Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Rammeområde 22 Enkelte kapitler under Nærings- og handelsdepartementet

Sammendrag

       Oppstillingen nedenfor viser bevilgningsforslagene under rammeområde 22 fra St.prp. nr. 1(1997-1998) og St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998).

Utgifter:
        St.prp. nr. 1
Kap. Post Formål St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3
971   Eksportfinans ASA 90.000.000 90.000.000
   70 Tilskudd 90.000.000 90.000.000
        
      Statens forretningsdrift
        
2460   Garanti-Instituttet for Eksportkreditt 100.000.000 100.000.000
   24 Driftsresultat: 0 0
     1 Driftsinntekter, refusjon av
       driftsutgifter fra
       risikoavsetningsfond -31.500.000 -31.500.000
     2 Driftsutgifter 31.500.000 31.500.000
   70 Risikoavsetning,
    SUS/Baltikum-ordningen 100.000.000 100.000.000
    Sum utgifter ramme 22 190.000.000 190.000.000
    Netto ramme 22 190.000.000 190.000.000


       Regjeringen Jagland fremmet forslag om å oppheve ordningen med Statens varekrigsforsikring pr. 1. januar 1998 og å oppheve lov av 3. desember 1948 nr. 8 om Statens varekrigsforsikring. Det ble samtidig foreslått en garantifullmakt for GIEK med en ramme på 1 mrd. kroner til dekning av statens løpende forpliktelser under ordningen fram til avvikling, jf. Forslag til vedtak III, 7 i proposisjonen. Finansdepartementet har i brev 4. desember 1997 uttalt:

« STATSBUDSJETTET 1998. GARANTI TIL STATENS VAREKRIGSFORSIKRING
       Jeg viser til henvendelse fra Stortinget til Finansdepartementet 1. desember 1997 om ovennevnte.
       I regjeringen Jaglands forslag til statsbudsjetter for 1998 ble det foreslått å avvikle Statens varekrigsforsikring. Det ble i den forbindelse fremmet forslag om en garantifullmakt på 1 mrd. kroner for 1998 til å ivareta forpliktelser inngått av Statens varekrigsforsikring, jf. Nærings- og handelsdepartementets budsjettproposisjon for 1998, romertallsvedtak III, garantifullmakt 7.
       I regjeringen Bondeviks endringsforslag som ble fremmet i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998) Om endring av St.prp. nr. 1 om statsbudsjettet medregnet folketrygden 1998, vises det til Ot.meld.nr.1(1997-1998) av 6. november 1997 der forslag om å avvikle Statens varekrigsforsikring foreslås trukket. Tilbaketrekking av forslaget om å avvikle Statens varekrigsforsikring innebærer at grunnlaget for forslaget til romertallsvedtak om en statlig garantifullmakt knyttet til Statens varekrigsforsikring faller bort.
       Jeg vil på denne bakgrunn opplyse Stortinget om at ovennevnte forslag til romertallsvedtak kan anses som trukket tilbake. »

       Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Ranveig Frøiland, Trond Giske, Berit Brørby Larsen, Tore Nordtun og Hill-Marta Solberg, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Høyre, Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm, lederen Lars Gunnar Lie og Ingebrigt S Sørfonn, fra Senterpartiet, Jørgen Holte, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Venstre, Terje Johansen, og fra Tverrpolitisk Folkevalgte, Steinar Bastesen, viser til merknader under avsnitt 2.2.5 i denne innstilling.

1.1 Eksportfinans ASA (Kap. 971)

Sammendrag

       Stortinget besluttet i 1978 å opprette en ordning med fast rente på tilsagnstidspunktet og valutakurssikring ved finansiering av eksport av kapitalvarer, den såkalte 108-ordningen, jf. St.prp. nr. 108 og Innst.S.nr.228 (1977-1978). Utgangspunktet for rentefastsettingen er den såkalte Consensus-avtalen innenfor OECD som regulerer konkurransen mellom OECD-landene når det gjelder rente- og avdragsvilkår ved offentlig støttede lån ved kapitalvareeksport.

       Med hensyn til nye tilsagn om finansiering av kontrakter under 108-ordningen i 1998 foreslår Nærings- og handelsdepartementet at Eksportfinans gis tilsagn om statlig dekning av underskudd på avregningskontoen for 108-ordningen som følge av tilsagn om lån fram til 31. desember 1998, jf. Forslag til vedtak II, 2 i proposisjonen.

       Regnskapet for 108-ordningen viste et underskudd på 79,5 mill. kroner for 1996. Det foreslås en bevilgning på 90 mill. kroner i tilskudd til Eksportfinans ASA på statsbudsjettet for 1998. Bevilgningsforslaget dekker underskuddet for 1996 med tillegg av rentegodtgjørelse.

Komiteens merknader

       Komiteen viser til de respektive fraksjoners opplegg i tabell 1.1 nedenfor og slutter seg til Regjeringens forslag til bevilgning på 90 mill. kroner i tilskudd til Eksportfinans ASA. Komiteen slutter seg videre til Regjeringens forslag til tilsagnsfullmakt slik at Eksportfinans ASA gis tilsagn om statlig dekning av underskudd på avregningskontoen for 108-ordningen som følge av tilsagn om lån fram til 31. desember 1998, jf. forslag til vedtak I  B.

1.2 Garanti-instituttet for Eksportkreditt (Kap. 2460)

Sammendrag

       Garantirammen for den alminnelige ordning foreslås videreført uendret innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 30 mrd. kroner, jf. Forslag til vedtak III, 3 i proposisjonen. Garantiordningen for SUS/Baltikum foreslås videreført uendret innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 3 mrd. kroner, jf. Forslag til vedtak III, 4 i proposisjonen.

       GIEKs fire virksomhetsområder (Forretningsdelen, Samfunnsdelen, Særskilte stortingsvedtak og Gammel portefølje) dekker selv sine administrasjonsutgifter. For de ordninger som GIEK administrerer for andre (Anbudsgarantiordningen, garantiordningen for investeringer i og eksport til utviklingsland, Statens varekrigsforsikring og Garanti-Instituttet for skip og borefartøy), mottar GIEK refusjon for sine administrasjonsutgifter. Det budsjetteres med brutto driftsutgifter på 31,5 mill. kroner for 1998.

       Det foreslås å videreføre bevilgningen til tapsfond under SUS/Baltikum-ordningen på samme nivå som tidligere år, dvs. med 100 mill. kroner.

       Det foreslås at trekkfullmaktene videreføres i 1998 på samme nivå som for 1997, jf. Forslag til vedtak IV, 1-4 i proposisjonen. Dette innebærer følgende:

     Regnskap Fullmakt Forslag
Post Betegnelse 1996 1997 1998
92 Utbetaling iflg. trekkfullmakt
  - forretningsdelen 0 20.000 20.000
93 Utbetaling iflg. trekkfullmakt
  - samfunnsdelen 0 50.000 50.000
94 Utbetaling iflg. trekkfullmakt
  - gamle ordninger -250.803 50.000 50.000
96 Utbetaling iflg. trekkfullmakt
  - SUS/Baltikum-ordningen 0 50.000 50.000


Komiteens merknader

       Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om garantiramme for den alminnelige ordning på 30 mrd. kroner og for SUS/Baltikum-ordningen på 3 mrd. kroner, jf. forslag til vedtak I  C. Komiteen slutter seg videre til forslaget om at driftsutgiftene som budsjetteres til 31,5 mill. kroner dekkes av tilsvarende reduksjon fra risikoavsetningsfond. Komiteen slutter seg til forslaget om å videreføre trekkfullmaktene for de ulike garantiordningene i 1998 på samme nivå som i 1997, jf. forslag til vedtak I  D.

       Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til forslaget til bevilgningen til tapsfond for SUS/Baltikum-ordningen på 100 mill. kroner.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går imot den foreslåtte bevilgningen til kap. 2460 post 70. Disse medlemmer slutter seg subsidiært til Regjeringens forslag.

1.3 Oversikt over de ulike fraksjoners opplegg til rammevedtak

       Nedenfor er det gitt oversikt over de ulike fraksjoners opplegg til bevilgninger under rammeområde 22. Det vises til brev fra Stortingets Presidentskap hvor det fremgår at Stortinget 27. november 1997 har vedtatt at netto sum under rammeområde 22 skal være kr 190.000.000.

       Komiteen stiller seg bak forslaget til vedtak for rammeområde 22, jf. komiteens tilråding, forslag I  A under kap. 9 i denne innstilling.

       Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at disse medlemmers forslag til rammevedtak ikke summer seg til den rammesum som ble vedtatt for rammeområde 22 ved behandling av B.innst.S.nr.I (1997-1998) 27. november 1997. Disse medlemmer vil derfor, som følge av at Fremskrittspartiets forslag er falt, ikke fremme bevilgningsforslag under rammeområde 22, men subsidiært slutte seg til forslaget fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.

Tabell 1.1

Utgifter:
      St.prp. nr. 1
      Tillegg nr. 1 , Ap, KrF,
      Tillegg nr. 2 H, Sp, SV,
Kap. Post Formål og Tillegg nr. 3 V og TF1 FrP
971   Eksportfinans ASA      
   70 Tilskudd 90.000.000 90.000.000 90.000.000
        (0) (0)
2460   Garanti-Instituttet for
    Eksportkreditt      
   24 Driftsresultat: 0 0 0
        (0) (0)
     1 Driftsinntekter,
    refusjon av
    driftsutgifter fra
    risikoavsetningsfond -31.500.000 -31.500.000 -31.500.000
        (0) (0)
     2 Driftsutgifter 31.500.000 31.500.000 31.500.000
        (0) (0)
   70 Risikoavsetning,
    SUS/Baltikum-ordningen 100.000.000 100.000.000 0
        (0) (-100.000.000)
     Sum utgifter 190.000.000 190.000.000 90.000.000
        (0) (-100.000.000)
     Sum inntekter 0 0 0
        (0) (0)
     Sum netto 190.000.000 190.000.000 90.000.000
        (0) (-100.000.000)
1 (* TF = Tverrpolitisk Folkevalgte *)

       I kolonne 1-5 står forslagene fra de ulike fraksjonene i kroner. Avvik i kroner fra regjeringen Bondeviks forslag er angitt i parentes. Avvikene er definert som det angjeldende forslag minus forslaget fra regjeringen Bondevik.