Sivilombudsmannens årsmeldinger for 2016
Torsdag 30. mars overleverte sivilombudsmann Aage Thor Falkanger to årsmeldinger for 2016 til første visepresident Marit Nybakk.
Falkanger leverte en årsmelding for Sivilombudsmannens virksomhet og en årsmelding for Sivilombudsmannens forebyggingsenhet.
Sivilombudsmannen kontrollerer forvaltningen, og er en av Stortingets eksterne kontrollorganer. Kontroll utføres på grunnlag av klager fra borgere som mener at urett og feil er begått av offentlig forvaltning, men Sivilombudsmannen kan også ta opp saker på eget initiativ.
Utsatte og sårbare grupper i 2016
– Erfaringer fra 2016 under mine to mandater, å behandle klager fra enkeltpersoner og forebygging av tortur og umenneskelig behandling, viser at det er behov for å ha oppmerksomhet mot rettsvernet for utsatte og sårbare grupper, sier Aage Thor Falkanger.
Sivilombudsmannen peker spesielt på hensynet til barnets beste i forvaltningens saksbehandling, og på funn fra forebyggingsenhetens besøk til fengsler og institusjoner for psykisk helsevern.
Gjennomslagskraft
Meldingene viser at antall klager holder seg stabilt. Sivilombudsmannen mottok i overkant av 3000 klager i løpet av året som gikk, fra folk som mente at de var uriktig behandlet av forvaltingen. Utfallet av sakene fra 2016 viser at mye ordner seg for klageren etter en telefon eller et brev fra Sivilombudsmannen. Dette illustrer gjennomslagskraft, sier Falkanger om årsmeldingen.
Stortingets viktigste kontrollorgan
– Sivilombudsmannen er den aller viktigste institusjonen som Stortinget har nedsatt, i og med at den er opprettet for å ivareta enkeltmennesker i det offentlige systemet. Funksjonen har dessuten vært banebrytende for det internasjonale ombudssystemet, og mange land har adoptert funksjonen inn i sitt system, basert på den norske modellen, sa første visepresident Marit Nybakk.
Hun mottak meldingene på vegne av Stortingets presidentskap. Etter den offisielle overleveringen ble rapportene presentert for kontroll- og konstitusjonskomiteen, som skal behandle dem.