3. De enkelte endringene vedrørende rammeområde 23 (skatter og avgifter)
- 3.1 Toppskatt
- 3.2 Skatt på grunnrenteinntekt i kraftforetak
- 3.3 CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen
- 3.4 Avgift på brennevin og vin m.m. - produktavgift
- 3.5 Avgift på tobakkvarer
- 3.6 Engangsavgift på motorvogner m.m.
- 3.7 Årsavgift på motorvogner m.v.
- 3.8 Avgift på elektrisk kraft
- 3.9 Grunnavgift på mineralolje
- 3.10 Arbeidsgiveravgift
- 3.11 Oversikt over satsforslag
- 3.12 Oversikt over forslagene vedrørende rammeområde 23 (skatter og avgifter) under finanskomiteen
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre henviser til Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 2.1, og viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og vil med dette foreslå at toppskattesatsen settes til 13,5 pst. Samtidig vil innslagspunktet i toppskatten være kr269100 i klasse 1 og kr318600 i klasse 2. Disse medlemmer viser til at sammen med en videreføring av skattesatsen på 28 pst. vil dette gi en marginalskatt på 49,3 pst.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortingets skattevedtak for inntektsåret 1999
§ 3-1 skal lyde:
Personlig skattepliktig skal av personinntekt fastsatt i medhold av skatteloven §55, svare toppskatt til staten med 13,5 pst. for den delen av inntekten som overstiger kr269100 i klasse 0 og 1 og kr318600 i klasse 2.
Personlig skattepliktig i en kommune i Finnmark eller i kommunene Karlsøy, Kvænangen, Kåfjord, Lyngen, Nordreisa, Skjervøy og Storfjord i Troms fylke, skal likevel bare svare toppskatt til staten av inntekt som nevnt i første ledd med 9,5 pst. av hele den delen av inntekten som overstiger kr 269100 i klasse 0 og 1 og kr 318600 i klasse 2.
Dersom den skattepliktige er bosatt i riket bare en del av året, nedsettes beløpene i første og annet ledd forholdsmessig under hensyn til det antall hele eller påbegynte måneder av året han har vært bosatt her. Tilsvarende gjelder for skattepliktige som ikke er bosatt i riket, men som plikter å svare skatt etter skatteloven §15 bokstav c og d, eller petroleumsskatteloven.»
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5501 post 70 på kr 16121000000, som er kr 79000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 2.1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 2.3.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og til merknad under Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 2.3. Disse medlemmer vil med dette ta ut forslaget om økning av skattesatsen på grunnrenteinntekt i kraftforetak fra 27 pst. til 32 pst. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortingets skattevedtak for inntektsåret 1999
§ 3-3 skal lyde:
Av grunnrenteinntekt i vannkraftverk fastsatt i medhold av skatteloven §19A-4 svares grunnrenteskatt med 27 pst.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at sentrumspartienes justerte forslag er likelydende med disse medlemmers prinsipale forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og til merknad under Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 2.14. Disse medlemmer vil med dette fremme følgende forslag :
«CO2-avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen for budsjetterminen 1999
Fra 1. januar 1999 skal det i henhold til lov av 21.desember 1990 nr. 72 om avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen betales CO2-avgiften til statskassen etter følgende satser :
a) for gass 89 øre pr. standardkubikkmeter,
b) for olje eller kondensat 89 øre pr. liter.»
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5508 post 70 på kr 3645000000, som er kr 355000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at sentrumspartienes justerte forslag er likelydende med disse medlemmers prinsipale forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 2.14.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til merknad under Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.2.1 og til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Fremskrittspartiet og Høyre, der en reduksjon av avgiftene på svakvin, sterkvin og brennevin på 5 pst. inngår. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I A. Avgift på brennevin og vin m.m.
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. januar 1999 skal det i henhold til lov av 19.juni 1964 nr. 1 betales avgift til statskassen ved innførsel eller innenlandsk tilvirking av sprit, isopropanol, brennevin, vin, fruktvin og mjød med følgende beløp:
1. Drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent alkohol: 690 øre pr. volumprosent og liter.
2. Drikk med alkoholstyrke 15-22 volumprosent alkohol (sterkvin): 682 øre pr. volumprosent og liter.
3. Drikk med alkoholstyrke over 7 og under 15 volumprosent alkohol (svakvin): 358 øre pr. volumprosent og liter.
4. Drikk med alkoholstyrke over 0,7 til og med 7 volumprosent alkohol, avgiftsbelegges etter satsene som gjelder for øl med tilsvarende alkoholstyrke.»
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5526 post 71 på kr 4739000, som er kr 66000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.2.1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre henviser til Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.5, og viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og går inn for å fjerne avgiftsøkningen, ut over prisjustering, for alle tobakksvarer. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Avgift på tobakkvarer
§ 1 skal lyde:
Fra 1.januar 1999 skal det i henhold til lov av 19.mai 1993 nr. 11 betales avgift til statskassen etter følgende satser av:
a) Sigarer: kr 0,79 pr. gram av pakningens nettovekt. Vekten av fastmunnstykke skal tas med i den nettovekt som danner grunnlaget for beregning av avgiften.
b) Sigaretter: kr 1,58 pr. stk. Med én sigarett menes en sigarett som har en lengde til og med 90mm, som to regnes sigaretten dersom den har en lengde på over 90mm, men maks. 180mm, osv. Filter og munnstykke tas ikke med ved beregningen av lengden.
c) Røyketobakk, karvet skråtobakk, råtobakk i forbrukerpakning: kr 0,95 pr. gram av pakningens nettovekt.
d) Skråtobakk: kr 0,45 pr. gram av pakningens nettovekt.
e) Snus: kr 0,45 pr. gram av pakningens nettovekt.
f) Sigarettpapir og sigaretthylser: kr 0,02 pr. stk. av innholdet i pakningen.
Departementet kan fastsette en forenklet avgiftsberegning for varer som reisende innfører til personlig bruk utover avgiftsfri kvote.»
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5531 post 70 på kr 7285000 kroner, som er kr 530000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.5.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og til merknad under Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.6.2. Disse medlemmer vil med dette ta ut forslaget om økning i engangsavgift for biler. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I A. Engangsavgift på motorvogner m.m.
§ 1 avgiftsgruppe a og d skal lyde:
1. Personbiler,
2. varebiler klasse 1 og
3. understell med motor for slike motorvogner:
kr 23,92 pr. kg av de første 1150 kg av vektavgiftsgrunnlaget,
kr 47,85 pr. kg av de neste 250 kg av vektavgiftsgrunnlaget,
kr 95,70 pr. kg av resten (vektavgift),
dessuten:
kr 7,28 pr. cm3 av de første 1 200 cm3 av slagvolumet,
kr 19,07 pr. cm3 av de neste 600 cm3 av slagvolumet,
kr 44,84 pr. cm3 av de neste 400 cm3 av slagvolumet,
kr 56,03 pr. cm3 av resten (slagvolumavgift),
dessuten:
kr 95,27 pr. kW av de første 65 kW av motoreffekten,
kr 347,50 pr. kW av de neste 25 kW av motoreffekten,
kr 695,22 pr. kW av de neste 40 kW av motoreffekten,
kr 1176,66 pr. kW av resten (motoreffektavgift).
1. Kombinerte biler med totalvekt under 3500 kg og
2. understell med motor for slike motorvogner: 35 pst. av avgiften under avgiftsgruppe a.»
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5536 post 71 på kr 8699000, som er kr 151000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.6.2.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og til merknad under Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.6.3. Disse medlemmer vil med dette ta ut forslaget om økning i årsavgift på motorvogner. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«II. Årsavgift
§ 1 skal lyde:
For 1999 betales i henhold til lov av 19. juni 1959 nr. 2 avgift til statskassen med:
1. kr 1 965 av:
a) Personbiler
b) Varebiler
c) Campingbiler med tillatt totalvekt mindre enn 12 000 kg
d) Busser under 6 meter med inntil 17 seteplasser (minibusser)
e) Kombinerte biler med tillatt totalvekt mindre enn 3 500 kg
f) Årsprøvekjennemerke for kjøretøy
2. kr 1 005 av campingtilhengere med egenvekt over 350 kg
3. kr 1550 av motorsykler; trehjuls, lette, mellomtunge og tunge
4. kr 1140 av:
– lastebiler
– trekkbiler
– kombinerte biler med tillatt totalvekt 3500 kg og mindre enn 12000 kg.»
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5536 post 72 på kr 4570000, som er kr 30000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.6.3.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre henviser til Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap 6.8, og viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og vil samtidig vise til tidligere merknader om el-avgiften.
Disse medlemmer vil med dette fremme følgende forslag :
«Forbruksavgift på elektrisk kraft
§ 1 første ledd skal lyde:
Fra 1. januar 1999 skal det i henhold til lov av 19. mai 1933 nr. 11 betales avgift til statskassen på elektrisk kraft som leveres eller innføres til bruk her i landet. Avgift skal betales også ved uttak av elektrisk kraft til eget bruk. Avgiftssatsen er 5,94 øre pr. kWh.»
Disse medlemmer henviser videre til Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.8, og viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, og viser til Regjeringens forslag om å oppheve fritaket for elektrokjeler fra avgift på elektrisk kraft. Disse medlemmer vil likevel understreke at endringer i satsen for el-avgift medfører en provenyendring for fjerningen av fritaket på elektrokjeler med budsjettvirkning på 25 mill. kroner.
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5541 post 70 på kr3715000000, som er kr1135000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til sine prinsipale forslag og merknader. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra sentrumspartiene.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.8.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre henviser til Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) kap. 6.9, og viser til budsjettforliket med subsidiær støtte fra Høyre og Fremskrittspartiet, der Regjeringens forslag om å innføre grunnavgift på mineralolje er tatt ut. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Grunnavgift på mineralolje
Hele vedtaket utgår.»
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5542 post 70 på kr0, som er kr450000000 lavere enn det Regjeringen foreslår i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at sentrumspartienes justerte forslag er likelydende med disse medlemmers prinsipale forslag.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til sitt forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 6.9.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader og forslag i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 7.1.1.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre henviser til merknadene i kap. 7.1.1 i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) og til merknadene i Budsjett-innst. S. II (1997-98). Disse medlemmer viser videre til det justerte forslag fra Sentrumspartiene, som Fremskrittspartiet og Høyre har varslet sekundær støtte til, der det er foreslått å videreføre arbeidsgiveravgiften på lønnsinntekter over 16 G på 12,5 pst. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Fastsetting av avgifter m.v. til folketrygden for 1999
§1 bokstav f skal lyde:
f) Når arbeidstaker nevnt under bokstav a-e fra samme arbeidsgiver mottar ytelser i 1999 på mer enn 16 ganger grunnbeløpet i folketrygden, skal det i tillegg til satsene nevnt ovenfor regnes en særlig avgift etter en sats på 12,5 pst. på det overskytende.»
Dette er i samsvar med disse medlemmers forslag til bevilgning under kap. 5700 post 72 på kr65030000000 som er kr70000000 lavere enn Regjeringens forslag i St.prp. nr. 1 (1998-99).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at sentrumspartienes justerte forslag er likelydende med disse medlemmers prinsipale forslag.
Nedenfor gis en oversikt over de ulike fraksjoners forslag til særavgiftssatser for 1999. For en oversikt over de tilhørende bevilgningsforslag vises til avsnitt 3.12.2 nedenfor.
Forslag til særavgiftssatser for 1999
Avgiftskategori | St.prp. nr. 1 | Ap | Krf, Sp og V Innst. S. nr. 1 | Krf, Sp og V Innst. S. nr. 1. Tillegg nr. 1 | Frp | H | SV | TF |
Brennevin og vin | ||||||||
Beregnet gjennomsnittlig avgift, kr/liter | ||||||||
Brennevin | 291,21 | 283,835) | 281,90 | 273,93 | 253,71 | 262,09 | 291,21 | 262,09 |
Sterkvin | 137,84 | 132,215) | 133,44 | 127,53 | 120,09 | 124,06 | 137,84 | 124,06 |
Svakvin | 43,36 | 44,115) | 41,98 | 41,89 | 37,78 | 39,02 | 43,36 | 39,02 |
Grunnavgift, kr pr. vol pst. og liter | ||||||||
Brennevin | 7,26 | 7,155) | 7,03 | 6,90 | 6,33 | 6,53 | 6,68 | 6,53 |
Sterkvin | 7,18 | 7,075) | 6,95 | 6,82 | 6,26 | 6,46 | 6,60 | 6,46 |
Svakvin | 3,77 | 3,775) | 3,65 | 3,58 | 3,29 | 3,39 | 3,65 | 3,39 |
Øl | ||||||||
Alkoholinnhold, kr/liter | ||||||||
a) 0,00-0,70 vol pst. | 1,55 | 1,68 | 1,55 | 1,55 | 1,35 | 1,55 | 1,50 | 1,55 |
b) 0,70-2,75 vol pst. | 2,46 | 2,585) | 2,46 | 2,46 | 2,14 | 2,46 | 2,38 | 2,46 |
c) 2,75-3,75 vol pst. | 9,26 | 9,685) | 9,26 | 9,26 | 8,06 | 9,26 | 8,96 | 9,26 |
d) 3,75-4,75 vol pst. | 16,05 | 16,085) | 16,05 | 16,05 | 13,99 | 16,05 | 15,54 | 16,05 |
e) 4,75-5,75 vol pst. | 22,82 | 24,745) | 22,82 | 22,82 | 19,88 | 22,82 | 22,09 | 22,82 |
f) 5,75-6,75 vol pst. | 29,62 | 32,115) | 29,62 | 29,62 | 25,80 | 29,62 | 28,67 | 29,62 |
g) 6,75-7,00 vol pst. | 30,98 | 33,595) | 30,98 | 30,98 | 26,99 | 30,98 | 29,99 | 30,98 |
Emballasje, kr/stk. | ||||||||
Kullsyrefrie, alkoholfrie drikkevarer | 0,34 | 0,34 | 0,34 | 0,34 | 0,33 | 0,34 | 0,34 | 0,34 |
Øvrig | 3,37 | 3,37 | 3,37 | 3,37 | 3,26 | 3,37 | 3,37 | 3,37 |
Grunnavgift, engangsemballasje | 0,79 | 0,79 | 0,79 | 0,79 | 0,76 | 0,79 | 0,79 | 0,79 |
Tobakkvarer | ||||||||
Sigarer, kr/100 gram | 105,00 | 83,00 | 102,00 | 79,00 | 69,00 | 79,00 | 83,00 | 79,19 |
Sigaretter, kr/100 stk. | 158,00 | 153,00 | 153,00 | 158,00 | 137,00 | 158,00 | 153,00 | 157,90 |
Røyketobakk, kr/100 gram . | 126,00 | 100,00 | 122,00 | 95,00 | 82,00 | 95,00 | 100,00 | 94,79 |
Snus, kr/100 gram | 59,00 | 47,00 | 58,00 | 45,00 | 39,00 | 45,00 | 47,00 | 44,69 |
Skrå, kr/100 gram | 59,00 | 47,00 | 58,00 | 45,00 | 39,00 | 45,00 | 47,00 | 44,69 |
Sigarettpapir, kr/100 stk. | 3,00 | 2,00 | 3,00 | 2,00 | 2,00 | 2,00 | 2,00 | 2,33 |
Engangsavgift | ||||||||
Kjøretøygruppe a | ||||||||
Vektavgift, kr/kg | ||||||||
første 1150 kg | 23,92 | 24,67 | 23,92 | 23,92 | 23,88 | 23,92 | 23,92 | 23,92 |
neste 250 kg | 47,85 | 49,33 | 47,85 | 47,85 | 47,85 | 47,85 | 47,85 | |
resten | 95,70 | 98,65 | 95,70 | 95,70 | 28,66 | 95,70 | 95,70 | 95,70 |
Slagvolumavgift, kr/cm3 | ||||||||
første 1200 cm3 | 7,28 | 7,28 | 7,28 | 7,28 | 7,05 | 7,28 | 7,28 | 7,28 |
neste 600 cm3 | 19,07 | 19,07 | 19,07 | 19,07 | 19,07 | 19,07 | 19,07 | |
neste 400 cm3 | 44,84 | 44,84 | 44,84 | 44,84 | 44,84 | 44,84 | 44,84 | |
resten | 61,63 | 61,63 | 61,63 | 56,03 | 8,46 | 56,03 | 61,63 | 61,63 |
Motoreffektavgift, kr/kW | ||||||||
første 65 kW | 95,27 | 95,27 | 95,27 | 95,27 | 92,23 | 95,27 | 95,27 | 95,27 |
neste 25 kW | 347,50 | 347,50 | 347,50 | 347,50 | 347,50 | 347,50 | 347,50 | |
neste 40 kW | 729,98 | 729,98 | 729,98 | 695,22 | 695,22 | 729,98 | 729,98 | |
resten | 1 235,49 | 1 235,49 | 1 235,49 | 1 176,66 | 110,68 | 1 176,66 | 1 235,49 | 1 235,49 |
Kjøretøygruppe b, pst. av | ||||||||
personbilavgift | 20 | 306) | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Kjøretøygruppe c, pst. av | ||||||||
personbilavgift | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 |
Kjøretøygruppe d, pst. av | ||||||||
verdiavgiftsgrunnlaget | 70 | 704) | 70 | 35 | 100 | 35 | 70 | 70 |
Kjøretøygruppe e, pst. av | ||||||||
verdiavgiftsgrunnlaget | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 |
Kjøretøygruppe f, stykkavgift | 6 550 | 6 550 | 6 550 | 6 550 | 6 550 | 6 550 | 6 550 | 6 550 |
Slagvolumavgift, kr/cm3 | ||||||||
første 125 cm3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
neste 775 cm3 | 22,50 | 22,50 | 22,50 | 22,50 | 22,50 | 22,50 | 22,50 | 22,50 |
resten | 49,33 | 49,33 | 49,33 | 49,33 | 49,33 | 49,33 | 49,33 | 49,33 |
Motoreffektavgift, kr/kW | ||||||||
første 11 kW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
resten | 291,50 | 291,50 | 291,50 | 291,50 | 291,50 | 291,50 | 291,50 | 291,50 |
Kjøretøygruppe g, pst. av | ||||||||
verdiavgiftsgrunnlaget | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Kjøretøygruppe h, pst. av | ||||||||
personbilavgift | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Kjøretøygruppe i, kroner | 2 155,00 | 2 155,00 | 2 155,00 | 2 155,00 | 2 155 | 2 155 | 2155,00 | 2 155,00 |
Årsavgift, kr/år | ||||||||
Alminnelig sats | 1 980 | 1 980 | 1 980 | 1 965 | 1 800 | 1 963 | egen modell | 1 980 |
Motorsykler | 1 565 | 1 565 | 1 565 | 1 550 | 750 | 1 550 | 1 565 | 1 565 |
Campingtilhengere | 1 020 | 1 020 | 1 020 | 1 005 | 1 020 | 1 007 | 1 020 | 1 020 |
Kjøretøy m totalvekt over 3,5 tonn | 1 155 | 1 155 | 1 155 | 1 140 | 1 155 | 1 141 | 1 155 | 1 155 |
Vektårsavgift, kr/år | 1) | 1) | 1) | 2) | 1) | |||
Omregistreringsavgift | 1) | 1) | 1) | 2) | 1) | |||
Bensin, kr/liter | ||||||||
Blyinnhold over 0,05 g/l | 5,03 | 5,03 | 5,03 | 5,03 | 3,43 | 5,03 | 5,03 | 5,03 |
Blyinnhold under 0,05 g/l | 4,50 | 4,50 | 4,50 | 4,50 | 2,90 | 4,50 | 4,50 | 4,50 |
Blyfri | 4,25 | 4,25 | 4,25 | 4,25 | 2,65 | 4,25 | 4,25 | 4,25 |
Autodiesel, kr/liter | 3,54 | 3,54 | 3,54 | 3,54 | 2,54 | 3,54 | 3,54 | 3,54 |
Båtmotorer, kr/HK | 118,50 | 118,50 | 118,50 | 118,50 | 114,50 | 118,50 | 118,50 | 118,50 |
Elektrisk kraft, øre/kWh | ||||||||
Forbruksavgift | 8,44 | 5,94 | 6,94 | 5,94 | 5,75 | 5,94 | 8,44 | 5,94 |
Mineralolje, kr/liter | ||||||||
Grunnavgift | 0,191 | 0 | 0,191 | 0 | 0 | 0 | 0,238 | 0 |
Smøreolje, kr/liter | 1,11 | 1,11 | 1,11 | 1,11 | 1,07 | 1,11 | 1,11 | 1,11 |
Avgift på mineralske produkter | ||||||||
CO2-avgift, generell sats | ||||||||
Mineralolje, kr/liter | 0,46 | 0,46 | 0,46 | 0,46 | 0,445 | 0,46 | 0,76 | 0,46 |
Kull og koks m.v., kr/kg | 0,46 | 0,46 | 0,46 | 0,46 | 0,445 | 0,46 | 0,76 | 0,46 |
Bensin, kr/liter | 0,92 | 0,92 | 0,92 | 0,92 | 0,89 | 0,92 | 1,22 | 0,92 |
CO2-avgift, redusert sats | ||||||||
Mineralolje, kr/liter | 0,26 | 0,26 | 0,26 | 0,26 | 0 | 0,26 | 0,56 | 0,26 |
Bensin, kr/liter | 0,24 | 0,24 | 0,24 | 0,24 | 0 | 0,24 | 0,54 | 0,24 |
Svovelavgift, generell sats | ||||||||
Mineralolje, kr/liter | 0,07 | 0,07 | 0,07 | 0,07 | 0 | 0,07 | 0,07 | 0,07 |
Kull og koks, kr/kg SO2 | 3,00 | 3,00 | 3,00 | 3,00 | 0 | 3,00 | 3,00 | 3,00 |
Raffineringsanlegg, kr/kg SO2 | 3,00 | 3,00 | 3,00 | 3,00 | 0 | 3,00 | 3,00 | 3,00 |
Svovelavgift, redusert sats | ||||||||
Mineralolje, kr/liter | 0,013 | 0,013 | 0,013 | 0,013 | 0 | 0,013 | 0,013 | 0,013 |
Avgift på sluttbehandling av avfall, kr/tonn | ||||||||
Opplagsplasser for avfall | 300,00 | 300,00 | 300,00 | 300,00 | 0 | 300,00 | 300,00 | 300,00 |
Anlegg for forbrenning av avfall | ||||||||
Grunnavgift | 75,00 | 75,00 | 75,00 | 75,00 | 0 | 75,00 | 75,00 | 75,00 |
Tilleggsavgift | 225,00 | 225,00 | 225,00 | 225,00 | 0 | 225,00 | 225,00 | 225,00 |
Sjokolade m.v., kr/kg | 13,89 | 13,89 | 13,89 | 13,89 | 13,45 | 13,45 | 13,89 | 13,89 |
Kullsyreholdige, alkoholfrie drikkevarer | ||||||||
Ferdigvare, kr/liter | 1,55 | 1,55 | 1,55 | 1,55 | 1,50 | 1,55 | 1,55 | 1,55 |
Konsentrat (sirup), kr/liter | 9,30 | 9,30 | 9,30 | 9,30 | 9,00 | 9,30 | 9,30 | 9,30 |
Kullsyre, kr/kg | 62,00 | 62,00 | 62,00 | 62,00 | 60,00 | 62,00 | 62,00 | 62,00 |
Kullsyreholdige, alkoholfrie drikkevarer, | ||||||||
kr/liter | 1,55 | 1,55 | 1,55 | 1,55 | 1,50 | 1,55 | 1,55 | 1,55 |
Sukker, kr/kg | 5,38 | 5,38 | 5,38 | 5,38 | 5,21 | 5,21 | 5,38 | 5,38 |
Dokumentavgift, pst. av salgsverdi | 2,50 | 2,50 | 2,50 | 2,50 | 2,4 | 2,50 | 2,50 | 2,50 |
Flyseteavgift | ||||||||
Hovedruter i Sør-Norge, kr/sete | 54,50 | 54,503) | 54,50 | 54,50 | 0 | 74,50 | 54,50 | 54,50 |
Utlandet, kr/sete | 109,00 | 109,003) | 109,00 | 109,00 | 0 | 149,00 | 109.00 | 109,00 |
Kassettbånd, kr/stk. | ||||||||
Uinnspilte lydkassetter | 4,00 | 0 | 4,00 | 4,00 | 3,87 | 3,87 | 4,00 | 4,00 |
Uinnspilte videokassetter | 20,17 | 0 | 20,17 | 20,17 | 19,53 | 19,53 | 20,17 | 20,17 |
Radio- og fjernsynsmateriell, pst. av | ||||||||
verdi | 10,35 | 11,9 | 10,35 | 10,35 | 10,35 | 10,35 | 0 | 10,35 |
1) Prisjustering
2) Ingen prisjustering
3) Pr. passasjer
4) For kombibiler inntil 5000 kg
5) 12 øre pr. vol.pst. og liter i stedet for 3,3 pst. økning av satsene
6) Med fritak av investeringsavgift
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til brev av 19.november 1998 fra Finansdepartementet til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe vedrørende korrigerte opplysninger om provenyvirkningene av forslaget fra disse medlemmer til endring av arveavgiften. På bakgrunn av dette foreslår disse medlemmer en bevilgning under kap. 5506 post 70 på kr 1160000000.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til brev av 20.november 1998 til Arbeiderpartiets stortingsgruppe fra finansministeren vedrørende fordeling på kapittel og post for CO2-avgift på sokkelen. I samsvar med dette vil korrekt tabell med forslag til bevilgningsvedtak være:
Kap. 5507 | Skatt og avgift på utvinning av petroleum | ||
71 | Ordinær skatt på formue og inntekt | 7 807 | |
72 | Særskatt på oljeinntekter | 9 318 | |
73 | Produksjonsavgift | 3 300 | |
74 | Arealavgift m.v. | 300 | |
Kap. 5508 | |||
70 | Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten | ||
på kontinentalsokkelen | 3 645 |
I tillegg vil kap. 5440 SDØE post 24 Driftsresultat øke med 89 mill. kroner. Nettovirkningen av forslagene er i samsvar med tidligere forslag.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser til Finansdepartementets brev til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe av 17.november 1998 og oppdaterer de bokførte skatte- og avgiftsinntektene i tråd med departementets anslag.
Nedenfor er det gitt en oversikt over de ulike fraksjoners forslag til beløp under rammeområde 23.
Komiteen viser til at forslaget fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre med subsidiær tilslutning fra Fremskrittspartiet og Høyre har tilslutning fra et flertall i komiteen. Dette forslaget er derfor ført opp under komiteens tilråding i avsnitt 11 nedenfor.
De øvrige fraksjoners forslag er ført opp under forslag fra mindretall vedrørende rammeområde 23 i avsnitt 9 nedenfor eller i Budsjett-innst. S. nr. 1 (1998-99) avsnitt 14.
Komiteen viser til at i samsvar med forretningsordenens §19 femte ledd, jf. Innst. S. nr. 243 (1996-97), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen for rammeområde 23 som er vedtatt ved behandlingen av Budsjett-innst. S. I (1997-98) tas opp til votering ved behandlingen av denne innstilling.
Inntekter rammeområde 23 (i hele tusen kroner)
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | Ap | KrF, Sp og V | FrP | H | SV | TF |
5501 | Skatter på formue og inntekt | ||||||||
70 | Toppskatt m.v. | 16 200 000 | 17 092 000 | 16 121 000 | 13 928 000 | 15 376 000 | 20 496 000 | 16 200 000 | |
72 | Fellesskatt | 70 600 000 | 72 050 000 | 69 802 000 | 64 548 000 | 67 236 000 | 70 414 000 | 66 650 000 | |
5506 | Avgift av arv og gaver | ||||||||
70 | Avgift | 1 150 000 | 1 160 000 | 1 150 000 | 850 000 | 1 150 000 | 1 160 000 | 1 150 000 | |
5507 | Skatt og avgift på utvinning av petroleum | ||||||||
71 | Ordinær skatt på formue og inntekt | 7 900 000 | 7 807 000 | 7 807 000 | 7 900 000 | 7 730 000 | 7 971 000 | 7 730 000 | |
72 | Særskatt på oljeinntekter | 9 200 000 | 9 318 000 | 9 318 000 | 9 200 000 | 9 200 000 | 9 303 000 | 9 200 000 | |
73 | Produksjonsavgift | 3 300 000 | 3 300 000 | 3 300 000 | 3 300 000 | 3 300 000 | 3 300 000 | 3 300 000 | |
74 | Arealavgift m.v. | 300 000 | 300 000 | 300 000 | 300 000 | 300 000 | 300 000 | 300 000 | |
5508 | Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | ||||||||
70 | Avgift | 4 000 000 | 3 645 000 | 3 645 000 | 3 630 000 | 3 630 000 | 4 592 000 | 4 000 000 | |
5511 | Tollinntekter | ||||||||
70 | Toll | 2 200 000 | 2 213 000 | 2 200 000 | 2 200 000 | 2 200 000 | 2 239 000 | 2 200 000 | |
71 | Auksjonsinntekter fra tollkvoter | 5 800 | 5 800 | 5 800 | 5 800 | 5 800 | 5 800 | 5 800 | |
5521 | Merverdiavgift og avgift på investeringer m.v. | ||||||||
70 | Avgift | 115 200 000 | 115 248 000 | 115 200 000 | 115 200 000 | 115 198 000 | 115 200 000 | 115 200 000 | |
5526 | Avgift på alkohol | ||||||||
71 | Produktavgift på brennevin, vin m.m. | 4 805 000 | 4 805 000 | 4 739 000 | 4 610 000 | 4 648 000 | 4 725 000 | 4 648 000 | |
72 | Produktavgift på øl | 3 705 000 | 3 705 000 | 3 705 000 | 3 363 000 | 3 705 000 | 3 623 000 | 3 705 000 | |
73 | Emballasjeavgift på brennevin, vin m.m. | 76 000 | 76 000 | 76 000 | 74 000 | 76 000 | 76 000 | 76 000 | |
74 | Emballasjeavgift på øl | 16 000 | 16 000 | 16 000 | 16 000 | 16 000 | 16 000 | 16 000 | |
75 | Grunnavgift på engangsemballasje for drikkevarer | 200 000 | 200 000 | 200 000 | 194 000 | 200 000 | 200 000 | 200 000 | |
5531 | Avgift på tobakkvarer | ||||||||
70 | Avgift | 7 815 000 | 7 285 000 | 7 285 000 | 6 608 000 | 7 285 000 | 7 285 000 | 7 285 000 | |
5536 | Avgift på motorvogner m.m. | ||||||||
71 | Engangsavgift på motorvogner m.m. | 8 850 000 | 9 200 000 | 8 699 000 | 7 035 000 | 8 699 000 | 8 850 000 | 8 850 000 | |
72 | Årsavgift | 4 600 000 | 4 600 000 | 4 570 000 | 4 130 000 | 4 570 000 | 3 670 000 | 4 600 000 | |
73 | Vektårsavgift | 231 000 | 231 000 | 231 000 | 224 000 | 231 000 | 231 000 | 231 000 | |
75 | Omregistreringsavgift | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 456 000 | 1 500 000 | 1 500 000 | 1 500 000 | |
76 | Avgift på bensin | 9 950 000 | 9 950 000 | 9 950 000 | 6 977 000 | 9 950 000 | 9 950 000 | 9 950 000 | |
77 | Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn (autodieselavgift) | 4 425 000 | 4 425 000 | 4 425 000 | 3 068 000 | 4 425 000 | 4 425 000 | 4 425 000 | |
5537 | Avgifter på båter m.v. | ||||||||
71 | Avgift på båtmotorer | 118 000 | 118 000 | 118 000 | 116 000 | 118 000 | 118 000 | 118 000 | |
5541 | Avgift på elektrisk kraft | ||||||||
70 | Forbruksavgift | 4 850 000 | 3 715 000 | 3 715 000 | 3 474 000 | 3 715 000 | 4 850 000 | 3 715 000 | |
5542 | Avgift på mineralolje m.v. | ||||||||
70 | Avgift på mineralolje | 450 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 560 000 | 0 | |
71 | Avgift på smøreolje | 73 000 | 73 000 | 73 000 | 71 000 | 73 000 | 73 000 | 73 000 | |
5543 | Miljøavgift på mineralske produkter m.v. | ||||||||
70 | CO2-avgift | 4 200 000 | 4 200 000 | 4 200 000 | 3 870 000 | 4 200 000 | 6 160 000 | 4 200 000 | |
71 | Svovelavgift | 130 000 | 130 000 | 130 000 | 80 000 | 130 000 | 130 000 | 130 000 | |
5545 | Miljøavgifter i landbruket | ||||||||
70 | Miljøavgift, kunstgjødsel | 165 175 | 165 175 | 165 175 | 165 175 | 14 675 | 200 175 | 165 175 | |
71 | Miljøavgift, plantevernmidler | 45 000 | 45 000 | 45 000 | 45 000 | 45 000 | 50 000 | 45 000 | |
5546 | Avgift på sluttbehandling av avfall | ||||||||
70 | Avgift på sluttbehandling av avfall | 600 000 | 600 000 | 600 000 | 0 | 600 000 | 600 000 | 600 000 | |
5555 | Sjokolade- og sukkervareavgift | ||||||||
70 | Avgift | 871 000 | 871 000 | 871 000 | 849 000 | 849 000 | 871 000 | 871 000 | |
5556 | Avgift på kullsyreholdige alkoholfrie drikkevarer m.m. | ||||||||
70 | Produktavgift | 935 000 | 935 000 | 935 000 | 910 000 | 935 000 | 935 000 | 935 000 | |
71 | Emballasjeavgift | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | 12 000 | |
5557 | Avgift på sukker | ||||||||
70 | Avgift | 220 000 | 220 000 | 220 000 | 214 000 | 214 000 | 220 000 | 220 000 | |
5558 | Avgift på kullsyrefrie alkoholfrie drikkevarer m.m. | ||||||||
70 | Produktavgift | 33 000 | 33 000 | 33 000 | 32 000 | 33 000 | 33 000 | 33 000 | |
71 | Emballasjeavgift | 42 000 | 42 000 | 42 000 | 41 000 | 42 000 | 42 000 | 42 000 | |
5565 | Dokumentavgift | ||||||||
70 | Avgift | 2 500 000 | 2 450 000 | 2 500 000 | 2 640 000 | 2 650 000 | 2 500 000 | 2 500 000 | |
5580 | Avgift på flyging av passasjerer | ||||||||
72 | Avgift | 940 000 | 710 000 | 940 000 | 0 | 820 000 | 940 000 | 940 000 | |
5581 | Avgift på utstyr for opptak og/eller gjengivelse av lyd eller bilder m.v. | ||||||||
70 | Avgift på kassetter | 45 000 | 4 000 | 45 000 | 44 000 | 44 000 | 45 000 | 45 000 | |
72 | Avgift på radio- og fjernsynsmateriell m.v. | 311 000 | 352 000 | 311 000 | 311 000 | 311 000 | 26 000 | 311 000 | |
5583 | Særskilte avgifter m.v. i telesektoren | ||||||||
70 | Inntekter fra frekvenser | 45 000 | 45 000 | 45 000 | 44 000 | 45 000 | 45 000 | 45 000 | |
5700 | Folketrygdens inntekter | ||||||||
71 | Trygdeavgift | 47 500 000 | 47 680 000 | 47 500 000 | 47 410 000 | 47 450 000 | 47 622 000 | 47 410 000 | |
72 | Arbeidsgiveravgift | 65 100 000 | 64 210 000 | 65 030 000 | 64 040 000 | 65 100 000 | 62 980 000 | 65 030 000 | |
Sum utgifter rammeområde 23 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Sum inntekter rammeområde 23 | 405 413 975 | 404 741 975 | 401 774 975 | 383 184 975 | 398 031 475 | 408 543 975 | 398 861 975 | ||
Sum netto ramme-område 23 | -405 413 975 | -404 741 975 | -401 774 975 | -383 184 975 | -398 031 475 | -408 543 975 | -398 861 975 |