Endringer i Stortingets forretningsorden
En rekke endringer i Stortingets interne regelverk, Stortingets forretningsorden (FO), trer i kraft fra 1. oktober
Stortingets forretningsorden pr. 1. oktober 2009
Ny lovbehandling
En rekke av endringene har sin bakgrunn i grunnlovsendringen som avskaffet ordningen med odelsting og lagting. Se egen artikkel om ny lovbehandling.
Nytt presidentskap
Stortingets presidentskap vil nå bestå av en stortingspresident og første visepresident, annen visepresident, tredje visepresident, fjerde visepresident og femte visepresident.
Ny komitéstruktur
Forsvarskomiteen slås sammen med utenrikskomiteen til ny utenriks- og forsvarskomité. Komiteens ansvarsområde er definert slik:
Saker om utenrikske forhold, militært forsvar, utviklingshjelp, saker som angår norske interesser på Svalbard eller i andre polarområder og – i alminnelighet – saker som gjelder avtaler mellom den norske stat og andre stater eller internasjonale organisasjoner.
(FO §12 annet ledd nr. 12)
Det har også vært mindre endringer i ansvarsområde for andre komiteer:
- Justiskomiteen har fått ansvar for saker om sivilt beredskap.
- Kontroll- og konstitusjonskomiteen har fått ansvaret for reglene om valg til Sametinget. Denne komiteen har også overtatt ansvaret for meldinger fra Ombudsmannsnemnda for Forsvaret og Ombudsmannsnemnda for sivile vernepliktige.
I tillegg skal nå samtlige partier ha et medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Partier som ikke har fått medlemmer i alle komiteene kan kreve at deres medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen oppnevnes som medlem i en av de andre komiteene i tillegg.
Mindretallsrettigheter
Noen endringer er gjort for å styrke mindretallets rettigheter.
- Et vedtak om tidspunkt for å avgi innstilling kan bringes inn for Presidentskapet til avgjørelse av et mindretall på minst en tredjedel av komitémedlemmene.
- Har komiteen avslått et krav om høring som er fremsatt av et mindretall på minst en tredjedel av komitémedlemmene, kan mindretallet bringe avslaget inn for Presidentskapet.
- Det blir større fleksibilitet med hensyn til antallet replikker ved replikkordskifte.
- Saksordfører gis rett til å stille spørsmål på vegne av komiteen til statsråden om saken, selv om det ikke er flertall for det i komiteen.