Det er et godt prinsipp at valg til Stortinget
bør resultere i styringsdyktige parlamentariske flertall. Etter et
valg er gjennomført, bør det være slik at en utøvende makt skal
kunne utgå fra flertallet av representantene som er valgt. Uten
et slikt prinsipp vil man kunne oppleve perioder uten en styringsdyktig
regjering. Siden man i Norge har fire år mellom hvert stortingsvalg og
ingen mulighet for å skrive ut nyvalg, vil man kunne risikere en
hel fireårsperiode uten et styringsdyktig flertall, noe som vil
kunne gi en stor mangel på forutsigbarhet og stabilitet i styringen
av landet. Det vil både organisasjoner, næringsbedrifter og folk
flest tape på.
Siden systemet med utjevningsordningen i valglovgivningen
ble vedtatt innført i Grunnloven 10. mai 1988, har sperregrensen
for utjevningsmandater ligget fast på fire prosent. Slik forslagsstilleren
ser det, bør Stortinget vurdere å heve sperregrensen til fem prosent. Hensikten
med utjevningsmandater er å øke proporsjonaliteten. Siden representantene
velges fra geografiske valgdistrikter som tidligere samsvarte med
fylkesstrukturen, fungerer disse som sperregrense for valglister som
får få stemmer.
I store deler av tiden siden systemet med utjevningsmandater
ble innført har Norge hatt mindretallsregjeringer, og små partier
har fått en langt større makt og betydning enn velgeroppslutningen
skulle tilsi. Små partier har altså fått en uforholdsmessig stor
innflytelse på regjeringsdannelse, regjeringsplattformer og ulike forlik
i Stortinget.
Et konkret eksempel på stor makt til et lite
parti er perioden 1985–1989, da Fremskrittspartiet med to mandater
satt i en såkalt vippeposisjon. Slik forslagsstilleren – som den
gang var én av de to representantene i vippeposisjon – ser det,
kan det også i fremtiden bli problemer med dannelse av regjeringer
og at små partier kan få for stor makt i forhold til oppslutningen
fra folket ved valg.
Mange kan komme til å stemme taktisk for å få
et parti over sperregrensen, noe som igjen tilsier at de minste
partiene får uforholdsmessig stor innflytelse, særlig hvis de avgjør
regjeringsspørsmålet.
Man ser også at små partier får en form for
«vetorett» i enkelte saker, selv om de bare representerer et lite mindretall
av folket. Dette er med på å svekke tilliten til politikerne og
det politiske system. En heving av sperregrensen til fem prosent
vil kunne bidra til et mer stabilt og legitimt styringssystem. De
store partiene vil kunne få rettmessig makt og betydning, slik deres
velgeroppslutning skulle tilsi.
For å sikre styringsdyktige regjeringer bør
sperregrensen for utjevningsmandater heves – ikke senkes – slik
det blant annet blir foreslått i NOU 2020:6 Frie og hemmelige valg
– Ny valglov.