Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 3

Brev av 1. desember 1997 fra Stortingets administrasjon, Det konstitusjonelle kontor til Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe.

Spørsmål vedrørende mulig overføring av midler til arbeidsmarkedstiltak

       Det vises til brev av 28. november 1997.

       Fra 12. november 1993 ble det tillatt å knytte stikkordet « kan overføres » til andre bevilgninger enn bygge- og anleggs- og materiellbevilgninger. Det ble i denne forbindelse understreket at endringen ikke måtte føre til uthuling av den prinsipielle hovedregel at bevilgninger gis for ett år.

       Riksrevisjonen har i Dok.nr.3:05 (1996-1997), jf. Innst.S.nr.130(1996-1997) lagt frem en undersøkelse av manglende utnyttelse av gitte bevilgninger, herunder problemet med store overføringer over årsskiftet. I kommunal- og arbeidsdepartementets proposisjon, St.prp. nr. 1(1997-1998), side 177, varsler departementet under omtalen av de aktuelle postene som det er vist til i brevet, at en med henvisning til Dok.nr.3:05 (1996-1997), for å redusere behovet for overføringer over årsskiftet, tar sikte på å innføre ordning med tilsagnsfullmakt knyttet til disse postene.

       Generelt kan det for øvrig når det gjelder adgangen til å bruke stikkordet « kan overføres » sies at det ikke skal innebære noe avvik fra prinsippet om realistisk budsjettering.

       Dette innebærer at budsjettet i størst mulig grad skal gjenspeile aktiviteten i budsjettåret (så langt mulig skal det budsjetteres med samme beløp som anslag på regnskap for vedkommende termin). Det å føre opp et mindre beløp i budsjettet enn det forutsatt aktivitet tilsier, med henvisning til at det vil bli overført midler fra bevilgningen for 1997, er således ikke fullt ut i samsvar med dette prinsippet. Budsjettindikatorene for 1998, f.eks. det oljekorrigerte underskudd eller statsbudsjettets overskudd før avsetning til Petroleumsfondet, vil dermed undervurdere aktivitetsnivået i 1998, mens de tilsvarende indikatorene i regnskapet for 1997 vil gi inntrykk av høyere aktivitet enn det faktisk har vært i 1997.

       I forbindelse med det vedtak som ble fattet ved behandlingen av B.innst.S.nr.I (1997-1998) ble det ikke gitt noen begrunnelse for fremgangsmåten med underbudsjetteringen mot inndekning ved overføring av midler fra 1997.

       Imidlertid vil en anta at overføringen vil bli behandlet i proposisjonen om nysaldering av statsbudsjettet for 1997, som legges frem 5. desember 1997.

       I denne forbindelse vises det også til at selv om fremgangsmåten som er valgt i dette tilfellet ikke er vanlig, er den ikke enestående. Blant annet vises det til at tilsvarende fremgangsmåte ble benyttet høsten 1995, jf. B.innst.S.nr.7 Tillegg nr. 1 , jf. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 11 (1995-1996) om endringer i bevilgningen under forsvarsbudsjettet og Utenriksdepartementets budsjett for 1996 i forbindelse med norsk deltakelse i en NATO-ledet implementeringsstyrke (IFOR) for gjennomføring av fredsavtalen for Bosnia-Hercegovina. Det vises til at 120 mill. kroner av utgiftene på 1996-budsjettet i denne forbindelse ble inndekket fra budsjettet for 1995 ved at det i nysalderingsproposisjonen, St.prp. nr. 27 (1995-1996), ble bevilget 120 mill. kroner på ny overførbar bevilgning post 11 kap. 1794 mot inndekning på bistandsbudsjettet.

       Om det så er heldig å budsjettere på denne måten blir mer et politisk enn formelt spørsmål hvor bl.a. det argumentet mot fremgangsmåten som er fremholdt foran må veies mot argumenter for en slik fremgangsmåte.