Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Innstillinger

Innstillinger er komiteens forslag til vedtak i Stortinget.

Avgrens utvalget


Utdannings- og forskningskomiteen (39)

  • Innst. 510 L (2024-2025)

    Prop. 138 L (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Endringer i barnehageloven (styring og finansiering av barnehagesektoren)

  • Innst. 497 L (2024-2025)

    Prop. 118 L (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Endringer i universitets- og høyskoleloven, fagskoleloven og studentsamskipnadsloven (ekstraerverv, innstillingsutvalg mv.)

  • Innst. 496 L (2024-2025)

    Prop. 111 L (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Lov om folkehøgskoler (folkehøgskoleloven)

  • Innst. 444 S (2024-2025)

    Dokument 8:273 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Dag-Inge Ulstein, Kjell Ingolf Ropstad og Olaug Vervik Bollestad om styrking av undervisningen om kristendom og kristen kulturarv i KRLE-faget

  • Innst. 420 S (2024-2025)

    Dokument 8:232 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hege Bae Nyholt, Marie Sneve Martinussen, Seher Aydar og Bjørnar Moxnes om økt grunnbemanning i barnehage

  • Innst. 374 L (2024-2025)

    Prop. 131 L (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Endringer i opplæringslova, privatskolelova og barnehageloven (individregistre over barn i barnehager og grunnskoleopplæring, overtredelsesgebyr m.m.)

  • Innst. 356 S (2024-2025)

    Dokument 8:199 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Stig Atle Abrahamsen og Himanshu Gulati om nivådeling i skolen – BERIKTIGET

  • Innst. 351 S (2024-2025)

    Dokument 8:218 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjell Ingolf Ropstad, Dag Inge Ulstein og Olaug Vervik Bollestad om ulike tiltak for å styrke friskoler

  • Innst. 341 S (2024-2025)

    Dokument 8:197 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Hans Andreas Limi, Dagfinn Henrik Olsen, Erlend Wiborg og Himanshu Gulati om liberalisering av privatskoleloven (profilskoler og yrkesfagskoler)

  • Innst. 327 S (2024-2025)

    Dokument 8:173 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Grete Wold, Ingrid Fiskaa, Birgit Oline Kjerstad og Kathy Lie om maksimalgrense for reisevei til skolen

  • Innst. 320 S (2024-2025)

    Dokument 8:182 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Grete Wold, Kari Elisabeth Kaski og Kathy Lie om å knytte studiestøtten til grunnbeløpet i folketrygden

  • Innst. 319 S (2024-2025)

    Dokument 8:196 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erlend Wiborg, Bård Hoksrud, Stig Atle Abrahamsen, Dagfinn Henrik Olsen, Hans Andreas Limi og Himanshu Gulati om valgfritt sidemål

  • Innst. 313 S (2024-2025)

    Dokument 8:152 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Abid Raja, Guri Melby, Ingvild Wetrhus Thorsvik, Alfred Jens Bjørlo, Sveinung Rotevatn, Grunde Almeland og André N. Skjelstad om å gjenreise Norge som forskningsnasjon

  • Innst. 310 S (2024-2025)

    Dokument 8:103 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Grete Wold, Lars Haltbrekken, Kari Elisabeth Kaski, Kathy Lie og Kirsti Bergstø om å ta leken tilbake i 1. klasse

  • Innst. 307 S (2024-2025)

    Dokument 8:147 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Grunde Almeland, Guri Melby, Sveinung Rotevatn, Abid Raja, Ola Elvestuen, André N. Skjelstad, Ingvild Wetrhus Thorsvik og Alfred Jens Bjørlo om «inkluderende skolehverdag», et forpliktende samarbeid for å bekjempe mobbing og et utrygt skolemiljø

  • Innst. 298 S (2024-2025)

    Dokument 8:143 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hege Bae Nyholt, Sofie Marhaug og Mímir Kristjánsson om en kritisk gransking av skjermbruk i skolen

  • Innst. 290 S (2024-2025)

    Meld. St. 14 (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Sikker kunnskap i en usikker verden

  • Innst. 288 S (2024-2025)

    Dokument 8:184 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hege Bae Nyholt, Mímir Kristjánsson, Tobias Drevland Lund og Seher Aydar om å reversere seksårsreformen

  • Innst. 286 S (2024-2025)

    Dokument 8:176 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjerstin Wøyen Funderud, Sigbjørn Gjelsvik, Marit Knutsdatter Strand og Kjersti Toppe om skolestart til det beste for 5- og 6-åringene

  • Innst. 273 S (2024-2025)

    Dokument 8:105 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Hans Andreas Limi, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, Silje Hjemdal, Morten Stordalen og Himanshu Gulati om teknomaritime studier og forsvarssamarbeid

  • Innst. 266 S (2024-2025)

    Meld. St. 11 (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Fagfolk for en ny tid – med høyere yrkesfaglig utdanning

  • Innst. 244 S (2024-2025)

    Dokument 8:99 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hege Bae Nyholt, Seher Aydar og Marie Sneve Martinussen om bedre bemanning i SFO og AKS

  • Innst. 243 L (2024-2025)

    Prop. 51 L (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Endringer i opplæringslova og privatskolelova (utvidelse av adgangen til fysisk inngripen)

  • Innst. 241 S (2024-2025)

    Dokument 8:109 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marit Arnstad, Emilie Mehl, Kjerstin Wøyen Funderud og Marit Knutsdatter Strand om en mer distriktsvennlig privatskolelov

  • Innst. 239 S (2024-2025)

    Dokument 8:108 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Margret Hagerup, Erlend Svardal Bøe, Sandra Bruflot og Kari-Anne Jønnes om lovfestet rett til barnehageplass for barn født i desember, innen utgangen av måneden de fyller ett år

  • Innst. 238 S (2024-2025)

    Dokument 8:107 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Kari Elisabeth Kaski, Birgit Oline Kjerstad, Ingrid Fiskaa, Kathy Lie og Grete Wold om å ta kommersielle aktører ut av skolen

  • Innst. 172 S (2024-2025)

    Dokument 8:55 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantene Hege Bae Nyholt, Sofie Marhaug og Geir Jørgensen om ei norsk utlånsordning for undervisningsmateriell

  • Innst. 159 S (2024-2025)

    Dokument 8:36 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Grete Wold, Kari Elisabeth Kaski og Kathy Lie om at penger til barna skal gå til barna

  • Innst. 141 S (2024-2025)

    Dokument 8:29 S (2024–2025) og Dokument 8:33 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjell Ingolf Ropstad, Dag-Inge Ulstein og Olaug Vervik Bollestad om at alle elever skal få tilbud om å delta på skolegudstjenester og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Himanshu Gulati og Tor André Johnsen om at julegudstjenester må forankres i opplæringsloven

  • Innst. 140 S (2024-2025)

    Dokument 8:32 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Hege Bae Nyholt, Tobias Drevland Lund og Marie Sneve Martinussen om å sikre like rettigheter for barn i private barnehager ved oppsigelse av barnehageplass

  • Innst. 126 S (2024-2025)

    Dokument 8:26 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjell Ingolf Ropstad, Dag-Inge Ulstein og Hadle Rasmus Bjuland om et kvalitetsløft i skolen: kortere skoledager, høyere lærerlønninger, mer tid for lærerne til å se elevene og foreldrene, mer fleksibel arbeidstid for lærerne, førskole for seksåringene og flere trykte lærebøker

  • Innst. 118 S (2024-2025)

    Dokument 8:171 S (2023–2024)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kari-Anne Jønnes, Margret Hagerup, Jan Tore Sanner og Mudassar Kapur om skoleeierskap og en styrket oppfølgingsordning

  • Innst. 114 S (2024-2025)

    Dokument 8:174 S (2023–2024)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om styrking av kontaktlærerfunksjonen for å gi lærerne mer tid til elevene og legge bedre til rette for at hele laget rundt eleven får mer tid ute på skolene

  • Innst. 113 S (2024-2025)

    Dokument 8:172 S (2023–2024)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Kari-Anne Jønnes, Margret Hagerup, Turid Kristensen og Erna Solberg om yrkesfagløft 2.0

  • Innst. 100 S (2024-2025)

    Prop. 28 S (2024–2025), Prop. 26 S (2024–2025) kap. 1137, og Prop. 27 S (2024–2025) kap. 923, 926 og 3926

    Innstilling frå utdannings- og forskingskomiteen om Endringar i statsbudsjettet 2024 under Kunnskapsdepartementet, Endringar i statsbudsjettet 2024 under Landbruks- og matdepartementet og Endringar i statsbudsjettet 2024 under Nærings- og fiskeridepartementet

  • Innst. 55 S (2024-2025)

    Meld. St. 34 (2023–2024)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om En mer praktisk skole – Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10. trinn

  • Innst. 47 S (2024-2025)

    Dokument 8:156 S (2023–2024)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjell Ingolf Ropstad, Olaug Vervik Bollestad og Astrid Aarhus Byrknes om skolens undervisning om kjønn

  • Innst. 43 S (2024-2025)

    Dokument 8:155 S (2023–2024)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Grunde Almeland, Guri Melby og Abid Raja om å gi flere muligheter til og mer kunnskap om konsekvenser av fleksibel skolestart

  • Innst. 12 S (2024-2025)

    Prop. 1 S (2024–2025)

    Innstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet for 2025, kapitler under Kunnskapsdepartementet samt forskningskapitler under Nærings- og fiskeridepartementet og Landbruks- og matdepartementet (rammeområde 16)

: