4. De enkelte endringene vedrørende rammeområde 19 (rammetilskudd til kommunesektoren)
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) og i Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99).
Disse medlemmer viser til at det borgerlige budsjettforliket innebærer et dårligere kommuneopplegg enn Regjeringens opprinnelige opplegg og langt dårligere enn Arbeiderpartiets opplegg.
Disse medlemmer viser til at rammetilskuddene i Arbeiderpartiets opplegg er 2,1 mrd. kroner større enn i de fem borgerlige partienes forslag. Samlet sett er Arbeiderpartiets kommuneøkonomiske opplegg over 800 mill. kroner bedre enn forliket. De frie inntektene, dvs. summen av skatteinntekter og rammetilskudd er omlag 1,2 mrd. kroner høyere i Arbeiderpartiets opplegg.
Disse medlemmer viser til at det borgerlige kommuneopplegget har en langt dårligere fordelingsprofil mellom skattesvake og skattesterke kommuner enn Arbeiderpartiets opplegg. Dette skyldes at Arbeiderpartiet har valgt å gi kommunene større inntekter gjennom rammetilskuddene, mens sentrumspartiene sammen med Høyre og Fremskrittspartiet har valgt et høyere nivå på skattenes andel av kommunenes samlede inntekter.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til endringer i det justerte sentrumsopplegget som følge av avtalen om subsidiær støtte fra Fremskrittspartiet og Høyre. Resultatet for kommunesektoren er at summen av endringene i inntekter og utgifter er tilnærmet null. Det innebærer at Regjeringens forslag til kommuneopplegg for 1999 gjennomføres som forutsatt.
Disse medlemmer viser til at bortfall av el-avgiften og avgiften på fyringsolje betyr en besparelse på 120mill. kroner for kommunesektoren. At arbeidsgiverperioden innenfor sykelønnsordningen ikke utvides innebærer en besparelse for kommunesektoren på anslagsvis 190mill. kroner. Nettovirkningen av budsjettavtalen er om lag 135mill. kroner i reduserte skatteinntekter for kommunene og om lag uendret nivå på skatteinntektene for fylkeskommunene. For å oppveie endringen i reduserte skatteinntekter som følge av endringer i skatteopplegget foreslås innbyggertilskuddet til kommunene satt opp med 85 mill. kroner.
Justert for redusert innbyggertilskudd på 85mill. kroner som følge av endringer i det justerte sentrumsopplegget, blir netto økning på 50mill. kroner å føre opp på post 64 Skjønnstilskudd.
En økning av refusjonsprosenten i 1999 for behandling på sykehus fra 45 til 50 pst. innebærer at det trekkes 1021,6mill. kroner fra rammetilskuddet til fylkeskommunene og at fylkeskommunene får høyere refusjonsinntekter fra Sosial- og helsedepartementets budsjett.
Disse medlemmer viser til at budsjettavtalen medfører en reduksjon i driftstilskudd til barnehager på 125mill. kroner. Disse medlemmer vil understreke at dersom det bygges flere nye barnehager enn overslagsbevilgningen har tatt høyde for, vil posten måtte tilføres mer midler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sin merknad i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 9.1.
Nedenfor er det gitt oversikt over ulike fraksjoners forslag til beløp under rammeområde 19. Komiteen viser til forslaget fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre med subsidiær tilslutning fra Fremskrittspartiet og Høyre, har tilslutning fra et flertall i komiteen. Dette forslaget er derfor ført opp under komiteens tilråding i avsnitt 11 nedenfor.
De øvrige fraksjoners forslag er ført opp under forslag fra mindretall vedrørende rammeområde 19 i avsnitt 7 nedenfor eller i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 12.
Komiteen viser til at i samsvar med forretningsordenens §19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-97), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen for rammeområde 19 som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (1998-99) tas opp til votering ved behandlingen av denne innstillingen.
Standpunkttabell. Rammeområde 19 (Rammetilskudd til kommunesektoren)
Utgifter (i hele tusen kroner)
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | Ap | KrF, Sp og V | FrP | H | SV | TF |
571 | Rammetilskudd til kommuner | ||||||||
60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning | 22 421 368 | 22 901 368 | 22 421 368 | 23 921 368 | 21 485 368 | 25 171 368 | 22 621 368 | |
61 | Inntektsutjevnende tilskudd | 6 179 259 | 6 179 259 | 6 179 259 | 3 529 259 | 6 179 259 | 6 179 259 | 6 179 259 | |
62 | Nord-Norge-tilskudd | 973 812 | 973 812 | 973 812 | 673 812 | 940 812 | 973 812 | 1 023 812 | |
63 | Regionaltilskudd | 283 350 | 283 350 | 283 350 | 143 350 | 283 350 | 283 350 | 303 350 | |
64 | Skjønnstilskudd | 2 531 500 | 2 781 500 | 2 581 500 | 1 331 500 | 2 531 500 | 2 871 500 | 2 581 500 | |
65 | Hovedstadstilskudd | 159 000 | 159 000 | 159 000 | 659 000 | 0 | 159 000 | 159 000 | |
572 | Rammetilskudd til fylkeskommuner | ||||||||
60 | Innbyggertilskudd/utgiftsutjevning | 10 155 429 | 10 475 429 | 9 133 829 | 7 955 429 | 9 589 429 | 11 405 429 | 10 205 429 | |
61 | Inntektsutjevnende tilskudd | 5 587 000 | 5 587 000 | 5 587 000 | 3 987 000 | 5 587 000 | 5 587 000 | 5 587 000 | |
62 | Nord-Norge-tilskudd | 657 600 | 657 600 | 657 600 | 457 600 | 634 600 | 657 600 | 677 600 | |
64 | Skjønnstilskudd | 1 039 500 | 1 149 500 | 1 039 500 | 639 500 | 1 039 500 | 1 199 500 | 1 039 500 | |
65 | Hovedstadstilskudd | 129 000 | 129 000 | 129 000 | 129 000 | 0 | 129 000 | 129 000 | |
Sum utgifter | 50 116 818 | 51 276 818 | 49 145 218 | 43 426 818 | 48 270 818 | 54 616 818 | 50 506 818 | ||
Sum inntekter | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Sum netto | 50 116 818 | 51 276 818 | 49 145 218 | 43 426 818 | 48 270 818 | 54 616 818 | 50 506 818 |