Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

3. KAP. 43 STORTINGETS OMBUDSMANN FOR FORVALTNINGEN

3.1 Sammendrag

       Bestemmelser om Stortingets ombudsmann er gitt i lov av 22. juni 1962 nr. 8 med senere endringer og i Stortingets instruks for Ombudsmannen av 19. februar 1980. Hovedoppgaven er å undersøke og eventuelt uttale seg om klager på forvaltningen fra enkeltpersoner. Ombudsmannen kan også ta opp saker av eget tiltak og gjennomføre systematiske undersøkelser. Videre gjennomfører ombudsmannen besøk i lukkede institusjoner for å få et bedre grunnlag for behandlingen av klagesakene.

       Ombudsmannens årsmelding for 1996 ble overlevert Stortinget 20. mars 1997. Meldingen er inntatt i Dok.nr.4 (1996-1997). Det er særlig grunn til å merke seg at klagetallet holder seg noenlunde konstant, men at saksbehandlingstiden fortsatt kan reduseres.

       Det er viktig å få redusert saksbehandlingstiden ytterligere. Videre er det et mål å foreta flere undersøkelser av mer systematisk karakter.

       Når det gjelder post 01 Driftsutgifter dekker denne posten lønnsutgifter, kontorutgifter, reiseutgifter, drift av kontorlokaler m.v.

       I brev av 15. september 1997 til Presidentskapet har ombudsmannen tatt opp spørsmålet om utgiftsdekning i forbindelse med skifte av kontorlokaler og oppgradering av dataanlegget. Presidentskapet behandlet Ombudsmannens henvendelse den 17. september 1997, og fattet følgende beslutning:

       « Presidentskapet gir sin tilslutning at Ombudsmannen kan inngå avtale om leie av nye kontorlokaler med Akersgaten 8 AS. Likeså gir det tilslutning til den planlagte oppgradering av institusjonens dataanlegg i forbindelse med skifte av kontorlokaler. De budsjettmessige sider ved disse tiltak tas opp med de berørte komiteer etter at statsbudsjettet er fremlagt. »

       Komiteen fikk 28. oktober 1997 oversendt ombudsmannens brev av 21. oktober 1997 med vedlegg. Her gir Ombudsmannen en generell redegjørelse for en del sentrale sider ved ombudsmannsordningen. Vedlagt brevet følger et revidert budsjettforslag for 1998. I det nye budsjettforslaget er imidlertid også gjentakelse av et stillingsforslag som Presidentskapet tidligere strøk i påvente av den redegjørelse ombudsmannen nå har gitt, jf. side 11 i brevet. Presidentskapet uttaler her at de har merket seg de synspunkter Ombudsmannen anfører for å holde fast på sitt forslag om fire nye stillinger på neste års budsjett, men mener at vurderingen av behovet for den ekstra rådgiverstillingen det her er tale om bør utstå til behandlingen av budsjettet for 1999.

       Presidentskapet ber i sitt brev av 28. oktober 1997 komiteen om, i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 1998, å ta hensyn til det behov for styrking av ombudsmannens budsjett som følge av de forhold som er omtalt i Presidentskapets vedtak av 17. september 1997, samt vedtak i Presidentskapet 17. september 1997 vedrørende kap. 43, Stortingets ombudsmann for forvaltningen. Komiteen ba i brev av 4. november 1997 finanskomiteen om at Presidentskapets vedtak vedrørende kap. 43 ble tatt hensyn til i forbindelse med at finanskomiteen skulle foreslå størrelsen på rammeområde 15. Rammen ble økt med 5,42 mill. kroner, jf. B.innst.S.nr.I (1997-1998), (dette er nærmere omtalt i pkt. I).

3.2 Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg at Presidentskapet i brev av 28. oktober 1997 har gitt sin tilslutning til at Ombudsmannen kan inngå leie av nye kontorlokaler med Akersgaten 8 AS. Likeså gir Presidentskapet tilslutning til den planlagte oppgradering av institusjonens dataanlegg i forbindelse med skifte av kontorlokaler, men at ønsket fra Ombudsmannen om totalt fire nye stillinger ikke imøtekommes. Komiteen har videre merket seg at Presidentskapet har gått inn for at Ombudsmannen skal få tilført tre nye stillinger, men at Presidentskapet vil utsette den ekstra rådgiverstillingen til behandlingen av budsjettet for 1999.

       Komiteen vil understreke viktigheten av det arbeid som Ombudsmannen utfører som Stortingets tillitsmann og som garantist for rettssikkerhet for den enkelte i forvaltningssaker. Når folk føler seg overkjørt og feilbehandlet i forvaltningen, er det viktig at tilliten til Ombudsmannen skal være å foreta en effektiv og grundig kontroll med statsforvaltningen. I dette arbeidet er det særdeles viktig at den store saksmengde for Ombudsmannen må medføre en styrking av bemanningen - dette også for å få redusert saksbehandlingstiden ytterligere.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har registrert at rammeområde 15 i forbindelse med finanskomiteens behandling av B.innst.S.nr.I (1997-1998) er tilført ytterligere 5,42 mill. kroner til Ombudsmannen, men at disse ikke inkluderer den ekstra rådgiverstillingen Sivilombudsmannen hadde ytret ønske om.

       Disse medlemmer mener at Ombudsmannen har behov for å styrke bemanningen med totalt fire nye stillinger allerede i 1998.

       Disse medlemmer forslår derfor at Ombudsmannen i tillegg får den ekstra rådgiverstillingen, og at kap. 43, Sivilombudsmannen, post 01 økes med kr 359.000, og bevilges med totalt kr 24.194.000, mot at kap. 41 Stortinget, post 01 reduseres tilsvarende, og bevilges med kr 394.347.000.