Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden
Tidligere stortingsrepresentant Akhtar Chaudhry og Oslos varaordfører Kamshajiny Gunaratnam (t.h.) i samtale med leder Linda Noor (t.v.) fra tenketanken Minotenk på Stortingets lærerkurs for voksenopplæringen. Foto: Stortinget.

Tidligere stortingsrepresentant Akhtar Chaudhry og Oslos varaordfører Kamshajiny Gunaratnam (t.h.) i samtale med leder Linda Noor (t.v.) fra tenketanken Minotenk på Stortingets lærerkurs for voksenopplæringen. Foto: Stortinget.

Stortinget går nye veier for å nå voksne innvandrere

Onsdag 9. november arrangerte Stortinget for aller første gang et kurs i stortingskunnskap skreddersydd for lærere i voksenopplæringen for innvandrere. 

– Opplæring i samfunnskunnskap er avgjørende for at nyankomne innvandrere skal forstå og finne seg til rette i det norske samfunnet. Målet med dette kurset er å øke kunnskapen om Stortinget blant lærere i voksenopplæringen for innvandrere. Lærerne er en kanal inn til elevene, som på sin side får en bedre forståelse av det norske demokratiet og betydningen av deltagelse, sier stortingspresident Olemic Thommessen.

Se bilder på Flickr. Bildene kan benyttes fritt mot kreditering.

Stortingspresidenten ønsket onsdag 9. november femti lærere fra hele landet velkommen til Stortinget i en fullsatt lagtingssal. De fleste lærerne er selv innvandrere, da samfunnskunnskap i voksenopplæringen undervises på elevenes morsmål.

Kurset er første del av et todagerskurs i samfunnskunnskap, arrangert i samarbeid med Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk.

Tilpasset undervisningsopplegg

Etter stortingspresidentens velkomst fikk lærerne demonstrert eksempler på tilbud Stortinget har til voksenopplæringen – omvisning i stortingsbygningens sentrale rom og undervisningsopplegget «Standpunkt». Voksne med innvandrerbakgrunn er en prioritert målgruppe i Stortingets formidlingsarbeid. Målet er å stimulere til økt demokratisk deltagelse.

Les mer om Stortingets undervisningstilbud for minoritetsspråklige voksne.

Lærerne overvar også den muntlige spørretimen i stortingssalen, der resultatet av presidentvalget i USA preget debatten.

Les debatten fra den muntlige spørretimen onsdag 9. november.

Stortingsrepresentanter delte av sin erfaring

På programmet stod deretter møte med to erfarne stortingsrepresentanter. Dag Terje Andersen (A) holdt et innlegg om forholdet mellom Storting og regjering, mens Ingjerd Schou (H) snakket om Stortingets oppgaver. Flere av lærerne påpekte at det er en kvalitet ved det norske demokratiet at Stortinget inviterer lærere inn og at representantene prioriterer å møte dem.

– Det var særlig interessant å høre politikerne fortelle om sine egne erfaringer fra arbeidet på Stortinget, sier Hassan Fattouhi fra Tønsberg voksenopplæring.

– Det gir en bedre forståelse av Stortingets rolle og oppgaver. I tillegg lærte jeg mye nytt. Jeg visste for eksempel ikke at presidentskapet fungerer som et styre for Stortinget, sier han.

Deltakerne fikk se muntlig spørretime fra publikumsgalleriet i stortingssalen, da de deltok på kurset for lærere i voksenopplæringen for innvandrere. Foto: Stortinget

Deltakerne fikk se muntlig spørretime fra publikumsgalleriet i stortingssalen, da de deltok på kurset for lærere i voksenopplæringen for innvandrere. Foto: Stortinget

Både Andersen og Schou understreket at engasjement og deltagelse er avgjørende i et levende folkestyre, og at lærerne gjør en viktig jobb i å formidle dette til sine elever gjennom kunnskap.

Det øverste politiske organet i Norge er velgerne på valgdagen. Det er her kjernen i det norske folkestyret ligger, sier Andersen.

Veien inn i politikken

To som har markert seg i debatten om minoritetsspråkliges politiske deltagelse, er Oslos varaordfører Khamshajiny Gunaratnam (A) og tidligere stortingsrepresentant Akhtar Chaudhry (SV). Dagen på Stortinget ble avsluttet med en paneldialog mellom disse, ledet av Linda Noor, daglig leder i tenketanken Minotenk.

Politisk engasjement er kanskje viktigere enn noen gang, påpeker Noor.

Både Gunaratnam og Chaudhry fortalte lærerne hvordan deres politiske engasjement ble vekket i ungdomsårene, og snakket om sin egen vei inn i politikken.

Forbilder har veldig mye å si, påpeker Gunaratnam.

Chaudhry argumenterte på sin side for at minoritetsspråklige ikke er godt nok representert i politiske organer og at det er et demokratisk problem.

Jeg er ikke først og fremst innvandrer, men nordmann og Oslo-borger. Det er et privilegium å bli valgt inn i politiske organer, å kunne bidra og å være med på å bestemme, sier han.

Det er et mål at alle skal føle at de er med og bidrar i det norske demokratiet. Det er mange måter å være engasjert på − fra å skrive kronikker i avisen, være aktiv på sosiale medier, til å melde seg inn i et politisk parti, understreker Gunaratnam.

Sist oppdatert: 10.11.2016 15:38
: