komiteen. Dette forslaget er derfor ført opp under komiteens tilråding i kap. 16.
De to andre forslagene er ført opp under forslag fra mindretall i avsnitt 13.
Komiteen viser til at i samsvar med forretningsordenens §19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-97), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen for rammeområde 20 som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I tas opp til votering ved behandlingen av denne innstilling.
Sammenligning av budsjettall, kapitler og poster. Rammeområde 20
Utgifter rammeområde 20 (i hele tusen kroner)
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 13 | Ap, H, SV og TF | KrF, Sp og V | FrP |
2309 | Tilfeldige utgifter | |||||
1 | Driftsutgifter | 5 781 274 | 5 771 274 | 5 271 274 | 5 781 274 | |
Sum utgifter rammeområde 20 | 5 781 274 | 5 771 274 | 5 271 274 | 5 781 274 |
Inntekter rammeområde 20 (i hele tusen kroner)
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 med Tillegg nr. 13 | Ap, H, SV og TF | KrF, Sp og V | FrP |
5309 | Tilfeldige inntekter | |||||
29 | Ymse | 50 020 | 50 020 | 50 020 | 50 020 | |
Sum inntekter rammeområde 20 | 50 020 | 50 020 | 50 020 | 50 020 | ||
Sum netto rammeområde 20 | 5 731 254 | 5 721 254 | 5 221 254 | 5 731 254 |