En av Grunnlovens viktigste funksjoner er at
den skal fastholde noen prinsipper og verdier som er så viktige
at de ikke skal kunne settes til side av kortsiktige politiske stemningsbølger
eller endres på bakgrunn av en regjerings prioriteringer alene.
Forslagsstillerne mener at hensynet til naturens tåleevne i saker
om nedbygging av natur er en av disse verdiene.
Grunnloven § 112 fastslår:
«Enhver har rett til et miljø som sikrer
helsen, og til en natur der produksjonsevne og mangfold bevares. Naturens
ressurser skal disponeres ut fra en langsiktig og allsidig betraktning
som ivaretar denne rett også for etterslekten.»
Dette er et godt grunnlag for naturmangfoldloven og
annen vernelovgivning som skal beskytte natur på land og til havs,
men paragrafen sier ikke noe om Stortingets rolle i tilfeller hvor
natur av særlig verdi, eller store sammenhengende naturområder,
blir forringet på en måte som bryter med retten til et miljø som
sikrer helsen i dag og for etterslekten. Paragrafen sier heller
ikke noe i dag om naturens verdi for andre arter og artsmangfold.
Natur og intakte økosystemer er grunnlaget for overlevelsen
til andre arter, i tillegg til menneskenes helse og tilgang på grunnleggende
økosystemtjenester. Når man bygger ned eller ødelegger natur, mister
man noe permanent. Arter som er utryddet, kan ikke gjenoppstå. Selv
om man i en del tilfeller kan reparere vekst- og livsforhold for
planter og dyr gjennom naturrestaurering, er dette ikke alltid mulig,
særlig for natur med et spesielt rikt artsmangfold. Det er ofte
en grunn til at det er et stort biologisk mangfold akkurat der det
er. Naturrestaurering krever også store offentlige midler, så den beste
måten å ivareta retten til et miljø som sikrer helsen, er å ikke
ødelegge verdifull natur i utgangspunktet. Dette er et spesielt
viktig prinsipp for natur som man vet har særlig stor økologisk
verdi eller spesielt stor verdi for befolkningen.
Naturrisikoutvalget stadfester at naturtap har
store samfunnsmessige konsekvenser, jf. NOU 2024:2 I samspill med
naturen — Naturrisiko for næringer, sektorer og samfunn i Norge.
Natur over hele verden forringes raskere enn noen gang tidligere
i menneskehetens historie, og naturnedbygging, arealendringer, klimaendringer
og forurensning forsterker hverandre og gir effekter som har alvorlige
konsekvenser for natur og samfunn. Naturtapet rammer alle, men fravær
av tilgang på gratis naturopplevelser rammer hardest de som allerede
er sårbare, i tillegg til unge og kommende generasjoner, som blir
frarøvet tilgang på natur som før var der. En høyere terskel for
inngrep i særlig verdifull natur er derfor viktig både ut fra naturens
egenverdi og på bakgrunn av at menneskene er avhengig av den.
Naturmangfoldloven utgjør i dag det viktigste
juridiske vernet av norsk natur, men lovgivningen har ikke lykkes
i å stanse nedbyggingen og svekkelsen av naturens mangfold og produksjonsevne.
Forvaltningen av natur er i stor grad overlatt til politiske prioriteringer.
Formålet med dette grunnlovsforslaget er å gi
naturen et sterkere vern, særlig den mest verdifulle, og å stadfeste
at ekstra alvorlige naturinngrep bør til Stortinget for godkjenning,
uansett om det er en kommune eller regjeringen som ønsker et slikt
inngrep. For eksempel blir endring av verneforskrifter i dag ikke
behandlet av Stortinget, men kan gjøres av regjeringen alene. I
dag har naturen bare reell beskyttelse mot inngripen så lenge den
ikke trues av «andre samfunnsinteresser» som vinner gjennom politisk
der og da, uavhengig av hvor sjeldent, sårbart eller verdifullt
et naturområde er. Eksempler på dette er naturreservatene i Åkersvika
og Lågendeltaet i Innlandet, som begge hadde lovens strengeste vern,
men der verneformålet likevel ble satt til side og vernet delvis
opphevet i forbindelse med utbyggingssaker.