Forslagsstillerne fremmer med
dette forslag om endring i Grunnloven § 96 første ledd. Endringen
innebærer et tillegg til dagens bestemmelse og ellers ingen annen
endring.
Ved lov 1. november 2019 nr. 71 ble det tatt
inn en bestemmelse i straffeprosessloven om at påtalemyndigheten
er uavhengig ved behandlingen av den enkelte straffesak, og at ingen
kan instruere påtalemyndigheten i enkeltsaker eller omgjøre en påtaleavgjørelse.
Bestemmelsen er inntatt i straffeprosessloven § 55. Samtidig ble
bestemmelsen om Kongens adgang til å gi regler og bindende pålegg
om Riksadvokatens utførelse av sitt verv opphevet. Den adgang Kongen
har til å gi generelle regler om påtalemyndigheten, ble videreført
i straffeprosessloven § 62.
I Norge har påtalemyndigheten tradisjonelt hatt denne
uavhengigheten, og dens autonomi er blitt respektert av øvrige myndighetsorganer.
Samtidig er det et ønske fra forslagsstillerne å gjøre nødvendige
tiltak i dag for å sikre at uavhengigheten også kan beskyttes i fremtiden.
Erfaring fra andre land viser at også påtalemyndigheten kan settes
under press.
Uformelle garantier mot misbruk vil være svake
og gi liten motstand dersom det politiske klimaet endres. Da vil
faren for politisk motiverte påtalebeslutninger øke merkbart – beslutninger
om både å ta ut og ikke ta ut påtale.
Forslaget om å grunnlovfeste påtalemyndighetens uavhengighet
er etter forslagsstillernes syn en god oppfølging av de vedtak Stortinget
gjorde i 2024 for å sikre domstolenes uavhengighet, jf. Innst. 314
S (2023–2024). Forslaget innebærer samtidig at gjeldende avgrensning av
påtalemyndighetens uavhengighet, der Kongen kan gi generelle instrukser,
kan opprettholdes.
Slik straffeprosessloven nå er utformet, ble
privates mulighet til å ta ut tiltale og reise straffesaker fjernet. Forslagsstillerne
har samme intensjon med dette forslaget som Stortinget hadde da
lovendringen ble vedtatt i 2019, nemlig å sikre den offentlige påtalemyndighetens uavhengighet.
Samtidig er det fra forslagsstillernes side et ønske om å unngå
at man gjennom Grunnloven forhindrer fremtidige storting i å gjøre
lovendringer som igjen kan åpne for privates mulighet til å ta ut
tiltale.
Privat tiltale og påtale kan være en viktig
sikkerhetsventil for å sikre at høyst nødvendige saker kommer til behandling
for domstolene. Dette må også ses i sammenheng med at den offentlige
påtalemyndighet ofte henlegger saker der den fornærmede kan oppleve
henleggelsen som dårlig begrunnet eller galt vurdert. Grunnloven
§ 96 inngår i bestemmelsene under kapittel E om menneskerettigheter,
og det er nettopp hensynet til enkeltmennesket som tilsier at Stortinget
bør ha en slik mulighet til å vurdere spørsmålet annerledes i fremtiden.
Dette forslaget til endring av Grunnloven § 96
både sikrer en grunnlovfestet beskyttelse av den offentlige påtalemyndighetens
uavhengighet og gir Stortinget handlefrihet til å vurdere privat
tiltale annerledes i fremtiden.
Straffeprosessutvalget hadde et forslag om å
grunnlovfeste anklagerprinsippet og påtalemyndighetens uavhengighet
ved endring av Grunnloven § 96 første ledd og anbefalte at det også
ble vurdert å innta et unntak i Grunnloven for ordningen med rettergangsstraff om
denne skulle videreføres, jf. NOU 2016: 24 Ny straffeprosesslov,
side 201–202.
Dette forslaget er innrettet annerledes enn
forslaget fra Straffeprosessutvalget, og er ikke til hinder for
å videreføre ordningen med rettergangsstraff. Det er derfor ikke
behov for en særlig regulering av en adgang til ved lov å videreføre
ordningen med rettergangsstraff i Grunnloven.
Grunnloven § 86 omhandler Riksretten og Stortingets
påtalekompetanse. Denne bestemmelsen blir stående som tidligere
og er ikke ment påvirket av dette forslaget til endring av Grunnloven
§ 96 om uavhengigheten til den offentlige påtalemyndighet.