Høringsinnspill fra Kulturalliansen

Høring: Endringar i kulturlova (føremål, armlengd og kommunal planlegging)
Innspillsdato:

Verdsett kulturfrivillighetens kompetanse

Kulturalliansen takker for muligheten til å levere innspill til behandlingen av ny kulturlov. Vi har ønsket oss en tydeligere lov, med bestemmelser som kan etterprøves. Vi hadde også ønsket at kultur ble en lovpålagt oppgave. Forslaget er likevel en forbedring i forhold til eksisterende lovverk. Vi har noen forslag til merknader fra Familie- og kulturkomiteen som kan styrke bestemmelse om kompetanse om og fra frivilligheten, krav til hva planverk skal inneholde og krav om medvirkning fra kulturfeltet.

Forslagets § 2 Armlengdes avstand

I høringsnotat til forslaget som ble lagt fram i 2023 diskuteres prinsippene om armlengdes avstand, og viser gode vurderinger om praktiseringen av dette – når det gjelder kunstfaglig skjønn. Men som regjeringen sier i et annet dokument – Rom for deltakelse, Strategi for kulturfrivilligheten (2023-25):

De fleste offentlig tilskuddsordninger på kulturområdet er innrettet mot enten frivillige eller profesjonelle utøvere. For profesjonelle aktører vil tilskudd være tilgjengelig gjennom for eksempel Norsk kulturfond, fond for lyd og bilde og Statens kunstnerstipend, etter kvalitetsvurderinger av fagfeller med kunst- og kulturfaglig kompetanse. For det frivillige feltet vil tilskudd være tilgjengelig etter mer objektiver kriterier, som medlemsmasse, registrering i frivillighetsregisteret og kvantitative parametre.

Det er viktig å forstå de ulike kriteriene som er viktig for frivilligheten, der inkludering og deltakelse for alle er grunnpilaren. Prinsippet om armlengdes avstand slår fast at politiske vurderinger ikke skal avgjøre om enkelt-tilskudd. Da blir det viktig også å slå fast at det likevel skal gjøres faglige vurderinger. På det profesjonelle kunstfeltet er det naturlig at kunstfaglig kompetanse blir avgjørende. På kulturvernfeltet kreves kompetanse både fra profesjonen og fra de frivillige organisasjonene. På det frivillige kulturfeltet er det derimot kompetanse om selve det frivillige kulturfeltet som må være avgjørende.

Kulturalliansen arbeider for at frivillighetens egen kompetanse verdsettes, slik at for eksempel en regional kulturkrets eller et fordelingsutvalg fra kulturfrivilligheten høres i beslutninger om tilskudds fordeling, respektive regionalt og nasjonalt.

Forslag til tillegg:

  • 2a Prinsippet om armlengds avstand

Avgjerder som i hovudsak er baserte på kunstnerisk eller kulturfagleg skjønn, skal treffast av personar eller verksemder med relevant fagkompetanse. På det frivillige kulturfeltet skal avgjerdene byggje på fagkompetanse innen kulturfrivillighet, mellom anna fra organisasjonar i feltet.

Forslagets § 4 Kommunens og fylkeskommunens ansvar

På vegne av det frivillige, organiserte kulturlivet setter vi også pris på at loven krever at hver kommune og fylkeskommune har oversikt over sitt kulturliv og har en plan for hvordan sektorens behov skal vurderes og prioriteres. Vi synes likevel formuleringen er for svake og lite etterprøvbare.

Vi viser til departementets presiseringer av paragraf 4 andre ledd:

Fylkeskommunen og kommunen skal fastsetje overordna mål og strategiar for kulturfeltet. Måla og strategiane skal inngå i planar etter plan- og bygningslova kapittel 8 (Regional plan og planbestemmelse) og kapittel 11 (Kommuneplan). «[M]ål og strategiar» kan omfatte korleis fylkeskommunen eller kommunen vil arbeide for å følgje opp pliktene i lova, inkl. å fremje og leggje til rette for eit breitt spekter av kulturverksemd (jf. kulturlova § 4), at kulturlivet har føreseielege utviklingskår, profesjonalitet og kvalitet i kulturtilbodet, og tilgang til relevant informasjon (jf. kulturlova § 5). Mål og strategiar kan òg omtale tilhøvet til andre forvaltningsnivå eller nabokommunar, andre sektorar i fylkeskommunen og kommunen og dessutan tilhøvet til private aktørar og frivillig kulturliv.

Andre punktum slår fast at måla og strategiane bør vere eigna til å møte dei utfordringane som er identifisert i den skriftlege oversikta.

Kulturalliansen vil peke på behovet for samarbeid og medvirkning som viktig for at kommunens og fylkeskommunens planarbeid skal være effektivt:

§ 6.Mål og planlegging

Forslag til endringer:

Fylkeskommunen og kommunen skal ha ei skriftleg oversikt over status og utviklingsbehov

på kulturfeltet og fastsetja overordna mål og strategiar for dette feltet i arbeidet med planar etter plan- og bygningslova kapittel 8 og 11. Måla og strategiane bør vera eigna til å møta dei utfordringane. Kulturorganisasjonane er høyringspart som en del av arbeidet med planene.

Eventuelt har vi forslag til merknad fra komiteen, som kan følge loven som en presisering og forutsetning:

Komiteen forutsetter at planer for kultur og kulturarenaer utformes og endres i nær dialog med kulturorganisasjonene. Komiteen forutsetter videre at kommunenes søknader om tilskudd til å gjøre kulturarenaer med egnet for aktiviteten er forankret i en plan for utvikling av kommunens kulturarenaer i forhold til det behovet kommunene har beskrevet.

Med vennlig hilsen

Kjærsti Gangsø                                            Marianne Ween

Styreleder                                                    Daglig leder

Kulturalliansen