Norsk Kommunalteknisk Forening (NKF) gir her sine skriftlige innspill til dok 8:216 S (220-2021) om nødvendige tiltak for å sikre vann og avløp. Innledningsvis viser vi til innspill fra Norsk Vann, som vi stiller oss bak.
Norsk Vann utgav i februar 2021 en rapport (rapport 259 «Kommunalt investeringsbehov») som beregner investeringsbehovet for kommunene de neste 20 årene. Rapporten viser at det må investeres 332 milliarder i denne perioden. Befolkningsvekst, skjerpede myndighetskrav, håndtering av klimaendringer, økte krav til forsyningssikkerhet og økende behov for å fornye deler av et aldrende ledningsnett, er faktorer som driver frem behovet for investeringer.
Ansvar
Kommunene har ansvar og for tjenester til innbyggerne. Samtidig har vi et fragmentert lovverk som kompliserer arbeidet. Mye av dette ble i 2020 sendt på høring fra Miljødirektoratet, og fikk bred tilslutning fra VA-sektoren. I 2015 kom NOU 2015:16 om overvann i byer og tettsteder. Her ble det pekt på en rekke gode forslag. Det er viktig å få avklaringer for finansiering og ansvar for overvann. Klimaendringene er også en sentral årsak til at mange kommuner bryter utslippstillatelser. Dette fordi det kommer alt for mye fremmedvann ned i avløpet når styrtregne kommer. Staten har også den siste tiden pålagt tøffe tidsrammer overfor kommunene med å utbedre avløpsbehandlingen, her ser vi at enkelte kommuner sliter med å komme i en god dialog med regional stat. Veiledningsplikten som staten har kompliseres både av manglende kapasitet og fordi man nå legger om til en ny mal for utslippssøknadene som staten, av uforståelige grunner, ikke vil dele med kommunene.
Innovasjon
Selvkostregimet er krevende innen VA-sektoren. Her tar forslaget opp to viktige momenter. Folkehelseinstituttet utredet en ordning i 2018 som hele VA-sektoren slutter seg til. Det handler om en ordning hvor et lite påslag på gebyret kunne sikret finansiering. 50 kr pr abonnent i året vil gi om lag 100 millioner kr. Dette ville være en god løsning for en bransje som finansieres av selvkost. Nasjonalt senter for vanninfrastruktur på Ås er en milepæl for en samlet bransje. Her har man funnet sammen på tvers i bransjen, offentlige og private. Målet er å utvikle både kompetanse og innovasjoner som vil tjene innbyggeren. Senteret er nå i oppstartsfasen for byggingen av infrastrukturen og ledningsanleggene som skal være der, det hadde vært svært ønskelig å kunne utvidet senteret noe for å få med de siste viktige brikkene bransjen trenger. En tilleggsbevilgning fra staten på 8 millioner kroner hadde sikret dette.
Oppsummert:
VA-sektoren står overfor store utfordringer de kommende årene. Alle 7 forslagene som er fremmet i dok-8 forslaget vil bidra til å løse de viktige og samfunnskritiske oppgavene i årene som kommer. Vi vil under gi en kort kommentar til hvert enkelt forslag.
Forslag 1: Stortinget ber regjeringen gjennomføre en statlig utredning om et nasjonalt system for nødvannsutstyr som et prioritert tiltak for å styrke beredskapsevnen på drikkevannsområdet.
Det er avgjørende å ruste opp beredskapen med å få etablert også en nasjonal ordning for nødvann. For mindre hendelser så håndterer kommunen dette godt i dag, enten alene eller i regionalt samarbeid. Ved en større hendelse har mange ikke nødvendig kapasitet. Her burde det vært etablert en ordning, gjerne etter svensk modell. Det kan også her være fornuftig å etablere et samarbeid med Sverige om dette.
Forslag 2: Stortinget ber regjeringen sette av tilstrekkelige ressurser til å følge opp forslagene i NOU 2015:16, herunder utrede spørsmålet om ansvar for skader, og å modernisere lov- og forskriftsreguleringen av vann- og avløpsgebyrene og fremme nødvendige forslag for å sørge for dette.
Forslag 6: Stortinget ber regjeringen sikre at Miljødirektoratets forslag til en utvidet vass- og avløpsanleggslov som imøtekommer behovet for en samlet regulering, kommer til behandling i Stortinget snarest.
Disse to forslagene mener vi henger sammen. VA-sektoren har lenge etterspurt en helhetlig vanntjenestelov. Det ble i fjor sendt ut et høringsforslag som var en god begynnelse på dette. Det haster å få lagt dette fram til behandling i Stortinget. I tillegg så har bransjen over mange år etterspurt an avklaring for ansvar og finansiering knyttet til overvann. Klimaendringene med både mye mer nedbør og lengre perioder med tørke utfordrer bransjen betydelig allerede. Vi ser fram til at lovgivende forsamling følger opp med lovarbeid som er tilpasset denne utviklingen.
Forslag 3: Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nødvendige endringer i vass- og avløpsanleggslova § 4 for å kunne gi et obligatorisk påslag på ca. 50 kroner per abonnent per år.
Dette er viktig forslag for VA-sektoren. Utredningene som Folkehelseinstituttet gjorde i 2018 om dette fikk en bred tilslutning, også fra forbrukerne sine organisasjoner. MEF, KS, Huseierne, Vannklyngen og Norsk Vann har stått sammen bak arbeidet med å få dette på plass.
Forslag 4: Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige forslag for å sikre økt finansiering til vannkompetanse i årene som kommer.
Forslag 5: Stortinget ber regjeringen flytte ingeniørutdanningen opp én kategori, til kategori D, med et langsiktig mål om plassering i kategori C.
Begge disse forslagene støttes.
Forslag 7: Stortinget ber regjeringen sørge for å fullfinansiere Nasjonalt senter for vanninfrastruktur i tilknytning til NMBU på Ås.
Dette er forslag som treffer hele VA-sektoren. Dette fordi kommuner, anleggsbransjen og leverandørindustrien har jobbet sammen over lang tid med å etablere nasjonalt senter for vanninfrastruktur. Spleiselaget har vært krevende, men nå er man der at bygging av sentret kan realiseres i løpet av dette året. Dessverre mangler om lag 8 millioner til å gjøre senteret komplett fra oppstart. Dette er viktig å få på plass slik at man sikrer et godt tilbud til brukere fra oppstart.