Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

VII. Informasjonssaker

1. Styrking av det nordiske samarbeid ved internasjonale fredsoperasjoner

       Den generelle sikkerhetspolitiske utvikling og utviklingen i de internasjonale fredsoperasjonene har skapt et behov for å videreutvikle og forbedre dette elementet innenfor nordisk samarbeid. Et arbeid er igangsatt for å styrke dette nordiske samarbeidet gjennom NORDCAPS-prosjektet (Nordic Coordinated arrangement for military Peace Support). Hensikten er å forbedre de nordiske lands evne til felles innsats i internasjonale fredsoperasjoner.

       Innenfor NORDCAPS skal det også arbeides for å utvikle en mindre kapasitet fra Danmark, Sverige og Norge for hurtig innsetting. Denne kapasiteten skal kunne tilknyttes det danske initiativet om opprettelsen av en internasjonal brigade (SHIRBRIG - UN Stand-By Forces High Readiness Brigade).

       Det vil bli utarbeidet et felles avtaleverk som det enkelte deltakerland må slutte seg til. SHIRBRIG rokker ikke ved prinsippet om selvstendig nasjonal beslutning ved avgivelse av styrkebidrag til internasjonale fredsoperasjoner.

2. Forsvarsrelatert samarbeid med de baltiske land

       I løpet av de siste år har Norge økt sin innsats overfor de baltiske land på det sikkerhetspolitiske området, primært gjennom deltakelse i større multilaterale prosjekter. Norge har fra 1994 deltatt i arbeidet med etableringen av en fellesbaltisk fredsbevarende bataljon (BALTBAT), og det er igangsatt et prosjekt for å etablere en fellesbaltisk marineskvadron (BALTRON).

       For å sikre best mulig utnyttelse av støtten til de baltiske land er det foreslått at det etableres rutiner og prosedyrer for å sikre koordinering av støtten.

3. Omstilling i forsvarskommuner

       Det ble ved behandlingen av budsjettet for 1994 satt av til sammen 60 mrd. kroner over en treårsperiode til omstillingsarbeid i de kommuner som ble sterkest rammet av omstillingen i Forsvaret.

       Målet med omstillingsbevilgningen var å medvirke til å etablere varige og lønnsomme arbeidsplasser i disse kommunene. For å sikre oppfølging av potensielle verdiskapingsprosjekter vil det bli fremmet forslag om å bevilge ytterligere 10 mill. kroner over Forsvarsdepartementets budsjett i 1997. Forsvarsdepartementet og Kommunal- og arbeidsdepartementet planlegger en uavhengig evaluering av det aktuelle omstillingsarbeidet med oppstart i løpet av 1998.

4. Ny struktur for forsvarets øverste militære ledelse

       Videreutvikling av Forsvarets øverste militære ledelse er et viktig element i arbeidet med å tilpasse styrings- og ledelsesfunksjonen til den nye krigsstruktur og fredsorganisasjon som er i ferd med å bli etablert i Forsvaret.

       For å oppnå driftsinnsparinger vil den videre prosessen både i Forsvarets Overkommando, Forsvarskommando Sør-Norge og Forsvarskommando Nord-Norge primært konsentrere seg om oppgaver og arbeidsrutiner. Når organisasjonen er mer etablert vil det skje en fornyet evaluering basert på praktisk erfaring og mulig endrede arbeidsoppgaver.

5. Gjenkjøp

       Det er et mål å kople Forsvarets betydelige materiellanskaffelser opp mot ønsket om og behovet for en konkurransedyktig og høyteknologisk norsk forsvarsindustri. På sikt vil dette kunne gi positive ringvirkninger også for sivil industri. Det primære er likevel å imøtekomme Forsvarets behov for tidsriktig materiell.

       En interdepartemental styringsgruppe har vurdert ordningen med gjenkjøp. Gruppen har tilrådd at Norge bør fortsette å bruke de virkemidler som finnes, deriblant gjenkjøp, til å posisjonere norsk forsvarsindustri overfor utenlandske bedrifter slik at forsvarsindustrien er forberedt når gjenkjøpsordningen en gang må avvikles.

6. Fremtidig virksomhet og styrings- og organisasjonsformer for materiellforvaltningen i Forsvaret (Prosjekt STYFOR)

       Et utvalg skal vurdere fremtidig virksomhet og styrings- og organisasjonsformer for de tre forsvarsgrenvise forsyningskommandoene, Forsvarets tele- og datatjeneste og materiellforvaltningen i Forsvarets overkommando/Sanitetsstaben. Prosjektet har fått navnet STYFOR. Etter planen skal prosjektets sluttrapport leveres til departementet i mai 1998.

7. Utvalget som har vurdert ulike tiltak til fordel for dem som avtjener militær verneplikt og sivil tjenesteplikt

       Utvalget har blant annet foreslått å innføre flere frie hjemreiser og økning av tjenestetillegget. Utvalget har lagt stor vekt på at tjenesten skal oppfattes som meningsfull og effektiv, og at kun standardøkninger av økonomiske ytelser er nok.

       Utvalgsinnstillingen vi bli nærmere omtalt i Langtidsmeldingen for Forsvaret (1999-2002).

Komiteens merknader

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til nødvendigheten av at Forsvarets øverste ledelses organisasjon tilpasses den forsvarsstruktur som er vedtatt under forutsetninger som angitt. Disse medlemmer vil peke på at en i denne prosessen tilpasser organisasjonen slik at den operative ledelse og dens funksjoner ikke svekkes i forhold til de tildelte oppgaver. Disse medlemmer har videre merket seg at det vil skje en fornyet evaluering når organisasjonen er etablert.

       Disse medlemmer viser forøvrig til sine merknader i innstillingen til St.prp. nr. 8(1997-1998), og vil bemerke at i en tid med begrensede bevilgninger til Forsvaret, kan en fortsatt bruk av midler fra forsvarsbudsjettet til kommunal støtte ikke aksepteres.