Grunnloven § 59 (forslag P til
V)
Gjeldende bestemmelse
regulerer partifordelingen av mandater. Det fremgår av bestemmelsen
at det er forholdsmessighet mellom valglistenes stemmetall som skal
være retningsgivende for valgoppgjøret. Paragrafen har videre bestemmelser
om utvelgelsen av utjevningsrepresentantene.
Den foreslåtte bestemmelsen
viderefører i stor grad dagens § 59, men det er gjort språklige
endringer, og noen elementer av valgordningen er flyttet til andre
paragrafer. Systemet som foreslås av Valglovutvalget, er at § 56
skal regulere antall valgdistrikter og inndelingen av disse, § 57
skal regulere fordelingen av de 169 mandatene mellom valgdistriktene,
og § 59 skal regulere selve valgoppgjøret, hvordan stemmene omgjøres
til mandater.
Første ledd
Alternativ 1 til
§ 59 første ledd støttes av flertallet i utvalget.
Forslaget viderefører
gjeldende rett. Det slår fast at ett mandat i hvert valgdistrikt
skal velges gjennom utjevningsmandatordningen på grunnlag av stemmetallet
i hele landet. Resten av mandatene i hvert valgdistrikt
er direktemandater og velges gjennom stemmetallet i valgdistriktet.
Alternativ 2 støttes
av mindretallet i utvalget og regulerer valg og kåring av utjevningsmandater
i en ordning der utjevningsmandatene føres opp på en nasjonal liste.
Andre ledd første
punktum
Forslag til endring
av § 59 andre ledd første punktum er fremsatt i flere alternativer.
Alternativ 1a støttes
av flertallet i Valglovutvalget. Andre ledd regulerer hvordan direktemandatene
velges. Det viderefører innholdet i første og andre ledd i gjeldende
§ 59 og innebærer at de direktevalgte representantene velges fra
hvert valgdistrikt ved forholdstallsvalg etter Sainte Lagüe-metoden
med 1,4 som det første delingstallet.
Alternativ 1b støttes
av et mindretall i utvalget. Forslaget er likt med alternativ 1
a, bortsett fra at første delingstall er redusert til 1,2.
Andre ledd andre
punktum
Alternativ 2a støttes
av åtte av utvalgets medlemmer, som mener at det uansett distriktsstørrelse
bør innføres en slik sperregrense. Forslaget kommer i tillegg til
forslagene under alternativ 1.
Alternativ 2b fremsettes
av seks av utvalgsmedlemmene og innebærer å innføre en sperregrense
på fire prosent for distriktsmandatene. Forslaget kommer i tillegg
til forslagene under alternativ 1.
Om den nærmere begrunnelse
for Valglovutvalgets forslag vises det til NOU 2002:6 kapittel 5.
Tredje ledd
Når det gjelder
§ 59 tredje ledd, har Valglovutvalget delt seg i mange ulike fraksjoner.
Uenigheten knytter seg til 1) nivået på sperregrensen (tre, fire
eller fem prosent), 2) om det skal stilles krav til at partiene
må ha stilt liste i alle valgdistrikter for å kunne få utjevningsmandater,
og 3) om partier som få minst ett direktemandat, skal kunne får
utjevningsmandat selv om de ikke er over sperregrensen.
Etter alternativ
1a skal tredje ledd erstatte femte ledd i gjeldende § 59. Det foreslås
to sentrale endringer i gjeldende rett ved at kravet for å kunne
få utjevningsmandater foreslås senket fra fire til tre prosent av
de godkjente stemmene i hele landet. Med godkjente stemmer menes
stemmer som er gitt til et parti eller en liste og teller med i
valgoppgjøret. Blanke stemmer og forkastede stemmer skal ikke regnes
med. Her videreføres gjeldende rett. I tillegg foreslås det å innføre
et krav om at partiet må ha stilt liste i alle valgdistriktene for
å kunne få utjevningsmandater. Det er også tydeliggjort i ordlyden
at det kun er registrerte politiske partier som kan få utjevningsmandater.
Også dette er en videreføring av gjeldende rett. Dersom to registrerte
politiske partier stiller liste sammen, vil denne listen kunne få utjevningsmandater
så lenge de øvrige krav om å ha stilt liste i alle valgdistrikter
og å ha fått over tre prosent av stemmene er oppfylt. Dersom et
registrert politisk parti stiller liste sammen med en uregistrert
liste, vil imidlertid ikke kravene i andre ledd være oppfylt. Dette
er også videreføring av gjeldende rett.
Etter alternativ
1b foreslås sperregrensen videreført på fire prosent.
Etter alternativ
1c foreslås sperregrensen økt til fem prosent.
Alternativ 2 foreslås
av ett medlem i Valglovutvalget.
Dette medlemmet
mener det ikke bør være et krav om å stille liste i alle valgdistriktene
for å kunne få utjevningsmandater. Bortsett fra dette er forslaget
likt alternativ 1c.
Alternativ 3 støttes
av to av utvalgets medlemmer. Disse medlemmene mener at partier
som har fått minst ett direktemandat, skal kunne få utjevningsmandater selv
om de ikke har fått minst tre prosent av de godkjente stemmene i
hele riket. Bortsett fra dette er forslaget likt alternativ 1a.
Alternativ 4a støttes
av tre av utvalgets medlemmer.
Også disse medlemmene
mener at partier som har fått minst ett direktemandat, skal kunne
få utjevningsmandater selv om de ikke har fått mer enn tre prosent av
de godkjente stemmene i hele riket. Til forskjell fra alternativ
3 innebærer dette forslaget ikke et krav om at partiene må ha stilt
liste i hele landet for å kunne få utjevningsmandater.
Alternativ 4b støttes
av utvalgslederen. Forslaget har samme innhold som alternativ 4a,
bortsett fra en sperregrense på fire prosent. Det har også samme
innhold som alternativ 2, bortsett fra at partier som har fått minst
ett direktemandat, også skal kunne få utjevningsmandater.
Fjerde ledd
Forslaget til endring
av § 59 fjerde ledd er fremsatt i to alternativer.
Alternativ 1 støttes
av flertallet i utvalget og viderefører innholdet i dagens § 59
fjerde ledd med visse språklige endringer.
Alternativ 2 støttes
av mindretallet i utvalget. Forslaget er likt som alternativ 1,
bortsett fra at første delingstall er redusert til 1,2.
Femte ledd
Forslaget til endring
i § 59 femte ledd er fremsatt i to alternativer.
Alternativ 1 støttes
av flertallet i utvalget og viderefører dagens § 59 sjette ledd
med mindre språklige endringer.
Alternativ 2 støttes
av mindretallet i utvalget og gir hjemmel til å fastsette bestemmelser
i lov om kåring av utjevningsmandater ved en ordning der utjevningsmandatene
velges fra nasjonale lister.
Sjette ledd
Forslaget til § 59
sjette ledd er enstemmig og innebærer at forbudet mot listeforbund
videreføres, jf. dagens § 59 tredje ledd.