Helt siden 1814 har Grunnloven inneholdt forbud mot
at lover gis tilbakevirkende kraft. Grunnloven § 97 lyder: «Ingen
lov må gis tilbakevirkende kraft».
Regjeringen har de siste årene fremmet flere
skatteforslag med klare tilbakevirkende elementer, som Stortinget
har vedtatt:
-
I oktober 2022 foreslo
regjeringen å øke skattesatsen for vannkraftproduksjon, som skulle
gjelde fra og med inntektsåret 2022.
-
I mars 2023 foreslo regjeringen en ny grunnrenteskatt
på havbruk, som skulle gjelde fra og med inntektsåret 2023.
-
I forslaget til statsbudsjett for 2023
fremlagt 6. oktober 2022 foreslo regjeringen en skjerpet skattlegging
av utbytter (gjennom en økning av justeringsfaktoren), med virkning
fra og med fremleggelsen.
-
I mars 2024 foreslo regjeringen en innskjerping
av utflyttingsskatten for fysiske personer, med virkning fra og
med fremleggelsen av høringsforslaget.
For skjerpelser som særlig gjelder
inneværende inntektsår, går praksis ut på at Stortinget har større
handlingsrom enn når endringene gjelder foregående år. Justisdepartementets
lovavdeling skriver i en tolkingsuttalelse fra 23. september 2022
(om høyprisbidrag for kraftproduksjon) at det følger av «langvarig
og konsekvent rettspraksis at skattesatser kan fastsettes mot slutten
av inntektsåret med virkning for hele inneværende år». Lovavdelingen
skriver at Stortingets handlefrihet er størst når det gjelder skattesatser,
men at også endringer i inntekts- og fradragsregler innenfor inntektsåret
i stor grad aksepteres. Slike beslutninger går dermed klar av Grunnlovens
forbud mot tilbakevirkning.
Det vil – som i dag – være lov med skatteskjerpelser bakover
i tid, men bare hvis tersklene, «sterke samfunnsmessige hensyn»,
er oversteget fra statens side.
Forslagsstillerne mener at hensynet til forutsigbarhet
for skattytere bør veie tyngre enn det gjør i dag. Skattytere bør
ha den samme beskyttelse mot skjerpelser i inneværende inntektsår
som den sterkere beskyttelsen som gjelder for tidligere år.