Vedlegg 3
Brev av 1. desember 1997 fra Stortingets administrasjon, Det konstitusjonelle kontor til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe.
Det vises til brev av 28. november 1997.
Fra 12. november 1993 ble det tillatt å knytte stikkordet « kan overføres » til andre bevilgninger enn bygge- og anleggs- og materiellbevilgninger. Det ble i denne forbindelse understreket at endringen ikke måtte føre til uthuling av den prinsipielle hovedregel at bevilgninger gis for ett år.
Riksrevisjonen har i Dok.nr.3:05 (1996-1997), jf. Innst.S.nr.130(1996-1997) lagt frem en undersøkelse av manglende utnyttelse av gitte bevilgninger, herunder problemet med store overføringer over årsskiftet. I kommunal- og arbeidsdepartementets proposisjon, St.prp. nr. 1(1997-1998), side 177, varsler departementet under omtalen av de aktuelle postene som det er vist til i brevet, at en med henvisning til Dok.nr.3:05 (1996-1997), for å redusere behovet for overføringer over årsskiftet, tar sikte på å innføre ordning med tilsagnsfullmakt knyttet til disse postene.
Generelt kan det for øvrig når det gjelder adgangen til å bruke stikkordet « kan overføres » sies at det ikke skal innebære noe avvik fra prinsippet om realistisk budsjettering.
Dette innebærer at budsjettet i størst mulig grad skal gjenspeile aktiviteten i budsjettåret (så langt mulig skal det budsjetteres med samme beløp som anslag på regnskap for vedkommende termin). Det å føre opp et mindre beløp i budsjettet enn det forutsatt aktivitet tilsier, med henvisning til at det vil bli overført midler fra bevilgningen for 1997, er således ikke fullt ut i samsvar med dette prinsippet. Budsjettindikatorene for 1998, f.eks. det oljekorrigerte underskudd eller statsbudsjettets overskudd før avsetning til Petroleumsfondet, vil dermed undervurdere aktivitetsnivået i 1998, mens de tilsvarende indikatorene i regnskapet for 1997 vil gi inntrykk av høyere aktivitet enn det faktisk har vært i 1997.
I forbindelse med det vedtak som ble fattet ved behandlingen av B.innst.S.nr.I (1997-1998) ble det ikke gitt noen begrunnelse for fremgangsmåten med underbudsjetteringen mot inndekning ved overføring av midler fra 1997.
Imidlertid vil en anta at overføringen vil bli behandlet i proposisjonen om nysaldering av statsbudsjettet for 1997, som legges frem 5. desember 1997.
I denne forbindelse vises det også til at selv om fremgangsmåten som er valgt i dette tilfellet ikke er vanlig, er den ikke enestående. Blant annet vises det til at tilsvarende fremgangsmåte ble benyttet høsten 1995, jf. B.innst.S.nr.7 Tillegg nr. 1 , jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 11 (1995-1996) om endringer i bevilgningen under forsvarsbudsjettet og Utenriksdepartementets budsjett for 1996 i forbindelse med norsk deltakelse i en NATO-ledet implementeringsstyrke (IFOR) for gjennomføring av fredsavtalen for Bosnia-Hercegovina. Det vises til at 120 mill. kroner av utgiftene på 1996-budsjettet i denne forbindelse ble inndekket fra budsjettet for 1995 ved at det i nysalderingsproposisjonen, St.prp. nr. 27 (1995-1996), ble bevilget 120 mill. kroner på ny overførbar bevilgning post 11 kap. 1794 mot inndekning på bistandsbudsjettet.
Om det så er heldig å budsjettere på denne måten blir mer et politisk enn formelt spørsmål hvor bl.a. det argumentet mot fremgangsmåten som er fremholdt foran må veies mot argumenter for en slik fremgangsmåte.