INNSPILL FRA FORANDRINGSFABRIKKEN

INNSPILL FRA

FORANDRINGSFABRIKKEN til behandling av representantforslag om landsdekkende institusjonstilbud for barn som har begått alvorlige eller gjentatte lovbrudd

Om Forandringsfabrikkens arbeid på justisfeltet

Forandringsfabrikken hentet for første gang i 2009 erfaringer og råd barn og unge som har begått kriminalitet. Svarene ble for første gang i 2010 overlevert til daværende justisminister, barneminister og stortingspolitikere. Siden da har Forandringsfabrikken systematisk hentet inn erfaringer og råd fra mer enn 500 barn og unge som har vært i kontakt med politi og rettssystem. 

Stortingspolitikere er forpliktet til å høre representative grupper

Barn og unge under 18 år har rett til å bli hørt etter FN`s barnekonvensjon.  Beslutningstakere er forpliktet til å høre representative grupper av barn og unge som beslutningen direkte vil påvirke. Deres synspunkt skal vurderes. Det skal vises hvordan synspunktene er vurdert og vektlagt. 

Denne forpliktelsen gjelder selvfølgelig og ikke minst for saker som skal behandles på Stortinget. I bakgrunnen til forslaget kommer slike synspunkt ikke fram. Derfor ber vi dere stoppe behandlingen av dette forslaget, til synspunkt fra barn og unge som dette angår er hentet inn og vurdert. 

Forslaget er uklart for oss på flere punkter:

  • Det er uklart hvordan målgruppen for dette forslaget skiller seg fra de ungdommene det nå er opprettet flere fengselsplasser for
  • Forslaget forklarer ikke hva dette “landsdekkende institusjonstilbudet” er, og hvordan det skiller seg fra fengsel
  • Det er uklart hvilket antall unge det er tenkt at skal inn i et slikt tilbud
  • Det er uklart hvilken terskel det skal være for å putte barn inn i disse institusjonene når det foreslås å både gjelde barn som flyttes på §6-2 i barnevernloven, barn som har fått betinget dom med særvilkår og vurderes som et alternativ for fengsling

Når mange ting i forslaget blir utydelig, blir det vanskelig å gi innspill på det konkrete forslaget

Slik vi leser det er hovedbegrunnelsen for å flytte barn på dette institusjonstilbudet å hjelpe dem: tilbudet skal beskytte dem mot seg selv, og forandre oppførselen deres. Forslaget begrunnes ikke i samfunnsvern. All kunnskap Forandringsfabrikken de siste 15 år har hentet inn fra unge som har gjort kriminalitet, er tydelig på at dersom voksne ønsker å hjelpe eller beskytte ungdom, må dette skje i tett samarbeid med hver enkelt ungdom. Uten dette oppleves tiltak raskt som straff og makt. Det gjør det vanskelig for de voksne der å lage tillit til ungdommen og blir det vanskelig å nå inn til det ungdommen strever med og nærmest umulig å hjelpe.   

Barn kan ikke sone på barneverninstitusjoner

Bygd på kunnskap fra barn, må det IKKE lages institusjoner i barnevernet, som sterkt kan minne om ungdomsfengsel. Det kan senke terskelen for å frihetsberøve barn. Selv om forslaget ikke har straff som målsetting og det ikke defineres som et fengsel, kan det raskt oppleves som et fengsel. Tilbudet er ikke frivillig og kriminalitet er begrunnelsen for at de må bo der.

Til slutt en generell oppfordring: 

Vi ber dere huske uttalelsen fra barnekomiteen når dere foreslår tiltak eller uttaler dere om unge som gjør kriminalitet i media

Fra FNs barnekomite sin generelle kommentar 24 punkt 111:

Barn som begår lovbrudd blir ofte utsatt for negativ oppmerksomhet i media, noe som bidrar til en diskriminerende og negativ stereotypisering av disse barna. Denne negative fremstillingen eller kriminaliseringen av barn er ofte basert på en forvrengning og/eller misoppfatning av årsakene til kriminalitet, og resulterer ofte i et krav om en tøffere holdning. (f.eks. nulltoleranse, tre lovbrudd og du er inne på livstid, ufravikelige straffebestemmelser, behandling i rettsinstanser for voksne og andre reaksjoner som primært dreier seg om straff). 

Partene bør søke å fremme et aktivt og positivt engasjement blant folkevalgte og ikke-statlige organisasjoner og media for å fremme og støtte opplysnings- og andre kampanjer med henblikk på å sikre at alle sider ved konvensjonen oppfylles for barn som befinner seg i rettssystemet for behandling av barn. Det er svært viktig at barn, særlig barn som har erfaring med rettssystemet for behandling av barn, involveres i dette bevisstgjøringsarbeidet.