I den norske rettsstaten
har staten ulike plikter som skal legge til rette for at den enkelte
borger skal inneha og ha tilgang til de mest fundamentale rettigheter,
og som er avgjørende for å fungere som en likeverdig borger. Rettighetene
som er fastlagt i Grunnloven, dreier seg både om demokratiske rettigheter
slik som stemmerett, ytrings- og næringsfrihet, rettssikkerhet og materielle
rettigheter som rett til arbeid og til et rent miljø som sikrer
sunnhet og naturens produksjonsevne. I tillegg finnes bestemmelser
om innskrenkninger i myndigheters rett til inngripen i enkeltmenneskers
liv. Grunnloven pålegger staten å respektere menneskerettighetene.
Dette viser at mennesket
og de menneskelige behovene står i sentrum for samfunnsbygging og
de institusjoner Grunnloven fastsetter. Dette er et verdivalg for samfunnet,
og dette nedfelles i Grunnloven gjennom de ulike bestemmelsene.
De ulike plikt- og
rettighetsbestemmelsene som er fastsatt i Grunnloven, må anses som
det samfunnet og myndighetene mener har avgjørende betydning for
å kunne ivareta både samfunnets og enkeltmenneskets interesser,
og er derfor grunnleggende og nødvendige faktorer som må være på
plass for å realisere målsettingene.
Bolig er et nødvendig
gode ingen i Norge kan klare seg uten. Uten et sted å bo er en ikke
sikret å kunne bruke sine demokratiske rettigheter, kunne gjøre
seg nytte av skole og helsestell, eller ha noen form for privatliv. Bolig
må ses på som en forutsetning både for å få og fungere i en jobb,
ha mulighet til å stifte familie og til å kunne ta vare på helsa.
I tillegg er klimaet så strengt i Norge at behovet for en bolig
er udiskutabelt. Det er rett og slett livsfarlig ikke å ha et sted
å bo.
Trygghet og likeverdighet
for alle borgere i samfunnet forutsetter tilgang til en bolig av
rimelig og nøktern kvalitet for alle. Et samfunn som ikke har nok
boliger til borgere som enten varig eller i en fase av livet har
dårlig råd, vil preges av store og økende sosiale forskjeller og
av at økonomiske eller sosiale problemer forsterkes. Andelen personer
som blir låst fast i en avmaktssituasjon med varig utestenging fra
å kunne ta del i samfunnslivet på like vilkår, vil øke. Samfunnets
innsats på områder som helse, omsorg og skole vil ikke fungere effektivt
for personer uten bolig.
Det faktum at det
i Norge i mange år har vært flere tusen bostedsløse, og at stadig
flere verken har råd til å kjøpe eller leie bolig, viser at grunnleggende
og elementære behov ikke blir dekket. Dette dreier seg både om et alvorlig
velferdsproblem for den enkelte, et anstendighetsproblem i fordelingspolitikken
og et demokratisk problem for samfunnet.
Det er uverdig at
mennesker i et av verdens rikeste og kaldeste land må bo på gata
eller på hospits. Ut over samfunnets og fellesskapets ansvar for
å legge forholdene til rette slik at den enkelte kan gjøre seg nytte
både av sine demokratiske rettigheter og sine sosiale rettigheter, ligger
det en stor samfunnsinteresse i å hindre nød og uverdige levekår
hos innbyggerne.
Økte forskjeller
og mangel på elementære goder skaper store konflikter og sosial
uro og bidrar til at samfunnets menneskelige ressurser ikke blir
utnyttet.
Boligsektoren er
en av de viktige infrastrukturene i samfunnet. Boligsektorens sammensetning,
volum og pris bestemmer livskvalitet og levekår for den enkelte.
I Norge er nesten hele boligsektoren overlatt til markedet og den
enkelte. Markedet vil aldri kunne fremskaffe nok rimelige boliger
til folk med dårlig råd, fordi det ikke vil være bedriftsøkonomisk
lønnsomt å bygge eller leie ut til en tilstrekkelig lav pris. Markedet
vil ikke avspeile den reelle etterspørsel, fordi ingen priser er
lave nok for dem med lavest betalingsevne.
Skal en sikre at
mennesker med dårlig råd eller liten egenkapital har en akseptabel
bolig, må staten og myndighetene forpliktes til å føre en sosial
boligpolitikk som sikrer bolig til alle.
Bolig er et grunnleggende
og helt uunnværlig gode i Norge. Derfor er det riktig at retten
til bolig nedfelles i Grunnloven. Grunnloven § 110 dreier seg om
retten til arbeid, et annet grunnleggende gode som anses så viktig både
for den enkelte og for samfunnet at det er inntatt i Grunnloven.
Retten til arbeid er avgrenset gjennom ordlyden «ethvert arbeidsdyktig
menneske». For å presisere hvem som skal ha en rett til bolig, må
begrepet «enhver borger» forstås slik at retten gis til alle som
har lovlig opphold, arbeids- og bosettingstillatelse i Norge.
I og med at bolig
er en materiell ting, og en gjenstand som kan fremskaffes gjennom
politiske vedtak, er det mulig for staten å organisere, gi lover
og på annen praktisk måte sørge for å sikre alle en bolig. Det skulle derfor
ikke være tungtveiende praktiske grunner som skulle tale imot et
forslag om dette. En grunnlovfesting av retten til bolig vil være
et viktig bidrag til å bygge ut og forsterke det norske velferdssamfunnet
og gi enkeltmennesker et vern mot å bli bostedsløse. Ulike boligløsninger
kan være aktuelle. I reglene for bostøtte står det at bostøtten
skal gis til personer som fyller kriteriene i ordningen, og at bostøtten
skal gjøre det mulig å anskaffe en god, hensiktsmessig og nøktern
leie- eller eiebolig som vedkommende skal ha mulighet til å bli
boende i. Det vil derfor være aktuelt å gi begrepet «bolig» en definisjon
som tilsvarer den en finner i reglene om bostøtten.
Forslagsstillerne
fremmer to alternativer til ordlyd for den nye bestemmelsen, en
som sier at hver borger har rett til en bolig, og en som sier at
statens myndigheter skal sørge for at alle får oppfylt retten til
en bolig. Begge formuleringer benyttes i Grunnlovens kapitel E om
menneskerettighetene. Alternativ 3 og 4 dreier seg om alternative
plasseringer av den nye bestemmelsen.