Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. KAP. 41/3041 STORTINGET

2.1 Sammendrag

       Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom konstitusjonell praksis, samt ellers på best mulig måte å legge forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse av sine oppgaver.

       Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten i vid forstand, medregnet Stortingets deltakelse i internasjonale parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes godtgjørelser. Budsjettet omfatter også den administrative drift av Stortinget, herunder lønn til Stortingets ansatte, drift og vedlikehold av bygninger og Stortingets leiligheter, reise- og opplæringsutgifter m.v.

       Stortingets direktør er Stortingets øverste administrative leder og direkte underlagt Stortingets presidentskap. Administrasjonen er organisert i et konstitusjonelt kontor og følgende fire avdelinger: Drifts- og serviceavdelingen, Forvaltningsavdelingen, Informasjons- og dokumentasjonsavdelingen og Internasjonal avdeling.

       Det legges stor vekt på å gjøre forvaltningsoppgavene i Stortinget stadig mer rasjonelle. I 1996 fortsatte arbeidet med å gjennomføre handlingsplanen som ble vedtatt i tilknytning til Stortingets strategi for bruk av informasjonsteknologi. Utbygging av et omfattende PC-nettverk fortsatte. Utviklingen av et elektronisk parlamentarisk saks- og oppfølgingssystem (EPOS) startet opp i 1995. Det meste av arbeidet ble gjennomført i 1996, og systemet vil være ferdig utviklet i 1997.

       Informasjonsvirksomheten ble utvidet med nye tjenester, til både interne og eksterne målgrupper. En stor del av Stortingets dokumenter og forhandlingsreferater legges nå ut på Internett.

       Prøveordningen med åpne høringer har medført nye behov for administrative støttefunksjoner som er dekket opp med omdisponering av eksisterende personellressurser.

       Det arbeides med en generell effektivisering av innkjøpsvirksomheten og reforhandling av viktige leverandøravtaler.

       Post 01 omfatter foruten lønnsutgifter og utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester også utgifter til reiser for stortingsrepresentanter og ansatte, og de faste stortingsdelegasjoners deltakelse i internasjonale parlamentarikerkonferanser (Nordisk Råd, Europarådet, Den nordatlantiske forsamling, Den norske interparlamentariske gruppe, EFTAs parlamentarikerkomité, OSSE m.fl.). Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets bibliotek, vedlikehold og drift av bygninger inngår også i denne posten.

       Stortinget vedtok 30. mai 1997 å oppnevne en uavhengig granskingskommisjon for å gjennomgå ulike årsaksforhold knyttet til bankkrisen, jf. Innst.S.nr.202(1996-1997). Arbeidet startet 1. juli 1997, og kommisjonens arbeid skal avsluttes innen 30. april 1998. Kommisjonen har fem medlemmer, og har bistand av et sekretariat med tre medarbeidere. Det ble i forbindelse med oppnevningen bevilget 1,3 mill. kroner til dette formålet i 1997 (post 21 Spesielle driftsutgifter). Utgiftene i 1996 gjelder Stortingets granskingskommisjon for de hemmelige tjenester.

       Som en del av en planmessig fornyelse av leilighetsmassen foreslås det bevilget midler til kjøp av 3-5 leiligheter.

       For å tilfredsstille brukernes krav til programvare og kort responstid arbeider man med overgang til nye versjoner av programvaren i Stortingets PC-nettverk. Det er også nødvendig å oppgradere maskinvaren. Det er derfor satt av i alt ca 9 mill. kroner til edb-investeringer i 1998 på post 45. Det er videre på post 45 satt av i alt 30 mill. kroner til istandsetting av Nedre Vollgate 18 (Perminalen). Det meste av beløpet gjelder sammenkobling av dokumenttransport, kommunikasjonsnett og kulvertforbindelser med Stortingets øvrige bygninger. Stortinget vil overta bygningen fra Forsvaret 1. juli 1998, og man regner med å ha den klar til innflytting ved årsskiftet 1998/99.

       Når det gjelder post 70 Tilskudd til partigruppene budsjetteres Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater som er avhengige av partiets representasjon på Stortinget. Det gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe som blir representert. I tillegg gis et tilskudd pr. stortingsrepresentant. Posten kan styrkes med midler som overføres fra post 01 Driftsutgifter. Posten inneholder også 1,5 mill. kroner til EØS-relatert virksomhet.

       Under kap. 3041 budsjetteres bl.a. salgsinntekter og leieinntekter.

2.2 Komiteens merknader

       Komiteen har merket seg at budsjettforslaget for Stortinget er i overensstemmelse med Presidentskapets opprinnelig forslag.

       Budsjettøkningen på 34,231 mill. kroner skyldes i hovedsak ombygging og igangsetting i forbindelse med at Stortinget har overtatt Nedre Vollgate 18, i tillegg til en generell økning av driftskostnadene.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Budsjettreformutvalget i sin innstilling som senere ble fulgt opp av Presidentskapet og vedtatt av Stortinget, la til grunn at bevilgningene til partigruppene burde styrkes for å gi gruppene mulighet til å utvikle kompetanse innenfor budsjettarbeid, jf. Innst.S.nr.243(1996-1997).

       Flertallet viser til at de nødvendige tiltak nå er gjennomført på administrativt plan, bl.a. gjennom nye stillinger og nytt edb-opplegg, men ikke i forhold til partigruppene. På denne bakgrunn vil flertallet foreslå å styrke midlene til partigruppene for å utvikle kompetansen mht. budsjettarbeidet med 1,5 mill. kroner. Det foreslås at samme fordelingsnøkkel som til EØS-relatert virksomhet, brukes ved fordeling til partigruppene.

       Komiteens flertall foreslår derfor at kap. 41 Stortinget, post 70 økes med kr 1.500.000 og bevilges med kr 20.540.000, mot at post 01 reduseres tilsvarende og bevilges med kr 393.206.000.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser det ikke som en prioritert oppgave at partigruppene i Stortinget skal styrke sitt eget økonomiske grunnlag med ytterligere 1,5 mill. kroner utover den foreslåtte bevilgning.