Norsk Kjernekraft AS (NK) er et selskap som sammen med norske kommuner og norsk industri allerede har satt i gang prosessen med å etablere kjernekraftverk i Norge, i henhold til Norges allerede eksisterende lovverk for dette.
Vi har så langt sendt inn «Melding med forslag til utredningsprogram» til norske myndigheter for kjernekraftverk bestående av små modulære reaktorer i Aure/Heim kommuner, i Vardø/Finnmark og i Øygarden kommune. For førstnevnte melding er offentlig høring gjennomført, og vi venter på at myndighetene skal fastsette utredningsprogrammet. De to andre meldingene har myndighetene foreløpig satt på vent i påvente av fastsettelsen av utredningsprogrammet for den første meldingen.
NK har som målsetning å sende inn 10 slike meldinger sammen med norske kommuner ulike steder i landet, innen september 2025. Det er i tråd med vårt forretningskonsept om å bygge ut en flåte av SMR-kjernekraftverk i Norge, for derigjennom å høste synergier som vil redusere kostnader og muliggjøre utbygging uten subsidier gitt ellers like konkurransemessige betingelser sammenlignet med alternative utbygginger av annen ny energiproduksjon.
Det er et vesentlig poeng at disse prosessene allerede er i gang i henhold til allerede eksisterende norsk lovverk. Vi mener derfor at norske politikere, myndigheter og forvaltningsinstitusjoner har en forpliktelse til å sørge for at våre søknader om etablering av kjernekraftverk blir behandlet faglig profesjonelt, raskt og effektivt, med god dialog og veiledning, og uten unødig trenering.
For å bedre legge til rette for dette, bør Norge benytte seg av den solide kompetansen som tilbys til land som vurderer å etablere kjernekraft gjennom vårt medlemskap i det Internasjonale Atomenergibyrået (IAEA).
NK støtter derfor helt klart representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjell Ingolf Ropstad, Olaug Vervik Bollestad og Dag-Inge Ulstein.
NK mener at:
Trinn1:
Norge bør sende en anmodning til IAEA om å gjennomføre en fase-1 Integrated Nuclear Infrastructure Review (INIR) for Norge. INIR er en helhetlig fagfellevurdering for å hjelpe medlemsstatene med å vurdere statusen til deres nasjonale infrastruktur for innføring av kjernekraft. Gjennomgangen dekker den omfattende infrastrukturen som kreves for å utvikle et trygt, sikkert og bærekraftig kjernekraftprogram.
Som grunnlag for anmodningen bør Norge vise til Regjeringens beslutning i 2024 om å «utrede kjernekraft som mulig kraftkilde i Norge» (jf. Kgl. Res. av 21.06.2024).
Trinn 2:
Hvis IAEA aksepterer anmodningen er neste trinn at Norge gjennomfører en selvevaluering av Norges forutsetninger for å etablere et kjernekraftprogram, jf. IAEA «Milestones approach». Denne selvevalueringen bør ledes av Norges fagmyndighet på området; Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA).
Det kan nevnes at Norsk Kjernekraft allerede har gjennomført en slik evaluering av Norges forutsetninger jf IAEA Milestones Approach. Denne ble publisert i 2023 og medfølgte høringen av konsekvensutredningsprogram for kjernekraftverk i Aure/Heim, og er tilgjengelig på Regjeringens nettsider for høringen. DSA bør se til denne for også å hensynta våre vurderinger, men det er vesentlig at en slik egenevaluering foretas selvstendig i regi av den norske fagmyndigheten, DSA. Det er også slik at IAEA kom med en oppdatert revisjon av deres Milestones approach i august 2024, slik at denne nå også spesifikt adresserer små modulære reaktorer (SMR) som er den teknologien som Norsk Kjernekraft planlegger å bygge i Norge.
Trinn 3:
Neste trinn er at IAEA gjennomfører et INIR-oppdrag til Norge. Det vil si at et team av internasjonale eksperter, som har direkte erfaring i spesialiserte kjernefysiske infrastrukturområder, og IAEA-ansatte, vurderer Norges forutsetninger opp mot IAEA Milestones Approach.
Mange land har benyttet seg av IAEAs INIR. Eksempelvis anmodet Estlands regjering IAEA om en fase-1 INIR-gjennomgang i mars 2022, IAEA gjennomførte så en åtte-dagers «INIR-mission» til Estland i oktober 2023, hvoretter IAEA overrakte deres INIR Mission Report til Estland i januar 2024.
NKs hovedpunkter:
NK understreker at gjennomføring av en INIR vil vesentlig styrke kunnskapsgrunnlaget for etablering av kjernekraft i Norge.
NK understreker at en selvevaluering og INIR gjennomføres av norske fagmyndigheter. Dette er ikke en del av kjernekraftutvalgets mandat, og det er vesentlig at etableringen av det politisk oppnevnte kjernekraftutvalget ikke er til hinder for eller forsinker gjennomføringen av en INIR. Gjennomføringen av INIR, sammen med kjernekraftutvalgets arbeid, vil tvert imot bidra til et langt mer solid kunnskapsgrunnlag.
NK mener at hensynet til Norges behov for mer klimavennlig kraftproduksjon, energiforsyningssikkerhet, og for å bevare norsk natur og ivareta våre naturforpliktelser, og i tråd med ønsket til et stort antall norske kommuner og innbyggere, gjør at regjeringen bør gi dette arbeidet høy prioritet slik at det raskt kan bidra til et grundig, objektivt og oppdatert kunnskapsgrunnlag for kjernekraftproduksjon i Norge.
NK mener at regjeringen bør forespørre DSA og IAEA om hvor raskt Norges selvevaluering og INIR realistisk sett kan gjennomføres, forutsatt at dette arbeidet gis høy prioritet fra norsk side.
Norsk Kjernekraft
11.02.2025