Høringssvar Norsk Industri

Høring om Representantforslag om å tette smutthull i innleieregelverket ved å presisere begrepet tillitsvalgt i arbeidsmiljøloven

  1. Innledning

    Det vises til høring om Representantforslag om å tette smutthull i innleieregelverket ved å presisere begrepet tillitsvalgt i arbeidsmiljøloven.

    Norsk Industri er imot at begrepet tillitsvalgt i arbeidsmiljøloven skal presiseres slik at det kun er tillitsvalgte som er knyttet til fagforeningen med innstillingsrett som er part i tariffavtalen virksomheten er bundet av, som kan inngå avtale om innleie.

    Representantforslaget innebærer videre et forslag om å presisere begrepet tariffavtale i arbeidstvistloven. Norsk Industri viser til at § 1 bokstav e i dagens arbeidstvistlov inneholder en definisjon av "tariffavtale". Det vises til manglende redegjørelse for bakgrunnen og virkningene av forslaget. Norsk Industri er imot en ytterliggere presisering.

    Norsk Industri mener at de foreslåtte endringene både direkte og indirekte svekker konkurranseevnen til norske industribedrifter.

  2. Det er ikke behov for ytterliggere innstramninger

    2.1 Konsekvenser

    Industrien har behov for innleid arbeidskraft for å kunne påta seg store industrioppdrag i Norge. Dokumentasjon av tilstrekkelig bemanning er en forutsetning for at bedriftene "vinner" arbeidsoppdrag/prosjekter, og bemanningsforetak er nødvendige bemanningsleverandører i verdikjeden. Store endringer og innstramminger i regelverket for innleie fra bemanningsforetak har helt nylig trådt i kraft (01.04.2023 med overgangsperiode til 01.07.2023). Hvorvidt og i hvilken grad endringene og innstramningene i regelverket får konsekvenser for industrien, er fortsatt ukjent. Norsk Industri viser til at endringene må få virke før politiske myndigheter evt. foreslår ytterliggere innstramninger.

    2.2 Arbeidsgiver kan ikke sette til side tillitsvalgte som representerer et flertall

    Forslagsstillerne viser til at dagens lovgivning "tillater bedrifter å sette til side tillitsvalgte de ikke blir enige med om innleie". Etter aml. § 14-12 (2) "kan arbeidsgiver og tillitsvalgte som til sammen representerer et flertall av den arbeidstakerkategori innleien gjelder, inngå skriftlig avtale om tidsbegrenset innleie". Arbeids- og inkluderingsdepartementet har uttalt at "Loven stiller ikke krav om at avtale må inngås med fagforeningstillitsvalgte. Det sentrale er at den tillitsvalgte representerer et flertall av den arbeidstakerkategori innleien gjelder"

    Dette innebærer at arbeidsgiver ikke kan tilsidesette en fagforeningstillitsvalgte som representerer et flertall av den arbeidstakerkategorien innleien gjelder. Som det fremgår av veilederen til Arbeids- og inkluderingsdepartementet og lovens forarbeider er vilkåret gitt "for å sikre at den tillitsvalgte er representativ for innleierens (oppdragsgiverens) tilsatte i forhold til den gruppe arbeidstakere det er tale om å leie inn"

    Det vises i denne sammenheng til at Rødt v/ Mímir Kristjánsson og Bjørnar Moxnes i bakgrunnen for representantforslaget bl.a. viser til Kaefer-eksempelet. For ordens skyld nevnes det at Kaefer har opplyst oss om at de tillitsvalgte fra Fellesforbundet ikke representerer et flertall av den arbeidstakerkategorien innleien gjelder.

    2.3 Konkurranseevnen svekkes

    Det vil svekke industriens konkurranseevne dersom det kun er fagforeningstillitsvalgte, som har kompetanse til å inngå avtale om innleie. En slik svekkelse av konkurranseevnen er ikke forholdsmessig.

    Det er ingen automatikk mellom tariffavtaleopprettelse i en virksomhet og adgangen til å inngå innleieavtaler. Det følger bl.a. av Hovedavtalen LO/NHO § 3-7 nr. 2 at det er et vilkår for å kreve tariffavtale at "LO/forbundet organiserer minst 10% av arbeidstakerne i bedriften innenfor tariffområdet". Terskelen for representasjon etter arbeidsmiljøloven (aml.) er imidlertid vesentlig høyere. Etter aml. § 14-12 (2) må de tillitsvalgte representere "et flertall", dvs. mer enn 50%, av den arbeidstakerkategorien innleien gjelder.

    Å begrense begrepet "tillitsvalgt" til kun å omfatte fagforeningstillitsvalgte på tariffavtaleområdet som virksomheten er bundet av, vil medføre en ytterligere innstramning av innleieregelverket. Slik innstramning kan bidra til å vanskeliggjøre tilgangen på nødvendig arbeidskraft for industrien. Dette kan igjen medføre at industrien ikke får tilstrekkelig bemanning til å "vinne" arbeidsoppdrag/prosjekter i Norge, og utføre oppdrag som allerede er påtatt.

    Det vises i denne sammenheng til at tall fra våre registre viser at er 23% av funksjonærene i Norsk Industris medlemsbedrifter bundet av NITO-overenskomsten som er organiserte i NITO, og 13% av funksjonærene i Norsk Industris medlemsbedrifter bundet av Overenskomsten for Tekniske funksjonærer-FLT er organisert i FLT.
    Å begrense begrepet "tillitsvalgt" til kun å omfatte fagforeningstillitsvalgte på tariffavtaleområdet som virksomheten er bundet av, vil spesielt vanskeliggjøre tilgangen på nødvendig arbeidskraft innenfor disse områdene i industrien.

    Det er god dialog mellom Norsk Industri, og FLT og NITO om spørsmål knyttet til innleie.

  3. Økt partsamarbeid og økt kontroll

    Fellesforbundet og Norsk Industri er enige om at det er behov for innleie fra bemanningsforetak i industrien, men forutsetter at omfang og behov må drøftes med tillitsvalgte, jfr. fellesbilag 1 pkt. 1 første avsnitt. I frontfagsoppgjøret 2020 mellom Fellesforbundet og Norsk Industri konkluderte partene på følgende måte:

    "Fellesforbundet og Norsk Industri erkjenner at industrien kan ha behov for å supplere egenbemanning med innleie fra bemanningsforetak. Organisasjonene forutsetter at lokale parter finner nødvendige løsninger for å kunne benytte innleie fra bemanningsforetak, herunder inngår avtaler iht. aml §14-12 (2) der dette er nødvendig. Det forutsettes videre at lokale parter tar utgangspunkt i bedriftens produksjonsbehov og bemanningssituasjon. Oslo 20. august 2020."

    Partsforståelsen ble i frontfagsoppgjøret 2022 inntatt i Industrioverenskomsten. I tillegg ble følgende inntatt i riksmeklerens møtebok:

    "På forespørsel fra en av de lokale parter kan Norsk Industri og Fellesforbundet gi bistand i drøftinger og forhandlinger om spørsmål knyttet til innleie fra bemanningsforetak"

    Selve adgangen til å kunne foreta innleie fra bemanningsforetak er både lov- og tariffregulert for industrien, se Industrioverenskomsten, bilag 8 og 8A i fellesdelen. Vi siterer fra Industrioverenskomsten bilag 8

    "Partene er enige om at det er viktig å arbeide for at bransjen skal være attraktiv og seriøs, og at innleide arbeidstakere og arbeidstakere ansatt hos underleverandører har ordnede lønns- og arbeidsvilkår. Partene er opptatt av å hindre "sosial dumping" og at de utfordringene et internasjonalt marked og fri bevegelighet på arbeidsmarkedet og tjenestemarkedet medfører, behandles på en god måte, og i tråd med norsk lov og avtaleverk og internasjonalt regelverk."

    Partene i arbeidslivet har på dette området avtalt mer kontroll med adgangen til lovlig innleie enn det som gjelder for ikke-tariffbundne bedrifter. Sammen med høy organisasjonsgrad i industrien for fagarbeidere underbygger dette at det ikke er et behov for ytterligere innskrenkning av adgangen til innleie for industrien.

    Det er avgjørende at partssamarbeidet ikke undergraves ved at viktige partspørsmål overlates til politisk behandling og blir lovregulert. Da vil forhandlingsarenaen bli mindre, og vi vil over tid undergrave partssamarbeidet. Det som er partenes ansvar, bør forbli partenes ansvar. 

    Mvh
    Norsk Industri