I mange land med parlamentarisk
styresett er det anledning til å oppløse parlamentet og skrive ut
nyvalg midt i en valgperiode. I den norske Grunnloven finnes det
ikke en slik mulighet.
Det kan være flere
situasjoner hvor den parlamentariske situasjonen tilsier at man
bør ha muligheten til å skrive ut nyvalg. Det kan enten være i forbindelse
med mistillitsforslag, kabinettspørsmål eller andre store nederlag
for regjeringen i Stortinget, eller det kan være i forbindelse med
andre politiske kriser eller endringer i den parlamentariske situasjonen.
Bare i stortingsperioden 2017–2021 har det vært flere mulige store
endringer i den parlamentariske situasjonen i Norge, f.eks. om det hadde
blitt et annet utfall av Kristelig Folkepartis veivalg i 2018 og
ved Fremskrittspartiets uttreden fra regjering i 2020.
I land som Storbritannia
og Danmark er retten til å skrive ut nyvalg en rett som tilligger
statsministeren. I Sverige er muligheten for nyvalg knyttet til
parlamentariske kriser og derfor av et mer begrenset omfang.
Et annet viktig moment
er hvordan et mulig nyvalg påvirker valgperiodene. I Sverige har
man fast riksdagsvalg hvert fjerde år, og et eventuelt nyvalgt parlament gjelder
derfor kun ut den ordinære valgperioden. I Danmark og Storbritannia
holdes folketings- og parlamentsvalg senest hvert fjerde og femte
år, og fristen for neste valg forskyves når et nytt valg skrives
ut.
Forslagsstiller ønsker
å gi statsministeren og regjeringen, gjennom vedtak i Kongen i statsråd,
muligheten til å oppløse Stortinget midt i en valgperiode og skrive
ut nyvalg til nasjonalforsamlingen, uten å endre dagens bestemmelser
om ordinære parlamentsvalg. Et eventuelt nyvalgt storting vil med
dette forslaget derfor sitte frem til det neste ordinære stortingsvalget.
Videre mener forslagsstiller at ytterligere detaljer rundt muligheten
for nyvalg bør bestemmes i lov, og at dette allerede dekkes av Grunnlovens
eksisterende formuleringer.
Forslagsstiller fremmer
med dette to alternative formuleringer til reelt innhold hva gjelder
muligheten til å skrive ut nyvalg. Den ene muligheter er knyttet
til mistillitsvedtak eller konkret nederlag for regjeringen i Stortinget,
mens den andre muligheten legges til Kongen i statsråd uavhengig
av dette. Forslagsstiller er av den oppfatning at neste storting
bør ha anledning til å drøfte begge muligheter.
Totalt fremmer forslagsstiller
fire alternative forslag på dette området, for å ta høyde for mest
hensiktsmessig plassering i Grunnloven i tilfelle Stortinget skulle
vedta anbefalingene fra valglovutvalget om endringer i § 54 (NOU
2020: 6 Frie og hemmelige valg – Ny valglov).
Som en naturlig følgeendring
av muligheten til å skrive ut nyvalg foreslås to endringer som regulerer
når Stortinget skal tre sammen etter et ekstraordinært valg, og
at grunnlovsforslag må behandles på nytt etter neste ordinære valg,
ikke eventuelle ekstraordinære valg, for å kunne bli vedtatt.