Om
nærmere bestemmelser om vilkår for og behandling av forslag
Fjerde ledd lyder
som følger:
«Nærmere
bestemmelser om vilkårene for og behandlingen av borgerforslag og
forslag om folkeavstemning fastsettes ved lov. Endringer i grunnleggende bestemmelser
om folkeavstemning kan tidligst tre i kraft ett år etter vedtakelse.»
Som tidligere
nevnt mener forslagsstillerne at ordningen med borgerdeltakelse
bør forankres i Grunnloven, men at nærmere bestemmelser bør vedtas
i alminnelig lov, blant annet av hensyn til Grunnlovens tradisjonelle
stil. Fjerde ledd legger opp til dette. I lovgivningen vil det da,
etter nærmere utredning, vedtas en rekke krav til forslagene og
behandlingsmåte. Forslagsstillerne vil her ta for seg noen av disse
spørsmålene og illustrere hvordan det kan løses. Stortinget må så
klart fritt ta stilling til dette når lovgivningen skal behandles, og
kan velge andre løsninger enn de som skisseres her.
Som redegjort for
tidligere i begrunnelsesteksten vil det være behov for å fastslå
i lov hvordan Stortingets kontroll skal foregå, når det gjelder
hvorvidt forslagene er i tråd med kravene i disse foreslåtte bestemmelsene og
eventuelle krav i loven. Forslagsstillerne mener det er grunn til
å skille mellom tekniske formkrav som kan kontrolleres av for eksempel
Stortingets administrasjon på den ene siden, og kontrollen av om
forslagene til folkeavstemning særlig skulle stride mot folkeretten
og Grunnloven på den andre siden. Kontrollen av det sistnevnte bør
kreve stortingsbeslutning.
Dette og andre aspekter
av hvordan behandlingen skal foregå, må utredes nærmere og fastsettes
i lov, samt Stortingets forretningsorden. Dersom et borgerforslag oppnår
tilstrekkelig støtte, er det naturlig med en behandlingsmåte der
forslaget fordeles til komitébehandling i Stortinget slik som andre
saker, før saken behandles i stortingsmøte. Tilsvarende kan forslag
som oppnår tilstrekkelig støtte til å utløse folkeavstemning, først
behandles i komité og i stortingsmøte for fastslå hvorvidt forslaget
er i tråd med de krav som er fastsatt, og at resultatet av folkeavstemningen
og dermed meningsinnholdet så behandles på nytt på tilsvarende måte
etter den eventuelle folkeavstemningen.
Forslagsstillerne
understreker at ettersom forslagene er rådgivende, vil Stortinget
stå fritt til også å gjøre endringer i forslagene. Det kan for eksempel
være naturlig for Stortinget å be regjeringen utrede en sak som
er reist av borgerne, nærmere og komme tilbake til Stortinget med
sak før endelig beslutning fattes, slik som Stortinget gjør i dag
med anmodningsvedtak.
Det må også fastsettes
formkrav til forslagene i lov. En mulighet er å se hen til hvordan
anmodnings- og utredningsforslag i Stortinget formuleres, altså
«Stortinget ber … ». Slik kan forslagene være mer eller mindre konkrete,
fra å be om å endre en konkret paragraf i en lov på en bestemt måte,
til å bare be om at noe sikres mer overordnet. Slik kan også Stortinget
enkelt gjenta forslagets formulering helt eller delvis i sine vedtak
ved behandling av forslagene.
Loven må fastsette
krav til frist for når tilstrekkelig støtte til et forslag må være
tilkjennegitt. Jo kortere frist fra et forslag er satt frem til
nok støtte må være samlet, desto høyere terskel vil det i praksis
være for å oppnå tilstrekkelig støtte. Her bør det sees til tilsvarende
modeller i andre land, som i New Zealand der fristen er tolv måneder.
Videre bør fristen tilpasses hvor høyt prosentandelterskelen settes.
Det må fastsettes
begrensninger i loven for når likelydende forslag kan fremmes igjen.
Dette gjelder særlig når forslag kan fremmes igjen dersom forslagene
fikk tilstrekkelig støtte og ble behandlet første gang, men borgerne
av en eller annen grunn ikke skulle være fornøyd med Stortingets
vedtak eller videre oppfølging av saken ellers. Det kan også være
naturlig med strengere begrensning på å gjenta forslag om tidligere
avholdt folkeavstemning, enn begrensning når det gjelder borgerforslag.
Det vil videre være
naturlig å fastsette i loven en årlig telling av antall stemmeberettigede.
Både for å fastslå hvor mange stemmeberettigede det er som påvirker
hva terskelen for tilstrekkelig støtte til forslag blir, for å fastslå
hvem som har rett til å delta i folkeavstemningene, og for å fastslå
hvem som har rett til å fremme borgerforslag og forslag til folkeavstemning.
Alternativt kan dette fastsettes ut fra hvem som var stemmeberettiget
ved siste stortingsvalg.
Forslaget innebærer
for øvrig at endringer i grunnleggende bestemmelser om folkeavstemning
tidligst kan tre i kraft ett år etter vedtakelse. Denne delen bygger på
den ovenfor siterte anbefalingen fra Veneziakommisjonen. Hensynet
er at de grunnleggende spillereglene for folkeavstemninger ikke
skal kunne endres for å påvirke eller hindre resultater. Konstruksjonen
som foreslås, vil være en nyvinning, men skal sikre en hensiktsmessig
balanse mellom hensynet til stabilitet på den ene siden og hensynet
til smidighet på den andre siden. Med et slikt konstitusjonelt fastsatt
«semikonstitusjonelt» vern av grunnreglene for gjennomføring av
folkeavstemning vil det være mindre problematisk å overlate disse
reglene til Stortinget som lovgiver. Når det gjelder hva som skal
anses som «grunnleggende bestemmelser», vises det til side 10 i
Veneziakommisjonens rapport (punkt II 2 bokstav c)):
«Fundamental rules
include, in particular, those concerning:
-
the composition
of electoral commissions or any other body responsible for organising
the referendum;
-
the franchise and
electoral registers;
-
the procedural and
substantive validity of the text put to a referendum;
-
the effects of the
referendum (with the exception of rules concerning matters of detail)
-
the participation
of the proposal’s supporters and opponents to broadcasts of public
media.»
Det fjerde strekpunktet
er ikke aktuelt, ettersom det allerede er fastsatt i § 75 a at folkeavstemninger
bare er rådgivende.
Det er ellers viktig
å understreke at det er endringer i de grunnleggende bestemmelsene
som tidligst kan tre i kraft ett år etter vedtakelse. Kravet vil
altså ikke omfatte lovgivningen som skal vedtas for første gang
etter et eventuelt grunnlovsvedtak.