2. Rammeområde 23 Komiteens kapitler under Finansdepartementet
Oppstillingen nedenfor viser bevilgningsforslagene under rammeområde 23 fra St.prp. nr. 1(1997-1998) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998).
St.prp. nr. 1 | ||||
---|---|---|---|---|
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | Tillegg nr. 3 |
Finans- og tolldepartementet | ||||
1600 | Finans- og tolldepartementet | |||
(jf. kap. 4600) | 182.300.000 | 182.300.000 | ||
1 | Driftsutgifter | 165.600.000 | 165.600.000 | |
21 | Spesielle forsknings- og | |||
utredningsoppdrag | 16.700.000 | 16.700.000 | ||
1602 | Kredittilsynet | |||
(jf. kap. 4602) | 79.550.000 | 79.550.000 | ||
1 | Driftsutgifter | 78.750.000 | 78.750.000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser | |||
og vedlikehold | 800.000 | 800.000 | ||
1610 | Toll- og avgiftsdirektoratet | |||
- toll- og avgiftsetaten | ||||
(jf. kap. 4610) | 758.650.000 | 768.650.000 | ||
1 | Driftsutgifter | 740.200.000 | 750.200.000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser | |||
og vedlikehold | 18.450.000 | 18.450.000 | ||
1616 | Andre utgifter til skatte- | |||
og avgiftsinnkreving | ||||
(jf. kap. 4618) | 117.250.000 | 117.250.000 | ||
1 | Driftsutgifter | 37.250.000 | 37.250.000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 80.000.000 | 80.000.000 | |
1618 | Skattedirektoratet - skatteetaten | |||
(jf. kap. 4618) | 2.634.800.000 | 2.634.800.000 | ||
1 | Driftsutgifter | 2.496.200.000 | 2.496.200.000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser | |||
og vedlikehold | 138.600.000 | 138.600.000 | ||
1620 | Statistisk sentralbyrå | |||
(jf. kap. 4620) | 365.100.000 | 365.100.000 | ||
1 | Driftsutgifter | 284.650.000 | 284.650.000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 63.200.000 | 63.200.000 | |
22 | Folke- og boligtelling i | |||
år 2000 | 9.800.000 | 9.800.000 | ||
45 | Større utstyrsanskaffelser | |||
og vedlikehold | 7.450.000 | 7.450.000 | ||
1630 | Tiltak for å styrke den | |||
statlige økonomiforvaltning | 17.400.000 | 17.400.000 | ||
1 | Driftsutgifter | 17.400.000 | 17.400.000 | |
1632 | Kompensasjon for merverdiavgift | |||
til kommuner og fylkeskommuner | 677.000.000 | 677.000.000 | ||
60 | Tilskudd | 677.000.000 | 677.000.000 | |
1637 | EU-opplysning | 0 | 2.000.000 | |
70 | Tilskudd til frivillige | |||
organisasjoner | 0 | 2.000.000 | ||
1641 | Garanti for miljølåneordning i | |||
Den nordiske investeringsbanken | 5.000.000 | 5.000.000 | ||
50 | Avsetning til tapsfond | 5.000.000 | 5.000.000 | |
1650 | Innenlandsk statsgjeld, | |||
renter m.m. | ||||
(jf. kap. 5606) | 15.577.000.000 | 15.577.000.000 | ||
1 | Driftsutgifter | 6.000.000 | 6.000.000 | |
89 | Renter og provisjon m.m | 15.571.000.000 | 15.571.000.000 | |
1660 | Utenlandsk statsgjeld, | |||
renter m.m. | 1.408.000.000 | 1.408.000.000 | ||
1 | Driftsutgifter | 2.000.000 | 2.000.000 | |
88 | Renter, provisjon m.m | 1.406.000.000 | 1.406.000.000 | |
Sum utgifter ramme 23 | 21.822.050.000 | 21.834.050.000 |
St.prp. nr. 1 | ||||
---|---|---|---|---|
Tillegg nr. 1 , Tillegg nr. 2 | ||||
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 | og Tillegg nr. 3 |
Inntekter under departementene | ||||
4602 | Kredittilsynet | |||
(jf. kap. 1602) | 79.550.000 | 79.550.000 | ||
1 | Bidrag fra tilsynsenhetene | 78.150.000 | 78.150.000 | |
2 | Andre inntekter | 1.400.000 | 1.400.000 | |
4610 | Toll- og avgiftsdirektoratet | |||
- toll- og avgiftsetaten | ||||
(jf. kap. 1610) | 85.800.000 | 85.800.000 | ||
1 | Gebyr for overtid | 11.050.000 | 11.050.000 | |
2 | Andre inntekter | 1.450.000 | 1.450.000 | |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 69.400.000 | 69.400.000 | |
12 | Ekspedisjonsgebyr | 3.650.000 | 3.650.000 | |
13 | Gebyr ved avskilting av kjøretøy | 250.000 | 250.000 | |
4618 | Skattedirektoratet - skatteetaten | |||
(jf. kap. 1616 og kap. 1618) | 32.600.000 | 32.600.000 | ||
1 | Pante- og tinglysingsgebyr | |||
(Namsmannen) | 22.950.000 | 22.950.000 | ||
2 | Andre inntekter | 200.000 | 200.000 | |
3 | Lignings-ABC | 400.000 | 400.000 | |
4 | Spesialoppdrag | 1.000.000 | 1.000.000 | |
5 | Utpantingsgebyrer | |||
(Skattefogdene) | 7.950.000 | 7.950.000 | ||
6 | Økonomitjenester | 100.000 | 100.000 | |
4620 | Statistisk sentralbyrå | |||
(jf. kap. 1620) | 73.400.000 | 73.400.000 | ||
1 | Salgsinntekter | 7.200.000 | 7.200.000 | |
2 | Spesialoppdrag | 63.200.000 | 63.200.000 | |
4 | Tvangsmulkt | 3.000.000 | 3.000.000 | |
5343 | Statens varekrigsforsikring | 2.300.000.000 | 0 | |
50 | Avvikling | 2.300.000.000 | 0 | |
5350 | Tilbakeføring av midler fra | |||
Statens Banksikringsfond | 3.095.972.000 | 3.366.972.000 | ||
50 | Overføring | 3.095.972.000 | 3.366.972.000 | |
5351 | Overføring fra Norges Bank | 3.811.000.000 | 3.811.000.000 | |
70 | Overføring | 3.811.000.000 | 3.811.000.000 | |
5360 | Inntekter fra Det norske | |||
Pengelotteri | 235.000.000 | 235.000.000 | ||
70 | Spilleoverskudd | 235.000.000 | 235.000.000 | |
Avskrivninger, avsetninger til | ||||
investeringsformål og inntekter | ||||
av statens forretningsdrift i | ||||
samband med nybygg, anlegg m.v | ||||
5491 | Avskrivning på statens kapital i | |||
statens forretningsdrift | ||||
(jf. kap. 2445-2481) | 560.729.000 | 560.729.000 | ||
30 | Avskrivninger | 560.729.000 | 560.729.000 | |
Renter og utbytte m.v. | ||||
5603 | Renter av statens kapital i | |||
statens forretningsdrift | ||||
(jf. kap. 2445-2481) | 198.175.000 | 198.175.000 | ||
80 | Renter av statens faste kapital | 198.175.000 | 198.175.000 | |
5605 | Renter av statskassens | |||
kontantbeholdning og andre | ||||
fordringer | 4.253.289.000 | 4.518.289.000 | ||
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd | |||
i utenlandsk valuta | 2.000.000 | 2.000.000 | ||
82 | Av innenlandske verdipapirer | 100.000 | 100.000 | |
83 | Av alminnelige fordringer | 350.000.000 | 350.000.000 | |
84 | Av driftskreditt til | |||
statsbedrifter | 600.000 | 600.000 | ||
86 | Av statskassens foliokonto | |||
i Norges Bank | 3.820.589.000 | 4.085.589.000 | ||
87 | Renter av fond for støtte ved | |||
skipskontrakter og | ||||
fiskebåtkontrakter | 80.000.000 | 80.000.000 | ||
5606 | Renter fra Norges Kommunalbank | |||
av grunnkjøpslån | ||||
(jf. kap. 1650 post 89, | ||||
kap. 1652 og kap. 5331) | 4.000.000 | 4.000.000 | ||
80 | Renter | 4.000.000 | 4.000.000 | |
Sum inntekter ramme 23 | 14.729.515.000 | 12.965.515.000 | ||
Netto ramme 23 | 7.092.535.000 | 8.868.535.000 |
2.1 Utgifter
2.1.1 Kap. 1600 Finans- og tolldepartementet (jf. kap. 4600)
Sammendrag
(i 1.000 kr)
B.innst.S.nr.III | Forslag | ||
---|---|---|---|
Post | Betegnelse | 1997 | 1998 |
01 | Lønn og godtgjørelser | 105.900 | |
11 | Varer og tjenester | 51.200 | |
01 | Driftsutgifter | 165.600 | |
21 | Spesielle forsknings- og | ||
utredningsoppdrag | 21.400 | 16.700 |
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1600 Finansdepartementet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt opplegg i tabell 2.1 nedenfor, hvor disse medlemmer har redusert post 01 med 12 mill. kroner.
Disse medlemmer tar til etterretning at Fremskrittspartiets forslag er falt, og vil som subsidiært standpunkt slutte seg til forslaget fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sitt budsjettforslag i tabell 2.1 nedenfor, hvor disse medlemmer har ført opp 10 mill. kroner lavere beløp enn Regjeringens forslag under post 01. På bakgrunn av den vedtatte ramme vil disse medlemmer slutte seg til forslaget fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte til fordeling innenfor ramme 23.
2.1.2 Kap. 1602 Kredittilsynet (jf. kap. 4602)
Sammendrag
(i 1.000 kr)
B.innst.S.nr.III | Forslag | ||
---|---|---|---|
Post | Betegnelse | 1997 | 1998 |
01 | Lønn og godtgjørelser | 50.900 | |
11 | Varer og tjenester | 25.550 | |
01 | Driftsutgifter | 78.750 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser | ||
og vedlikehold, | |||
kan overføres | 800 | 800 |
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1602 Kredittilsynet, jf. tabell 2.1 nedenfor.
2.1.3 Kap. 1610 Toll- og avgiftsdirektoratet - Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)
Sammendrag
(i 1.000 kr)
Forslag | ||||
---|---|---|---|---|
Forslag | 1998 | |||
B.innst.S.III | 1998 | St.prp. nr. 1 | ||
Post | Betegnelse | 1997 | St.prp. nr. 1 | Tillegg nr. 3 |
01 | Lønn og godtgjørelser | 462.400 | ||
11 | Varer og tjenester | 227.000 | ||
01 | Driftsutgifter | 740.200 | 750.200 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser | |||
og vedlikehold, | ||||
kan overføres | 44.700 | 18.450 | 18.450 |
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under post 45.
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor. Under post 01 har alle fraksjoner ført opp kr 740.200.000 som er 10 mill. kroner lavere beløp enn forslaget til regjeringen Bondevik i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998).
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sitt budsjettforslag i tabell 2.1, hvor disse medlemmer har ført opp 40 mill. kroner lavere beløp enn Regjeringens forslag under post 01. På bakgrunn av den vedtatte ramme vil disse medlemmer slutte seg til forslaget fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet. Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte til fordeling innenfor ramme 23.
2.1.4 Kap. 1616 Andre utgifter til skatte- og avgiftsinnkreving (jf. kap. 4618)
Sammendrag
(i 1.000 kr)
B.innst.S.nr.III | Forslag | ||
---|---|---|---|
Post | Betegnelse | 1997 | 1998 |
11 | Varer og tjenester | 116.000 | |
01 | Driftsutgifter | 37.250 | |
21 | Spesielle driftsutgifter, | ||
overslagsbevilgning | 80.000 |
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1616 Andre utgifter til skatte- og avgiftsinnkreving.
Tilsagnsordninger vedrørende oppfølging av konkursbo
Sammendrag
(i 1.000 kr)
Tilsagn |
---|
Utbetalt pga tap i 1996 | 1.069 |
Samlet ansvar 31.12.96 | 2.773 |
Samlet fullmakt i 1997 for nye og gamle tilsagn | 7.000 |
Fullmakt i nye tilsagn i 1998 | 7.000 |
Samlet fullmakt i 1998 for nye og gamle tilsagn | 16.773 |
For å sikre og følge opp krav i konkursbo som ledd i det offentlige innkrevingsarbeidet ble det for 1997 gitt fullmakt til å stille nye betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for inntil 7,0 mill. kroner. Denne ordningen ble til og med 1996 betegnet som garantitilsagn, og det forelå ved utgangen av 1996 betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for i alt 2,8 mill. kroner. Tilsagnsfullmakten er knyttet til kap. 1616 post 21 Andre utgifter til skatte- og avgiftsinnkreving.
Departementet ser ordningen som viktig av innfordringsmessige grunner, såvel de dekningsmessige som de allmennpreventive. Det foreslås derfor at det i 1998 gis fullmakt til å stille nye betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for inntil 7,0 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til betinget tilsagn under ordningen med oppfølging av statens krav i konkursbo, men slik at totalsummen av tilsagn ikke overstiger kr 16.773.000, jf. forslag til vedtak II B i denne innstillingen.
2.1.5 Kap. 1618 Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 4618)
Sammendrag
(i 1.000 kr)
B.innst.S.nr.III | Forslag | ||
---|---|---|---|
Post | Betegnelse | 1997 | 1998 |
01 | Lønn og godtgjørelser | 1.652.800 | |
11 | Varer og tjenester | 648.050 | |
01 | Driftsutgifter | 2.496.200 | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 4.000 | 0 |
45 | Større utstyrsanskaffelser | ||
og vedlikehold, | |||
kan overføres | 39.900 | 138.600 |
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1618.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt opplegg i tabell 2.1 nedenfor, hvor det fremgår at disse medlemmer har redusert post 01 med 130 mill. kroner. Disse medlemmer tar til etterretning at Fremskrittspartiets forslag er falt, og vil som subsidiært standpunkt slutte seg til forslaget fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sitt budsjettforslag i tabell 2.1 nedenfor, hvor disse medlemmer har ført opp 70 mill. kroner lavere beløp enn Regjeringens forslag under post 01. På bakgrunn av den vedtatte ramme vil disse medlemmer slutte seg til forslaget fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte til fordeling innenfor ramme 23.
2.1.6 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)
Sammendrag
(i 1.000 kr)
B.innst.S.nr.III | Forslag | ||
---|---|---|---|
Post | Betegnelse | 1997 | 1998 |
01 | Lønn og godtgjørelser | 172.500 | |
11 | Varer og tjenester | 94.900 | |
01 | Driftsutgifter | 284.650 | |
21 | Spesielle driftsutgifter | 64.400 | 63.200 |
22 | Folke- og boligtelling i | ||
år 2000 | 6.000 | 9.800 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser | ||
og vedlikehold, | |||
kan overføres | 7.300 | 7.450 |
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1620.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt opplegg i tabell 2.1 nedenfor hvor det fremgår at disse medlemmer har redusert post 01 med 15 mill. kroner. Disse medlemmer tar til etterretning at Fremskrittspartiets forslag er falt, og vil subsidiært slutte seg til forslaget fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte.
2.1.7 Kap. 1630 Tiltak for å styrke den statlige økonomiforvaltning
Sammendrag
(i 1.000 kr)
B.innst.S.nr.III | Forslag | ||
---|---|---|---|
Post | Betegnelse | 1997 | 1998 |
01 | Lønn og godtgjørelser | 12.300 | |
11 | Varer og tjenester | 28.000 | |
01 | Driftsutgifter | 17.400 |
Det foreslås at Finansdepartementet får fullmakt til å fordele bevilgningen på departementer og virksomheter, jf. forslag til vedtak IV.
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1630.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til fullmakt til å fordele bevilgningen på departementer og virksomheter, jf. forslag til vedtak II C i denne innstilling.
2.1.8 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner
Sammendrag
(i 1.000 kr)
B.innst.S.nr.III | Forslag | ||
---|---|---|---|
Post | Betegnelse | 1997 | 1998 |
60 | Tilskudd | 365.000 | 677.000 |
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1632.
2.1.9 Kap. 1637 EU-opplysning
Sammendrag
Under post 70 Tilskudd til frivillige organisasjoner ble det bevilget 2 mill. kroner i B.innst.S.nr.III (1996-1997). Regjeringen Jagland foreslo ingen bevilgning under post 70 for 1998. Regjeringen Bondevik foreslo å bevilge 2 mill. kroner for 1998 i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998).
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringen Bondeviks forslag til bevilgning med 2 mill. kroner til frivillige organisasjoners EU-opplysning for 1998, jf. tabell 2.1 nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til sine respektive opplegg i tabell 2.1 nedenfor hvor disse medlemmer ikke har ført opp midler til EU-opplysning for 1998. Disse medlemmer viser til at disse medlemmer som subsidiært standpunkt slutter seg til forslaget til rammevedtak fra komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte.
2.1.10 Kap. 1641 Garanti for miljølåneordning i Den nordiske investeringsbank
Sammendrag
Det foreslås avsatt 5 mill. kroner under post 50 til tapsfond for miljølåneordningen i Den nordiske investeringsbank for 1998.
Komiteens merknader
Komiteen viser til at Den nordiske investeringsbankens miljølåneordning (MIL) er behandlet under avsnitt 5.2 i denne innstillingen.
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1641.
2.1.11 Kap. 1650 Innenlandsk statsgjeld, renter m.m. (jf. kap. 1652, kap. 5331 og kap. 5606)
Sammendrag
(i 1.000 kr)
B.innst.S.nr.III | Forslag | ||
---|---|---|---|
Post | Betegnelse | 1997 | 1998 |
11 | Varer og tjenester | 6.000 | |
01 | Driftsutgifter | 6.000 | |
89 | Renter og provisjon m.m, | ||
overslagsbevilgning | 15.352.000 | 15.571.000 |
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1560.
2.1.12 Kap. 1660 Utenlandsk statsgjeld, renter m.v.
Sammendrag
(i 1.000 kr)
B.innst.S.nr.III | Forslag | ||
---|---|---|---|
Post | Betegnelse | 1997 | 1998 |
11 | Varer og tjenester | 2.000 | |
01 | Driftsutgifter | 2.000 | |
88 | Renter, provisjon m.m, | ||
overslagsbevilgning | 1.800.000 | 1.406.000 |
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1660.
2.2 Inntekter
2.2.1 Kap. 4602 Kredittilsynet (jf. kap. 1602)
Sammendrag
(i 1.000 kr)
B.innst.S.nr.III | Forslag | ||
---|---|---|---|
Post | Betegnelse | 1997 | 1998 |
01 | Bidrag fra tilsynsenhetene | 75.650 | 78.150 |
02 | Andre inntekter | 1.600 | 1.400 |
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 4602.
2.2.2 Kap. 4610 Toll- og avgiftsdirektoratet - Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)
Sammendrag
(i 1.000 kr)
B.innst.S.nr.III | Forslag | ||
---|---|---|---|
Post | Betegnelse | 1997 | 1998 |
01 | Gebyr for overtid | 10.850 | 11.050 |
02 | Andre inntekter | 5.250 | 1.450 |
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 60.950 | 69.400 |
12 | Ekspedisjonsgebyr | 3.550 | 3.650 |
13 | Gebyr ved avskilting av kjøretøy | 400 | 250 |
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 4610.
2.2.3 Kap. 4618 Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 1616)
Sammendrag
(i 1.000 kr)
B.innst.S.nr.III | Forslag | ||
---|---|---|---|
Post | Betegnelse | 1997 | 1998 |
01 | Pante- og tinglysingsgebyrer | ||
(Namsmannen) | 22.500 | 22.950 | |
02 | Andre inntekter | 200 | 200 |
03 | Lignings-ABC | 400 | 400 |
04 | Spesialoppdrag | 1.000 | 1.000 |
05 | Utpantingsgebyrer (Skattefogdene) | 0 | 7.950 |
06 | Økonomitjenester | 0 | 100 |
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 4618.
2.2.4 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620)
Sammendrag
(i 1.000 kr)
B.innst.S.nr.III | Forslag | ||
---|---|---|---|
Post | Betegnelse | 1997 | 1998 |
01 | Salgsinntekter | 9.200 | 7.200 |
02 | Spesialoppdrag | 55.200 | 63.200 |
04 | Tvangsmulkt | 3.000 | 3.000 |
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 4620.
2.2.5 Kap. 5343 Statens varekrigsforsikring
Sammendrag
Regjeringen Jagland fremmet forslag om å oppheve ordningen med Statens varekrigsforsikring pr. 1. januar 1998 og å oppheve lov av 3. desember 1948 nr. 8 om Statens varekrigsforsikring. Det ble samtidig foreslått en garantifullmakt for GIEK med en ramme på 1 mrd. kroner til dekning av statens løpende forpliktelser under ordningen fram til avvikling, jf. Forslag til vedtak III, 7 i proposisjonen. Finansdepartementet har i brev 4. desember 1997 uttalt:
« STATSBUDSJETTET 1998. GARANTI TIL STATENS VAREKRIGSFORSIKRING |
Jeg viser til henvendelse fra Stortinget til Finansdepartementet 1. desember 1997 om ovennevnte. |
I regjeringen Jaglands forslag til statsbudsjettet for 1998 ble det foreslått å avvikle Statens varekrigsforsikring. Det ble i den forbindelse fremmet forslag om en garantifullmakt på 1 mrd. kroner for 1998 til å ivareta forpliktelser inngått av Statens varekrigsforsikring, jf. Nærings- og handelsdepartementets budsjettproposisjon for 1998, romertallsvedtak III, garantifullmakt 7. |
I Regjeringen Bondeviks endringsforslag som ble fremmet i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998) Om endring av St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet medregnet folketrygden 1998, vises det til Ot.meld.nr.1(1997-1998) av 6. november 1997 der forslag om å avvikle Statens varekrigsforsikring foreslås trukket. Tilbaketrekking av forslaget om å avvikle Statens varekrigsforsikring innebærer at grunnlaget for forslaget til romertallsvedtak om et statlig garantifullmakt knyttet til Statens varekrigsforsikring faller bort. |
Jeg vil på denne bakgrunn opplyse Stortinget om at ovennevnte forslag til romertallsvedtak kan anses som trukket tilbake. » |
Komiteens merknader
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til behandlingen av Statens varekrigsforsikring som eget Dok.nr.8-forslag etter at regjeringen Bondevik trakk regjeringen Jaglands forslag.
Disse medlemmer tar budsjettbehandlingen på dette punkt til etterretning og justerer Arbeiderpartiets forslag deretter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at Regjeringen trakk tilbake Ot.prp.nr.3(1997-1998) om lov om opphevelse av lov av 3. desember 1948 nr. 8 om Statens varekrigsforsikring. Disse medlemmer er tilfreds med at Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre har tatt hensyn til dette ved vedtaket om budsjettramme og vil subsidiært slutte seg til dette.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til B.innst.S.nr.I (1997-1998) hvor disse medlemmer gikk imot å oppheve ordningen med Statens varekrigsforsikring pr. 1. januar 1998.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti støttet regjeringen Jaglands forslag om å oppheve ordningen med Statens varekrigsforsikring. Det vises for øvrig til det Dok.nr.8-forslaget om denne saken som er behandlet.
2.2.6 Kap. 5350 Tilbakeføring av midler fra Statens Banksikringsfond
Sammendrag
Det ble i B.innst.S.nr.III (1996-1997) ført opp kr 975.000.000 som overføring av midler fra Statens Banksikringsfond under post 50 for 1997. Tilsvarende forslag til bevilgning for 1998 i St.prp. nr. 1(1997-1998) var kr 3.095.972.000. Regjeringen Bondevik foreslo i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998) å bevilge kr 3.366.972.000 under post 50.
Komiteens merknader
Komiteen slutter seg til regjeringen Bondeviks forslag i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998) under kap. 5350.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti har gått imot salg av statens bankaksjer og viser til omtale i B.innst.S.nr.I (1997-1998) side 152. Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti til nå har stått sammen med Arbeiderpartiet og Senterpartiet om å beholde det samfunnsmessige eierskapet i de store bankene. Dette medlem viser til at tidligere statsminister Thorbjørn Jagland i februar 1996 uttalte at staten ikke kommer til å selge seg ned til under 50 % i overskuelig framtid. Dette medlem registrerer at både Arbeiderpartiet og Senterpartiet har skiftet standpunkt i denne saken, og at det dermed er et stortingsflertall som går inn for å legge til rette for økt utenlandsk eierskap i norsk finansnæring.
Dette medlem vil peke på at EØS-avtalen gir oppkjøpsmuligheter som tidligere ikke eksisterte. Fortsatt statlig majoritetseierskap er dermed den eneste muligheten for å hindre utenlandsoppkjøp av de to største bankene. Dette medlem viser til at de siste 10 årene er mer enn 7000 arbeidsplasser forsvunnet i bank- og finansieringsvirksomhet. Salg av statens aksjer vil etter dette medlems syn neppe virke særlig positivt i forhold til denne prosessen.
Dette medlem vil understreke at salg av statlige bankaksjer ikke representerer noen bedring av budsjettbalansen. Salget er å betrakte som en ren omplassering av formue.
Dette medlem mener at både prinsipielle og praktiske hensyn taler imot at staten selger seg ned i DnB og Kreditkassen.
2.2.7 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank
Sammendrag
Det ble i B.innst.S.nr.III (1996-1997) ført opp kr 4.236.451.000 som bevilgning under post 70 for 1997. For 1998 er det foreslått bevilget kr 3.811.000.000.
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5351.
2.2.8 Kap. 5360 Inntekter fra Det norske Pengelotteri
Sammendrag
I B.innst.S.nr.III (1996-1997) var det ført opp kr 250.000.000 som spilleoverskudd for 1997 under post 70. Tilsvarende forslag for 1998 er kr 235.000.000.
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5360.
2.2.9 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)
Sammendrag
Det samlede avskrivningsbeløpet for de statlige forvaltningsbedriftene føres under kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift. Avskrivningsgrunnlaget er bokført kapital pr. 31. desember året før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter (maskiner og utstyr, bygninger og anlegg, transportmidler m.v.) varierer med forventet levetid. Avskrivningene utgiftsføres under hver enkelt forvaltningsbedrift. Avskrivningen må dermed også inntektsføres for å få samsvar med kontantprinsippet. Avskrivningene i 1998 beløper seg til 561 mill. kroner.
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag om å føre opp kr 560.729.000 under post 30 for 1998.
2.2.10 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)
Sammendrag
Renter av statens kapital i forvaltningsbedriftene tas samlet til inntekt under kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegning er den delen av bedriftenes investeringer som ikke finansieres ved kontantoverskudd fra driften. Dette regnes som lån fra statskassen, selv om investeringene utgiftsføres brutto i henhold til kontantprinsippet. Rentesatsen for lån til forvaltningsbedriftene skal tilsvare gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner i en 12-månedersperiode fram til 30. september året før budsjettåret. Lånet regnes å være gitt for en 5-årsperiode, og må deretter eventuelt fornyes. Renter på statens kapital forventes å utgjøre 198 mill. kroner i 1998.
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag om å føre opp kr 198.175.000 under post 80 for 1998.
2.2.11 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
Sammendrag
(i 1.000 kr)
Forslag | ||||
---|---|---|---|---|
Forslag | 1998 | |||
B.innst.S.III | 1998 | St.prp. nr. 1 | ||
Post | Betegnelse | 1997 | St.prp. nr. 1 | Tillegg nr. 3 |
81 | Av verdipapirer og | |||
bankinnskudd i | ||||
utenlandsk valuta | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
82 | Av innenlandske verdipapirer | 100 | 100 | 100 |
83 | Av alminnelige fordringer | 350.000 | 350.000 | 350.000 |
84 | Av driftskreditt til | |||
statsbedrifter | 600 | 600 | 600 | |
86 | Av statskassens foliokonto | |||
i Norges Bank | 4.155.000 | 3.820.589 | 4.085.589 | |
87 | Renter av fond for støtte ved | |||
skipskontrakter og | ||||
fiskebåtkontrakter | 80.000 | 80.000 |
Anslag på renteinntekter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer i 1998, jf. post 86, foreslås oppjustert med 265 mill. kroner. Økningen i anslaget skyldes i all hovedsak at en har lagt til grunn en høyere rentesats ved beregning av renteinntektene fra statens foliokonto i Norges Bank.
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 5605.
2.2.12 Kap. 5606 Renter fra Norges kommunalbank av grunnkjøpslån (jf. kap. 1650 post 89, kap. 1652 og kap. 331)
Sammendrag
(i 1.000 kr)
B.innst.S.nr.III | Forslag | ||
---|---|---|---|
Post | Betegnelse | 1997 | 1998 |
80 | Renter | 6.000 | 4.000 |
Komiteens merknader
Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5606.
2.3 Oversikt over de ulike fraksjoners opplegg til rammevedtak
Nedenfor er det gitt oversikt over de ulike fraksjoners opplegg til bevilgninger under rammeområde 23. Det vises til brev fra Stortingets Presidentskap 27. november 1997 hvor det fremgår at det ved vedtak i Stortinget 27. november 1997 er foreslått at nettorammen under rammeområde 23 skal være kr 8.858.535.000.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, stiller seg bak forslaget til vedtak under rammeområde 23 fra komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte. Dette forslaget er derfor ført til komiteens tilråding under kap. 9 i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er nødvendig å effektivisere og omorganisere driften i statlige etater, som gjennom flere år har fått muligheten til å ese ut til store kolosser. Det er, i en situasjon hvor det faktisk er mangel på kvalifisert arbeidskraft innen en rekke sektorer, enda viktigere å frigjøre arbeidskraft fra offentlig administrasjon.
Disse medlemmer viser til at disse medlemmers forslag til rammevedtak ikke summerer seg til den rammesum som ble vedtatt for rammeområde 23 ved behandling av B.innst.S.nr.I (1997-1998) 27. november 1997. Disse medlemmer vil derfor, som følge av at Fremskrittspartiets forslag er falt, ikke fremme bevilgningsforslag under ramme 23, men subsidiært slutte seg til forslaget fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at helheten i Høyres budsjettforslag er presentert i finansinnstillingen, B.innst.S.nr.I (1997-1998).
Høyres forslag for ramme 23 er 414 mill. kroner høyere enn foreslått av regjeringen Bondevik. Dette avviket skyldes at Høyre i sitt forslag foreslo kutt i driftsutgifter m.v. (01 - poster) for departementet med underliggende etater på 122 mill. kroner. Samlet utgjør disse postene 3.998 mill. kroner innenfor ramme 23. Samtidig ble det i tilleggsproposisjonen foreslått økninger i anslagene for overføringer fra Statens Banksikringsfond og fra statskassens foliokonto i Norges Bank på tilsammen 536 mill. kroner. Disse økningene ligger ikke inne i Høyres budsjettforslag.
Disse medlemmer viser til den vedtatte ramme som er et resultat av behandlingen av B.innst.S.nr.I (1997-1998). Høyre har stemt subsidiært for disse rammer, etter at Høyres rammeforslag falt. Disse medlemmer støtter derfor forslaget fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre til fordeling innenfor ramme 23.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis helhetlige opplegg slik det er presentert i B.innst.S.nr.I (1997-1998). Dette medlem har under ramme 23 avvikende forslag når det gjelder Statens varekrigsforsikring og salg av aksjer i forretningsbankene. Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstrepartis forslag til ramme avviker fra vedtaket for ramme 23, og vil ikke fremme eget forslag til disponeringer innenfor rammen.
Tabell 2.1
Tabellen viser forslag til budsjett på rammeområde 23 fra regjeringen Bondevik (St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 ) og fra komiteens flertall fra AP, KrF, SP, V og TF. Tabellen viser også de primære budsjettoppleggene fra FrP, H og SV. Alle tall i tusen kroner.
St.prp. nr. 1 | Øvrige | |||
---|---|---|---|---|
Kap. | Post | Formål | Tillegg nr. 3 | forslag |
1600 | Finans- og tolldepartementet | |||
(jf. kap. 4600) | 182.300 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 182.300 | |||
FrP | 170.300 | |||
H | 172.300 | |||
SV | 182.300 | |||
1 | Driftsutgifter | 165.600 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 165.600 | |||
FrP | 153.600 | |||
H | 155.600 | |||
SV | 165.600 | |||
21 | Spesielle forsknings- og | |||
utredningsoppdrag | 16.700 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 16.700 | |||
FrP | 16.700 | |||
H | 16.700 | |||
SV | 16.700 | |||
1602 | Kredittilsynet | |||
(jf. kap. 4602) | 79.550 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 79.550 | |||
FrP | 79.550 | |||
H | 79.550 | |||
SV | 79.550 | |||
1 | Driftsutgifter | 78.750 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 78.750 | |||
FrP | 78.750 | |||
H | 78.750 | |||
SV | 78.750 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser | |||
og vedlikehold | 800 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 800 | |||
FrP | 800 | |||
H | 800 | |||
SV | 800 | |||
1610 | Toll- og avgiftsdirektoratet | |||
- toll- og avgiftsetaten | ||||
(jf. kap. 4610) | 768.650 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 758.650 | |||
FrP | 758.650 | |||
H | 728.650 | |||
SV | 758.650 | |||
1 | Driftsutgifter | 750.200 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 740.200 | |||
FrP | 740.200 | |||
H | 710.200 | |||
SV | 740.200 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser | |||
og vedlikehold | 18.450 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 18.450 | |||
FrP | 18.450 | |||
H | 18.450 | |||
SV | 18.450 | |||
1616 | Andre utgifter til skatte- | |||
og avgiftsinnkreving | ||||
(jf. kap. 4618) | 117.250 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 117.250 | |||
FrP | 117.250 | |||
H | 117.250 | |||
SV | 117.250 | |||
1 | Driftsutgifter | 37.250 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 37.250 | |||
FrP | 37.250 | |||
H | 37.250 | |||
SV | 37.250 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter | 80.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 80.000 | |||
FrP | 80.000 | |||
H | 80.000 | |||
SV | 80.000 | |||
1618 | Skattedirektoratet - skatteetaten | |||
(jf. kap. 4618) | 2.634.800 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 2.634.800 | |||
FrP | 2.504.800 | |||
H | 2.564.800 | |||
SV | 2.634.800 | |||
1 | Driftsutgifter | 2.496.200 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 2.496.200 | |||
FrP | 2.366.200 | |||
H | 2.426.200 | |||
SV | 2.496.200 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser | |||
og vedlikehold | 138.600 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 138.600 | |||
FrP | 138.600 | |||
H | 138.600 | |||
SV | 138.600 | |||
1620 | Statistisk sentralbyrå | |||
(jf. kap. 4620) | 365.100 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 365.100 | |||
FrP | 350.100 | |||
H | 365.100 | |||
SV | 365.100 | |||
1 | Driftsutgifter | 284.650 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 284.650 | |||
FrP | 269.650 | |||
H | 284.650 | |||
SV | 284.650 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter | 63.200 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 63.200 | |||
FrP | 63.200 | |||
H | 63.200 | |||
SV | 63.200 | |||
22 | Folke- og boligtelling i | |||
år 2000 | 9.800 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 9.800 | |||
FrP | 9.800 | |||
H | 9.800 | |||
SV | 9.800 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser | |||
og vedlikehold | 7.450 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 7.450 | |||
FrP | 7.450 | |||
H | 7.450 | |||
SV | 7.450 | |||
1630 | Tiltak for å styrke den | |||
statlige økonomiforvaltning | 17.400 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 17.400 | |||
FrP | 17.400 | |||
H | 17.400 | |||
SV | 17.400 | |||
1 | Driftsutgifter | 17.400 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 17.400 | |||
FrP | 17.400 | |||
H | 17.400 | |||
SV | 17.400 | |||
1632 | Kompensasjon for merverdiavgift | |||
til kommuner og fylkeskommuner | 677.000 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 677.000 | |||
FrP | 677.000 | |||
H | 677.000 | |||
SV | 677.000 | |||
60 | Tilskudd | 677.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 677.000 | |||
FrP | 677.000 | |||
H | 677.000 | |||
SV | 677.000 | |||
1637 | EU-opplysning | 2.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 2.000 | |||
FrP | 0 | |||
H | 0 | |||
SV | 2.000 | |||
70 | Tilskudd til frivillige | |||
organisasjoner | 2.000 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 2.000 | |||
FrP | 0 | |||
H | 0 | |||
SV | 2.000 | |||
1641 | Garanti for miljølåneordning i | |||
Den nordiske investeringsbanken | 5.000 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 5.000 | |||
FrP | 5.000 | |||
H | 5.000 | |||
SV | 5.000 | |||
50 | Avsetning til tapsfond | 5.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 5.000 | |||
FrP | 5.000 | |||
H | 5.000 | |||
SV | 5.000 | |||
1650 | Innenlandsk statsgjeld, | |||
renter m.m. | ||||
(jf. kap. 5606) | 15.577.000 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 15.577.000 | |||
FrP | 15.577.000 | |||
H | 15.577.000 | |||
SV | 15.577.000 | |||
1 | Driftsutgifter | 6.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 6.000 | |||
FrP | 6.000 | |||
H | 6.000 | |||
SV | 6.000 | |||
89 | Renter og provisjon m.m. | 15.571.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 15.571.000 | |||
FrP | 15.571.000 | |||
H | 15.571.000 | |||
SV | 15.571.000 | |||
1660 | Utenlandsk statsgjeld, | |||
renter m.m. | 1.408.000 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 1.408.000 | |||
FrP | 1.408.000 | |||
H | 1.408.000 | |||
SV | 1.408.000 | |||
1 | Driftsutgifter | 2.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 2.000 | |||
FrP | 2.000 | |||
H | 2.000 | |||
SV | 2.000 | |||
88 | Renter, provisjon m.m. | 1.406.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 1.406.000 | |||
FrP | 1.406.000 | |||
H | 1.406.000 | |||
SV | 1.406.000 | |||
Sum utgifter ramme | 21.834.050 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 21.824.050 | |||
FrP | 21.665.050 | |||
H | 21.712.050 | |||
SV | 21.824.050 | |||
4602 | Kredittilsynet | |||
(jf. kap. 1602) | 79.550 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 79.550 | |||
FrP | 79.550 | |||
H | 79.550 | |||
SV | 79.550 | |||
1 | Bidrag fra tilsynsenhetene | 78.150 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 78.150 | |||
FrP | 78.150 | |||
H | 78.150 | |||
SV | 78.150 | |||
2 | Andre inntekter | 1.400 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 1.400 | |||
FrP | 1.400 | |||
H | 1.400 | |||
SV | 1.400 | |||
4610 | Toll- og avgiftsdirektoratet | |||
- toll- og avgiftsetaten | ||||
(jf. kap. 1610) | 85.800 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 85.800 | |||
FrP | 85.800 | |||
H | 85.800 | |||
SV | 85.800 | |||
1 | Gebyr for overtid | 11.050 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 11.050 | |||
FrP | 11.050 | |||
H | 11.050 | |||
SV | 11.050 | |||
2 | Andre inntekter | 1.450 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 1.450 | |||
FrP | 1.450 | |||
H | 1.450 | |||
SV | 1.450 | |||
11 | Gebyr på kredittdeklarasjoner | 69.400 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 69.400 | |||
FrP | 69.400 | |||
H | 69.400 | |||
SV | 69.400 | |||
12 | Ekspedisjonsgebyr | 3.650 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 3.650 | |||
FrP | 3.650 | |||
H | 3.650 | |||
SV | 3.650 | |||
13 | Gebyr ved avskilting av kjøretøy | 250 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 250 | |||
FrP | 250 | |||
H | 250 | |||
SV | 250 | |||
4618 | Skattedirektoratet - skatteetaten | |||
(jf. kap. 1616 og kap. 1618) | 32.600 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 32.600 | |||
FrP | 32.600 | |||
H | 32.600 | |||
SV | 32.600 | |||
1 | Pante- og tinglysingsgebyr | |||
(Namsmannen) | 22.950 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 22.950 | |||
FrP | 22.950 | |||
H | 22.950 | |||
SV | 22.950 | |||
2 | Andre inntekter | 200 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 200 | |||
FrP | 200 | |||
H | 200 | |||
SV | 200 | |||
3 | Lignings-ABC | 400 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 400 | |||
FrP | 400 | |||
H | 400 | |||
SV | 400 | |||
4 | Spesialoppdrag | 1.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 1.000 | |||
FrP | 1.000 | |||
H | 1.000 | |||
SV | 1.000 | |||
5 | Utpantingsgebyrer | |||
(Skattefogdene) | 7.950 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 7.950 | |||
FrP | 7.950 | |||
H | 7.950 | |||
SV | 7.950 | |||
6 | Økonomitjenester | 100 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 100 | |||
FrP | 100 | |||
H | 100 | |||
SV | 100 | |||
4620 | Statistisk sentralbyrå | |||
(jf. kap. 1620) | 73.400 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 73.400 | |||
FrP | 73.400 | |||
H | 73.400 | |||
SV | 73.400 | |||
1 | Salgsinntekter | 7.200 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 7.200 | |||
FrP | 7.200 | |||
H | 7.200 | |||
SV | 7.200 | |||
2 | Spesialoppdrag | 63.200 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 63.200 | |||
FrP | 63.200 | |||
H | 63.200 | |||
SV | 63.200 | |||
4 | Tvangsmulkt | 3.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 3.000 | |||
FrP | 3.000 | |||
H | 3.000 | |||
SV | 3.000 | |||
5343 | Statens varekrigsforsikring | |||
AP, KrF SP, V og TF | 0 | |||
FrP | 0 | |||
H | 0 | |||
SV | 2.300.000 | |||
50 | Avvikling | 0 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 0 | |||
FrP | 0 | |||
H | 0 | |||
SV | 2.300.000 | |||
5350 | Tilbakeføring av midler fra | |||
Statens Banksikringsfond | 3.366.972 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 3.366.972 | |||
FrP | 3.366.972 | |||
H | 3.366.972 | |||
SV | 0 | |||
50 | Overføring | 3.366.972 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 3.366.972 | |||
FrP | 3.366.972 | |||
H | 3.366.972 | |||
SV | 0 | |||
5351 | Overføring fra Norges Bank | 3.811.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 3.811.000 | |||
FrP | 3.811.000 | |||
H | 3.811.000 | |||
SV | 3.811.000 | |||
70 | Overføring | 3.811.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 3.811.000 | |||
FrP | 3.811.000 | |||
H | 3.811.000 | |||
SV | 3.811.000 | |||
5360 | Inntekter fra Det norske | |||
Pengelotteri | 235.000 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 235.000 | |||
FrP | 235.000 | |||
H | 235.000 | |||
SV | 235.000 | |||
70 | Spilleoverskudd | 235.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 235.000 | |||
FrP | 235.000 | |||
H | 235.000 | |||
SV | 235.000 | |||
5491 | Avskrivning på statens kapital i | |||
statens forretningsdrift | ||||
(jf. kap. 2445-2481) | 560.729 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 560.729 | |||
FrP | 560.729 | |||
H | 560.729 | |||
SV | 560.729 | |||
30 | Avskrivninger | 560.729 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 560.729 | |||
FrP | 560.729 | |||
H | 560.729 | |||
SV | 560.729 | |||
5603 | Renter av statens kapital i | |||
statens forretningsdrift | ||||
(jf. kap. 2445-2481) | 198.175 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 198.175 | |||
FrP | 198.175 | |||
H | 198.175 | |||
SV | 198.175 | |||
80 | Renter av statens faste kapital | 198.175 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 198.175 | |||
FrP | 198.175 | |||
H | 198.175 | |||
SV | 198.175 | |||
5605 | Renter av statskassens | |||
kontantbeholdning og andre | ||||
fordringer | 4.518.289 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 4.518.289 | |||
FrP | 4.518.289 | |||
H | 4.518.289 | |||
SV | 4.518.289 | |||
81 | Av verdipapirer og bankinnskudd | |||
i utenlandsk valuta | 2.000 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 2.000 | |||
FrP | 2.000 | |||
H | 2.000 | |||
SV | 2.000 | |||
82 | Av innenlandske verdipapirer | 100 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 100 | |||
FrP | 100 | |||
H | 100 | |||
SV | 100 | |||
83 | Av alminnelige fordringer | 350.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 350.000 | |||
FrP | 350.000 | |||
H | 350.000 | |||
SV | 350.000 | |||
84 | Av driftskreditt til | |||
statsbedrifter | 600 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 600 | |||
FrP | 600 | |||
H | 600 | |||
SV | 600 | |||
86 | Av statskassens foliokonto | |||
i Norges Bank | 4.085.589 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 4.085.589 | |||
FrP | 4.085.589 | |||
H | 4.085.589 | |||
SV | 4.085.589 | |||
87 | Renter av fond for støtte ved | |||
skipskontrakter og | ||||
fiskebåtkontrakter | 80.000 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 80.000 | |||
FrP | 80.000 | |||
H | 80.000 | |||
SV | 80.000 | |||
5606 | Renter fra Norges Kommunalbank | |||
av grunnkjøpslån | ||||
(jf. kap. 1650 post 89, | ||||
kap. 1652 og kap. 5331) | 4.000 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 4.000 | |||
FrP | 4.000 | |||
H | 4.000 | |||
SV | 4.000 | |||
80 | Renter | 4.000 | ||
AP, KrF SP, V og TF | 4.000 | |||
FrP | 4.000 | |||
H | 4.000 | |||
SV | 4.000 | |||
Sum inntekter | 12.965.515 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 12.965.515 | |||
FrP | 12.965.515 | |||
H | 12.965.515 | |||
SV | 11.898.543 | |||
Sum netto ramme | 8.868.535 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 8.858.535 | |||
FrP | 8.699.535 | |||
H | 8.746.535 | |||
SV | 9.925.507 | |||
Rammevedtak - sum ramme | -10.000 | |||
AP, KrF SP, V og TF | 0 | |||
FrP | 159.000 | |||
H | 112.000 | |||
SV | -1.066.972 |