Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Rammeområde 23 Komiteens kapitler under Finansdepartementet

Oppstillingen nedenfor viser bevilgningsforslagene under rammeområde 23 fra St.prp. nr. 1(1997-1998) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998).

Ramme 23

Utgifter:
        St.prp. nr. 1
Kap. Post Formål St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3
        
     Finans- og tolldepartementet
        
1600   Finans- og tolldepartementet
    (jf. kap. 4600) 182.300.000 182.300.000
   1 Driftsutgifter 165.600.000 165.600.000
   21 Spesielle forsknings- og
    utredningsoppdrag 16.700.000 16.700.000
1602   Kredittilsynet
    (jf. kap. 4602) 79.550.000 79.550.000
   1 Driftsutgifter 78.750.000 78.750.000
   45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold 800.000 800.000
1610   Toll- og avgiftsdirektoratet
    - toll- og avgiftsetaten
    (jf. kap. 4610) 758.650.000 768.650.000
   1 Driftsutgifter 740.200.000 750.200.000
   45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold 18.450.000 18.450.000
1616   Andre utgifter til skatte-
    og avgiftsinnkreving
    (jf. kap. 4618) 117.250.000 117.250.000
   1 Driftsutgifter 37.250.000 37.250.000
   21 Spesielle driftsutgifter 80.000.000 80.000.000
1618   Skattedirektoratet - skatteetaten
    (jf. kap. 4618) 2.634.800.000 2.634.800.000
   1 Driftsutgifter 2.496.200.000 2.496.200.000
   45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold 138.600.000 138.600.000
1620   Statistisk sentralbyrå
    (jf. kap. 4620) 365.100.000 365.100.000
   1 Driftsutgifter 284.650.000 284.650.000
   21 Spesielle driftsutgifter 63.200.000 63.200.000
   22 Folke- og boligtelling i
    år 2000 9.800.000 9.800.000
   45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold 7.450.000 7.450.000
1630   Tiltak for å styrke den
    statlige økonomiforvaltning 17.400.000 17.400.000
   1 Driftsutgifter 17.400.000 17.400.000
1632   Kompensasjon for merverdiavgift
    til kommuner og fylkeskommuner 677.000.000 677.000.000
   60 Tilskudd 677.000.000 677.000.000
1637   EU-opplysning 0 2.000.000
   70 Tilskudd til frivillige
    organisasjoner 0 2.000.000
1641   Garanti for miljølåneordning i
    Den nordiske investeringsbanken 5.000.000 5.000.000
   50 Avsetning til tapsfond 5.000.000 5.000.000
1650   Innenlandsk statsgjeld,
    renter m.m.
    (jf. kap. 5606) 15.577.000.000 15.577.000.000
   1 Driftsutgifter 6.000.000 6.000.000
   89 Renter og provisjon m.m 15.571.000.000 15.571.000.000
1660   Utenlandsk statsgjeld,
    renter m.m. 1.408.000.000 1.408.000.000
   1 Driftsutgifter 2.000.000 2.000.000
   88 Renter, provisjon m.m 1.406.000.000 1.406.000.000
     Sum utgifter ramme 23 21.822.050.000 21.834.050.000


Inntekter:
        St.prp. nr. 1
        Tillegg nr. 1 , Tillegg nr. 2
Kap. Post Formål St.prp. nr. 1 og Tillegg nr. 3
        
     Inntekter under departementene
        
4602   Kredittilsynet
    (jf. kap. 1602) 79.550.000 79.550.000
   1 Bidrag fra tilsynsenhetene 78.150.000 78.150.000
   2 Andre inntekter 1.400.000 1.400.000
4610   Toll- og avgiftsdirektoratet
    - toll- og avgiftsetaten
    (jf. kap. 1610) 85.800.000 85.800.000
   1 Gebyr for overtid 11.050.000 11.050.000
   2 Andre inntekter 1.450.000 1.450.000
   11 Gebyr på kredittdeklarasjoner 69.400.000 69.400.000
   12 Ekspedisjonsgebyr 3.650.000 3.650.000
   13 Gebyr ved avskilting av kjøretøy 250.000 250.000
4618   Skattedirektoratet - skatteetaten
    (jf. kap. 1616 og kap. 1618) 32.600.000 32.600.000
   1 Pante- og tinglysingsgebyr
    (Namsmannen) 22.950.000 22.950.000
   2 Andre inntekter 200.000 200.000
   3 Lignings-ABC 400.000 400.000
   4 Spesialoppdrag 1.000.000 1.000.000
   5 Utpantingsgebyrer
    (Skattefogdene) 7.950.000 7.950.000
   6 Økonomitjenester 100.000 100.000
4620   Statistisk sentralbyrå
    (jf. kap. 1620) 73.400.000 73.400.000
   1 Salgsinntekter 7.200.000 7.200.000
   2 Spesialoppdrag 63.200.000 63.200.000
   4 Tvangsmulkt 3.000.000 3.000.000
5343   Statens varekrigsforsikring 2.300.000.000 0
   50 Avvikling 2.300.000.000 0
5350   Tilbakeføring av midler fra
    Statens Banksikringsfond 3.095.972.000 3.366.972.000
   50 Overføring 3.095.972.000 3.366.972.000
5351   Overføring fra Norges Bank 3.811.000.000 3.811.000.000
   70 Overføring 3.811.000.000 3.811.000.000
5360   Inntekter fra Det norske
    Pengelotteri 235.000.000 235.000.000
   70 Spilleoverskudd 235.000.000 235.000.000
        
     Avskrivninger, avsetninger til
    investeringsformål og inntekter
    av statens forretningsdrift i
    samband med nybygg, anlegg m.v
        
5491   Avskrivning på statens kapital i
    statens forretningsdrift
    (jf. kap. 2445-2481) 560.729.000 560.729.000
   30 Avskrivninger 560.729.000 560.729.000
        
     Renter og utbytte m.v.
        
5603   Renter av statens kapital i
    statens forretningsdrift
    (jf. kap. 2445-2481) 198.175.000 198.175.000
   80 Renter av statens faste kapital 198.175.000 198.175.000
5605   Renter av statskassens
    kontantbeholdning og andre
    fordringer 4.253.289.000 4.518.289.000
   81 Av verdipapirer og bankinnskudd
    i utenlandsk valuta 2.000.000 2.000.000
   82 Av innenlandske verdipapirer 100.000 100.000
   83 Av alminnelige fordringer 350.000.000 350.000.000
   84 Av driftskreditt til
    statsbedrifter 600.000 600.000
   86 Av statskassens foliokonto
    i Norges Bank 3.820.589.000 4.085.589.000
   87 Renter av fond for støtte ved
    skipskontrakter og
    fiskebåtkontrakter 80.000.000 80.000.000
5606   Renter fra Norges Kommunalbank
    av grunnkjøpslån
    (jf. kap. 1650 post 89,
    kap. 1652 og kap. 5331) 4.000.000 4.000.000
   80 Renter 4.000.000 4.000.000
     Sum inntekter ramme 23 14.729.515.000 12.965.515.000
     Netto ramme 23 7.092.535.000 8.868.535.000


2.1 Utgifter

2.1.1 Kap. 1600 Finans- og tolldepartementet (jf. kap. 4600)

Sammendrag

(i 1.000 kr)

     B.innst.S.nr.III Forslag
Post Betegnelse 1997 1998
01 Lønn og godtgjørelser 105.900  
11 Varer og tjenester 51.200  
01 Driftsutgifter   165.600
21 Spesielle forsknings- og
  utredningsoppdrag 21.400 16.700


Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1600 Finansdepartementet.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt opplegg i tabell 2.1 nedenfor, hvor disse medlemmer har redusert post 01 med 12 mill. kroner.

       Disse medlemmer tar til etterretning at Fremskrittspartiets forslag er falt, og vil som subsidiært standpunkt slutte seg til forslaget fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sitt budsjettforslag i tabell 2.1 nedenfor, hvor disse medlemmer har ført opp 10 mill. kroner lavere beløp enn Regjeringens forslag under post 01. På bakgrunn av den vedtatte ramme vil disse medlemmer slutte seg til forslaget fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte til fordeling innenfor ramme 23.

2.1.2 Kap. 1602 Kredittilsynet (jf. kap. 4602)

Sammendrag

(i 1.000 kr)

     B.innst.S.nr.III Forslag
Post Betegnelse 1997 1998
01 Lønn og godtgjørelser 50.900
11 Varer og tjenester 25.550
01 Driftsutgifter   78.750
45 Større utstyrsanskaffelser
  og vedlikehold,
  kan overføres 800 800


Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1602 Kredittilsynet, jf. tabell 2.1 nedenfor.

2.1.3 Kap. 1610 Toll- og avgiftsdirektoratet - Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 4610)

Sammendrag

(i 1.000 kr)

        Forslag
      Forslag 1998
    B.innst.S.III 1998 St.prp. nr. 1
Post Betegnelse 1997 St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3
01 Lønn og godtgjørelser 462.400    
11 Varer og tjenester 227.000    
01 Driftsutgifter   740.200 750.200
45 Større utstyrsanskaffelser
  og vedlikehold,
  kan overføres 44.700 18.450 18.450


Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag under post 45.

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor. Under post 01 har alle fraksjoner ført opp kr 740.200.000 som er 10 mill. kroner lavere beløp enn forslaget til regjeringen Bondevik i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998).

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sitt budsjettforslag i tabell 2.1, hvor disse medlemmer har ført opp 40 mill. kroner lavere beløp enn Regjeringens forslag under post 01. På bakgrunn av den vedtatte ramme vil disse medlemmer slutte seg til forslaget fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet. Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte til fordeling innenfor ramme 23.

2.1.4 Kap. 1616 Andre utgifter til skatte- og avgiftsinnkreving (jf. kap. 4618)

Sammendrag

(i 1.000 kr)

     B.innst.S.nr.III Forslag
Post Betegnelse 1997 1998
11 Varer og tjenester 116.000  
01 Driftsutgifter   37.250
21 Spesielle driftsutgifter,
  overslagsbevilgning   80.000


Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1616 Andre utgifter til skatte- og avgiftsinnkreving.

Tilsagnsordninger vedrørende oppfølging av konkursbo

Sammendrag

(i 1.000 kr)

   Tilsagn
Utbetalt pga tap i 1996 1.069
Samlet ansvar 31.12.96 2.773
Samlet fullmakt i 1997 for nye og gamle tilsagn 7.000
Fullmakt i nye tilsagn i 1998 7.000
Samlet fullmakt i 1998 for nye og gamle tilsagn 16.773


       For å sikre og følge opp krav i konkursbo som ledd i det offentlige innkrevingsarbeidet ble det for 1997 gitt fullmakt til å stille nye betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for inntil 7,0 mill. kroner. Denne ordningen ble til og med 1996 betegnet som garantitilsagn, og det forelå ved utgangen av 1996 betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for i alt 2,8 mill. kroner. Tilsagnsfullmakten er knyttet til kap. 1616 post 21 Andre utgifter til skatte- og avgiftsinnkreving.

       Departementet ser ordningen som viktig av innfordringsmessige grunner, såvel de dekningsmessige som de allmennpreventive. Det foreslås derfor at det i 1998 gis fullmakt til å stille nye betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for inntil 7,0 mill. kroner.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til betinget tilsagn under ordningen med oppfølging av statens krav i konkursbo, men slik at totalsummen av tilsagn ikke overstiger kr 16.773.000, jf. forslag til vedtak II  B i denne innstillingen.

2.1.5 Kap. 1618 Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 4618)

Sammendrag

(i 1.000 kr)

     B.innst.S.nr.III Forslag
Post Betegnelse 1997 1998
01 Lønn og godtgjørelser 1.652.800
11 Varer og tjenester 648.050
01 Driftsutgifter   2.496.200
21 Spesielle driftsutgifter 4.000 0
45 Større utstyrsanskaffelser
  og vedlikehold,
  kan overføres 39.900 138.600


Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1618.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt opplegg i tabell 2.1 nedenfor, hvor det fremgår at disse medlemmer har redusert post 01 med 130 mill. kroner. Disse medlemmer tar til etterretning at Fremskrittspartiets forslag er falt, og vil som subsidiært standpunkt slutte seg til forslaget fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte.

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sitt budsjettforslag i tabell 2.1 nedenfor, hvor disse medlemmer har ført opp 70 mill. kroner lavere beløp enn Regjeringens forslag under post 01. På bakgrunn av den vedtatte ramme vil disse medlemmer slutte seg til forslaget fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte til fordeling innenfor ramme 23.

2.1.6 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 4620)

Sammendrag

(i 1.000 kr)

     B.innst.S.nr.III Forslag
Post Betegnelse 1997 1998
01 Lønn og godtgjørelser 172.500  
11 Varer og tjenester 94.900  
01 Driftsutgifter   284.650
21 Spesielle driftsutgifter 64.400 63.200
22 Folke- og boligtelling i
  år 2000 6.000 9.800
45 Større utstyrsanskaffelser
  og vedlikehold,
  kan overføres 7.300 7.450


Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1620.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt opplegg i tabell 2.1 nedenfor hvor det fremgår at disse medlemmer har redusert post 01 med 15 mill. kroner. Disse medlemmer tar til etterretning at Fremskrittspartiets forslag er falt, og vil subsidiært slutte seg til forslaget fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte.

2.1.7 Kap. 1630 Tiltak for å styrke den statlige økonomiforvaltning

Sammendrag

(i 1.000 kr)

     B.innst.S.nr.III Forslag
Post Betegnelse 1997 1998
01 Lønn og godtgjørelser 12.300
11 Varer og tjenester 28.000
01 Driftsutgifter   17.400


       Det foreslås at Finansdepartementet får fullmakt til å fordele bevilgningen på departementer og virksomheter, jf. forslag til vedtak IV.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1630.

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag til fullmakt til å fordele bevilgningen på departementer og virksomheter, jf. forslag til vedtak II  C i denne innstilling.

2.1.8 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner

Sammendrag

(i 1.000 kr)

     B.innst.S.nr.III Forslag
Post Betegnelse 1997 1998
60 Tilskudd 365.000 677.000


Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1632.

2.1.9 Kap. 1637 EU-opplysning

Sammendrag

       Under post 70 Tilskudd til frivillige organisasjoner ble det bevilget 2 mill. kroner i B.innst.S.nr.III (1996-1997). Regjeringen Jagland foreslo ingen bevilgning under post 70 for 1998. Regjeringen Bondevik foreslo å bevilge 2 mill. kroner for 1998 i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998).

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til regjeringen Bondeviks forslag til bevilgning med 2 mill. kroner til frivillige organisasjoners EU-opplysning for 1998, jf. tabell 2.1 nedenfor.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til sine respektive opplegg i tabell 2.1 nedenfor hvor disse medlemmer ikke har ført opp midler til EU-opplysning for 1998. Disse medlemmer viser til at disse medlemmer som subsidiært standpunkt slutter seg til forslaget til rammevedtak fra komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte.

2.1.10 Kap. 1641 Garanti for miljølåneordning i Den nordiske investeringsbank

Sammendrag

       Det foreslås avsatt 5 mill. kroner under post 50 til tapsfond for miljølåneordningen i Den nordiske investeringsbank for 1998.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til at Den nordiske investeringsbankens miljølåneordning (MIL) er behandlet under avsnitt 5.2 i denne innstillingen.

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1641.

2.1.11 Kap. 1650 Innenlandsk statsgjeld, renter m.m. (jf. kap. 1652, kap. 5331 og kap. 5606)

Sammendrag

(i 1.000 kr)

     B.innst.S.nr.III Forslag
Post Betegnelse 1997 1998
11 Varer og tjenester 6.000
01 Driftsutgifter   6.000
89 Renter og provisjon m.m,
  overslagsbevilgning 15.352.000 15.571.000


Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1560.

2.1.12 Kap. 1660 Utenlandsk statsgjeld, renter m.v.

Sammendrag

(i 1.000 kr)

     B.innst.S.nr.III Forslag
Post Betegnelse 1997 1998
11 Varer og tjenester 2.000
01 Driftsutgifter   2.000
88 Renter, provisjon m.m,
  overslagsbevilgning 1.800.000 1.406.000


Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 1660.

2.2 Inntekter

2.2.1 Kap. 4602 Kredittilsynet (jf. kap. 1602)

Sammendrag

(i 1.000 kr)

     B.innst.S.nr.III Forslag
Post Betegnelse 1997 1998
01 Bidrag fra tilsynsenhetene 75.650 78.150
02 Andre inntekter 1.600 1.400


Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 4602.

2.2.2 Kap. 4610 Toll- og avgiftsdirektoratet - Toll- og avgiftsetaten (jf. kap. 1610)

Sammendrag

(i 1.000 kr)

     B.innst.S.nr.III Forslag
Post Betegnelse 1997 1998
01 Gebyr for overtid 10.850 11.050
02 Andre inntekter 5.250 1.450
11 Gebyr på kredittdeklarasjoner 60.950 69.400
12 Ekspedisjonsgebyr 3.550 3.650
13 Gebyr ved avskilting av kjøretøy 400 250


Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 4610.

2.2.3 Kap. 4618 Skattedirektoratet - skatteetaten (jf. kap. 1616)

Sammendrag

(i 1.000 kr)

     B.innst.S.nr.III Forslag
Post Betegnelse 1997 1998
01 Pante- og tinglysingsgebyrer
  (Namsmannen) 22.500 22.950
02 Andre inntekter 200 200
03 Lignings-ABC 400 400
04 Spesialoppdrag 1.000 1.000
05 Utpantingsgebyrer (Skattefogdene) 0 7.950
06 Økonomitjenester 0 100


Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 4618.

2.2.4 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå (jf. kap. 1620)

Sammendrag

(i 1.000 kr)

     B.innst.S.nr.III Forslag
Post Betegnelse 1997 1998
01 Salgsinntekter 9.200 7.200
02 Spesialoppdrag 55.200 63.200
04 Tvangsmulkt 3.000 3.000


Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 4620.

2.2.5 Kap. 5343 Statens varekrigsforsikring

Sammendrag

       Regjeringen Jagland fremmet forslag om å oppheve ordningen med Statens varekrigsforsikring pr. 1. januar 1998 og å oppheve lov av 3. desember 1948 nr. 8 om Statens varekrigsforsikring. Det ble samtidig foreslått en garantifullmakt for GIEK med en ramme på 1 mrd. kroner til dekning av statens løpende forpliktelser under ordningen fram til avvikling, jf. Forslag til vedtak III, 7 i proposisjonen. Finansdepartementet har i brev 4. desember 1997 uttalt:

« STATSBUDSJETTET 1998. GARANTI TIL STATENS VAREKRIGSFORSIKRING
       Jeg viser til henvendelse fra Stortinget til Finansdepartementet 1. desember 1997 om ovennevnte.
       I regjeringen Jaglands forslag til statsbudsjettet for 1998 ble det foreslått å avvikle Statens varekrigsforsikring. Det ble i den forbindelse fremmet forslag om en garantifullmakt på 1 mrd. kroner for 1998 til å ivareta forpliktelser inngått av Statens varekrigsforsikring, jf. Nærings- og handelsdepartementets budsjettproposisjon for 1998, romertallsvedtak III, garantifullmakt 7.
       I Regjeringen Bondeviks endringsforslag som ble fremmet i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998) Om endring av St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet medregnet folketrygden 1998, vises det til Ot.meld.nr.1(1997-1998) av 6. november 1997 der forslag om å avvikle Statens varekrigsforsikring foreslås trukket. Tilbaketrekking av forslaget om å avvikle Statens varekrigsforsikring innebærer at grunnlaget for forslaget til romertallsvedtak om et statlig garantifullmakt knyttet til Statens varekrigsforsikring faller bort.
       Jeg vil på denne bakgrunn opplyse Stortinget om at ovennevnte forslag til romertallsvedtak kan anses som trukket tilbake. »
Komiteens merknader

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til behandlingen av Statens varekrigsforsikring som eget Dok.nr.8-forslag etter at regjeringen Bondevik trakk regjeringen Jaglands forslag.

       Disse medlemmer tar budsjettbehandlingen på dette punkt til etterretning og justerer Arbeiderpartiets forslag deretter.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at Regjeringen trakk tilbake Ot.prp.nr.3(1997-1998) om lov om opphevelse av lov av 3. desember 1948 nr. 8 om Statens varekrigsforsikring. Disse medlemmer er tilfreds med at Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre har tatt hensyn til dette ved vedtaket om budsjettramme og vil subsidiært slutte seg til dette.

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til B.innst.S.nr.I (1997-1998) hvor disse medlemmer gikk imot å oppheve ordningen med Statens varekrigsforsikring pr. 1. januar 1998.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti støttet regjeringen Jaglands forslag om å oppheve ordningen med Statens varekrigsforsikring. Det vises for øvrig til det Dok.nr.8-forslaget om denne saken som er behandlet.

2.2.6 Kap. 5350 Tilbakeføring av midler fra Statens Banksikringsfond

Sammendrag

       Det ble i B.innst.S.nr.III (1996-1997) ført opp kr 975.000.000 som overføring av midler fra Statens Banksikringsfond under post 50 for 1997. Tilsvarende forslag til bevilgning for 1998 i St.prp. nr. 1(1997-1998) var kr 3.095.972.000. Regjeringen Bondevik foreslo i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998) å bevilge kr 3.366.972.000 under post 50.

Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til regjeringen Bondeviks forslag i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998) under kap. 5350.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti har gått imot salg av statens bankaksjer og viser til omtale i B.innst.S.nr.I (1997-1998) side 152. Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti til nå har stått sammen med Arbeiderpartiet og Senterpartiet om å beholde det samfunnsmessige eierskapet i de store bankene. Dette medlem viser til at tidligere statsminister Thorbjørn Jagland i februar 1996 uttalte at staten ikke kommer til å selge seg ned til under 50 % i overskuelig framtid. Dette medlem registrerer at både Arbeiderpartiet og Senterpartiet har skiftet standpunkt i denne saken, og at det dermed er et stortingsflertall som går inn for å legge til rette for økt utenlandsk eierskap i norsk finansnæring.

       Dette medlem vil peke på at EØS-avtalen gir oppkjøpsmuligheter som tidligere ikke eksisterte. Fortsatt statlig majoritetseierskap er dermed den eneste muligheten for å hindre utenlandsoppkjøp av de to største bankene. Dette medlem viser til at de siste 10 årene er mer enn 7000 arbeidsplasser forsvunnet i bank- og finansieringsvirksomhet. Salg av statens aksjer vil etter dette medlems syn neppe virke særlig positivt i forhold til denne prosessen.

       Dette medlem vil understreke at salg av statlige bankaksjer ikke representerer noen bedring av budsjettbalansen. Salget er å betrakte som en ren omplassering av formue.

       Dette medlem mener at både prinsipielle og praktiske hensyn taler imot at staten selger seg ned i DnB og Kreditkassen.

2.2.7 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank

Sammendrag

       Det ble i B.innst.S.nr.III (1996-1997) ført opp kr 4.236.451.000 som bevilgning under post 70 for 1997. For 1998 er det foreslått bevilget kr 3.811.000.000.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5351.

2.2.8 Kap. 5360 Inntekter fra Det norske Pengelotteri

Sammendrag

       I B.innst.S.nr.III (1996-1997) var det ført opp kr 250.000.000 som spilleoverskudd for 1997 under post 70. Tilsvarende forslag for 1998 er kr 235.000.000.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5360.

2.2.9 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)

Sammendrag

       Det samlede avskrivningsbeløpet for de statlige forvaltningsbedriftene føres under kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift. Avskrivningsgrunnlaget er bokført kapital pr. 31. desember året før budsjettåret. Det benyttes et lineært avskrivningssystem der avskrivningstiden for ulike avskrivningsobjekter (maskiner og utstyr, bygninger og anlegg, transportmidler m.v.) varierer med forventet levetid. Avskrivningene utgiftsføres under hver enkelt forvaltningsbedrift. Avskrivningen må dermed også inntektsføres for å få samsvar med kontantprinsippet. Avskrivningene i 1998 beløper seg til 561 mill. kroner.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag om å føre opp kr 560.729.000 under post 30 for 1998.

2.2.10 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift (jf. kap. 2445-2481)

Sammendrag

       Renter av statens kapital i forvaltningsbedriftene tas samlet til inntekt under kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forretningsdrift. Grunnlaget for renteberegning er den delen av bedriftenes investeringer som ikke finansieres ved kontantoverskudd fra driften. Dette regnes som lån fra statskassen, selv om investeringene utgiftsføres brutto i henhold til kontantprinsippet. Rentesatsen for lån til forvaltningsbedriftene skal tilsvare gjennomsnittlig rente på 5-års statsobligasjoner i en 12-månedersperiode fram til 30. september året før budsjettåret. Lånet regnes å være gitt for en 5-årsperiode, og må deretter eventuelt fornyes. Renter på statens kapital forventes å utgjøre 198 mill. kroner i 1998.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag om å føre opp kr 198.175.000 under post 80 for 1998.

2.2.11 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer

Sammendrag

(i 1.000 kr)

        Forslag
      Forslag 1998
    B.innst.S.III 1998 St.prp. nr. 1
Post Betegnelse 1997 St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3
81 Av verdipapirer og
  bankinnskudd i
  utenlandsk valuta 2.000 2.000 2.000
82 Av innenlandske verdipapirer 100 100 100
83 Av alminnelige fordringer 350.000 350.000 350.000
84 Av driftskreditt til
  statsbedrifter 600 600 600
86 Av statskassens foliokonto
  i Norges Bank 4.155.000 3.820.589 4.085.589
87 Renter av fond for støtte ved
  skipskontrakter og
  fiskebåtkontrakter 80.000 80.000


       Anslag på renteinntekter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer i 1998, jf. post 86, foreslås oppjustert med 265 mill. kroner. Økningen i anslaget skyldes i all hovedsak at en har lagt til grunn en høyere rentesats ved beregning av renteinntektene fra statens foliokonto i Norges Bank.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag under kap. 5605.

2.2.12 Kap. 5606 Renter fra Norges kommunalbank av grunnkjøpslån (jf. kap. 1650 post 89, kap. 1652 og kap. 331)

Sammendrag

(i 1.000 kr)

     B.innst.S.nr.III Forslag
Post Betegnelse 1997 1998
80 Renter 6.000 4.000


Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 2.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning under kap. 5606.

2.3 Oversikt over de ulike fraksjoners opplegg til rammevedtak

       Nedenfor er det gitt oversikt over de ulike fraksjoners opplegg til bevilgninger under rammeområde 23. Det vises til brev fra Stortingets Presidentskap 27. november 1997 hvor det fremgår at det ved vedtak i Stortinget 27. november 1997 er foreslått at nettorammen under rammeområde 23 skal være kr 8.858.535.000.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, stiller seg bak forslaget til vedtak under rammeområde 23 fra komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Tverrpolitisk Folkevalgte. Dette forslaget er derfor ført til komiteens tilråding under kap. 9 i denne innstilling.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er nødvendig å effektivisere og omorganisere driften i statlige etater, som gjennom flere år har fått muligheten til å ese ut til store kolosser. Det er, i en situasjon hvor det faktisk er mangel på kvalifisert arbeidskraft innen en rekke sektorer, enda viktigere å frigjøre arbeidskraft fra offentlig administrasjon.

       Disse medlemmer viser til at disse medlemmers forslag til rammevedtak ikke summerer seg til den rammesum som ble vedtatt for rammeområde 23 ved behandling av B.innst.S.nr.I (1997-1998) 27. november 1997. Disse medlemmer vil derfor, som følge av at Fremskrittspartiets forslag er falt, ikke fremme bevilgningsforslag under ramme 23, men subsidiært slutte seg til forslaget fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.

       Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at helheten i Høyres budsjettforslag er presentert i finansinnstillingen, B.innst.S.nr.I (1997-1998).

       Høyres forslag for ramme 23 er 414 mill. kroner høyere enn foreslått av regjeringen Bondevik. Dette avviket skyldes at Høyre i sitt forslag foreslo kutt i driftsutgifter m.v. (01 - poster) for departementet med underliggende etater på 122 mill. kroner. Samlet utgjør disse postene 3.998 mill. kroner innenfor ramme 23. Samtidig ble det i tilleggsproposisjonen foreslått økninger i anslagene for overføringer fra Statens Banksikringsfond og fra statskassens foliokonto i Norges Bank på tilsammen 536 mill. kroner. Disse økningene ligger ikke inne i Høyres budsjettforslag.

       Disse medlemmer viser til den vedtatte ramme som er et resultat av behandlingen av B.innst.S.nr.I (1997-1998). Høyre har stemt subsidiært for disse rammer, etter at Høyres rammeforslag falt. Disse medlemmer støtter derfor forslaget fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre til fordeling innenfor ramme 23.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis helhetlige opplegg slik det er presentert i B.innst.S.nr.I (1997-1998). Dette medlem har under ramme 23 avvikende forslag når det gjelder Statens varekrigsforsikring og salg av aksjer i forretningsbankene. Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstrepartis forslag til ramme avviker fra vedtaket for ramme 23, og vil ikke fremme eget forslag til disponeringer innenfor rammen.

Tabell 2.1

Tabellen viser forslag til budsjett på rammeområde 23 fra regjeringen Bondevik (St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 ) og fra komiteens flertall fra AP, KrF, SP, V og TF. Tabellen viser også de primære budsjettoppleggene fra FrP, H og SV. Alle tall i tusen kroner.

      St.prp. nr. 1 Øvrige
Kap. Post Formål Tillegg nr. 3 forslag
1600   Finans- og tolldepartementet
    (jf. kap. 4600) 182.300
    AP, KrF SP, V og TF   182.300
    FrP   170.300
    H   172.300
    SV   182.300
   1 Driftsutgifter 165.600
    AP, KrF SP, V og TF   165.600
    FrP   153.600
    H   155.600
    SV   165.600
   21 Spesielle forsknings- og
    utredningsoppdrag 16.700
    AP, KrF SP, V og TF   16.700
    FrP   16.700
    H   16.700
    SV   16.700
1602   Kredittilsynet
    (jf. kap. 4602) 79.550
    AP, KrF SP, V og TF   79.550
    FrP   79.550
    H   79.550
    SV   79.550
   1 Driftsutgifter 78.750
    AP, KrF SP, V og TF   78.750
    FrP   78.750
    H   78.750
    SV   78.750
   45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold 800
    AP, KrF SP, V og TF   800
    FrP   800
    H   800
    SV   800
1610   Toll- og avgiftsdirektoratet
    - toll- og avgiftsetaten
    (jf. kap. 4610) 768.650
    AP, KrF SP, V og TF   758.650
    FrP   758.650
    H   728.650
    SV   758.650
   1 Driftsutgifter 750.200
    AP, KrF SP, V og TF   740.200
    FrP   740.200
    H   710.200
    SV   740.200
   45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold 18.450
    AP, KrF SP, V og TF   18.450
    FrP   18.450
    H   18.450
    SV   18.450
1616   Andre utgifter til skatte-
    og avgiftsinnkreving
    (jf. kap. 4618) 117.250
    AP, KrF SP, V og TF   117.250
    FrP   117.250
    H   117.250
    SV   117.250
   1 Driftsutgifter 37.250
    AP, KrF SP, V og TF   37.250
    FrP   37.250
    H   37.250
    SV   37.250
   21 Spesielle driftsutgifter 80.000
    AP, KrF SP, V og TF   80.000
    FrP   80.000
    H   80.000
    SV   80.000
1618   Skattedirektoratet - skatteetaten
    (jf. kap. 4618) 2.634.800
    AP, KrF SP, V og TF   2.634.800
    FrP   2.504.800
    H   2.564.800
    SV   2.634.800
   1 Driftsutgifter 2.496.200
    AP, KrF SP, V og TF   2.496.200
    FrP   2.366.200
    H   2.426.200
    SV   2.496.200
   45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold 138.600
    AP, KrF SP, V og TF   138.600
    FrP   138.600
    H   138.600
    SV   138.600
1620   Statistisk sentralbyrå
    (jf. kap. 4620) 365.100
    AP, KrF SP, V og TF   365.100
    FrP   350.100
    H   365.100
    SV   365.100
   1 Driftsutgifter 284.650
    AP, KrF SP, V og TF   284.650
    FrP   269.650
    H   284.650
    SV   284.650
   21 Spesielle driftsutgifter 63.200
    AP, KrF SP, V og TF   63.200
    FrP   63.200
    H   63.200
    SV   63.200
   22 Folke- og boligtelling i
    år 2000 9.800
    AP, KrF SP, V og TF   9.800
    FrP   9.800
    H   9.800
    SV   9.800
   45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold 7.450
    AP, KrF SP, V og TF   7.450
    FrP   7.450
    H   7.450
    SV   7.450
1630   Tiltak for å styrke den
    statlige økonomiforvaltning 17.400
    AP, KrF SP, V og TF   17.400
    FrP   17.400
    H   17.400
    SV   17.400
   1 Driftsutgifter 17.400
    AP, KrF SP, V og TF   17.400
    FrP   17.400
    H   17.400
    SV   17.400
1632   Kompensasjon for merverdiavgift
    til kommuner og fylkeskommuner 677.000
    AP, KrF SP, V og TF   677.000
    FrP   677.000
    H   677.000
    SV   677.000
   60 Tilskudd 677.000
    AP, KrF SP, V og TF   677.000
    FrP   677.000
    H   677.000
    SV   677.000
1637   EU-opplysning 2.000
    AP, KrF SP, V og TF   2.000
    FrP   0
    H   0
    SV   2.000
   70 Tilskudd til frivillige
    organisasjoner 2.000
    AP, KrF SP, V og TF   2.000
    FrP   0
    H   0
    SV   2.000
1641   Garanti for miljølåneordning i
    Den nordiske investeringsbanken 5.000
    AP, KrF SP, V og TF   5.000
    FrP   5.000
    H   5.000
    SV   5.000
   50 Avsetning til tapsfond 5.000
    AP, KrF SP, V og TF   5.000
    FrP   5.000
    H   5.000
    SV   5.000
1650   Innenlandsk statsgjeld,
    renter m.m.
    (jf. kap. 5606) 15.577.000
    AP, KrF SP, V og TF   15.577.000
    FrP   15.577.000
    H   15.577.000
    SV   15.577.000
   1 Driftsutgifter 6.000
    AP, KrF SP, V og TF   6.000
    FrP   6.000
    H   6.000
    SV   6.000
   89 Renter og provisjon m.m. 15.571.000
    AP, KrF SP, V og TF   15.571.000
    FrP   15.571.000
    H   15.571.000
    SV   15.571.000
1660   Utenlandsk statsgjeld,
    renter m.m. 1.408.000
    AP, KrF SP, V og TF   1.408.000
    FrP   1.408.000
    H   1.408.000
    SV   1.408.000
   1 Driftsutgifter 2.000
    AP, KrF SP, V og TF   2.000
    FrP   2.000
    H   2.000
    SV   2.000
   88 Renter, provisjon m.m. 1.406.000
    AP, KrF SP, V og TF   1.406.000
    FrP   1.406.000
    H   1.406.000
    SV   1.406.000
     Sum utgifter ramme 21.834.050
    AP, KrF SP, V og TF   21.824.050
    FrP   21.665.050
    H   21.712.050
    SV   21.824.050
        
4602   Kredittilsynet
    (jf. kap. 1602) 79.550
    AP, KrF SP, V og TF   79.550
    FrP   79.550
    H   79.550
    SV   79.550
   1 Bidrag fra tilsynsenhetene 78.150
    AP, KrF SP, V og TF   78.150
    FrP   78.150
    H   78.150
    SV   78.150
   2 Andre inntekter 1.400
    AP, KrF SP, V og TF   1.400
    FrP   1.400
    H   1.400
    SV   1.400
4610   Toll- og avgiftsdirektoratet
    - toll- og avgiftsetaten
    (jf. kap. 1610) 85.800
    AP, KrF SP, V og TF   85.800
    FrP   85.800
    H   85.800
    SV   85.800
   1 Gebyr for overtid 11.050
    AP, KrF SP, V og TF   11.050
    FrP   11.050
    H   11.050
    SV   11.050
   2 Andre inntekter 1.450
    AP, KrF SP, V og TF   1.450
    FrP   1.450
    H   1.450
    SV   1.450
   11 Gebyr på kredittdeklarasjoner 69.400
    AP, KrF SP, V og TF   69.400
    FrP   69.400
    H   69.400
    SV   69.400
   12 Ekspedisjonsgebyr 3.650
    AP, KrF SP, V og TF   3.650
    FrP   3.650
    H   3.650
    SV   3.650
   13 Gebyr ved avskilting av kjøretøy 250
    AP, KrF SP, V og TF   250
    FrP   250
    H   250
    SV   250
4618   Skattedirektoratet - skatteetaten
    (jf. kap. 1616 og kap. 1618) 32.600
    AP, KrF SP, V og TF   32.600
    FrP   32.600
    H   32.600
    SV   32.600
   1 Pante- og tinglysingsgebyr
    (Namsmannen) 22.950
    AP, KrF SP, V og TF   22.950
    FrP   22.950
    H   22.950
    SV   22.950
   2 Andre inntekter 200
    AP, KrF SP, V og TF   200
    FrP   200
    H   200
    SV   200
   3 Lignings-ABC 400
    AP, KrF SP, V og TF   400
    FrP   400
    H   400
    SV   400
   4 Spesialoppdrag 1.000
    AP, KrF SP, V og TF   1.000
    FrP   1.000
    H   1.000
    SV   1.000
   5 Utpantingsgebyrer
    (Skattefogdene) 7.950
    AP, KrF SP, V og TF   7.950
    FrP   7.950
    H   7.950
    SV   7.950
   6 Økonomitjenester 100
    AP, KrF SP, V og TF   100
    FrP   100
    H   100
    SV   100
4620   Statistisk sentralbyrå
    (jf. kap. 1620) 73.400
    AP, KrF SP, V og TF   73.400
    FrP   73.400
    H   73.400
    SV   73.400
   1 Salgsinntekter 7.200
    AP, KrF SP, V og TF   7.200
    FrP   7.200
    H   7.200
    SV   7.200
   2 Spesialoppdrag 63.200
    AP, KrF SP, V og TF   63.200
    FrP   63.200
    H   63.200
    SV   63.200
   4 Tvangsmulkt 3.000
    AP, KrF SP, V og TF   3.000
    FrP   3.000
    H   3.000
    SV   3.000
5343   Statens varekrigsforsikring  
    AP, KrF SP, V og TF   0
    FrP   0
    H   0
    SV   2.300.000
   50 Avvikling 0
    AP, KrF SP, V og TF   0
    FrP   0
    H   0
    SV   2.300.000
5350   Tilbakeføring av midler fra
    Statens Banksikringsfond 3.366.972
    AP, KrF SP, V og TF   3.366.972
    FrP   3.366.972
    H   3.366.972
    SV   0
   50 Overføring 3.366.972
    AP, KrF SP, V og TF   3.366.972
    FrP   3.366.972
    H   3.366.972
    SV   0
5351   Overføring fra Norges Bank 3.811.000
    AP, KrF SP, V og TF   3.811.000
    FrP   3.811.000
    H   3.811.000
    SV   3.811.000
   70 Overføring 3.811.000
    AP, KrF SP, V og TF   3.811.000
    FrP   3.811.000
    H   3.811.000
    SV   3.811.000
5360   Inntekter fra Det norske
    Pengelotteri 235.000
    AP, KrF SP, V og TF   235.000
    FrP   235.000
    H   235.000
    SV   235.000
   70 Spilleoverskudd 235.000
    AP, KrF SP, V og TF   235.000
    FrP   235.000
    H   235.000
    SV   235.000
5491   Avskrivning på statens kapital i
    statens forretningsdrift
    (jf. kap. 2445-2481) 560.729
    AP, KrF SP, V og TF   560.729
    FrP   560.729
    H   560.729
    SV   560.729
   30 Avskrivninger 560.729
    AP, KrF SP, V og TF   560.729
    FrP   560.729
    H   560.729
    SV   560.729
5603   Renter av statens kapital i
    statens forretningsdrift
    (jf. kap. 2445-2481) 198.175
    AP, KrF SP, V og TF   198.175
    FrP   198.175
    H   198.175
    SV   198.175
   80 Renter av statens faste kapital 198.175
    AP, KrF SP, V og TF   198.175
    FrP   198.175
    H   198.175
    SV   198.175
5605   Renter av statskassens
    kontantbeholdning og andre
    fordringer 4.518.289
    AP, KrF SP, V og TF   4.518.289
    FrP   4.518.289
    H   4.518.289
    SV   4.518.289
   81 Av verdipapirer og bankinnskudd
    i utenlandsk valuta 2.000
    AP, KrF SP, V og TF   2.000
    FrP   2.000
    H   2.000
    SV   2.000
   82 Av innenlandske verdipapirer 100
    AP, KrF SP, V og TF   100
    FrP   100
    H   100
    SV   100
   83 Av alminnelige fordringer 350.000
    AP, KrF SP, V og TF   350.000
    FrP   350.000
    H   350.000
    SV   350.000
   84 Av driftskreditt til
    statsbedrifter 600
    AP, KrF SP, V og TF   600
    FrP   600
    H   600
    SV   600
   86 Av statskassens foliokonto
    i Norges Bank 4.085.589
    AP, KrF SP, V og TF   4.085.589
    FrP   4.085.589
    H   4.085.589
    SV   4.085.589
   87 Renter av fond for støtte ved
    skipskontrakter og
    fiskebåtkontrakter 80.000
    AP, KrF SP, V og TF   80.000
    FrP   80.000
    H   80.000
    SV   80.000
5606   Renter fra Norges Kommunalbank
    av grunnkjøpslån
    (jf. kap. 1650 post 89,
    kap. 1652 og kap. 5331) 4.000
    AP, KrF SP, V og TF   4.000
    FrP   4.000
    H   4.000
    SV   4.000
   80 Renter 4.000
    AP, KrF SP, V og TF   4.000
    FrP   4.000
    H   4.000
    SV   4.000
     Sum inntekter 12.965.515
    AP, KrF SP, V og TF   12.965.515
    FrP   12.965.515
    H   12.965.515
    SV   11.898.543
     Sum netto ramme 8.868.535
    AP, KrF SP, V og TF   8.858.535
    FrP   8.699.535
    H   8.746.535
    SV   9.925.507
     Rammevedtak - sum ramme -10.000
    AP, KrF SP, V og TF   0
    FrP   159.000
    H   112.000
    SV   -1.066.972