Myndighetsalder
Det blir stadig hevdet som et argument mot stemmerettsalder
på 16 år at stemmerettsalderen bør følge myndighetsalderen. Myndighetsalder,
valgbarhetsalder og stemmerettsalder er alle i dag 18 år, slik det
har vært siden 1979. I perioden 1948 til 1967 var alderen 21 år
for alle tre. Den historiske utviklingen og forholdet mellom de
tre aldersgrensene ser slik ut:
År
|
Stemmerett (stortingsvalg)
|
Valgbarhet
|
Myndighet
|
1898
|
25
år (menn)
|
30
år
|
21
år
|
1913
|
25
år (kvinner)
|
30
år
|
21
år
|
1919
|
25
år (fattige)
|
30
år
|
21
år
|
1920
|
23
år
|
30
år
|
21
år
|
1946
|
21
år
|
30
år
|
21
år
|
1948
|
21
år
|
21
år
|
21
år
|
1967
|
20
år innen valgdagen
|
20
år
|
21
år
|
1969
|
20
år innen valgdagen
|
20
år
|
20
år
|
1972
|
20
år i løpet av valgåret
|
20
år
|
20
år
|
1978
|
18
år
|
18
år
|
20
år
|
1979
|
18
år
|
18
år
|
18
år
|
Kilde: Guro Ødegaard og Jacob Aars: Ungdom,
valgdeltakelse og stemmerett – en kunnskapsoversikt (2011), Senter
for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor, og snl.no/myndig.
I et norsk historisk perspektiv er det altså
intet sammenfall mellom stemmerettsalder, valgbarhetsalder og myndighetsalder.
De fleste årene har det ikke vært noe sammenfall mellom de tre.
I perioden 1814–1948 samt perioden 1967–1969 og 1978–1979, til sammen
nærmere 140 av de 200 siste årene, har myndighetsalder, valgbarhetsalder
og stemmerettsalder ikke vært identiske, mens i 60 av disse årene
har de vært sammenfallende – inkludert perioden fra 1979 og fram
til i dag.
Om man bare ser på valgbarhet og stemmerett,
har disse sammenfalt i Norge siden 1948. Før dette var de ulike.
Fram til 1948 var valgbarhetsalderen i Norge 30 år, mens stemmerettsalderen
varierte mellom 21 og 25 år. Forslaget har på denne bakgrunn alternativer
som sikrer at man kan stemme for at den enkelte kan velges som representant
eller regjeringsmedlem både fra 16 og 18 år. Dersom forslaget til
endring av § 50 vedtas, følger det av §§ 12 og 61 at stemmerettsalderen
avgjør valgbarhet og mulighet til å utnevnes til regjeringsmedlem.
Forslagsstillerne har derfor også fremmet forslag som gjør det mulig
å senke stemmerettsalderen til 16 år, men samtidig opprettholde
alder for valgbarhet og regjeringsdeltakelse på 18 år.
Siden det i inneværende periode også fremmes grunnlovsforslag
om å innføre republikk og avvikle det arvelige monarkiet, fremmes
forslaget om å endre § 12 i tre ulike alternativer, tilpasset ulike
mulige utfall av behandlingen av forslaget om republikk.