Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. De enkelte endringene vedrørende rammeområde 23 (skatter og avgifter)

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre henviser til Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 2.1, og viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og vil med dette foreslå at toppskattesatsen settes til 13,5 pst. Samtidig vil innslagspunktet i toppskatten være kr269100 i klasse 1 og kr318600 i klasse 2. Disse medlemmer viser til at sammen med en videreføring av skattesatsen på 28 pst. vil dette gi en marginalskatt på 49,3 pst.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortingets skattevedtak for inntektsåret 1999

§ 3-1 skal lyde:

Personlig skattepliktig skal av personinntekt fastsatt i medhold av skatteloven §55, svare toppskatt til staten med 13,5 pst. for den delen av inntekten som overstiger kr269100 i klasse 0 og 1 og kr318600 i klasse 2.

Personlig skattepliktig i en kommune i Finnmark eller i kommunene Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke, skal likevel bare svare toppskatt til staten av inntekt som nevnt i første ledd med 9,5 pst. av hele den delen av inntekten som overstiger kr 269100 i klasse 0 og 1 og kr 318600 i klasse 2.

Dersom den skattepliktige er bosatt i riket bare en del av året, nedsettes beløpene i første og annet ledd forholdsmessig under hensyn til det antall hele eller påbegynte måneder av året han har vært bosatt her. Tilsvarende gjelder for skattepliktige som ikke er bosatt i riket, men som plikter å svare skatt etter skatteloven §15 bokstav c og d, eller petroleumsskatteloven.»

Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5501 post 70 på kr 16121000000, som er kr 79000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 2.1.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 2.3.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og til merknad under Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 2.3. Disse medlemmer vil med dette ta ut forslaget om økning av skattesatsen på grunnrenteinntekt i kraftforetak fra 27 pst. til 32 pst. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortingets skattevedtak for inntektsåret 1999

§ 3-3 skal lyde:

Av grunnrenteinntekt i vannkraftverk fastsatt i medhold av skatteloven §19A-4 svares grunnrenteskatt med 27 pst.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at sentrumspartienes justerte forslag er likelydende med disse medlemmers prinsipale forslag.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og til merknad under Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 2.14. Disse medlemmer vil med dette fremme følgende forslag :

«CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen for budsjetterminen 1999

Fra 1. januar 1999 skal det i henhold til lov av 21.desember 1990 nr. 72 om avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen betales CO2-avgiften til statskassen etter følgende satser :

  • a) for gass 89 øre pr. standardkubikkmeter,

  • b) for olje eller kondensat 89 øre pr. liter.»

Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5508 post 70 på kr 3645000000, som er kr 355000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at sentrumspartienes justerte forslag er likelydende med disse medlemmers prinsipale forslag.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 2.14.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til merknad under Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.2.1 og til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Fremskrittspartiet og Høyre, der en reduksjon av avgiftene på svakvin, sterkvin og brennevin på 5 pst. inngår. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I A. Avgift på brennevin og vin m.m.

§ 1 første ledd skal lyde:

Fra 1. januar 1999 skal det i henhold til lov av 19.juni 1964 nr. 1 betales avgift til statskassen ved innførsel eller innenlandsk tilvirking av sprit, isopropanol, brennevin, vin, fruktvin og mjød med følgende beløp:

  • 1. Drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent alkohol: 690 øre pr. volumprosent og liter.

  • 2. Drikk med alkoholstyrke 15-22 volumprosent alkohol (sterkvin): 682 øre pr. volumprosent og liter.

  • 3. Drikk med alkoholstyrke over 7 og under 15 volumprosent alkohol (svakvin): 358 øre pr. volumprosent og liter.

  • 4. Drikk med alkoholstyrke over 0,7 til og med 7 volumprosent alkohol, avgiftsbelegges etter satsene som gjelder for øl med tilsvarende alkoholstyrke.»

Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5526 post 71 på kr 4739000, som er kr 66000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.2.1.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre henviser til Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.5, og viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og går inn for å fjerne avgiftsøkningen, ut over prisjustering, for alle tobakksvarer. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Avgift på tobakkvarer

§ 1 skal lyde:

Fra 1.januar 1999 skal det i henhold til lov av 19.mai 1993 nr. 11 betales avgift til statskassen etter følgende satser av:

  • a) Sigarer: kr 0,79 pr. gram av pakningens nettovekt. Vekten av fastmunnstykke skal tas med i den nettovekt som danner grunnlaget for beregning av avgiften.

  • b) Sigaretter: kr 1,58 pr. stk. Med én sigarett menes en sigarett som har en lengde til og med 90mm, som to regnes sigaretten dersom den har en lengde på over 90mm, men maks. 180mm, osv. Filter og munnstykke tas ikke med ved beregningen av lengden.

  • c) Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning: kr 0,95 pr. gram av pakningens nettovekt.

  • d) Skråtobakk: kr 0,45 pr. gram av pakningens nettovekt.

  • e) Snus: kr 0,45 pr. gram av pakningens nettovekt.

  • f) Sigarettpapir og sigaretthylser: kr 0,02 pr. stk. av innholdet i pakningen.

Departementet kan fastsette en forenklet avgiftsberegning for varer som reisende innfører til personlig bruk utover avgiftsfri kvote.»

Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5531 post 70 på kr 7285000 kroner, som er kr 530000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.5.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og til merknad under Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.6.2. Disse medlemmer vil med dette ta ut forslaget om økning i engangsavgift for biler. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I A. Engangsavgift på motorvogner m.m.

§ 1 avgiftsgruppe a og d skal lyde:

  • 1. Personbiler,

  • 2. varebiler klasse 1 og

  • 3. understell med motor for slike motorvogner:

kr 23,92 pr. kg av de første 1150 kg av vektavgiftsgrunnlaget,

kr 47,85 pr. kg av de neste 250 kg av vektavgiftsgrunnlaget,

kr 95,70 pr. kg av resten (vektavgift),

dessuten:

kr 7,28 pr. cm3 av de første 1 200 cm3 av slagvolumet,

kr 19,07 pr. cm3 av de neste 600 cm3 av slagvolumet,

kr 44,84 pr. cm3 av de neste 400 cm3 av slagvolumet,

kr 56,03 pr. cm3 av resten (slagvolumavgift),

dessuten:

kr 95,27 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten,

kr 347,50 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten,

kr 695,22 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten,

kr 1176,66 pr. kW av resten (motoreffektavgift).

  • 1. Kombinerte biler med totalvekt under 3500 kg og

  • 2. understell med motor for slike motorvogner: 35 pst. av avgiften under avgiftsgruppe a.»

Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5536 post 71 på kr 8699000, som er kr 151000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.6.2.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og til merknad under Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.6.3. Disse medlemmer vil med dette ta ut forslaget om økning i årsavgift på motorvogner. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«II. Årsavgift

§ 1 skal lyde:

For 1999 betales i henhold til lov av 19. juni 1959 nr. 2 avgift til statskassen med:

  • 1. kr 1 965 av:

    • a) Personbiler

    • b) Varebiler

    • c) Campingbiler med tillatt totalvekt mindre enn 12 000 kg

    • d) Busser under 6 meter med inntil 17 seteplasser (minibusser)

    • e) Kombinerte biler med tillatt totalvekt mindre enn 3 500 kg

    • f) Årsprøvekjennemerke for kjøretøy

  • 2. kr 1 005 av campingtilhengere med egenvekt over 350 kg

  • 3. kr 1550 av motorsykler; trehjuls, lette, mellomtunge og tunge

  • 4. kr 1140 av:

    • – lastebiler

    • – trekkbiler

    • – kombinerte biler med tillatt totalvekt 3500 kg og mindre enn 12000 kg.»

Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5536 post 72 på kr 4570000, som er kr 30000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.6.3.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre henviser til Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap 6.8, og viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og vil samtidig vise til tidligere merknader om el-avgiften.

Disse medlemmer vil med dette fremme følgende forslag :

«Forbruksavgift på elektrisk kraft

§ 1 første ledd skal lyde:

Fra 1. januar 1999 skal det i henhold til lov av 19. mai 1933 nr. 11 betales avgift til statskassen på elektrisk kraft som leveres eller innføres til bruk her i landet. Avgift skal betales også ved uttak av elektrisk kraft til eget bruk. Avgiftssatsen er 5,94 øre pr. kWh.»

Disse medlemmer henviser videre til Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.8, og viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og viser til Regjeringens forslag om å oppheve fritaket for elektrokjeler fra avgift på elektrisk kraft. Disse medlemmer vil likevel understreke at endringer i satsen for el-avgift medfører en provenyendring for fjerningen av fritaket på elektrokjeler med budsjettvirkning på 25 mill. kroner.

Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5541 post 70 på kr3715000000, som er kr1135000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.8.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre henviser til Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.9, og viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, der Regjeringens forslag om å innføre grunnavgift på mineralolje er tatt ut. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Grunnavgift på mineralolje

Hele vedtaket utgår.»

Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5542 post 70 på kr0, som er kr450000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at sentrumspartienes justerte forslag er likelydende med disse medlemmers prinsipale forslag.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.9.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 7.1.1.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre henviser til merknadene i kap. 7.1.1 i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) og til merknadene i Budsjett-innst. S. II (1997-98). Disse medlemmer viser videre til det justerte forslag fra Sentrumspartiene, som Fremskrittspartiet og Høyre har varslet sekundær støtte til, der det er foreslått å videreføre arbeidsgiveravgiften på lønnsinntekter over 16 G på 12,5 pst. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Fastsetting av avgifter m.v. til folketrygden for 1999

§1 bokstav f skal lyde:

  • f) Når arbeidstaker nevnt under bokstav a-e fra samme arbeidsgiver mottar ytelser i 1999 på mer enn 16 ganger grunnbeløpet i folketrygden, skal det i tillegg til satsene nevnt ovenfor regnes en særlig avgift etter en sats på 12,5 pst. på det overskytende.»

Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5700 post 72 på kr65030000000 som er kr70000000 lavere enn Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (1998-99).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at sentrumspartienes justerte forslag er likelydende med disse medlemmers prinsipale forslag.

Nedenfor gis en oversikt over de ulike fraksjoners forslag til særavgiftssatser for 1999. For en oversikt over de tilhørende bevilgningsforslag vises til avsnitt 3.12.2 nedenfor.

Forslag til særavgiftssatser for 1999

Avgiftskategori

St.prp. nr. 1

Ap

Krf, Sp og V

Innst. S. nr. 1

Krf, Sp og V

Innst. S. nr. 1.

Tillegg nr. 1

Frp

H

SV

TF

Brennevin og vin

Beregnet gjennomsnittlig avgift, kr/liter

Brennevin

291,21

283,835)

281,90

273,93

253,71

262,09

291,21

262,09

Sterkvin

137,84

132,215)

133,44

127,53

120,09

124,06

137,84

124,06

Svakvin

43,36

44,115)

41,98

41,89

37,78

39,02

43,36

39,02

Grunnavgift, kr pr. vol pst. og liter

Brennevin

7,26

7,155)

7,03

6,90

6,33

6,53

6,68

6,53

Sterkvin

7,18

7,075)

6,95

6,82

6,26

6,46

6,60

6,46

Svakvin

3,77

3,775)

3,65

3,58

3,29

3,39

3,65

3,39

Øl

Alkoholinnhold, kr/liter

a) 0,00-0,70 vol pst.

1,55

1,68

1,55

1,55

1,35

1,55

1,50

1,55

b) 0,70-2,75 vol pst.

2,46

2,585)

2,46

2,46

2,14

2,46

2,38

2,46

c) 2,75-3,75 vol pst.

9,26

9,685)

9,26

9,26

8,06

9,26

8,96

9,26

d) 3,75-4,75 vol pst.

16,05

16,085)

16,05

16,05

13,99

16,05

15,54

16,05

e) 4,75-5,75 vol pst.

22,82

24,745)

22,82

22,82

19,88

22,82

22,09

22,82

f) 5,75-6,75 vol pst.

29,62

32,115)

29,62

29,62

25,80

29,62

28,67

29,62

g) 6,75-7,00 vol pst.

30,98

33,595)

30,98

30,98

26,99

30,98

29,99

30,98

Emballasje, kr/stk.

Kullsyrefrie, alkoholfrie drikkevarer

0,34

0,34

0,34

0,34

0,33

0,34

0,34

0,34

Øvrig

3,37

3,37

3,37

3,37

3,26

3,37

3,37

3,37

Grunnavgift, engangsemballasje

0,79

0,79

0,79

0,79

0,76

0,79

0,79

0,79

Tobakkvarer

Sigarer, kr/100 gram

105,00

83,00

102,00

79,00

69,00

79,00

83,00

79,19

Sigaretter, kr/100 stk.

158,00

153,00

153,00

158,00

137,00

158,00

153,00

157,90

Røyketobakk, kr/100 gram .

126,00

100,00

122,00

95,00

82,00

95,00

100,00

94,79

Snus, kr/100 gram

59,00

47,00

58,00

45,00

39,00

45,00

47,00

44,69

Skrå, kr/100 gram

59,00

47,00

58,00

45,00

39,00

45,00

47,00

44,69

Sigarettpapir, kr/100 stk.

3,00

2,00

3,00

2,00

2,00

2,00

2,00

2,33

Engangsavgift

Kjøretøygruppe a

Vektavgift, kr/kg

første 1150 kg

23,92

24,67

23,92

23,92

23,88

23,92

23,92

23,92

neste 250 kg

47,85

49,33

47,85

47,85

47,85

47,85

47,85

resten

95,70

98,65

95,70

95,70

28,66

95,70

95,70

95,70

Slagvolumavgift, kr/cm3

første 1200 cm3

7,28

7,28

7,28

7,28

7,05

7,28

7,28

7,28

neste 600 cm3

19,07

19,07

19,07

19,07

19,07

19,07

19,07

neste 400 cm3

44,84

44,84

44,84

44,84

44,84

44,84

44,84

resten

61,63

61,63

61,63

56,03

8,46

56,03

61,63

61,63

Motoreffektavgift, kr/kW

første 65 kW

95,27

95,27

95,27

95,27

92,23

95,27

95,27

95,27

neste 25 kW

347,50

347,50

347,50

347,50

347,50

347,50

347,50

neste 40 kW

729,98

729,98

729,98

695,22

695,22

729,98

729,98

resten

1 235,49

1 235,49

1 235,49

1 176,66

110,68

1 176,66

1 235,49

1 235,49

Kjøretøygruppe b, pst. av

personbilavgift

20

306)

20

20

20

20

20

20

Kjøretøygruppe c, pst. av

personbilavgift

28

28

28

28

28

28

28

28

Kjøretøygruppe d, pst. av

verdiavgiftsgrunnlaget

70

704)

70

35

100

35

70

70

Kjøretøygruppe e, pst. av

verdiavgiftsgrunnlaget

36

36

36

36

36

36

36

36

Kjøretøygruppe f, stykkavgift

6 550

6 550

6 550

6 550

6 550

6 550

6 550

6 550

Slagvolumavgift, kr/cm3

første 125 cm3

0

0

0

0

0

0

0

0

neste 775 cm3

22,50

22,50

22,50

22,50

22,50

22,50

22,50

22,50

resten

49,33

49,33

49,33

49,33

49,33

49,33

49,33

49,33

Motoreffektavgift, kr/kW

første 11 kW

0

0

0

0

0

0

0

0

resten

291,50

291,50

291,50

291,50

291,50

291,50

291,50

291,50

Kjøretøygruppe g, pst. av

verdiavgiftsgrunnlaget

30

30

30

30

30

30

30

30

Kjøretøygruppe h, pst. av

personbilavgift

40

40

40

40

40

40

40

40

Kjøretøygruppe i, kroner

2 155,00

2 155,00

2 155,00

2 155,00

2 155

2 155

2155,00

2 155,00

Årsavgift, kr/år

Alminnelig sats

1 980

1 980

1 980

1 965

1 800

1 963

egen modell

1 980

Motorsykler

1 565

1 565

1 565

1 550

750

1 550

1 565

1 565

Campingtilhengere

1 020

1 020

1 020

1 005

1 020

1 007

1 020

1 020

Kjøretøy m totalvekt over 3,5 tonn

1 155

1 155

1 155

1 140

1 155

1 141

1 155

1 155

Vektårsavgift, kr/år

1)

1)

1)

2)

1)

Omregistreringsavgift

1)

1)

1)

2)

1)

Bensin, kr/liter

Blyinnhold over 0,05 g/l

5,03

5,03

5,03

5,03

3,43

5,03

5,03

5,03

Blyinnhold under 0,05 g/l

4,50

4,50

4,50

4,50

2,90

4,50

4,50

4,50

Blyfri

4,25

4,25

4,25

4,25

2,65

4,25

4,25

4,25

Autodiesel, kr/liter

3,54

3,54

3,54

3,54

2,54

3,54

3,54

3,54

Båtmotorer, kr/HK

118,50

118,50

118,50

118,50

114,50

118,50

118,50

118,50

Elektrisk kraft, øre/kWh

Forbruksavgift

8,44

5,94

6,94

5,94

5,75

5,94

8,44

5,94

Mineralolje, kr/liter

Grunnavgift

0,191

0

0,191

0

0

0

0,238

0

Smøreolje, kr/liter

1,11

1,11

1,11

1,11

1,07

1,11

1,11

1,11

Avgift på mineralske produkter

CO2-avgift, generell sats

Mineralolje, kr/liter

0,46

0,46

0,46

0,46

0,445

0,46

0,76

0,46

Kull og koks m.v., kr/kg

0,46

0,46

0,46

0,46

0,445

0,46

0,76

0,46

Bensin, kr/liter

0,92

0,92

0,92

0,92

0,89

0,92

1,22

0,92

CO2-avgift, redusert sats

Mineralolje, kr/liter

0,26

0,26

0,26

0,26

0

0,26

0,56

0,26

Bensin, kr/liter

0,24

0,24

0,24

0,24

0

0,24

0,54

0,24

Svovelavgift, generell sats

Mineralolje, kr/liter

0,07

0,07

0,07

0,07

0

0,07

0,07

0,07

Kull og koks, kr/kg SO2

3,00

3,00

3,00

3,00

0

3,00

3,00

3,00

Raffineringsanlegg, kr/kg SO2

3,00

3,00

3,00

3,00

0

3,00

3,00

3,00

Svovelavgift, redusert sats

Mineralolje, kr/liter

0,013

0,013

0,013

0,013

0

0,013

0,013

0,013

Avgift på sluttbehandling av avfall, kr/tonn

Opplagsplasser for avfall

300,00

300,00

300,00

300,00

0

300,00

300,00

300,00

Anlegg for forbrenning av avfall

Grunnavgift

75,00

75,00

75,00

75,00

0

75,00

75,00

75,00

Tilleggsavgift

225,00

225,00

225,00

225,00

0

225,00

225,00

225,00

Sjokolade m.v., kr/kg

13,89

13,89

13,89

13,89

13,45

13,45

13,89

13,89

Kullsyreholdige, alkoholfrie drikkevarer

Ferdigvare, kr/liter

1,55

1,55

1,55

1,55

1,50

1,55

1,55

1,55

Konsentrat (sirup), kr/liter

9,30

9,30

9,30

9,30

9,00

9,30

9,30

9,30

Kullsyre, kr/kg

62,00

62,00

62,00

62,00

60,00

62,00

62,00

62,00

Kullsyreholdige, alkoholfrie drikkevarer,

kr/liter

1,55

1,55

1,55

1,55

1,50

1,55

1,55

1,55

Sukker, kr/kg

5,38

5,38

5,38

5,38

5,21

5,21

5,38

5,38

Dokumentavgift, pst. av salgsverdi

2,50

2,50

2,50

2,50

2,4

2,50

2,50

2,50

Flyseteavgift

Hovedruter i Sør-Norge, kr/sete

54,50

54,503)

54,50

54,50

0

74,50

54,50

54,50

Utlandet, kr/sete

109,00

109,003)

109,00

109,00

0

149,00

109.00

109,00

Kassettbånd, kr/stk.

Uinnspilte lydkassetter

4,00

0

4,00

4,00

3,87

3,87

4,00

4,00

Uinnspilte videokassetter

20,17

0

20,17

20,17

19,53

19,53

20,17

20,17

Radio- og fjernsynsmateriell, pst. av

verdi

10,35

11,9

10,35

10,35

10,35

10,35

0

10,35

1) Prisjustering

2) Ingen prisjustering

3) Pr. passasjer

4) For kombibiler inntil 5000 kg

5) 12 øre pr. vol.pst. og liter i stedet for 3,3 pst. økning av satsene

6) Med fritak av investeringsavgift

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til brev av 19.november 1998 fra Finansdepartementet til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe vedrørende korrigerte opplysninger om provenyvirkningene av forslaget fra disse medlemmer til endring av arveavgiften. På bakgrunn av dette foreslår disse medlemmer en bevilgning under kap. 5506 post 70 på kr 1160000000.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til brev av 20.november 1998 til Arbeiderpartiets stortingsgruppe fra finansministeren vedrørende fordeling på kapittel og post for CO2-avgift på sokkelen. I samsvar med dette vil korrekt tabell med forslag til bevilgningsvedtak være:

Kap. 5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

7 807

72

Særskatt på oljeinntekter

9 318

73

Produksjonsavgift

3 300

74

Arealavgift m.v.

300

Kap. 5508

70

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten

på kontinentalsokkelen

3 645

I tillegg vil kap. 5440 SDØE post 24 Driftsresultat øke med 89 mill. kroner. Nettovirkningen av forslagene er i samsvar med tidligere forslag.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til Finansdepartementets brev til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe av 17.november 1998 og oppdaterer de bokførte skatte- og avgiftsinntektene i tråd med departementets anslag.

Nedenfor er det gitt en oversikt over de ulike fraksjoners forslag til beløp under rammeområde 23.

Komiteen viser til at forslaget fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre med subsidiær tilslutning fra Fremskrittspartiet og Høyre har tilslutning fra et flertall i komiteen. Dette forslaget er derfor ført opp under komiteens tilråding i avsnitt 11 nedenfor.

De øvrige fraksjoners forslag er ført opp under forslag fra mindretall vedrørende rammeområde 23 i avsnitt 9 nedenfor eller i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 14.

Komiteen viser til at i samsvar med forretningsordenens §19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-97), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen for rammeområde 23 som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (1997-98) tas opp til votering ved behandlingen av denne innstilling.

Inntekter rammeområde 23 (i hele tusen kroner)

Kap.

Post

Formål

St.prp. nr. 1

Ap

KrF, Sp og V

FrP

H

SV

TF

5501

Skatter på formue og inntekt

70

Toppskatt m.v.

16 200 000

17 092 000

16 121 000

13 928 000

15 376 000

20 496 000

16 200 000

72

Fellesskatt

70 600 000

72 050 000

69 802 000

64 548 000

67 236 000

70 414 000

66 650 000

5506

Avgift av arv og gaver

70

Avgift

1 150 000

1 160 000

1 150 000

850 000

1 150 000

1 160 000

1 150 000

5507

Skatt og avgift på utvinning av petroleum

71

Ordinær skatt på formue og inntekt

7 900 000

7 807 000

7 807 000

7 900 000

7 730 000

7 971 000

7 730 000

72

Særskatt på oljeinntekter

9 200 000

9 318 000

9 318 000

9 200 000

9 200 000

9 303 000

9 200 000

73

Produksjonsavgift

3 300 000

3 300 000

3 300 000

3 300 000

3 300 000

3 300 000

3 300 000

74

Arealavgift m.v.

300 000

300 000

300 000

300 000

300 000

300 000

300 000

5508

Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen

70

Avgift

4 000 000

3 645 000

3 645 000

3 630 000

3 630 000

4 592 000

4 000 000

5511

Tollinntekter

70

Toll

2 200 000

2 213 000

2 200 000

2 200 000

2 200 000

2 239 000

2 200 000

71

Auksjonsinntekter fra tollkvoter

5 800

5 800

5 800

5 800

5 800

5 800

5 800

5521

Merverdiavgift og avgift på investeringer m.v.

70

Avgift

115 200 000

115 248 000

115 200 000

115 200 000

115 198 000

115 200 000

115 200 000

5526

Avgift på alkohol

71

Produktavgift på brennevin, vin m.m.

4 805 000

4 805 000

4 739 000

4 610 000

4 648 000

4 725 000

4 648 000

72

Produktavgift på øl

3 705 000

3 705 000

3 705 000

3 363 000

3 705 000

3 623 000

3 705 000

73

Emballasjeavgift på brennevin, vin m.m.

76 000

76 000

76 000

74 000

76 000

76 000

76 000

74

Emballasjeavgift på øl

16 000

16 000

16 000

16 000

16 000

16 000

16 000

75

Grunnavgift på engangsemballasje for drikkevarer

200 000

200 000

200 000

194 000

200 000

200 000

200 000

5531

Avgift på tobakkvarer

70

Avgift

7 815 000

7 285 000

7 285 000

6 608 000

7 285 000

7 285 000

7 285 000

5536

Avgift på motorvogner m.m.

71

Engangsavgift på motorvogner m.m.

8 850 000

9 200 000

8 699 000

7 035 000

8 699 000

8 850 000

8 850 000

72

Årsavgift

4 600 000

4 600 000

4 570 000

4 130 000

4 570 000

3 670 000

4 600 000

73

Vektårsavgift

231 000

231 000

231 000

224 000

231 000

231 000

231 000

75

Omregistreringsavgift

1 500 000

1 500 000

1 500 000

1 456 000

1 500 000

1 500 000

1 500 000

76

Avgift på bensin

9 950 000

9 950 000

9 950 000

6 977 000

9 950 000

9 950 000

9 950 000

77

Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift)

4 425 000

4 425 000

4 425 000

3 068 000

4 425 000

4 425 000

4 425 000

5537

Avgifter på båter m.v.

71

Avgift på båtmotorer

118 000

118 000

118 000

116 000

118 000

118 000

118 000

5541

Avgift på elektrisk kraft

70

Forbruksavgift

4 850 000

3 715 000

3 715 000

3 474 000

3 715 000

4 850 000

3 715 000

5542

Avgift på mineralolje m.v.

70

Avgift på mineralolje

450 000

0

0

0

0

560 000

0

71

Avgift på smøreolje

73 000

73 000

73 000

71 000

73 000

73 000

73 000

5543

Miljøavgift på mineralske produkter m.v.

70

CO2-avgift

4 200 000

4 200 000

4 200 000

3 870 000

4 200 000

6 160 000

4 200 000

71

Svovelavgift

130 000

130 000

130 000

80 000

130 000

130 000

130 000

5545

Miljøavgifter i landbruket

70

Miljøavgift, kunstgjødsel

165 175

165 175

165 175

165 175

14 675

200 175

165 175

71

Miljøavgift, plantevernmidler

45 000

45 000

45 000

45 000

45 000

50 000

45 000

5546

Avgift på sluttbehandling av avfall

70

Avgift på sluttbehandling av avfall

600 000

600 000

600 000

0

600 000

600 000

600 000

5555

Sjokolade- og sukkervareavgift

70

Avgift

871 000

871 000

871 000

849 000

849 000

871 000

871 000

5556

Avgift på kullsyreholdige alkoholfrie drikkevarer m.m.

70

Produktavgift

935 000

935 000

935 000

910 000

935 000

935 000

935 000

71

Emballasjeavgift

12 000

12 000

12 000

12 000

12 000

12 000

12 000

5557

Avgift på sukker

70

Avgift

220 000

220 000

220 000

214 000

214 000

220 000

220 000

5558

Avgift på kullsyrefrie alkoholfrie drikkevarer m.m.

70

Produktavgift

33 000

33 000

33 000

32 000

33 000

33 000

33 000

71

Emballasjeavgift

42 000

42 000

42 000

41 000

42 000

42 000

42 000

5565

Dokumentavgift

70

Avgift

2 500 000

2 450 000

2 500 000

2 640 000

2 650 000

2 500 000

2 500 000

5580

Avgift på flyging av passasjerer

72

Avgift

940 000

710 000

940 000

0

820 000

940 000

940 000

5581

Avgift på utstyr for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilder m.v.

70

Avgift på kassetter

45 000

4 000

45 000

44 000

44 000

45 000

45 000

72

Avgift på radio- og fjernsynsmateriell m.v.

311 000

352 000

311 000

311 000

311 000

26 000

311 000

5583

Særskilte avgifter m.v. i telesektoren

70

Inntekter fra frekvenser

45 000

45 000

45 000

44 000

45 000

45 000

45 000

5700

Folketrygdens inntekter

71

Trygdeavgift

47 500 000

47 680 000

47 500 000

47 410 000

47 450 000

47 622 000

47 410 000

72

Arbeidsgiveravgift

65 100 000

64 210 000

65 030 000

64 040 000

65 100 000

62 980 000

65 030 000

Sum utgifter rammeområde 23

0

0

0

0

0

0

0

Sum inntekter rammeområde 23

405 413 975

404 741 975

401 774 975

383 184 975

398 031 475

408 543 975

398 861 975

Sum netto ramme-område 23

-405 413 975

-404 741 975

-401 774 975

-383 184 975

-398 031 475

-408 543 975

-398 861 975